SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Ako nezabiť vitamíny v zelenine?

Pri varení dávame zeleninu až do vriacej vody, pretože varením sa kyslík z vody uvoľní a nespôsobuje oxidáciu vitamínov obsiahnutých v potravinách. Konštatovala pre TASR Magdaléna Valšíková zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre.

(Zdroj: Stock.XCHNG)

"Zeleninu varíme krátko, aby si zachovala tvar a polotuhú konzistenciu. Väčšie kúsky varíme alebo dusíme dlhšie, nadrobno nakrájaná zelenina vyžaduje kratšiu dobu úpravy, resp. uvarí sa rýchlejšie a tým nedochádza k veľkému ničeniu vitamínov teplom," dodala. Zeleninu solíme až ku koncu varenia a podľa možnosti používame morskú soľ.

Zároveň upozornila, že do mäsovej polievky pridávame zeleninu až pred koncom varenia. "Pokrájanú vňať petržlenu, pažítky alebo zeleru vkladáme do polievky až po odstavení zo sporáka."

Skryť Vypnúť reklamu

Valšíková odporučila variť zeleninu v čo najmenšom množstve vody a zeleninový vývar nikdy nevylievať, ale využiť ho na prípravu polievky alebo na konzumáciu.

Uvarenú zeleninu je podľa nej potrebné skonzumovať čo najskôr, pretože spolu so zemiakmi sa z nej rýchlo po uvarení stráca vitamín C. "Nespotrebovanú zeleninu treba uložiť do chladničky v uzatvorenej nádobe alebo zabalenú, aby sa zabránilo styku so vzduchom," dodala Valšíková.

"Pokrájaná mrkva si zachová sviežu farbu, ak ju na oleji dusíme tesne prikrytú, špenát si zasa zachová farbu, ak sa vkladá do vriacej vody a varí sa krátko v odokrytom hrnci," prezradila. Stmavnutiu chrenu podľa nej predchádzame tým, že ho strúhame až tesne pred spotrebovaním. Do omáčky pridávame postrúhaný chren tiež tesne pred dovarením.

Skryť Vypnúť reklamu

Na zachovanie čerstvého vzhľadu a chrumkavosti odporučila namočiť hlávkový šalát a inú listovú zeleninu odkrojenou stopkou do vody, až kým ich nespotrebujeme.

Rajčiaky na šúpanie musia byť zrelé. Ak sa ťažko šúpu, Valšíková odporučila šupku zarezať ostrým nožom do kríža a plody preliať vriacou vodou. Po dvoch až piatich minútach sa budú rajčiaky dať šúpať ľahko. "Postrúhané uhorky, čerstvú alebo kvasenú kapustu, tekvicu a iné druhy zeleniny pred ďalšou úpravou nevytláčame, aby sme neodstránili vitamíny, minerálne látky a podobne," poradila.

Strukoviny treba podľa odborníčky umyť a nechať močiť vo vode, v ktorej sa aj potom uvaria, deň pred varením. "Solíme ich až po varení," upozornila. Z kelu, kapusty a iných hlúbovín unikne typický sírový pach, ak počas varenia alebo dusenia na krátky čas odokryjeme hrniec.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj keď je v našich podmienkach zelenina často upravovaná rôznymi kuchynskými postupmi, najzdravšia je jej konzumácia v čerstvom stave. "Čerstvá zelenina obsahuje množstvo vitamínov, enzýmov, minerálnych látok, antioxidantov, vlákniny, ktoré sú pre organizmus prospešné a uľahčujú trávenie. Žutie tvrdej potraviny predstavuje aj ideálnu masáž ústnej dutiny, pričom sa zvyšuje pružnosť a odolnosť ďasien a čeľustí a predchádza sa paradentóze," vysvetlila Valšíková.

Vyprážanie a fritovanie zeleniny neodporučila. Chutná a stráviteľná je však zelenina pečená v rúre. "K najzdravším spôsobom prípravy zeleniny patrí úprava na pare, ktorá v zelenine zachováva najviac výživných látok," dodala.

"Výživovú hodnotu nielen upravenej zeleniny, ale aj iných jedál možno doplniť nadrobno nasekanými surovými vňaťami, ktoré pridávame do hotového jedla, šalátu, nátierky úplne na koniec, aby čo najmenej oxidovali a nestratili vitamín C," poradila Valšíková.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborníčka upozornila, že pri spracovaní treba zeleninu čistiť a krájať nožom z nehrdzavejúcej ocele a z nehrdzavejúceho kovu alebo plastu by mali byť aj strúhadlá. Rovnako smaltované nádoby na prípravu jedál musia mať celistvý povrch, pretože otlčená glazúra spôsobuje ničenie vitamínov a zmenu chuti jedla.

Strúhanie a krájanie zeleniny je podľa nej potrebné vykonať až tesne pred varením alebo upotrebením zeleniny v čerstvom stave. "Očistenú a nakrájanú zeleninu nechávame pred použitím v prikrytej nádobe, aby mala zamedzený prístup vzduchu," uzavrela Valšíková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Spánok – základ pevných vzťahov
  5. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  6. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  7. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 128
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 081
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 638
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 378
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 264
  7. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 155
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 924
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 548
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 508
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chuligáni na ihrisku.

Polícia a zväzy majú informačný systém.


34m
Jakub Filo.

Všetci chuligáni sú úplne rovnakí.


58m
Pochod za reprodukčnú spravodlivosť iniciatívy Nebudeme ticho v Bratislave.

Lekári upozorňujú na zdravotné riziká návrhu.


1 h
Nataša Holinová

Predkladateľom zákona o sťažení prístupu k interrupciám nezáleží na ochrane života.


1 h

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  2. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  3. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  4. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  5. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  6. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  7. SKU: Príbeh pedagogičky, ktorá chcela pracovať v školstve
  8. Michael Achberger: Zdravý životný štýl, vďaka ktorému priberáte
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 312
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 341
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 157
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 657
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 214
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 793
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 790
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 413
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu