SME

Ako sa brániť voči priamemu predaju

Priamy predaj je legálna forma predaja. Ak sa ako oslovený zákazník necítime dobre, nie je na vine princíp, ale predajcom zvolená forma prezentácie.

"Dobrý deň, máte chvíľku čas?" Zdá sa vám, že túto vetu počujete v poslednom čase častejšie, než by vám bolo po vôli? Odkiaľ sa berie záplava predajcov, ktorí nás denne oslovujú a údajne najlepšie vedia, aká kozmetika, panvice a služby sú pre nás tie pravé?

Na ulici máme strach zdvihnúť zrak, lebo hrozí, že nám osoba dovtedy maskovaná ako neškodný okoloidúci ponúkne životnú poistku. Zazvoní telefón a na druhom konci sa už tretíkrát za deň ozve pán s hlasom rozhlasového moderátora. Oznamuje nám, že sme vyhrali večeru na lodi, že presne tuší, akú kozmetiku potrebuje náš suchý noštek, či do akého biznisu sa máme pustiť, aby sme našli cestu k nášmu osudu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V poštovej schránke nachádzame leták, ktorý nás pozýva na výlet „slnečnou krajinou“ na bližšie neurčené miesto – ako inak, spojený s prezentáciou tajuplného produktu. V ďalšom liste sa dozvedáme, že patríme medzi piatich vyžrebovaných šťastlivcov v krajine, ktorí vyhrali možnosť kúpiť si vilku na Azúrovom pobreží. Aha, suseda vo výťahu drží v ruke rovnaký list. To je radosť, bývať v paneláku s takou dobrou karmou!

„Priamy predaj založený na blízkosti k zákazníkovi a osobnom prístupe je v prvom rade legitímna a legálna forma predaja. Nemožno ju teda odsudzovať ani zatracovať a jej aktéri sa nedopúšťajú ničoho zlého. Ak na nás pôsobí nepríjemne, zlý nie je princíp, ale forma – pocit atakovaného súkromia, drzosť, nevyberané prístupy, neoblomnosť predajcov,“ hovorí odborník na komunikáciu Branislav Jelenčík.

SkryťVypnúť reklamu

Šanca na prácu v čase krízy?

Zdalo sa, že časy, keď ľudia húfne chodili týždenne na niekoľko prezentácií dózičiek, panvíc z vesmírnych materiálov, ovčích rún či magických prípravkov na chudnutie sú dávno za nami. V uplynulých dňoch sa však s pozvánkami na podobné akcie opäť akoby vrece roztrhlo. Je to len ilúzia alebo padá takáto forma predaja na živnú pôdu paradoxne práve vo chvíli, keď ekonomická situácia väčšiny nie je ružová? „Hoci priamy predaj sám osebe nie je fenoménom krízy, istá súvislosť medzi nimi existuje. V Spojených štátoch sa demonštračné večierky, zväčša formou susedského stretnutia, rozbehli v blahobytných päťdesiatych rokoch. Regrutovaniu predajcov u nás nahrávali ekonomické zmeny – mnoho ľudí si potrebovalo nájsť iné zamestnanie alebo si chcelo privyrobiť,“ vysvetľuje sociologička Zuzana Kusá: „Dnes, keď je núdza o pracovné miesta, sa na nevýhody tohto biznisu nehľadí, a tak prezentačný predaj dostáva ďalšiu infúziu.“

predaj-2.jpgOkrem prísľubu rýchleho začiatku, keďže v mnohých prípadoch nejde o licencovaný predaj, sú predajcovia lákaní na rôzne výhody. Patria k nim bezplatné sociálno-psychologické školenia, ako presvedčivo prezentovať značku, a tiež možnosti používať predávané výrobky. V prípade istej americkej firmy je konzumácia jej výživových doplnkov priamo podmienkou ich predaja. Predajca musí byť živým dôkazom blahodarných účinkov produktu, aby sa mohol stať presvedčivým ideológom.

SkryťVypnúť reklamu

„Tieto a ďalšie techniky zapájania do veľkej rodiny predajcov, k tomu dobrá osobná skúsenosť s ,darovaným’ výrobkom zvyšujú oddanosť firme aspoň natoľko, že informácie zo školenia si nádejní predajcovia nepobežia overovať, ale budú ich opakovať ako Desatoro,“ hovorí Zuzana Kusá. „Nevýhody tohto typu práce spočiatku nie sú zreteľné, ale predajcovia zvyčajne nesú finančnú zodpovednosť nielen za náklady spojené s predajom, ale aj za výmenu chybných výrobkov.“

Recesisti a vášniví kupci

Bratislavskou legendou sa stala skupinka vysokoškolských profesorov fyziky na dôchodku, ktorí z recesie „vymetali“ prezentácie hrncov. Prezentujúci boli sprvu nadšení, keď sa jeden zo staručkých pánov prihlásil a trasľavým hlasom povedal: „Viete, ja by som kúpil aj niekoľko kolekcií – pre nás, aj pre moju dcéru Ľudku. No môžem sa niečo opýtať? Naozaj to varí samo?“ Nadšenie predvádzajúceho opadlo vo chvíli, keď sprisahaní starčekovia začali vyvracať jeho presvedčivé argumenty fyzikálnymi vzorcami.

Problém podľa odborníka na komunikáciu však je, že väčšina ľudí sa správa presne opačne a doslova chce byť klamaná. „Keď sme celí roztúžení niečo si kúpiť, argumenty si nepreverujeme, ale tešíme sa, že nám ich niekto ponúka. Ak chceme vlastniť čosi lepšie ako sused alebo skôr, než to bude mať kolegyňa, potom gro obyvateľstva nie je skeptické – na veľké šťastie predajcov,“ myslí si Branislav Jelenčík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Navyše, ak obchodný reťazec alebo značková predajňa sklamú zákazníka, ten sa pomstí a svojim známym povie, aby sa im vyhli. Keď nakupujeme priamo, akoby sme od začiatku rátali aj s možnosťou, že to nedopadne najlepšie a v tom prípade radšej o celej veci pomlčíme. Veď reakcie okolia by právom mohli byť: ‚A prečo si takto nakupoval?! Veď ani nevieš, kde to máš reklamovať!‘. Mnohé firmy, ktoré fungujú na princípe priameho predaja, nemajú knihu sťažností a neuvádzajú počet neuspokojených zákazníkov vo svojej výročnej správe. Akoby bol každý obchod dobrý.“

Darček je udička

Poviete si, že v tom nie je žiadne riziko, vybrať sa na prezentáciu akejsi novinky, napríklad kolekcie fínskych nožov z najkvalitnejšej ocele, mixéra, ktorý na bežný trh dorazí až v roku 2014, či vázy z dynastie Ming, ktorú dostaneme zdarma ako nezáväzný darček. No ešte aj tým najcynickejším a najkritickejším z nás neraz srdiečko poskočí, keď pán predavač po prezentácii zázračných prikrývok vyrukuje s 50-percentnou mimoriadnou zľavou, ku ktorej pribudne „elektronickým žrebovaním, iba pre nás“ ďalšia, 20-percentná. Môže za tento ošiaľ výška zľavy či ilúzia našej výnimočnosti?

predaj-3.jpg„Na výrazy ako ,zľava’ či ,akcia’ konzumné spoločnosti reagujú trochu ako Pavlovove psy. Málokto sa obráti bez záujmu, keď ich začuje,“ myslí si Zuzana Kusá. „Patrí to takmer k bontónu a zároveň ide o spôsob demonštrácie vlastnej rozumnosti – veď zľavy sú príležitosť na šetrenie. Ani kritické myslenie a cynizmus nás teda vždy neuchránia pred dobre gradovaným príbehom o zľavách.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treba si tiež uvedomiť, že aj darček je udička. „Nie, že by ľudia pre darovaný mobil či vázu prestali rozmýšľať. No darček vytvára záväzok a kto nie je úplný cynik, zacíti povinnosť nejako sa revanšovať. Prinajmenšom tým, že nebude drzo rušiť hru – bude tlieskať, kde treba, radovať sa s ostatnými a nebude vyrušovať, keď počuje nezmysel. Možno začne dokonca premýšľať aj o kúpe predvádzanej veci, pretože tlak darčeka má takú moc,“ hovorí Zuzana Kusá.

Prežijeme spolu tisícročie

„Poskytovanie a výmena hodnôt cestou individuálnej komunikácie pravdepodobne nikdy nevyhynie. Na oboch stranách barikády budú stáť ľudia, ktorí tento spôsob vyznávajú, majú ho radi a napĺňa ich,“ myslí si Branislav Jelenčík, no radí, aby sme za žiadnych okolností nezabudli počúvať a uvažovať. „Obrana sa nezačína vtedy, keď vám už niekto zvoní na mobil alebo klope na dvere. Tá tu musí byť už predtým. Ak si v hlave neurobím poriadok v tom, čo chcem nakupovať a čo nie, vo chvíli, keď niekto požiada o minútku môjho času, aby mi mohol niečo ponúknuť, som odsúdený na zlyhanie. Vždy sa nájde čosi – darček alebo dojímavá narodeninová story, ktoré ma môžu zlomiť.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa brániť voči priamemu predaju?

Branislav Jelenčík radí, aké zásady komunikácie by sme mali dodržiavať ako potenciálni kupujúci v priamom predaji:

  • Variant číslo 1: Nič nechcem a nepotrebujem.
Situácia si vyžaduje slušné, ale rázne a nekompromisné odmietnutie: „Nie, ne-chcem, nepotrebujem. A teraz končím, nemám na vás čas a hlavne ho nebudem mať nikdy. Ak by som aj niekedy chcel takúto službu, obrátim sa na bratranca, ktorý robí presne to, čo vy.“ Pamätajme, že je to prvá a zároveň posledná šanca odvrátiť predajné cunami! Stačí nahradiť slovíčka „nikdy“ a „nič“ menej konkrétnymi, napríklad „možno raz“, „neskôr“, „záleží na tom, o čo ide“… a majú nás! Ak sme neurobili rázny krok pri prvom kontakte, budú nás otravovať podľa manuálu. Otravnosť, ktorú negatívne pociťujeme, je však v prvom rade naša prehra v štýle odmietnutia, až potom ich komunikačná impotentnosť.

  • Variant číslo 2: Produkt alebo službu chcem a som si vedomý rizík.
Zisťujeme všetky identifikátory predajcu či firmy. Iniciatívu držíme v rukách my. Vieme, čo potrebujeme, my si kladieme podmienky. My biznis uzatvárame, my hovoríme áno aj nie. Pozor na stretnutia a predvádzania doma. Žiadne peniaze nedávame vopred – všetko ide z rúčky do rúčky. Pozor na záruky a podmienky výmeny tovaru. Zoberme si lupu a čítajme aj miniatúrne písmo na zmluvách. Netvárme sa udivene a nadšene. Lepšia je poloha Truhlíka, ktorý už všetko zažil. Tón diskusie nemá byť nepriateľský, ale korektný. Úsmev, slušnosť a obchodnícka tvrdosť musia byť vyvážené.--

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Utiekli predo mnou aj svedkovia Jehovovi
Elena Jančová (51), učiteľka

Pred dvanástimi rokmi som sa presťahovala za priateľom do Innsbrucku a pomerne dlho som si tam nevedela nájsť zamestnanie. Ako cudzinka som to v konzervatívnom tirolskom prostredí nemala ľahké. Odpovedala som na množstvo inzerátov – bezúspešne. Jediný, kto bol ochotný sa so mnou stretnúť, bol školiteľ predajcov stavebného sporenia. Na jeho školení som sa učila zvládnuť taktiky, ako získať zákazníkov – ako si dohodnúť stretnutie s niekým, kto o to vôbec nestojí, ako ho presviedčať logickými argumentmi o výhodách môjho produktu, aj keď oň nemá záujem. Jednoducho povedané – ako vliezť niekam oknom, keď vás vyhodia dverami. Keďže môj zárobok mal byť priamo úmerný počtu „odchytených dušičiek“, pozorne som hltala každé slovo a po teoretickej príprave som sa snažila všetko, čo som sa naučila, presadiť v praxi. Obvolala som všetkých známych a ponúkla im svoj produkt. Nielenže ma všetci odmietli, ale navyše sa mi začali vyhýbať, takže postupne som prišla o všetkých priateľov. V zúfalstve získať aspoň jedného klienta som ponúkla zmluvu na stavebné sporenie aj dvom svedkom Jehovovým, ktorí mi jedného dňa zazvonili pri dverách so Strážnou vežou v rukách. Po tom, čo predo mnou zdesene utiekli, som s touto činnosťou navždy prestala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 749
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 871
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 374
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 301
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 829
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 761
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 447
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 9
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 904
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 171
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 899
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 946
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 288
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu