Kam s deťmi na výlet: Tajomstvo Gemerských spojok

Železnica, ktorá nikdy neexistovala, je obľúbeným cieľom milovníkov vlakov i cyklistických nadšencov. Vezmite deti na zaujímavú expedíciu, na ktorej budete spoločne objavovať tajomstvá Gemerských spojok.

Gemerské spojky - železnica, ktorá nikdy neexistovala, je obľúbeným cieľom milovníkov vláčikov i cyklistických nadšencov. Zoberte deti na zaujímavú expedíciu, na ktorej budú spolu s vami objavovať tajomstvá Gemerských spojok.

Trasu Gemerských spojok môžete takmer celú vďaka solídne zachovanému telesu trate prejsť na horských bicykloch, no ak si netrúfate, môžete sa k jednotlivým stavbám presúvať i autom. Domáci vám ochotne poradia, kde nájdete torzá železničných stavieb.

Jedinou fungujúcou a dodnes funkčnou stavbou je Tisovecký tunel na trati Pohronská Polhora - Tisovec, označovaný aj ako tunel č. 2. Ozubnicový systém, použitý na tejto trati je na Slovensku a v celej strednej Európe jedinečný, tak pokojne začnite výlet jazdou vláčikom do Tisovca. Trať prekonáva sklon až 50,2 promile, tvorí ju viacero viaduktov, z ktorých najväčšie sú Čertov viadukt a Viadukt pod Dielom.

Cestou z Tisovca do obce Muráň objavte ďalšiu stavbu Gemerských spojok - tunel č. 1. Z tisoveckej strany je tunel zatopený vodou z dôvodu neskoršieho prevalenia klenby a preto, že neboli dokončené odvodňovacie práce. Naopak, z muránskej strany je stavba pekne zachovaná. Muránsky (nazývaný aj revúcky) portál je chráneným areálom - slúži ako zimovisko chránených druhov živočíchov, najmä netopierov. Portál je uzatvorený mrežou, ale v sprievode pracovníkov ochrany prírody z Muráňa sa dá vstúpiť i dovnútra. Na túto expedíciu však treba pevnú nepremokavú obuv a baterky. Vstup je i napriek sprievodu len na vlastné nebezpečie.

Mnisansky-viadukt.jpgĎalšie objekty trate sú viditeľné cestou vedúcou do Revúcej. Miestami sú viditeľné piliere nedokončených viaduktov, miestami podporné múry, no miestami sa stopy po telese trate celkom strácajú. Priamo v Revúcej je neexistujúca trať súbežná s funkčnou traťou z Muráňa. Z Revúcej mala železnica pokračovať systémom viaduktov a tunelov do Slavošoviec. na tomto úseku je i najkrajšia stavba celých spojok - Mníšanský (alebo Koprášsky) viadukt (na obr. vľavo).

Viadukt prekonáva údolie pri obci Magnezitovce vo výške 38 metrov. Nádherná oblúková konštrukcia je čiastočne viditeľná z cesty do Magnezitoviec - časť Kopráš. Za viaduktom sa trať mala napojiť na 400-metrový Koprášsky tunel, cez ktorý je (v protismere oproti doterajšiemu putovaniu) je najlepšie prístupný. Tunel je v súčasnosti priechodný, zo strany od obce bol v minulosti portál zamurovaný. Terén za tunelom nepripomína nič, čo by mohlo byť železničným násypom.

Poslednou stavbou trate je Slavošovský tunel pod vrchom Homôlka. Vyše dvojkilometrový tunel je priechodný po celej dĺžke. V minulosti bola časť tunela zatopená - takto sa prejavilo klesanie, v ktorom bol postavený. V súčasnosti je priechodný po celej dĺžke (v závislosti od klimatických podmienok), ale na jeho prekonanie je potrebné poriadne vybavenie - pevná nepremokavá obuv a najmä baterky.

VysokaPec.jpgZaujímavosti v okolí

- vysoká pec v Sirku časť Červeňany, technická pamiatka

- budova 1. slovenského gymnázia v Revúcej, národná kultúrna pamiatka

- Ochtinská aragonitová jaskyňa, národná prírodná pamiatka

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 915
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 448
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 361
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 104
  5. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 951
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 941
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 781
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 574
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 798
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 777

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slovenka chráni Zem pred katastrofou z vesmíru

Eva Lilly je astronómka, pochádza z Piešťan a už sedem rokov žije v Honolulu na Havajských ostrovoch. Vyhľadáva nebezpečné asteroidy, ktoré by mohli ohroziť Zem.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

Neprehliadnite tiež

Nechápavé okolie a žiaden voľný čas. Ako sa žije s hendikepovaným dieťaťom?

Tri matky pre SME porozprávali, s čím sa musia vyrovnávať pri dieťati s postihnutím.

V Česku vymysleli pivo pre ženy, zožalo kritiku aj od zahraničných médií

Nápoj určený špeciálne pre dámy má mramorovo biely a ružovkastý obal. Podľa Britiek je sexistický.

Ako najlepšie vyventilovať hnev a stres? V izbe, kde môžete všetko zničiť

Vo svete vznikajú miestnosti, ktoré môžete kompletne porozbíjať. Prvá je už aj na Slovensku.

Vymysleli sex robota, s ktorým možno simulovať znásilnenie

Odborníci na robotiku veria, že pri sexualite s robotmi netreba zabúdať na etický aspekt.