V DOMOVOCH NECHODIA OTRHANÉ A NEHLADUJÚ, AKO NAZNAČUJE REKLAMA

Pomáhať deťom bez rodín sa nemá raz za rok

Pred Vianocami sa akosi patrí robiť dobré skutky. Mnohí v eufórii prispievajú na charitu, na rôzne zbierky. Z obrazovky sa na nás hrnú smutné príbehy opustených detí. No neprispejte esemeskou za dve eurá - veď aj sponzori vďačne načierajú do peňaženky. Ra

Spoločnosť priateľov deti z detských domovov Úsmev ako dar organizuje každoročne benefičný vianočný koncert, na ktoromsa stretávajú deti z detských domovov.(Zdroj: Tasr)

z za rok.

BRATISLAVA. Reklamné ťahy, ako v predsviatočnom čase treba myslieť, a najmä finančne pomôcť deťom v detských domovoch, sociálnu poradkyňu Natáliu Blahovú a manažérku Idu Želinskú už tretí rok hnevajú. „Ako keby sme žili v dickensovských časoch, kde deti trpeli nedostatkom,“ hovorí Blahová.

Želinská, ktorá bola tri a pol roka riaditeľkou jedného z bratislavských domovov, hovorí, že kampane detským domovom viac škodia, ako pomáhajú. „Nie sme proti sponzorstvu, ale sme proti vyvolávaniu ľútosti a žobraniu peňazí pre jednu skupinu štátnych klientov.“

V rozpočtoch štátnych organizácií určite nie sú peniaze na iPod, mobil či značkové veci, ktoré si deti z detských domovov želajú pod stromček. „Ale naozaj tieto veci tak veľmi zvýšia kvalitu života týchto detí, že je potrebné robiť taký mediálny humbug?“ pýta sa Želinská.

Zastavme vianočné žobranie

Blahovej idú na nervy názory na detské domovy z komunistických čias, ktoré sú v mnohých zakonzervované, a iní z ich oživovania len ťažia. Tak vznikla výzva Zastavme vianočné žobranie.

„Chceme, aby si čo najviac ľudí s otvoreným srdcom uvedomilo, že je dôležité, aby deti z detských domovov boli vynechané z vianočného žobrania. Nepotrebujú odpustky,“ hovorí Blahová.

„Potrebujú, aby sme ich pustili medzi seba ako rovnocenných partnerov. Potrebujú našu pomoc. Podporu. Trpezlivosť. Nie 'peniaze zadarmo'. Ak ich dostanú, naučia sa, že za smutné príbehy dostanú zaplatené lepšie ako za prácu.“

Aj občianska aktivistka Lenka Hujdičová si myslí, že marketingová a mediálna podoba niektorých kampaní je až príliš okatá a manipuluje s verejnou mienkou.

„Ak čo i len na chvíľu niekto podľahne predstave, že zaslaním finančného daru alebo kúpou hračky koná dobro, tak len podľahol sile reklamy,“ myslí si.

Je presvedčená, že tvorcovia, organizátori aj sponzori takýchto kampaní podsúvajú verejnosti obraz detí, ktorým ku šťastiu chýba iba alebo práve bohatá nádielka darčekov.
„Aký obraz ľudského šťastia tak formujeme v deťoch - a nielen v tých v detských domovoch?“ pýta sa. „Víla s čarovnou paličkou na bilbordoch púta pozornosť malých aj veľkých. O tom niet pochýb. Ale nerobme si ilúzie. Nie je to nič viac!“

Deti potrebujú rodinu

Spisovateľka a feministka Jana Juráňová je ešte ostrejšia. Detské domovy sú podľa nej len nosičom reklamy, nič viac.

„Ak sa naďalej budú rozmáhať takéto reklamy a rôzne 'dobročinné' akcie, koncerty a podobne, vznikne tlak alebo už aj vznikol, aby boli detské domovy zachované a podľa potreby vždy poslúžili, aby sa na nich dala prezentovať 'dobrota celebrity', aby sa ktokoľvek mohol hrať na dávanie 'modrého z neba' a podobne,“ povedala Juráňová.

Detské domovy ako organizácie sa verejne k výzve Zastavme vianočné žobranie nepridali. Podpísali ju jednotlivci – zamestnanci domovov, ktorí sa stotožňujú s ideami výzvy, povedala Blahová.

Viktor Blaho, prezident Detského centra Ružomberok, považuje výzvu za opodstatnenú.
O dôstojnosti vianočného sponzorstva si mnohí riaditelia myslia svoje, ale odmietli svoje názory medializovať.

Jedna z riaditeliek povedala, že jej deti sa vrátili z vianočného koncertu Spoločnosti priateľov detských domovov s vedrami, handrami, metlami a porozlievanými šampónmi. „Čo s tým mám robiť?“

„Našou výzvou sme chceli ľudí upozorniť, že pomoc, čo prichádza len raz za rok vo svetlách reflektorov len pred objektívmi kamier a pod krídlami sponzorov, nemôže napĺňať skutočné potreby detí,“ povedala Natália Blahová.

Výzva Zastavme vianočné žobranie je na internete, doteraz si ju prečítalo vyše 500 ľudí.

Nadácie: Plníme želania detí

Niektorým ľuďom pripadá kampaň na podporu detských domov komerčná.

Nie každého štylizácia do víly dojme.
FOTO–www.polus.sk
Organizátori to odmietajú.

BRATISLAVA. Nadácie a občianske združenia, ktoré sa pred Vianocami snažia postarať o darčeky pre deti z detských domovov, hovoria, že svoje aktivity nepovažujú za žobranie.

Tento rok napríklad Nadácia JOJ a prvé bratislavské obchodné centrum Polus spustili projekt Vykúzlime čaro Vianoc v detských domovoch. Deti z detských domovov mohli poslať svoje vianočné želanie a nakupujúci, ktorí si ich prečítali, im ho mohli splniť alebo pomôcť zaslaním sms za dve eurá.

„Ide nám o to, aby boli Vianoce časom radosti a prekvapení aj v detských domovoch. My nechceme suplovať štátny systém, ale pravda je taká, že v týchto zariadeniach sa deti o darčeky nepotkýnajú,“ povedala manažérka Nadácie TV Joj Soňa Lexmanová.

O darček požiadalo 3600 detí, tisícke ho už kupujúci splnili. „Ostatným deťom darčeky zabezpečíme z vyzbieraných peňazí,“ hovorí Lexmanová. Pripustila, že aj keď ľudia väčšinou na kampaň reagujú pozitívne, občas sa stretnú aj s negatívnymi reakciami.

Ani Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar nepovažuje svoje predvianočné aktivity za formu žobrania. Manažér Tomáš Cehlár povedal, že deťom v detských domovoch pomáhajú už 27 rokov a aktivity pred Vianocami sú len jednou časťou ich činnosti.

(or)
ANKETA:
Vie sa váš detský domov zaobísť počas roka bez sponzorov? Potrebujete ich kvôli vianočným darčekom?

VIKTOR BLAHO, prezident detských centier a riaditeľ Detského centra Ružomberok
Isté je, že detské domovy nepotrebujú takúto predvianočnú, či vianočnú sponzorskú výpomoc. Ich zástupcovia sa vyjadrili aj na poslednom pripomienkovaní zákona o sociálnoprávnej ochrane detí, že nepotrebujú navyšovať peniaze na stravu ani na iné potreby, aj keď sme im chceli v tom pomôcť. Deti potrebujú najmä rodinu, keď aj náhradnú, a podľa mňa "vianočné žobranie" na darčeky odputáva pozornosť od tejto základnej potreby.

JANKA LACOVÁ, riaditeľka Detského domova Lastovička, Trenčín, 20 detí
My by sme sponzorov uvítali. Teraz sa síce niečo črtá, ale ktohovie či to výjde. V rozpočte nám nevychádza na také aktivity ako sú letné tábory či ozdravovacie pobyty, lyžiarske kurzy, kancelárske potreby. Tento rok som napríklad riešila ako zaplatiť strojček na zuby pre deti, ktoré to potrebovali. Sponzori sa počas roka dosť schovávajú, ozvú sa pred sviatkami, ale prevažne nám posielajú sladkosti, ktorých máme teraz prebytok.

ADRIÁN SWATON, zástupca riaditeľky Detského domova Slon, Šarišské Michaľany, 74 detí
V našom domove nie je situácia taká, aby sponzori museli suplovať štát. Nemôžeme peniaze rozhadzovať, vedieme k tomu aj deti, ale je to rovnaká situácia ako v ktorejkoľvek inej rodine. Ja tvrdím, že detský domov vyžije bez sponzora. Isteže aj nám sa zíde každý dobrý človek, ktorý to s nami myslí dobre. Toho roku sme napríklad v máji odohrali posledný koncert speváckeho súboru Sloníčatá. Po 19 rokoch sme jeho činnosť ukončili, aj keď na vianočný koncert Sloníčat už bol Prešov zvyknutý.

STANISLAV ŠUMICHRAST, riaditeľ DD Maurícius Kremnica
Nemám rád sponzorov, ktorí si cez pomoc detským domovom robia reklamu. A tých je veľa. Druhá vec však je, že bez sponzorskej pomoci to v domove nejde. Čo kúpite dieťatu pod stromček, keď máte v rozpočte na všetky jeho sviatky niečo cez 20 eur? Uznávam sponzorov, ktorí pomôžu s detskou rekreáciou, prípravou dieťaťa na budúce povolanie.
(or)

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 183
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 619
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 814
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 279
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 510
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 278
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 048
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 871
  9. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 807
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 773

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Študenti opäť pochodujú proti korupcii

Organizátori na protikorupčný protest pozvali aj premiéra Roberta Fica.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Vedkyňa, ktorá skúma ľudskú sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus, načúvajme jej

Kateřina Klapilová tvrdí, že v laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov.

Ako vám pri pôrode môže pomôcť dula a kedy sa pre ňu rozhodnúť?

Prítomnosť duly pri pôrode dokázateľne znižuje percento cisárskych rezov.

Južná Morava: Dobré víno, história a prírodné krásy

Pri návšteve južnej Moravy vás čakajú neopakovateľné zážitky spojené s ochutnávaním kvalitného vína, spoznávaním bohatej histórie a prírodných unikátov.