Ako vyzerala krása za socializmu?

Čo si mohli dopriať ženy zo Západu a aká bola výbava kúpeľňovej skrinky socialistickej ženy? Ako to naše mamy či babky dokázali, že vyzerali k svetu aj bez svetoznámych kozmetických značiek?

Čo si mohli dopriať ženy zo Západu a aké možnosti mala žena v bývalom Československu?

Jeden krém na tvár, pasta na zuby, dezodorant, lak na vlasy a v lepšom prípade maskara, rúž, telové mlieko a voňavka. Taká bola výbava kúpeľňovej skrinky socialistickej ženy. Ako to naše mamy či babky dokázali, že vyzerali k svetu aj bez svetoznámych kozmetických značiek? O čo vlastne boli ochudobnené?

Vtedy na Západe

Zatiaľ čo v Československu zúril socializmus a na pulty predajní sa dostala občas nejaká novinka, v západných krajinách prichádzali do predaja prevratné novinky. Päťdesiate roky priniesli spolu so swingom a s rokenrolom módu dokonale upravených účesov. To sa podarilo pomocou tekutej sieťky na vlasy - teda malému zázraku menom lak s názvom Taft. Éra farbenia vlasov v domácom prostredí sa začala v roku 1947, keď firma Schwarzkopf vyvinula prvú farbu, už o štyri roky neskôr bola na svete ďalšia revolúcia vo forme krémovej farby a zosvetľovača na domáce použitie.

Lavína noviniek

Koniec tvarovania účesov pomocou piva či cukrovej vody nastal s prvým stylingovým prípravkom vo forme gélu, ktorý prišiel na trh našich západných susedov v roku 1964. Značka Nivea v šesťdesiatych rokoch predstavila špeciálny rad kozmetiky určený pre deti. Zároveň priniesla ženám zo Západu prvé telové mlieko v tekutej forme, ktoré hydratovalo a vyživovalo pokožku. Umývať si vlasy šampónom, ktorý je vhodný pre môj typ vlasov?

O tom mohli ženy v ČSSR iba snívať. Schauma v Nemecku však predstavila celú škálu šampónov, ktoré boli navyše obohatené o prírodné výťažky. L´Oreal prišiel v roku 1963 s prvou penou do kúpeľa pod názvom Obao, Nivea koncom sedemdesiatych rokov rozšírila sortiment sprchových produktov o sprchový gél a mydlo, ktoré podľa reklamy navodzovali príjemný pocit zo sprchovania.

Svet vôní

Prvý návrhársky parfum bol vyvinutý firmou L´Oreal v roku 1966 pod názvom Fidji od Guy Laroche. Koncom šesťdesiatych rokov prišiel na trh „eau Fraiche" od Lancôme. A čím voňali Slovenky a Slováci? Technológ Ctibor Dobrovodský ako prvý v Československu vyvinul rozprašovací ventil s plniacou hlavou v roku 1964 a umožnil tak výrobu aerosólových kolínskych vôd v národnom podniku Kozmetika Bratislava.

Ženy si mohli dopriať vôňu Chat Noir Exclusiv, muži kolínsku 20HP. Veľmi obľúbené boli aj Živé kvety a voda po holení Pitralon, ktorá sa vyrábala v koncerne Tukový průmysl Praha už od roku 1951. Kto by neodolal reklame „Po ránu dobrou náladu - po holení Pitralon!" Svet pánskej kozmetiky na Západe dobyla Nivea v osemdesiatych rokoch, keď priniesla na trh balzam po holení bez obsahu alkoholu, ktorý nedráždil pokožku.

Socialistická kozmetika

obr_12.jpgAko to vyzeralo na pultoch československých drogérií? Od roku 1948 bol v predaji krém Indulona určený na ochranu a starostlivosť o pokožku rúk. Ženy si umývali vlasy žihľavovým šampónom Dixi, chlpy z nôh si odstraňovali depilačným krémom Opilca a na tvár si aplikovali výživný mandľový krém z AB Kozmetiky.

Mladším ročníkom bola určená gáfrová voda a maska, pánom pena na holenie Barbus. Nedostatky na tvári mohli ženy v socializme prekryť silne krycím mejkapom od Dermacolu, ktorý bol prvý svojho druhu v Európe. Oči si zvýrazňovali maskarou AB, ktorá rýchlo schla, nelepila riasy a ľahko sa umývala.

V letnom období padol vhod opaľovací olej Nubian, šikovnejším sa pod pultom ušiel aj „opalovák" od Nivey. Práve ten vyrábala v licencii AB Kozmetika spolu s telovým mliekom Nivea, krémom na ruky Atrix či dezodorantom Bac, ktorý od roku 1952 patril na Západe k pionierom v segmente dezodorantov. V Prahe v závodoch značky Astrid sa licenčne vyrábala vlasová kozmetika Schwarzkopf. Aj vďaka Palette Vital či laku na vlasy Taft mohli mať socialistické ženy pevný účes a pekný blond odtieň.

Boli alebo neboli teda naše mamy a babky menej pestované ako ženy na Západe? Ani náhodou! Síce mali menší výber výrobkov zabalených v menej príťažlivom obale, ale väčšina z nich sa vyrábala z ingrediencií kupovaných v zahraničí. Aj preto mnohé z nich prežili socializmus a sú obľúbené u Sloveniek dodnes.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 273
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 558
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 779
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 073
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 989
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 956
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 504
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 506
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Ako dopriať telu láskyplnú starostlivosť a nadviazať s ním vzťah

V kolobehu rôznorodých podnetov človek ľahko stráca kontakt sám so sebou.

Spánok v podprsenke – áno či nie?

Odporcovia z radov odborníkov argumentujú negatívnym dopadom na zdravie.

Módu na Brit Awards ovládla stávka na istotu, hviezdy zabudli experimentovať

Speváčky, hudobníčky a modelky sa na odovzdávaní cien najlepšej britskej hudby odeli najmä do tmavších farieb.

Modelka visela z mrakodrapu bez istenia, skončila na polícii

Ruská hviezda z Instagramu Viki Odintcova v Dubaji predviedla extrémny kúsok pre efektné fotografie, argumentovala tým, že chcela poukázať na zlú zabezpečenosť budovy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop