SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Kam s deťmi na výlet: Tajomstvo Gemerských spojok

Železnica, ktorá nikdy neexistovala, je obľúbeným cieľom milovníkov vlakov i cyklistických nadšencov. Vezmite deti na zaujímavú expedíciu, na ktorej budete spoločne objavovať tajomstvá Gemerských spojok.

Gemerské spojky - železnica, ktorá nikdy neexistovala, je obľúbeným cieľom milovníkov vláčikov i cyklistických nadšencov. Zoberte deti na zaujímavú expedíciu, na ktorej budú spolu s vami objavovať tajomstvá Gemerských spojok.

Trasu Gemerských spojok môžete takmer celú vďaka solídne zachovanému telesu trate prejsť na horských bicykloch, no ak si netrúfate, môžete sa k jednotlivým stavbám presúvať i autom. Domáci vám ochotne poradia, kde nájdete torzá železničných stavieb.

Jedinou fungujúcou a dodnes funkčnou stavbou je Tisovecký tunel na trati Pohronská Polhora - Tisovec, označovaný aj ako tunel č. 2. Ozubnicový systém, použitý na tejto trati je na Slovensku a v celej strednej Európe jedinečný, tak pokojne začnite výlet jazdou vláčikom do Tisovca. Trať prekonáva sklon až 50,2 promile, tvorí ju viacero viaduktov, z ktorých najväčšie sú Čertov viadukt a Viadukt pod Dielom.

Cestou z Tisovca do obce Muráň objavte ďalšiu stavbu Gemerských spojok - tunel č. 1. Z tisoveckej strany je tunel zatopený vodou z dôvodu neskoršieho prevalenia klenby a preto, že neboli dokončené odvodňovacie práce. Naopak, z muránskej strany je stavba pekne zachovaná. Muránsky (nazývaný aj revúcky) portál je chráneným areálom - slúži ako zimovisko chránených druhov živočíchov, najmä netopierov. Portál je uzatvorený mrežou, ale v sprievode pracovníkov ochrany prírody z Muráňa sa dá vstúpiť i dovnútra. Na túto expedíciu však treba pevnú nepremokavú obuv a baterky. Vstup je i napriek sprievodu len na vlastné nebezpečie.

Mnisansky-viadukt.jpgĎalšie objekty trate sú viditeľné cestou vedúcou do Revúcej. Miestami sú viditeľné piliere nedokončených viaduktov, miestami podporné múry, no miestami sa stopy po telese trate celkom strácajú. Priamo v Revúcej je neexistujúca trať súbežná s funkčnou traťou z Muráňa. Z Revúcej mala železnica pokračovať systémom viaduktov a tunelov do Slavošoviec. na tomto úseku je i najkrajšia stavba celých spojok - Mníšanský (alebo Koprášsky) viadukt (na obr. vľavo).

Viadukt prekonáva údolie pri obci Magnezitovce vo výške 38 metrov. Nádherná oblúková konštrukcia je čiastočne viditeľná z cesty do Magnezitoviec - časť Kopráš. Za viaduktom sa trať mala napojiť na 400-metrový Koprášsky tunel, cez ktorý je (v protismere oproti doterajšiemu putovaniu) je najlepšie prístupný. Tunel je v súčasnosti priechodný, zo strany od obce bol v minulosti portál zamurovaný. Terén za tunelom nepripomína nič, čo by mohlo byť železničným násypom.

Poslednou stavbou trate je Slavošovský tunel pod vrchom Homôlka. Vyše dvojkilometrový tunel je priechodný po celej dĺžke. V minulosti bola časť tunela zatopená - takto sa prejavilo klesanie, v ktorom bol postavený. V súčasnosti je priechodný po celej dĺžke (v závislosti od klimatických podmienok), ale na jeho prekonanie je potrebné poriadne vybavenie - pevná nepremokavá obuv a najmä baterky.

VysokaPec.jpgZaujímavosti v okolí

- vysoká pec v Sirku časť Červeňany, technická pamiatka

- budova 1. slovenského gymnázia v Revúcej, národná kultúrna pamiatka

- Ochtinská aragonitová jaskyňa, národná prírodná pamiatka

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 512
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 330
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 187
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 625
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 896
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 952
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 924
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 532
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 448
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 256
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.