Hoci nastúpiť do materskej školy môže prihlásené dieťa kedykoľvek v priebehu roka, aj materské školy začínajú školský rok v septembri. Počas prvých dní si na nový režim musia privyknúť noví škôlkari i ich rodičia. Deti s rôznymi ťažkosťami však nemusia ostať celkom mimo kolektívu. Dieťa možno zapísať do materskej školy, kde sa pedagógovia špecializujú na prácu s deťmi s rôznymi ťažkosťami či postihnutiami a na ich integráciu do tried so zdravými deťmi.
Návšteva detského kolektívu naučí dieťa správať sa v situáciách, ktoré v rodine bežne nenastávajú. "Dieťa si zvykne na kolektív, často sa naučí prehrávať, ale aj presadiť v skupine detí. Už v tomto období sú veľmi jasne viditeľné prejavy osobnosti dieťaťa vo vzťahu k iným deťom. Rodič či pedagóg má preto stále čas zareagovať a dieťa usmerniť," hovorí psychológ Dr. Majko. Správanie dieťaťa v rovnocennom kolektíve je úplne odlišné od správania sa v úzkom kruhu rodiny. Malý škôlkár sa taktiež naučí rešpektovať inú autoritu ako rodiča.
Nástup do škôlky by mal byť postupný
Kým si však dieťa v materskej škole zvykne, nejaký čas to trvá. Sú deti, pre ktoré je zmena prostredia prirodzená, dokážu okamžite rešpektovať autoritu pedagóga a prispôsobiť sa novému kolektívu. Čo však s deťmi, pre ktoré je zmena prostredia problematická?
Šoková terapia - nechať dieťa hneď celý prvý deň v materskej škole môže byť pre dieťa traumatizujúca skúsenosť a ešte dlho môže zanechať nepekné spomienky. Počas postupného privykania na nové prostredie si dieťa vytvorí nové väzby, rešpekt k pedagógovi a prispôsobí sa aj inému režimu, než pozná z domu.
Po dohode s pedagogickými pracovníkmi môže rodič priviesť dieťa do materskej školy najprv na akúsi zoznamovaciu návštevu. Ďalší deň môže dieťa ostať v novom kolektíve samé pár hodín a postupne sa čas, strávený v materskej škole, predĺži. Aj pri takomto opatrnom postupe sa však môže stať, že dieťa nové prostredie odmietne - tu je dôležitá spolupráca rodiča a pedagóga.
Spolupráca rodič a pedagóg
Rodič, ktorý má obavy ako si dieťa zvykne v novom prostredí, by ich nemal dávať najavo. Potomok podvedome vycíti nervozitu rodiča a časť z nej sa môže preniesť na neho. Reaguje potom nespokojne - plačom, vzdorovitosťou či úplným odmietaním kolektívu.
Ideálne je, ak nováčik v materskej škole nájde spoločnosť kamaráta, ktorého pozná alebo staršieho súrodenca, ktorý ju už navštevuje - známa tvár mu pomôže prekonať obdobia nespokojnosti (napr. v čase popoludňajšieho spánku).
Vstup dieťaťa do nového prostredia môže rodič uľahčiť aj tým, že v škôlke upozorníte na jeho odlišnosti a zvyky v správaní, režime spánku, na zdravotné problémy alebo len fakt, že dieťa je ľavák. Rovnako dôležité je si uvedomiť, že pedagóg nie je rodinný nepriateľ - jeho pripomienky a upozornenia na neprispôsobivé správanie voči ostatným deťom či samotným vychovávateľom môžu byť nápomocné pri ďalšej výchove. Sám rodič totiž najlepšie pozná svoje dieťa a vie, kedy a ako vyriešiť problémy, na ktoré vychovávateľ nestačí.
Pri dobrej spolupráci oboch strán ostanú deťom na škôlku príjemné spomienky. Aby traumy, ktoré si z materských škôl pamätáme doteraz my dospelí, neprežívali i naše deti.
V materskej škole môžu mať ťažkosti deti s rôznymi ochoreniami, telesne postihnuté či príliš úzkostlivé. Podľa druhu ťažkostí či postihnutia treba zaradenie do detského kolektívu v materskej škole konzultovať s odborníkmi - detským lekárom, odborným lekárom, psychológom a podobne.