Mánia počítačových hier zachvátila ľudstvo. Najskôr boli primitívne, neskôr sa zo štvorčekových postavičiek, ktoré boli na kilometre vzdialené od reálneho sveta, stala trojdimenzionálna ‚skororealita', v ktorej sa všetko hýbe a funguje tak, ako v bežnom živote. Zdroj: VGChartz
Aj inteligencia hier sa zlepšila: virtuálne postavičky začali rozprávať, prejavovať emócie, „rozmýšľali" a prekabátiť ich začalo byť náročné. Vďaka hrám však mnohí zabudli, že existuje aj svet mimo obrazovky.
Futbal, hokej? Áno, ale len na PlayStation, X-Boxe alebo domácom počítači. Nielen fastfoody, ale aj počítačové hry spôsobili, že sa v krajinách ako USA rozmohla obezita.
Kým postavičky v hre skákali, hýbali sa, boli svalnaté a telesne zdatné, hráči celé deväťdesiate roky hýbali akurát svojimi prstami - pomocou kurzorových klávesníc alebo joysticku nechali svoju postavičku utekať za loptou, inými tlačidlami skákať, liezť a v akčných hrách aj strieľať.
Revolúcia Wii
V roku 2006 však na hernom svete zažiarila konzola, ktorá hráčsky svet doslova zodvihla zo stoličiek. Nintendo Wii vyzeralo na prvý pohľad rovnako ako všetky ostatné konzoly.
No nikto už pri nej zrazu nechcel sedieť. Dva pozdĺžne ovládače totiž hráčom prestali slúžiť len na stláčanie tlačidiel, špeciálny senzor snímal priamo ich pohyb.
A tak sa vďaka nemu oživili hry, ktoré pri používaní obyčajných tlačidiel na klávesnici nikdy nemohli byť veľmi zábavné. Pri tenise sa z ovládača Wii zrazu stala raketa, v bejzbale ňou zase nadhadzujete alebo odrážate loptičky a pri bowlingu vrháte guľou. Úspech bol enormný.
Konzola sa stala hitom a o niekoľko mesiacov predbehla v predaji aj ostatné konzoly. Dodnes sa jej na svete predalo takmer päťdesiat miliónov kusov.
Wii sa stalo centrom rodinnej zábavy, turnajov, v ktorých ľudia stoja a hýbu sa tak, ako to pri počítačových hrách nerobili nikdy predtým.
Firma Nintendo bola dokonca krátko po spustení donútená dodať ku každému ovládaču šnúrku na ruku, aby zabránila nehodám, ktoré sa rozmohli, keď sa náruživí hráči ovládačom zahnali tak silno, že im vyletel z ruky a skončil zapichnutý v obrazovke televízora.
(Ak sa chcete na podobných nehodách pobaviť, zadajte do internetového vyhľadávača kľúčové slová „wii crash".)
Wii Fit - pre tučnú Ameriku
Pre pretučnenú Ameriku Nintendo pripravilo ďalšiu novinku, ktorá sa rýchlo ujala - ovládač Wii Fit. Ide o malú podložku pod nohy, ktorá dokáže sledovať balans nôh.
Tým umožnila hrať hry ako lyžovanie, jazdu na skateboarde alebo napríklad hlavičkovanie pri futbale. No zároveň dala vzniknúť celej oblasti hier, ktoré predtým nebolo možné hrať - čo tak napríklad domáci aerobik, v ktorom počítač sleduje, či jednotlivé cviky robíte správne? Alebo napríklad joga?
Kým v obyčajných strieľačkách bolo vašou odmenou vysoké skóre, Wii Fit hodnotí vaše pokroky v chudnutí, spevňovaní svalstva a zvládaní rôznych cvikov. Stali sa z nich hry, ktoré prerástli svoj virtuálny svet a začali ľuďom prinášať reálny úspech a reálnu odmenu.
Microsoft Natal - vy ste ovládač hry
Wii má však aj množstvo chýb - ovládanie nie je priveľmi intuitívne, klasické Wii si všíma len pohyb rúk, Wii Fit zase sleduje len balans nôh. Je to všetko, čo nám hry môžu poskytnúť?
Nie je, odpovedal pred niekoľkými dňami Nintendu Microsoft, ktorý doteraz na hernom poli za svojím rivalom zaostával. Nie tlačidlá, nie pohyb rúk a pohyb nôh, ale celé vaše telo sa môže stať ovládačom hry.
Na prestížnej hernej konferencii E3 predstavil svoju novinku, pred ktorou oslavne zhíkol celý herný svet. Na konferencii návštevníci zatiaľ videli len prototyp, ktorý sa má na trh dostať na budúci rok.
Zatiaľ sa volá Project Natal. Na ukážkových záberoch hráč len s použitím svojho tela šoféruje pretekárske auto, jazdí na skateboarde a bojuje v akčnej hre.
Pri zastávke v boxoch jednej z motoristických hier hráč napríklad sám vymení autu virtuálne kolesá a doplní pohonnú látku.
Všetko iba pohybmi tela a bez ovládača - konzola má totiž v sebe 3D kameru, ktorá sníma pohyb. Rozozná mimiku tváre, hlas, malé pohyby prstov až po veľké pohyby celými končatinami.
Koniec joystickov?
Tvorcovia teraz pre Natal môžu začať vyvíjať celý rad hier, a tie, ktoré existovali predtým, obohatiť o celkom nové prvky. Namiesto používania kurzorových šípok už môžu hráči naozaj bežať, kresliť priamo vo vzduchu, chytať predmety z obrazovky a využívať ich, ako keby naozaj existovali.
Veľké herné servery prijali novinku s veľkým obdivom. Zhodujú sa na tom, že má šancu celkom zmeniť herný priemysel. Čaká nás koniec joystickov?
A hier, ktoré zle vplývajú na naše zdravie? Na také súdy je ešte priskoro. No lavína sa pohla a aj vďaka Natalu sa zrejme hry opäť o kúsok viac priblížia našim obyčajným životom.
NAJPREDÁVANEJŠIE HRY VŠETKÝCH ČIAS
Wii Sports (45 miliónov predaných kusov)
Super Mario Bros. (40 miliónov predaných kusov)
Pokemon (31 miliónov kusov)
Tetris (30 miliónov kusov)
Duck Hunt (28 miliónov kusov)
Autor: Tomáš Ulej / TV OKO