SME

Televízory sú novodobé pestúnky

V dnešnej elektronickej dobe deti stále častejšie trávia voľný čas pri počítači či herných konzolách, no často je ich voľnočasovým spoločníkom televízor.

Už aj my, dnešní rodičia sme v detstve boli trestaní zákazmi pozerania televízie, nakúkali po večeroch spoza rohu na nedovolené programy a pri sledovaní v tom čase ešte mihotavej obrazovky sme zabúdali na okolitý svet. Sledovanie televízie bolo zábavou vtedy rovnako ako dnes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Televízory. Všetko, čo o nich potrebujete vedieť.

Dnes ale majú deti omnoho ľahší prístup k rôznym informáciám, často neprimeraným ich veku. "Nielen dieťa, ale aj dospelý človek je zaťažovaný výberom z obrovskej mediálnej ponuky a ponuky informácií. Je veľmi ťažké vytriediť to, čo je najpotrebnejšie," uviedla pre TASR detská psychiatrička Anna Kováčová.

SkryťVypnúť reklamu

Na jednej strane má dieťa už od útleho veku veľký prísun k informáciám prostredníctvom literatúry či televízie, no na strane druhej bráni bezprostrednému kontaktu, ktorý dieťa najviac potrebuje. "V tomto smere vidím najväčší nedostatok médií. Odoberajú prítomnosť milovaného rodiča, niekedy sa televízor stáva elektronickou pestúnkou," skonštatovala psychiatrička. Okrem toho rodičia využívajú najmä televíziu ako náhradu za svoj čas, venovaný deťom. Namiesto čítania rozprávok jednoducho dieťa posadia k televízoru a dieťa si rozprávku či iný program pozrie bez spoločnosti rodiča a spätnej väzby. Chýba diskusia o obsahu či vysvetlenie neznámych alebo zastaraných výrazov.

Vo vzťahu dieťa - médium je podľa jej slov najdôležitejšia selekcia programov zo strany rodičov. Často sa stáva, že rodičia kvôli svojej vlastnej zaneprázdnenosti nepoznajú programy, ktoré dieťa sleduje alebo dokonca nestíhajú triediť, čo je pre dieťa vhodné alebo nie. Selekcia by mala začínať určitou "mediálnou výchovou" samotných rodičov. Deti si vedia zapnúť televíziu, pustiť prehrávač či počítač a k nevhodnému programu sa častokrát dostanú bez toho, aby o tom rodičia čo i len tušili.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď nie je reálne vylúčiť všetky programy, pri ktorých by dieťa mohlo byť konfrontované s nevhodnými situáciami, je dôležité, aby rodič dieťaťu videnú situáciu vysvetlil. Dieťa nemusí informácii porozumieť a môže si ju nesprávne vysvetliť. Preto je dobré, ak má pri sebe niekoho, s kým sa môže porozprávať. Deti sledujú spravodajstvo, v ktorom sa ich rovesníci ocitajú v hraničných životných situáciách ako sú samovraždy, rodinné tragédie a podobne. Tieto informácie môžu ale nemusia mať na dieťa negatívny vplyv, ale nezrelé dieťa môže mať problém spracovať dané informácie. Fakt, že sa o "zle" dozvedá, nemusí negatívne pôsobiť na jeho vývoj, ale na druhej strane si dieťa z videnej situácie môže zobrať zlý príklad. "Je dokázané, že násilie v médiách má dosah na správanie detí, rast kriminality, sexuálnych zločinov a podobne," dodala Kováčová.

SkryťVypnúť reklamu

Na vyrovnanie sa dieťaťa s takýmito informáciami má veľký vplyv aj osobnosť dieťaťa - to, čo pre jedno dieťa môže byť prínosom, pre druhé môže byť ohrozením.

Nenechajme sa nahradiť televízorom

Pri sledovaní televíznych programov našimi ratolesťami platia podobné pravidlá ako pri používaní iných novodobých elektronických hračiek - počítačov, mobilných telefónov či rozličných herných konzol:

- sledujte čas, ktorý dieťa strávi pri televíznom prijímači - nielen nevhodný program je škodlivý, sledovanie televízie bez prestávok poškodzuje zrak, dieťa má nedostatok pohybu a stráca sociálne väzby,

- rodičom pomáhajú v orientácii pri výbere programov pre deti ikonky, označujú, či je alebo nie je daný program vhodný pre určitú vekovú kategóriu,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- ak je to možné, televízie, ktoré vysielajú nevhodný obsah zabezpečte kódom, ktorý deti nepoznajú,

- vhodné je sledovanie nevhodných programov nezakazovať, lepšie je zamestnať dieťa inou činnosťou,

- dôsledne dodržiavajte pravidlá, ktoré ste stanovili. Ak sa vám to predsa len nedarí, inšpirujte sa napríklad vtipnou scénou z istého amerického sitcomu - prideľte každému členovi rodiny lístky na určitý počet hodín v týždni - kto si ich minie, nebude môcť sledovať televíziu - pozor, platí to i pre dospelých,

- nedávajte televízor deťom do detskej izby, strácate tak kontrolu nad programami, ktoré deti sledujú,

- využite televíziu na vzdelávanie detí - podporujte ich v sledovaní náučných programov, ak to vysielateľ umožňuje, nastavte si program v cudzom jazyku, sledujte s deťmi cudzojazyčné programy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každá veková kategória má súčasne aj svoj grafický symbol jednotného označovania. S takýmito symbolmi sa môžete stretnúť nielen na televíznych obrazovkách, ale aj na plagátoch programov kín.

Grafika/STV

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 049
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 656
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 928
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 722
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 291
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 768
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 164
  8. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 121
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 226
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 302
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 072
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 903
  5. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 856
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 794
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 037
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 597
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu