Vitamíny v tabletkách imunitu nespasia

Ak nechceme, aby nás skolil prvý vírus, ktorý stretneme, mali by sme sa o svoj imunitný systém cieľavedome starať.



Bývame často vyčerpaní a každú chvíľu na nás niečo lezie? Možno za to môže slabý imunitný systém. Niekedy stačí zdanlivo málo, aby sa odolnosť nášho organizmu narušila a nepríjemné dôsledky sa okamžite prejavia. V súčasnosti je, bohužiaľ, bežnou realitou, že sa ľudia nekvalitne stravujú, málo spia, nedostatočne hýbu, trávia málo času na čerstvom vzduchu a zdržujú sa v stresovom prostredí. Organizmus môže tieto negatívne vplyvy do istej miery znášať, ale niekedy je toho príliš.

Bojujeme s baktériami


Ak sa nám nedarí dodržiavať všetky pravidlá správnej životosprávy, posilnenie imunity môžeme podporovať rôznymi prírodnými imunostimulátormi. Sú vhodné najmä pre ľudí s miernymi infekciami a ako prevencia bežného nachladnutia. K najznámejším patria prípravky s výťažkami z echynacei alebo hlivy ustricovej. Práve hliva, ale aj pekárske kvasnice či zrná niektorých obilnín obsahujú beta glukán.

„Glukány sa veľmi intenzívne študovali najmä pre ich najvýznamnejšie vlastnosti - protirakovinovému a imunomodulačnému účinku s pozitívnym vplyvom na imunitný systém ľudí aj zvierat,“ hovorí lekárka. Beta glukán navyše pomáha pri liečbe vysokého krvného tlaku, zlepšuje profil krvných lipidov a podporuje rast probiotických kmeňov baktérií v črevách.

S vitamínmi opatrne


Na imunitu majú významný vplyv aj vitamíny, najmä C, E a betakarotén. „V zime nám chýba dostatok slnečného vitamínu D a na oslabenie imunity spolupôsobí aj nedostatok zinku, keďže konzumujeme málo strukovín. Napriek tomu, že veda dnes dokáže vyrobiť takmer všetky vitamíny synteticky, nikdy nenahradia prírodné živiny z ovocia a zo zeleniny. To, čo v tabletkách pôsobí izolovane, v mrkve či jablku pôsobí komplexne spolu s ostatnými prírodnými zložkami,“ vraví odborníčka.

Prírodné vitamíny sú ľahšie vstrebateľné, telo ich dokáže efektívnejšie využiť a nehrozí nám predávkovanie – hypervitaminóza. Najčastejšie nám hrozí pri vitamínoch rozpustných v tukoch, s ktorými si telo nevie poradiť. Ide o umelo prijímané vitamíny A, D, E, K. „Na tabletky treba myslieť len ako na poistku. Prirodzené zdroje vitamínov v ovocí či zelenine sú pre telo zdravšie ako ich syntetické odvodeniny,“ radí Katarína Bergendiová.

Ako funguje imunita?

Prirodzenú imunitu, ktorá tvorí akýsi prvý obranný systém proti rôznym ochoreniam, získavame geneticky. Okrem nej sa v priebehu života formuje získaná imunita. Vzniká pri kontakte organizmu s cudzími látkami, napríklad baktériami, ktoré nezlikvidovala prvá obranná línia. V takom prípade sa začína tvorba protilátok proti narušiteľovi a rozbieha sa akcia na jeho zlikvidovanie. Ak je úspešná, všetko sa končí pohltením zneškodnených nebezpečných buniek a telo ostáva zdravé.
Dôležitá päťka
„Prácu a stres by sme mali kompenzovať piatimi známymi S – zdravá strava, dostatok spánku, športu, smiechu a spokojný život v kruhu blízkych,“ vraví Katarína Bergendiová, klinická imunologička a alergiologička.

1. Strava: Stále sa to opakuje a stále to stopercentne platí. Dôležitý je prísun čerstvej zeleniny a ovocia. Obsahuje enzýmy, ktoré pomáhajú pri vstrebávaní vitamínov do tela a tým sú tieto prírodné látky účinnejšie než ostatné náhrady. Strava má, samozrejme, už odmalička vplyv na imunitu.

„Matka by mala dieťa od narodenia dojčiť minimálne šesť mesiacov. Ak dojčiť nemôže a u dieťaťa je pozitívna alergická anamnéza, je vhodné poradiť sa s pediatrom o používaní hypoalergénneho mlieka so štiepenou mliečnou bielkovinou. U dospelých považujem za zlé nesprávne výživové návyky napríklad uprednostňovanie fast foodov, ale aj prísne vegetariánstvo či dokonca vegánstvo,“ uvádza imunologička.

2. Spánok: Workoholici to možno neradi počúvajú, ale aj naše telo a myseľ si niekedy potrebujú oddýchnuť. Zdravá dĺžka spánku je individuálna, ale priemerne potrebuje človek aspoň päť – šesť hodín spánku na normálne fungovanie. Ideálnych je sedem až osem hodín. „Ak budeme nedostatkom spánku trpieť dlhšie, môžeme si spôsobiť okrem zvädnutej pleti aj vážne zdravotné problémy, napríklad oslabenú imunitu, zvýšený krvný tlak, zvýšenú chuť do jedla s následným priberaním, poruchy v sexuálnom živote a mnohé ďalšie,“ dodáva Katarína Bergendiová.

3. Šport a otužovanie: Za všetkým treba hľadať hormóny a na imunitu vplývajú najmä endorfíny. Vyplavujú sa pri zvýšenej telesnej činnosti a podporujú imunitný systém. „Endorfíny sú látky podobné morfínu, ktoré sa uvoľňujú z hypofýzy pri rozličných situáciách vrátane intenzívneho pohybového zaťaženia. Majú priaznivý vplyv na prevenciu chorôb, pričom optimálny je pohyb na čerstvom vzduchu. Telo pritom otužujeme, čo má pri liečbe porúch imunity a alergických ochorení veľký význam.“

4-5. Smiech a spokojný život: Na stav imunitného systému pôsobí veľa faktorov a jedným z najdôležitejších je psychika človeka. Duševná rovnováha je skrátka nezanedbateľná zložka zdravej životosprávy. „Dnes už hovoríme o jednom neuro-endokrinno-imunitnom super systéme, ktorý má za úlohu chrániť náš organizmus pred vplyvom vonkajšieho prostredia, ale aj pred zmenami v tele. Množstvo stresu, silný psychický tlak alebo aj strach zo smrti počas choroby môže veľmi významne oslabiť imunitu organizmu,“ dodáva imunologička.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 002
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 125
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 11 105
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 269
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 938
  6. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 677
  7. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 4 354
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 216
  9. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 192
  10. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 040

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Odkedy sa poznáme, klamem partnerovi o svojej práci

Klinická psychologička radí pri dvoch problémoch.

Ilustračné foto.

Mejkap do práce: Ako ho zvládnuť rýchlo a jednoducho

Zjednodušte si život a každodennú rannú rutinu.

Oľga Beständigová: Som silná, aj keď som podľahla závislosti

Úspešná krasokorčuliarka rozpráva o tanci na ľade aj o bulímii.

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Rádiové továrne zamestnávali na maľovanie svietiacich ciferníkov najmä mladé ženy. Mnohé z nich boli tínedžerky.