SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Čo robiť, ak čosi nie je v poriadku?

Aj pri najväčšej snahe predávajúceho sa môže stať, že s tovarom, ktorý ste si zakúpili cez internet nebudete spokojní. Môže to mať dve príčiny. Vysnívaný tovar, ktorý sa vám dostane do rúk vyzerá inak ako ste si predstavovali, alebo výrobca urobil chybu a

(Zdroj: Stock.XCHNG)

dodal na trh produkt, ktorý nie je úplne funkčný. Ako z takýchto situácií vykorčuľovať? Pravidlá hry sú jasné a stoja na strane spotrebiteľa.

Doprava nie je bez chýb

Ak vám doručovateľ prinesie poškodenú škatuľu, alebo nájdete v zásielke tovar poškodený prepravou, chybu treba hlásiť nielen predávajúcemu, ale aj prepravnej spoločnosti. Práve tá bude situáciu riešiť úhradou škody. Najčastejšie z poistného, ktoré je súčasťou prepravných služieb. Ak existuje čo i len náznak poškodenia, lepšie je spísať nedostatky priamo pri doručení – za prítomnosti špeditéra.

Skryť Vypnúť reklamu

Ponuky niekedy klamú

Nákupy cez internet sa nápadne podobajú tým katalógovým. Ak tovar kupujete iba podľa obrázkov a popisu, môže sa stať že nezodpovedá vašim predstavám. Prekvapiť vás môže jeho farebnosť, materiál z ktorého je vyrobený, kvalitou spracovania vás môže dokonca sklamať úplne. Preto má kupujúci právo takýto tovar vrátiť do 7 dní späť predajcovi. Ak o tejto možnosti predajca na svojom webe neinformuje, lehota začína plynúť od momentu, kedy sa o nej dozviete.

Na túto možnosť je dobré myslieť už v momente rozbaľovania. Nepoškodený tovar v kompletnom obale sa vracia omnoho jednoduchšie, ako poškodený bez pôvodnej škatule. Ak vám predajca bude vracať peniaze, bude namietať že časť z nich musel minúť na uvedenie tovaru do pôvodného stavu. Odrátať môže aj cenu spotrebného materiálu, akým je napríklad náplň tlačiarne. Peniaze však musí vrátiť vždy do 30 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

Výnimkou je tovar chránený autorskými právami. Akonáhle odbalíte škatuľu so softvérom, alebo vybalíte z obalu DVD nosič alebo CD s hudobnými nahrávkami, predajcovi ich už vrátiť nesmiete. A to aj v prípade, ak sa na nosiči nachádza inštalačný balík v rovnakom rozsahu ako na internete a pomocou priloženého kľúča ste ho neaktivovali.

Záruku vám dáva predajca

Vraví sa, že čo sa môže pokaziť, to sa aj pokazí. Preto by ste mali vedieť o spôsobe riešenia reklamácií skôr, ako čosi kúpite. Všetko by ste sa mali dočítať v obchodných podmienkach internetovej predajne. Nešťastná náhoda môže výhodný nákup predražiť natoľko, že budete v strate.

Niektoré firmy sú ústretové. Stačí objednať špedičnú firmu a tá na náklady predajcu vyzdvihne pokazený tovar priamo u vás. Iné vás odkážu na zmluvné autorizované servisy, alebo vás nechajú na vaše náklady doručiť tovar do svojej predajne. Vo všetkých prípadoch vás kryje lehota, ktorá nesmie byť kratšia ako 24 mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozor však na špecifiká. Pri spotrebičoch, ktoré nie sú vybavené elektrickou zástrčkou môže od vás predajca vyžadovať pri reklamácii protokol o inštalácii oprávnenou osobou. Podobné podmienky sa môžu objaviť aj pri iných špecifických situáciách.

Nástrahy, o ktorých možno neviete

Všetky spomínané garancie pripadajú do úvahy iba vtedy, ak kupujete tovar od predajcu, ktorý pôsobí na našom domácom trhu ako riadna registrovaná firma. Ak ide o zahraničný subjekt pôsobiaci za hranicami, riadiť sa musíte podľa pravidiel platných v krajine obchodníka. A ak zvážite, že budete musieť tovar posielať do cudziny, môže to byť problém.

Na druhé úskalie narazia podnikatelia. Zákon chráni iba koncových spotrebiteľov. Ak sa rozhodnete kupovať vybavenie do svojej kancelárie, alebo tovar, ste mimo hru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 663
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 335
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 080
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 039
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 789
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 715
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 555
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 773
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 660
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: E-shopy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič pomáha priamo v odbernom tíme v Tvrdošíne.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba i test.

Ilustračné foto.