Časy typických teplákov červenej a modrej farby sú už iba nostalgická spomienka.
je, upratuje aj leňoší... A tiež môžu byť sexi, ak majú správny strih a vzhľad. Široké, úzke, zvonové, mrkvové, capri, rovné, s kapucňou aj bez, na zips... Stále vzniká množstvo nových podôb a sú z roka na rok príťažlivejšie. A tak nečudo, že niektorí fanatici ich majú doma podobne ako tenisiek aj zo dvadsať.
Kde sa vzali
Názov „tepláky" použil po prvý raz britský olympionik Oliver Johnson Schofield v roku 1921. Nazval tak dvojdielny odev z ľahkého materiálu, ktorý si obliekal na šortky a tričko, aby mu po tréningu nebolo chladno. Ani on zrejme vtedy netušil, že sa zapíše nielen do histórie športu, ale aj módy. Boom voľnočasových aktivít, masovej zábavy a športu v tridsiatych rokoch priviedol ženy na tenisové kurty a športoviská. Materiálom, ktorý zodpovedal požiadavkám pohybu a voľnosti, sa stal jersey - úplet. Od jeho vzniku bolo k masovej výrobe teplákov už iba malý krok.
Roky 60.
Éra teplákov, ako ich poznáme dnes, sa počíta až od roku 1964, keď firma Adidas prišla na trh s novým typom oblečenia na voľné chvíle s povestnými tromi pásikmi na bokoch, so zipsom naspodu a na bundičke. V 60. rokoch tepláky ešte stále slúžili iba na šport a boli prevažne v tmavých farbách. Výkladnou skriňou a najväčšou módnou prehliadkou teplákových súprav boli socialistické spartakiády. Tepláková súprava v typickej modrej alebo červenej farbe z hrubej bavlnenej teplákoviny sa využívala v tom čase na šport, telesnú výchovu v školách, na brigády, ale aj ako pohodlné domáce oblečenie. V sivej farbe ju fasovali aj vojaci ako voľnočasový odev.
Čím viac, tým lepšie
V polovici 70. rokoch tepláky konečne prenikli do sveta skutočnej módy. Stali sa regulárnym oblečením na voľný čas, chatárčenie, na dovolenky. Odtiaľ pramení názov „tepláková kultúra". Šili sa nielen z bavlny, ale už aj z lesklého nylonového džerseja a nohavice mali rovný strih. Hitom sa stal džoging. Všetci chceli behať a hrať tenis v teplákovej súprave, ktorá dostala prezývku „džogingová".
Ozajstná horúčka však prepukla až v gýčových 80. rokoch. Začali sa šiť s dvoma vrstvami. Vonkajšia bola z ľahkého hodvábneho materiálu, podobného látke z padáka, a vnútorná, väčšinou bavlnená, slúžila na odsávanie potu. Tepláky 80. rokov boli konečne farebné, kontrastne kombinované, neónové! Nohavice aj rukávy sa na koncoch zužovali do gumičky, takže človek v nich vyzeral ako kozmonaut.
Šušťavý imidž
Kto mal v 90. rokoch „šuštiaky", bol veľmi moderný. Šušťavé súpravy v čase, keď sme si deformovali postavu mrkvákmi s vysokým elastickým pásom, sa nosili všade, nielen do fitnescentier, ale aj do klubov, na diskotéky, na turistiku, dokonca aj po bežne ulici. Mánia šušťákov demonštrovala koniec módneho tlaku, veľkoleposti a formálnosti v obliekaní, ktoré diktovali osemdesiate roky fixované na profesionálny úspech. Dnes sú tepláky bežnou výbavou športovej módy a mladí si ich zadefinovali aj ako oblečenie na bežný deň. Momentálne letí retro štýl, ktorý sa najviac objavuje v kolekciách súčasných značiek.
Klub teplákov
To, že tepláky má doma absolútne každý, je dnes samozrejmosť, ale to, že majú v súčasnosti na Facebooku dokonca niekoľko fanklubov, znamená, že sú oveľa viac ako len odevný hit. Jednoducho, láska je láska... Kto by kedy povedal, že sa raz z výlučne športového odevu stane kultová záležitosť? Neodolateľnému šarmu teplákov nedokázali odolať ani celebrity. Medzi viac ako 5900 členmi teplákových klubov sú aj známe osobnosti. Nečudo, veď aj ony sú len ľudia a potrebujú vo voľnom čase zhodiť zo seba parádu a cítiť sa pohodlne.
Aj celebrity milujú tepláky
Zdá sa vám, že svetový šoubiznis a tepláky nejdú dokopy? Madonna tepláky doslova zbožňuje, dokonca v roku 2006 navrhla teplákovú kolekciu. S teplákmi to vie aj Paris Hilton, jej cukríkovo ružová bundička je svetoznáma. Ani Britney Spears nezaostáva, hoci jej módne mixy s teplákmi najčastejšie odborníci označujú slovom „dogabaná". Podobný prípad je aj Geri Halliwell.
K absolútnym fanatičkám však patrí Renée Zellweger. Nosí ich všade, kam sa len dá. Dokonca si ich dáva šiť u prestížnych módnych návrhárov rovno na mieru. A ešte Missy Elliot! Táto raperka vôbec nerieši nejaké to kilo navyše. Jej kolekcia Respect Me patrí k najúspešnejším. Pristane totiž štíhlym aj plnším postavám, robí dobrú postavu a nechýba jej sexappeal.