SME
Nedeľa, 20. október, 2019 | Meniny má Vendelín

Údržba bicykla: všetko, čo potrebujete vedieť

S bicyklom je to ako s autom. Ak zanedbáte jeho servis, aj z drobností sa môžu stať vážnejšie chyby, pre ktorých odstránenie budete musieť siahnuť hlbšie do peňaženky. Namiesto toho, aby ste odstraňovali problémy ktoré vznikli pri používaní, sústreďte sa

(Zdroj: Stock.XCHNG)

radšej na prevenciu. Je lacnejšia a ušetrí vám viac, ako by ste si mohli myslieť. Vystačíte si pri tom iba s mazivami a čistiacimi prostriedkami. Nastavovanie a odstraňovanie drobných problémov na vašom bicykli tak bude hračkou.

Garančná prehliadka bicykla

Mesiac po kúpe, alebo po najazdení prvej stovky kilometrov patrí bicykel do servisu, kde ho technici podrobia garančnej prehliadke. Pre priznanie záručného servisu je povinná a jej úlohou je odhaliť skryté problémy a zaistiť správne nastavenie všetkých prvkov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Technici skontrolujú zvary na ráme, aby sa odhalili defekty, ktoré zviditeľnili až vibrácie a záťaž. Natiahnuté lanká treba opäť napnúť, uvoľnené skrutky dotiahnuť. Garančná prehliadka je bezplatná a zabráni tomu, aby sa súčiastky bicykla opotrebovali predčasne kvôli nesprávnemu nastaveniu.

Sedlovka

Doprajte jej pravidelné mazanie teflónovým sprejom a neuspokojte sa s jediným výškovým nastavením. Rýchloupínacia skrutka je na nej preto, aby ste sa pri dlhšej jazde uvoľnili zmenou jej nastavenia. Nepodceňujte mazanie obzvlášť v prípadoch, ak máte duralovú sedlovku v ráme z rovnakého materiálu. Inak sa môže stať, že sa zahryznú do seba a už nepovolia.

Zaseknutú sedlovku vám neuvoľnia ani v servise. Znehodnotený rám je najdrahšou súčasťou bicykla. S čím vám však servis pomôže je malý rozsah výškového nasadenia a komfort. Výmenou sedlovky za dlhšiu môžete kompenzovať svoju výšku, odpružená sedlovka zvýši pohodlie.

Ráfiky

Pravidelne čistite bočné profily, aby ste mali istotu, že vaše brzdy budú fungovať v každej situácii. Kontrolujte stav ráfikového spoja, ktorý môže v kritických situáciách prasknúť. Včasným odhalením deformácií a poškodení ochránite nielen brzdy, ale aj plášť.

Tvarovú deformáciu je možné čiastočne vyriešiť centrovaním, drahšie duralové ráfiky sú ma spojoch zvárané vo výrobe, prasknutý zvar sa opravovať neodporúča. Nikdy však neočakávajte zázraky – značne zdeformovaný ráfik narovnať nemožno. Pri najlacnejších bicykloch je niekedy výhodnejšie kúpiť nové koleso, ako meniť ráfik za nový. Práca za demontáž, výmenu a opätovné vypletenie môže byť drahšia.

Výplet

Pravidelne kontrolujte rovnomernosť jeho dotiahnutia a osovú súmernosť kolesa. Každý uvoľnený špic žiada dotiahnutie, každý prasknutý jeho výmenu za nový. Inak sa môže stať, že silné pnutia sa prejavia na predčasnom opotrebení výpletu. Každá „osmička“ sa bude bez centrovania naďalej zväčšovať. Kým pri v-brzdách to pocítite ihneď, pri kotúčových by ste to mali mať pod drobnohľadom.

Praskajúce špice môžu byť príčinou ich prepnutia pri vypletaní, alebo príznakom únavy materiálu, čo sa môže prejaviť už po dvoch rokoch používania. Prepätie je možné včas uvoľniť, pri únave materiálu nezostáva nič iné, ako vypliesť koleso nanovo.

Plášte

Sledujte stav ich opotrebovania a vyhýbajte sa ich kontaktu so syntetickými mazivami, ktoré narušujú štruktúru gumy. Stráňte sa parkovania na slnku a brzdite s rozumom, aby ste zamedzili predčasnému opotrebovaniu. Nezabudnite na sledovanie tlaku pri hustení. Podhustenie zvyšuje opotrebovanie dezénu a vystavuje ráfik možnému poškodeniu prekážkami, prehustenie zvyšuje náchylnosť na prasknutie pri nájazde na kamienky. Pred dlhodobým uskladnením neublíži, ak plášte prestriekate silikónovým olejom, alebo natriete glycerínom.

Aj keď o výmenu plášťov môžete požiadať servis, so základnou výbavou by ste jeho výmenu mali zvládnuť aj v domácich podmienkach.

Reťaz

Nezabúdajte na pravidelné čistenie a mazanie. Siahnuť môžete po špeciálnych „pribežných práčkach“ a saponátoch, v prípade, že má reťaz rýchlospojku, môžete ju zložiť dolu, vyčistiť v technickom benzíne a namazať vhodným mazivom. Vyhýbajte sa všestrannej WD-40, v cykloservise vám ponúknu nevysychajúce oleje, ale aj vazelíny odolné voči vode.

Každá reťaz sa používaním namáha a predlžuje. Servisný technik pomocou kalibra zistí mieru natiahnutia, aby včasnou výmenou zabránil opotrebovaniu koliesok prehadzovačky a prevodov. Výmenu reťaze zvládnete aj sami.

Lanká

Pri daždi a používaní sa vyplavuje mazivo, ktoré je potrebné medzi bowdenom a lankom obnovovať. Najjednoduchšie tak, že bowden uvoľníte z rámu bicykla a pri jeho presúvaní nastriekate lanká silikónovým alebo teflónovým sprejom. Všímajte si aj konce laniek – hliníkové koncovky, ktoré ste stratili nahrádzajte včas novými. Rozpletené lanko je najčastejšou príčinou rezných poranení.

Aj bowdeny majú svoju obmedzenú životnosť. Medzi kovovým opletom a lankom sa nachádza klzná vrstva z plastu, ktorá sa časom zoderie. Vysoký odpor pri používaní bŕzd či prehadzovača môže žiadať ich výmenu.

Predná odpružená vidlica

Pri každom parkovaní utrite handrou klzné plochy vidlice a nastriekajte ich teflónovým sprejom. Kontrolujte stav gumového gufera uzatvárajúceho pružiaci mechanizmus, aby ste zamedzili vnikaniu nečistôt do klzného priestoru. Zanedbanie môže spôsobiť nevratný stav poškodenia.

Guferá je možné pri opotrebovaní meniť a servisný technik môže správanie odpruženia prispôsobiť vašej hmotnosti a štýlu jazdy. Kým pri pružinovom systéme je všetko jednoduché, hydraulické systémy na báze olej, vzduch, či ich kombinácie žiadajú nastavovanie prietokov, do čoho by ste sa sami púšťať nemali.

Zadné odpruženie

Mechanizmus zadného odpruženia používa hydraulický valec, ktorý zo strany cyklistu pozornosť nevyžaduje. Dôležité je však včas odhaliť uvoľnenie či opotrebenie čapov, o čo sa postarajú pri pravidelnej prehliadke. V servisnom stredisku vám odpruženie nastavia podľa želania, sami sa do toho nepúšťajte.

Brzdy

V-brzdy treba udržiavať v čistote a sledovať stav ich opotrebovania. Nutnosť výmeny odhalí zodratie priečnych drážok v gumových segmentoch. Nielenže sa zníži účinnosť brzdenia, ale kovová skrutka zaliata v gume by časom mohla spôsobiť poškodenie ráfikov. Správne nastavenie a súmernosť bŕzd si šikovný cyklista dokáže nastaviť sám.

Kotúčové brzdy sú citlivé na oleje, takže pri mazaní mechanizmov buďte opatrní. Pórovité doštičky už odmastiť nemožno a jediným riešením je ich výmena za nové. Sledujte aj upevnenie kotúča k prednému náboju. Šestica skrutiek by mala byť vybavená špeciálnymi podložkami, ktoré zabránia uvoľneniu.

Lacné kotúčové brzdy ovládané lankom si nastavíte aj sami, v prípade plnej hydrauliky sa však spoľahnite radšej na služby servisu. Výmena hydraulického oleja, či jeho správne dávkovanie môžu byť nad vaše sily.

Prehadzovačka

Na jej čistenie nájdete v predajniach špeciálne tvarovanú kefku, ktorá dlhými štetinami odstráni namotané steblá tráv a zvyšky hliny zmiešané s mazivom. Len čistý a správne namazaný mechanizmus sa predčasne neopotrebováva – pomôže vám tlakové čistenie čapov silikónovým olejom. Pri parkovaní bicykla sa prehadzovačka nesmie dotýkať zeme. Dobrou prevenciou je kúpa stojana, pri horských bicykloch by však prekážal.

Nastavenie správneho pnutia riadiaceho lanka nie je zložité, ozubené kolesá mechanizmu musia byť v zákryte. Akonáhle sa však vyskytnú vôle v čapových spojoch, výmene sa nevyhnete.

Náboje

Kým niektoré sú dnes už úplne bezúdržbové a po opotrebovaní sa menia ako blok za nové, iným dokáže predĺžiť životnosť cyklická údržba. Neočakávajte venčeky a guľôčky zapustené do vazelíny. Dnes sú už na ústupe a nahradili ich guľôčkové a klzné ložiská. Servis si s nimi poradí lepšie ako vy. Že sa čosi deje zistíte podľa rytmického pukania pri jazde.

Kľuky

Nepodceňujte ich uvoľnenie a pravidelne ich doťahujte. Ide o najčastejšie uvoľňujúci sa prvok, na ktorý mnohí zabúdajú. Ak vznikne vôľa, pri jazde sa zošľapú a zdeformujú kužele, na ktorých sú nasadené. Pri návšteve servisu to znamená vyššie výdavky, ako ste očakávali.

Páčky

Doprajte im dostatok maziva, aby vás neprekvapili nefunkčnosťou vtedy, keď vám to bude najmenej milé. Mazať by ste ich mali vždy vtedy, keď svoj čas venujete lankám.

Výmenu zlomenej, či poškodenej páčky zvládnete aj sami. Keďže brzdové páčky sú párové, pri výmene si môžete vybrať také, ktoré vám budú vyhovovať viac ako pôvodné.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  2. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  3. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  4. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  5. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  6. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  7. V okolí Levíc budete mať možnosť využiť nový, rýchly internet
  8. Moderný a spoľahlivý internet aj na Hornom Zemplíne
  9. Surfujte na novej optickej sieti aj na Dolnom Zemplíne
  10. Už aj v Košiciach sa pripojíte do modernej optickej siete
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 15 229
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 14 384
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 929
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 341
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 939
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 816
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 590
  8. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 494
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 7 377
  10. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 6 423

Téma: Údržba


Článok je zaradený aj do ďalších tém Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Hlavné správy zo Sme.sk

Sudca Lindtner z Threemy: Kočner si tyká so všetkými, no jeho vplyv sa preceňuje

Na zabíjačke u Rehákovcov bol aj predseda bratislavského súdu. Kvôli Kočnerovi neodišiel.

Dávid Lindtner.
Boris Johnson zažil v parlamente ďalšiu prehru.
Poľský reportér a publicista. Študoval žurnalistiku, holandčinu a sociológiu na univerzite vo Vroclave, a potom ročný reportážny program vo Varšave. Pracuje v neziskovke Instytut Reportażu (Reportážny inštitút) vo Varšave a ako novinár na voľnej nohe. Jeho prvá kniha nedávno vyšla na Slovensku pod názvom Všechny Louisovy děti. V súčasnosti píše tretiu knihu, ktorá bude o súčasnom Holandsku. Je ženatý a je hrdým otcom deväťmesačnej dcérky. Na Slovensko prišiel na diskusiu na festivale Jeden svet.
Hráči Prievidze na ilustračnej fotografii.

Neprehliadnite tiež

Maurícius nie je nedostupný, cestovať naň možno celý rok

Ostrov v Indickom oceáne má multikultúrneho ducha.

Typické pláže na Mauríciu

Budúcnosť je teraz: Svetoví dizajnéri navrhujú inteligentné šaty

Futurizmus v móde dostáva úplne nový rozmer.

Zendaya v šatách od Tommyho Hilfigera

Čo vás čaká v najbližšom magazíne smeŽeny?

Prečítajte si rozhovor s tenistkou Dominikou Cibulkovou.