SME

Vysoké školy kladú hendikepovaným bariéry

Ak zdravotne postihnutý študent urobí prijímacie pohovory, univerzita ho musí prijať. Na vysokej škole však títo študenti už od začiatku prekonávajú množstvo bariér – architektonické, technické, informačné, komunikačné, ale často aj medziľudské.

Na skúškach majú zdravotne postihnutí študenti nárok na predĺžený čas na vyhotovenie písomných testov. Týka sa to však len niektorých zdravotných postihnutí. Zadania musia byť v prístupnej, ak treba v alternatívnej forme. Ak potrebujú asistenta, môžu byťNa skúškach majú zdravotne postihnutí študenti nárok na predĺžený čas na vyhotovenie písomných testov. Týka sa to však len niektorých zdravotných postihnutí. Zadania musia byť v prístupnej, ak treba v alternatívnej forme. Ak potrebujú asistenta, môžu byť (Zdroj: Sita)

Ak zdravotne postihnutý študent urobí prijímacie pohovory, univerzita ho musí prijať. Na vysokej škole však títo študenti už od začiatku prekonávajú množstvo bariér –architektonické, technické, informačné, komunikačné, ale často aj medziľudské.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nevidiaci gymnazista Ondrej Rosík bude tento školský rok maturovať na bystrickom katolíckom gymnáziu. Chce študovať žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Na vyučovaní používa počítač, v ktorom má špeciálny softvér.

Koľko je na našich vysokých školách študentov so zdravotným postihnutím, sa presne nevie. Svoje zdravotné postihnutie nemusia škole oznámiť. Väčšina univerzít iba začína odstraňovať bariéry vo svojich priestoroch.

SkryťVypnúť reklamu

Pre zdravotne postihnutých vysokoškolákov sú len dve špecializované podporné pracoviská. Jedno už šestnásť rokov funguje na bratislavskej Univerzite Komenského a druhé deviaty rok na Technickej univerzite v Košiciach.

Počítačové stanice pre študentov so zrakovým a zdravotným postihnutím zriadili aj na niektorých fakultách Katolíckej univerzity v Ružomberku, Prešovskej univerzite, Trnavskej univerzite a Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.

„Centrum sme založili s cieľom, že sa budeme orientovať na všetky zdravotné postihnutia,“ hovorí tajomníčka košického centra Alena Golajdová. „Dnes naše služby využívajú nielen študenti techniky, ale aj fakúlt Univerzity Pavla Jozefa Šafárika a Univerzity veterinárskeho lekárstva. Úplne prvou študentkou bola nevidiaca.“

SkryťVypnúť reklamu

Musia sa chytiť

„Mnohí študenti chcú vysokú školu skončiť aj bez upozorňovania na seba. Nie vždy to je ale vhodné a výhodné. My im odporúčame, aby neskrývali svoje postihnutie,“ povedala Jarmila Mendelová, šéfka Centra podpory študentov so zdravotným postihnutím pri UK v Bratislave.

Nedávno pre stredoškolákov s rôznymi zdravotnými postihnutiami centrum pripravilo informačné stretnutie, kde sa dozvedeli všetko o štúdiu na vysokej škole – aj od absolventov s podobným postihnutím.

Najskôr sa zameriavalo len na slabozrakých študentov Fakulty matematiky, fyziky a informatiky, postupne aktivity rozšírilo na všetky fakulty univerzity.

„Dnes vieme so štúdiom pomôcť aj študentom telesne postihnutým. Mnohí však nie sú osobnostne pripravení na vysokú školu a jej nároky a preto štúdium nedokončia,“ hovorí Mendelová. „Najmä sluchovo postihnutí to majú ťažké, ak sa nechytia v prvom či druhom semestri, už to nemá význam, aby sa ťahali ďalej, lebo to vyčerpáva ich aj učiteľov. Treba ich orientovať niekde inde.“

SkryťVypnúť reklamu

Inštruktáž o učení

Zdravotne postihnutí študenti majú nárok na špeciálnu podporu. Dostávajú ju od podporných centier aj od koordinátorov, ktorí sú už na každej škole. Centrá zabezpečujú najmä podporné technológie, ktoré im na dobu štúdia aj zapožičiavajú. Pomáhajú im s organizáciou štúdia, informujú o nich učiteľov, robia inštruktáž ako sa učiť, spracovávajú obrázky do špeciálnej podoby a podobne.

Nevidiaci Peter Lecký, ktorý vyštudoval teoretickú informatiku, hovorí, že to nebolo ľahké. „Som absolvent konzervatória, v matematike som mal veľké rezervy, celý rok po maturite ma ju doúčali v centre. Prvé dva roky mi dali zabrať, chcelo to veľa komunikácie s učiteľmi.“

Veľa sa píše na tabuľu. „Často som ich musel upozorňovať, že som v posluchárni aj ja, nech aj hovoria, čo píšu,“ spomína dnes už zamestnanec centra. V centre mu spracovávali literatúru, pri praktických zadaniach musel využiť spolužiaka. „Bol mojimi očami, ja som vymyslel hru podľa zadania a on ju kreslil.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes Peter ako vedecký pracovník robí na projektoch, ktoré pomáhajú študentom u nás aj v zahraničí. Pomáha aj nevidiacim študentom s počítačovými kurzami, lebo nevidiaci nepoužívajú myš. Učí ich spoznať klávesové skratky, pracovné postupy, ktoré sa na bežných prednáškach nedozvedia.

Mať prednosť nestačí

Študenti so zdravotným postihnutím majú pri ubytovávaní prednosť. V Bratislave nedávno pribudlo 14 trojlôžkových a tri jednolôžkové bezbariérové izby v Mlynskej doline. V Košiciach im určili izby na internáte Boženy Nemcovej, ale nie všetky sú bezbariérové. Podobne v Ružomberku.

Mendelová hovorí, že školy v tom majú veľké rezervy. Mohli by hľadať jednoduchšie riešenie, napríklad upraviť jeden vstup a sprístupniť aspoň dve učebne.
„Je morálnou povinnosťou každej verejnej vysokej školy poskytnúť vzdelanie všetkým uchádzačom, ktorí spĺňajú predpoklady na štúdium, a teda aj študentom s postihnutím,“ povedal prorektor UK pre študijné otázky Ján Pekár.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako si vyberať vysokú školu

  • Zdravotne postihnutý žiak by mal o štúdiu uvažovať s dostatočným predstihom, nie v maturitnom ročníku.

  • Mal by si najskôr dôkladne preštudovať podmienky školy pre študentov s jeho postihnutím.

  • Mal by sa zaujímať, či na školu už chodil študent s jeho postihnutím. Ak áno, mal by sa s ním skontaktovať a zistiť, aká je situácia v praxi.

  • Komunikácia študenta so školou je dôležitá aj preto, aby mal predstavu o odbore a mohol zvážiť, či dokáže splniť nároky predmetu bežnou alebo alternatívnou formou a či vôbec iná možnosť štúdia existuje.

  • Aj preto je vhodné, aby hovoril s garantom štúdia, zástupcom katedry či študijného odboru.

Nepočujúca Mária: Nebojím sa hovoriť

BRATISLAVA. Ovláda dva svetové jazyky, a kto nevie, že nepočuje, nemusí jej postihnutie vôbec odhaliť. „Aj postihnutý môže žiť bežný život, len musí chcieť, nesmie čakať na pomoc druhých,“ zápalisto presviedča dvadsaťpätročná vysokoškoláčka, Bratislavčanka Mária Koželuhová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka rodičom žije odmalička rovnako ako jej rovesníci. Naučila sa hovoriť, iným odčítava z pier. Tak sa jej podarilo vyhrať aj konkurz na brigádu do zahraničnej firmy. „Do prihlášky som neuviedla, že som telesne postihnutá. Mala som s tým zlú skúsenosť,“ hovorí. „Pre firmy som hneď nebola zaujímavá, bez toho, aby so mnou vôbec urobili pohovor.“

Pri pohovore v angličtine so šéfom firmy uspela, až na záver sa musela spýtať, či by mu neprekážalo, že namiesto telefonovania bude písať esemesky. „Nechápal prečo, tak som mu povedala, že nepočujem. Nechcel veriť vlastných ušiam.“ Ešte nebola naspäť doma, a už jej esemeskou oznamovali, že zo 70 záujemcov chcú práve ju.

Mária vyrastala v rodine počujúcich s mladšou sestrou. „Otec bol prísnejší, nútil ma hovoriť. Neobišlo sa to bez sĺz aj môjho hnevu,“ spomína.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chodila na bežnú základnú školu, maturovala na obchodnej akadémii s telesne postihnutými. „V prvých ročníkoch to vôbec nebolo medzi zdravými deťmi ľahké, nerozumeli sme si. Mnohí učitelia nevedeli, čo so mnou. Chceli mi to uľahčovať, čo sa mi však nepáčilo.“ Chcela písať diktáty, slohové práce, písomky z matematiky. Musela si u učiteľov presadiť, aby na ňu mali rovnaký meter.

Nikdy nezabudne na deň, keď sa ako 14-ročná naučila hovoriť er. „Oslovila som sestru Ruženka. Išla sa zblázniť od radosti.“

Osobných asistentov nemala. „Naši ma naučili, že všetko sa dá zvládnuť. Ako dvanásťročná som išla prvýkrát sama k lekárke. Bála som sa, ale mama bola neústupná,“ hovorí Mária. „Sama nakupujem, cestujem, idem na poštu. Nebojím sa hovoriť.“ Sama sa vybrala aj do Ameriky. Učila sa angličtinu, ale aj dva mesiace cestovala po krajine autom. Dohovorí sa aj po nemecky. „Veľmi by som chcela robiť delegátku alebo sprievodkyňu, no u nás sa to nedá, firmy s tým nemajú skúsenosť,“ povedala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priateľov má aj medzi nepočujúcimi, ale ich svet je pre ňu akýsi vzdialenejší. „Vždy som chcela robiť niečo aktívne, nesedieť iba na stoličke, aj preto mi tak sedí brigáda v Národnej agentúre pre medzinárodnú spoluprácu.“ Na Fakulte verejnej správy Vysokej školy v Sládkovičove študuje externe. „Pripravujem sa z poznámok spolužiakov samoštúdiom. Musím stále veľa čítať, aby som si rozširovala slovnú zásobu.“

(or)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 026
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 626
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 871
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 673
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 843
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 268
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 142
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 214
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 527
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 350
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 287
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 885
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 789
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 027
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 572
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu