K vlastenectvu majú deti viesť školy. Mnohé tak už robia

Ministerstvo školstva nedávno navrhlo, aby školy doplnili svoje programy a učili o krásach a dejinách svojich regiónov. Regionálna výchova však nie je nová.

Používať veľké slová o vlastenectve deti odrádza. Oveľa dôležitejšie je poukazovať na bohatstvo, ktoré nás obklopuje. Nesmieme im to však predkladať ako na zlatom tanieri, deti to musia objavovať sami, hovoria učitelia.Používať veľké slová o vlastenectve deti odrádza. Oveľa dôležitejšie je poukazovať na bohatstvo, ktoré nás obklopuje. Nesmieme im to však predkladať ako na zlatom tanieri, deti to musia objavovať sami, hovoria učitelia.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV ZŠ PONIKY)

Školy majú žiakov viesť k vlastenectvu. Nedávno im ministerstvo školstva navrhlo, aby doplnili svoje školské programy a učili o krásach a dejinách svojich regiónov. Mnohé to však už dávno robia. Žiaci napríklad vytvárajú slovník nárečia obce alebo regiónu.

BRATISLAVA. Učitelia by pri výchove žiakov mali upozorniť na významných rodákov ako Milan Rastislav Štefánik či Andy Warhol, prírodné a kultúrne krásy zapísané v zozname UNESCO či dejiny vlastnej obce. Odporučilo im to ministerstvo školstva, ktoré vedie Ján Mikolaj z SNS.

Školy tam majú viesť mládež k vlastenectvu, budovať v nich národnú identitu a pripomínať kresťanské tradície. Hovorkyňa rezortu Dana Španková povedala, že ide o prierezovú tému, ktorá by súvisela s viacerými predmetmi.

Mnohé školy pritom regionálnu výchovu do vyučovania zahrnuli už dávnejšie, iné vlani pri zmenách štátneho vzdelávacieho programu. Hovoria, že práve ňou deťom otvárajú dedovizne. „Žiaci sa na prácu minulých generácií učia pozerať inak,“ hovorí Anton Daubner, riaditeľ Základnej školy Zázrivá.

Dejepisárka Dana Bittóová zo Slanca tvrdí, že nie je pravda, že by dnešné deti nevedeli nič o regióne, v ktorom žijú. „Aj v minulosti, aj dnes sa nájdu ľudia, ktorí v histórii usilovne pátrajú, aj takí, ktorým na nej nezáleží.“

Vo všetkých týchto školách výchovu k vlastenectvu či k tradičnej ľudovej kultúre nedeklarujú, jednoducho sa snažia u detí prebudiť zvedavosť.

Drevenica aj nárečové slová

V Zázrivej regionálnu výchovu a ľudovú kultúru začali učiť už pred desiatimi rokmi. Pridali sa k niekoľkým desiatkam škôl, ktoré vytvorili združenie pedagógov zo škôl s týmto vyučovaním. Garantom projektu bola vtedy Katedra histórie z Fakulty humanitných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

„Regionálne prvky sme začali využívať v takmer všetkých vyučovacích hodinách,“ povedal Daubner. „Učím prírodovedu, a keď sme mali preberať geologickú stavbu Slovenska, išiel som so žiakmi do prírody, a látku som im názorne priblížil na geologickom vývoji a stavbe Zázrivej.“

Priamo v škole sa deti môžu zoznámiť so životom svojich predkov. Jednu chodbu premenili na oddychový kútik v štýle dreveníc, na druhej chodbe je zmenšená maketa zázrivskej drevenice aj s pôvodným interié〜rom. „Smejeme sa, že po rokoch to bude možno jediná pôvodná chalupa v Zázrivej.“ Na chodbe sú pôvodné zázrivské nárečové slová so spisovnými slovami, ktoré často zaskočia aj starých rodákov.

„My aj dnes regionálnu výchovu chceme učiť ako niečo, s čím žije celá škola. Máme napríklad úspešný detský folklórny súbor Zázrivček, hoci sa bránime tomu, aby sa ľudová kultúra chápala len ako folklór,“ povedal Daubner.

Vysvedčenia predkov

V Základnej škole v Slanci v okrese Košice-vidiek učia regionálnu výchovu druhý rok, v piatom ročníku. „Ak sa žiakom vytvorí priestor a čas, sú schopní vnímať a nasávať nové poznatky najmä na základe vlastných skúseností, zážitkov, čo uplatňujem najmä v dejepise,“ povedala Dana Bittóová.

Históriu Slanca začali spoznávať priamo na hradnom kopci. „Teraz zbierame historické dokumenty a predmety, ktoré sa venujú histórii školstva v Slanci a okolí. Žiaci nosia ukázať vysvedčenia svojich predkov, ktoré sami vyhľadávajú v domácnostiach.“

Školáci v Liptovskom Jáne chodia do všetkých okolitých spádových dedín, z ktorých chodia deti do školy. „Starostovia nás majú radi, deťom sa neraz ujdú aj sladkosti,“ hovorí riaditeľka Jana Pivková. Tento týždeň sa vybrali pešo do neďalekej Závažnej Poruby, rodiska básnika Milana Rúfusa.

Vlani spracovali kaštiele v rodnej obci. „Na literatúre hľadali zdroje v knižnici a v informačnom centre, na informatike spracovali fotky na PC, na výtvarnej kaštieľ maľovali, na slohu o ňom písali,“ povedala Pivková.

Starí rodičia na vyučovaní

V Základnej škole v Ponikách sa v túto stredu na prváckych až štvrtáckych hodinách mohli zúčastniť aj starí rodičia. V škole bol deň otvorených dverí spojený s dňom jabĺk a starí rodičia vnúčencom prišli ukázať a porozprávať o prepojení regiónu s jablkami. „Veľmi sa nám to osvedčilo,“ povedala riaditeľka Mária Janovčíková.

Aj v tejto škole majú regionálnu výchovu a ľudovú kultúru už siedmy rok, jej prvky sa prelínajú viacerými predmetmi. „Naše deti sa za ten čas napríklad naučili ctiť si také remeslá, ktoré už skončili. Dali sme im možnosť priamo na vyučovaní vyrábať metly, hrable, vyšívať krivou ihlou, naučiť sa variť typické ponické kapustové a zemiakové jedlá, piecť chlieb,“ hovorí Janovčíková.

Onedlho v dedine otvoria expozíciu Národopisného múzea Ponickej dediny. Učiteľky ju na podnet obecného úradu pripravili cez prázdniny.

Žiaci sa stali reportérmi

TRSTENÁ. Na reportérov sa hrajú štvrtáci zo Základnej školy Rudolfa Dilonga v Trstenej a spoznávajú tak kraj, v ktorom žijú. Zo svojich potuliek nakrúcajú už tretie DVD. Rovnako ako dve predchádzajúce poslúži ako pomôcka pri vyučovaní.

Prvé video spred dvoch rokov, ktoré deti s pomocou svojich učiteľov nakrútili aj nastrihali, bolo o Trstenej, druhé o viacerých zaujímavostiach Oravy. Zachytili na ňom zuberecký skanzen aj Oravský hrad.

Hlavnými témami tretieho DVD sú pltníctvo na Orave, rašelina v Suchej Hore, hrad Strečno a dedinka Čičmany. Na všetky filmy prispel nadačný fond Slovak Telekom.

„Spájame vlastivedu so slovenským jazykom, čítaním a niekedy pridáme aj prírodovedu. Deti si samy vyhľadávajú všetky informácie o spracovávanej téme,“ hovorí učiteľka Eva Ragalová.

Deti robia všetko, čo majú v náplni práce aj profesionáli. Nakrúcajú, robia rozhovory, pripravujú scenár, ôsmaci potom nafilmované materiály strihajú a robia z nich jeden film.
Majú na to dva mesiace, spracovať jednu tému trvá aj viac ako týždeň. „Deti si musia najskôr vyhľadať informácie, až potom môžeme vyraziť do terénu. DVD by sme mali mať dokončené do decembra,“ hovorí Ragalová.

Hotový film môžu použiť aj pedagógovia na iných školách. „Je to veľmi dobrá učebná pomôcka. Ak napríklad teraz potrebujem deťom povedať niečo o Trstenej, pustím im DVD a z neho sa všetko dozvedia,“ povedala učiteľka.
Naďa Kališová

Ako vychovať vlastencov
  • Štátny pedagogický ústav v júni pripravil návrhy, ako učiť o vlastenectve
    podľa predstáv ministerstva školstva.
  • Každá škola by napríklad mala svoj vlastný deň školy. Žiaci by pripravili program
    z národných básní, piesní a pod.
  • Významné udalosti či štátne sviatky by si mohli školáci pripomínať podobne. Škola
    by mohla pripraviť program aj ku Dňu vzniku SR alebo ku Dňu učiteľov.
(or)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 138
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 362
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 048
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 335
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 220
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 612
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 183
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 831

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

Mlčme, ak veríme, že práva diktátora sú viac ako obyčajných ľudí

Keď diktátor zrazil krajinu na kolená, frázy neplatia.

KULTÚRA

Anjel aj démon. Bruno Ganz nemal talent z tohto sveta

Pomáhal osamelým, šepkal aj vrahovi.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Odkedy sa poznáme, klamem partnerovi o svojej práci

Klinická psychologička radí pri dvoch problémoch.

Ilustračné foto.

Mejkap do práce: Ako ho zvládnuť rýchlo a jednoducho

Zjednodušte si život a každodennú rannú rutinu.

Oľga Beständigová: Som silná, aj keď som podľahla závislosti

Úspešná krasokorčuliarka rozpráva o tanci na ľade aj o bulímii.

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Rádiové továrne zamestnávali na maľovanie svietiacich ciferníkov najmä mladé ženy. Mnohé z nich boli tínedžerky.