SME

Niektoré univerzity asi neprežijú

Akreditačná komisia musí na našich vysokých školách poupratovať. O celom procese sme hovorili s predsedom Akreditačnej komisie ĽUBOROM FIŠEROM.

Akreditačná komisia pod vedením Ľubora Fišera komplexne posudzuje a hodnotí  vzdelávaciu, výskumnú, vývojovú, umeleckú a ďalšiu tvorivú činnosť vysokých škôl, ako aj personálne, technické, informačné a ďalšie podmienky.  Šiestich súkromných sa to teraz ešAkreditačná komisia pod vedením Ľubora Fišera komplexne posudzuje a hodnotí vzdelávaciu, výskumnú, vývojovú, umeleckú a ďalšiu tvorivú činnosť vysokých škôl, ako aj personálne, technické, informačné a ďalšie podmienky. Šiestich súkromných sa to teraz eš (Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Vysoké školy s napätím očakávajú výsledky komplexnej akreditácie, ktorá ich rozdelí na univerzity, odborné a obyčajné vysoké školy. Verdikt síce vysloví ministerstvo školstva, ale na základe výsledkov Akreditačnej komisie.

Hovorili sme s predsedom Akreditačnej komisie ĽUBOROM FIŠEROM. S rozhovorom súhlasil s dôraznou podmienkou, že nebude hovoriť konkrétne o úrovni už akreditovaných škôl a komentovať ich výsledky.

Do konca septembra má prejsť 26 vysokých škôl komplexnou akreditáciou. Je začiatok júla, a takmer polovica škôl ešte nebola posúdená. Stihne to komisia?

„Ide o veľké množstvo práce, členovia Akreditačnej komisie, ako aj príslušných pracovných skupín boli a sú v tomto roku enormne zaťažení. Doteraz komisia uzavrela komplexnú akreditáciu 11 univerzít. Na tohtotýždňovom zasadnutí v Spišskej Kapitule posudzujeme ďalších 10 vysokých škôl. Zostávajúce dokončíme na augustovom zasadnutí v Bratislave.“

Vysoké školy by sa mali rozdeliť na univerzitné vysoké školy, vysoké školy bez začlenenia alebo odborné vysoké školy. Môžete povedať, ktoré školy majú ohrozené postavenie univerzity?

„Nemôžem ich menovať. Nevieme, či náš návrh minister prijme, alebo odmietne.“

Pošuškáva sa, že niektorej z vysokých škôl, ktoré majú v názve univerzita, sa to predsa len dotkne.

„To ste povedali vy. Ale každá, ktorá nesplní kritériá, aj tak bude mať rok na odstránenie nedostatkov. Ak by ich do konca roka 2010 neodstránila, ministerstvo školstva v januári 2011 môže predložiť vláde návrh zákona, ktorý by určil začlenenie univerzity medzi vysoké školy. Vláda by mohla rozhodnúť o ich preradení.“

Ak by sa to teoreticky stalo, budú si univerzity musieť zmeniť názov?

„Ak by bola univerzita preradená medzi vysoké školy, titul vo svojom názve by nestratila.“

Navrhujete niektorú zaradiť ako odbornú vysokú školu?

„Zatiaľ to vychádza tak, že dve sú na hrane. V 14 dokončených hodnotiacich správach ani jednu vysokú školu nenavrhujeme zaradiť ako odbornú vysokú školu. Doteraz Akreditačná komisia ministerstvu školstva navrhuje začleniť štyri vysoké školy medzi univerzitné a 10 vysokých škôl do skupiny nezačlenených vysokých škôl (ani univerzitná, ani odborná vysoká škola).“

Ktoré hodnotiace kritérium je najčastejšou slabinou vysokých škôl?

„Väčšina vysokých škôl má problémy so splnením počtu študentov na prepočítaný počet profesorov, docentov a pracovníkov s titulom PhD., kde je tento pomer väčší než 20.“

Spĺňali školy podmienky pre akreditáciu študijných programov? Čo bolo ich slabou stránkou?

„Pre druhý a tretí stupeň, ako aj pre inauguračné a habilitačné komisie nedostatok profesorov mladších ako 65 rokov s plným pracovným úväzkom.“

Môže sa stať, že na základe výsledkov akreditácie sa zač〜nú vysoké školy spájať či združovať?

„Myslím si, že v len v nepatrnej miere, pretože v zmysle platných kritérií na akreditáciu dobré školy nebudú mať asi záujem spájať sa so školami, ktoré by im zhoršovali naplnenie kritérií.“

Ako sú na tom vysoké školy po personálnej stránke?

„Na túto otázku by som najradšej odpovedal po skončení procesu komplexných akreditácií. Ale už dnes možno povedať, že aj tie najlepšie univerzity môžu mať za dva-tri roky problémy s počtom profesorov pod 65 rokov a z toho vyplývajúcou garanciou študijných programov. Povedal som to aj rektorom Univerzity Komenského a Slovenskej technickej univerzity – že majú veľmi veľa garantov vo vysokom veku. O rok­dva môžu mať problém otvoriť študijný program, lebo im budú chýbať garanti. Vedúci katedry musia zaručiť kvalifikačný rast svojich zamestnancov.“

Stačí, aby bol garant profesorom?

„Pri posudzovaní študijných programov dávame pozor na to, či majú vyhovujúceho garanta. Niektoré školy si totiž navrhli garanta zo zahraničia, napríklad z Česka, čo je možné, ale ak je garantom riaditeľ podniku či nemocnice, máme pochybnosti, ako by sa venoval práci na fakulte. Rovnako striktne vyžadujeme, aby garant nebol len profesor, ale aby vykonával aj výskumnú činnosť.“

Univerzite Komenského chýbali tento akademický rok garanti pre päť študijných programov a hrozilo, že v nich neotvorí magisterské štúdium. Jej akreditáciu to ale nijako neovplyvnilo. Ako to je možné?

„To spolu nesúvisí. V hodnotiacich kritériách sa nehovorí, že fakulta musí mať všetky študijné programy. Univerzitou môže byť aj bez toho, aby mala zodpovedajúci počet študijných programov. Ale je pravda, že Univerzita Komenského jednoznačne urobila chybu – vedela, že nemá garantov. Ponúkli sme im možnosť, ako zachrániť niektoré programy. Využili cestu nových študijných programov, niektoré už boli aj schválené, napríklad žurnalistika má garanta profesora z príbuzného študijného programu a to z politológie.“

Potvrdil sa chýr o slabinách Katolíckej univerzity v Ružomberku a Univerzity J. Selyeho v Komárne?

„Uvedenými univerzitami sa budeme ešte len zaoberať, preto nemôžem poskytnúť relevantnú odpoveď.“

Výsledky akreditácie sa prejavia aj vo financovaní vysokých škôl. Ako sa ich to dotkne?

„Nový návrh delenia prostriedkov na rok 2010 je robený takým spôsobom, že peniaze fakulty budú dostávať podľa zadelenia odbornosti. Čím budú mať vyšší koeficient vedeckovýskumnej činnosti, tým budú mať viac peňazí.“

Niektoré školy, ktoré majú prevahu spoločenskovedných a humanitných odborov, ale repcú, že kritériá akreditácií sú diskriminačné.

„Keď som nastúpil vlani v septembri do funkcie, hneď na prvom zasadnutí niektorí členovia navrhovali, aby sme prehodnotili kritériá akreditácií, vraj niektoré nie sú dobré. Ale presvedčil som ich, že ak by sme pripustili diskusiu o kritériách, tak by sa mohlo stať, že komplexná akreditácia by sa neuskutočnila. Poznatky zbierame a po skončení komplexnej akreditácie ich zhodnotíme a navrhneme ministerstvu školstva, Rade vysokých škôl a Rektorskej konferencii zmeny.“

Každá vysoká škola si pred komplexnou akreditáciou robila samohodnotenie. A predsa sú niektoré prekvapené a nespokojné s výsledkom akreditácie.

„Skôr je to prípad niektorých vysokých škôl so zameraním na spoločenské vedy, adekvátnejšie sa zhodnotili tie z technických odborov.“Ekonomická univerzita BratislavaAkadémia Policajného zboru v BratislaveUniverzita Mateja Bela Banská BystricaVŠVUTechnická univerzita ZvolenVysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety Bratislava Zdroj: Hodnotiace správy Akreditačnej komisieUniverzita veterinárskeho lekárstva Košice Zdroj: Hodnotiace správy Akreditačnej komisie

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nedostatky:

  • Od svojich profesorov ekonómie nepožaduje medzinárodné publikácie. Vedeckých pracovníkov orientuje na úzky slovenský a medzinárodný trh, príliš veľkú váhu pripisuje zborníkom z konferencií. Medzi fakultami sú veľmi veľké rozdiely v publikačnej úrovni. Mala by prijať nové kritériá na zisk titulu docent a profesor.

  • Má pomerne nízke počty študentov denného štúdia, a iba obmedzený počet sa zúčastňuje medzinárodnej mobility. Pri výučbe málo využíva internet. Má vysoké prevádzkové náklady a nedostatok vlastných zdrojov na obnovu a rozvoj majetku. Mala by viac motivovať a hodnotiť svojich zamestnancov.

  • Má vysoký počet študentov na jedného učiteľa. Znížiť by mala počet študijných programov a zvýšiť ponuku študijných programov v cudzom jazyku.

SkryťVypnúť reklamu
  • Mala by poskytovať viac výučby v cudzích jazykoch, chýba jej samostatná katedra jazykov.

  • Mala by zvýšiť rozpočet na vedecko výskumné aktivity a medzinárodnú spoluprácu. V získavaní grantov by mala využívať aj iné zdroje ako program VEGA. Perspektívne zvážiť organizačné usporiadanie pre duplicitný výskum na viacerých fakultách.

  • Mala by zlepšiť materiálno-technické a priestorové vybavenie. Aktivovať denné štúdium v zdravotníckych študijných programoch. Zabezpečiť v najbližšom čase kontinuitu garantov pre študijné programy vzhľadom na ich vek nad 60 rokov.

Prednosti:

  • Náročný habilitačný a inauguračný proces je otvorený nielen domácim špičkovým vedecko-pedagogickým zamestnancom, ale aj odborníkom z popredných domácich a zahraničných inštitúcií. Proces habilitačných konaní a konaní na vymenúvanie profesorov je nadštandardný.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Jarmila Horáková / Škola, rodina

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 953
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 700
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 486
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 387
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 677
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 324
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 600
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 522
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 81 090
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 66 399
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 63 145
  4. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 599
  5. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 133
  6. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 11 068
  7. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 048
  8. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči. 9 442
  1. Marcel Rebro: Vojenský kaplán Askold: Machno a jeho chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  2. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  3. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  4. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  5. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  6. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
SkryťZatvoriť reklamu