To, že slnečné žiarenie dokáže napáchať nenapraviteľné škody na našom zraku, je stará známa vec. Napriek tomu si tisícky Slovákov rok čo rok kupujú slnečné okuliare, pri ktorých nemajú viditeľnú garanciu kvality.Kategória 0 - Má jasnú alebo veľmi jasnú farbu a minimálny stupeň ochrany. Prepúšťa svetlo od 80 do 100 %.
Zákony Európskej únie síce zakazujú ponúkať zákazníkom modely bez ochranného filtra, ktorý pohlcuje nebezpečné UV žiarenie do 400 nanometrov, ťažko však odhadnúť, či to je u všetkých predajcov naozaj tak.
Slovenská obchodná inšpekcia vlani zistila vážne nedostatky v označovaní 1201 druhov slnečných okuliarov. Ako to vyzerá v obchodoch tento rok, zatiaľ nevieme.
V každom prípade, ak chceme mať istotu, že kupujeme kvalitný výrobok, mali by sme mať k nemu priložený návod na údržbu a používanie, údaje o výrobcovi, prípadne dodávateľovi, označenie filtra a jeho vlastnosti.
Čo dokáže filter
Aby naše oči dokázali rozoznávať farby a tvary, musí do nich vniknúť určité množstvo svetla. Koľko viditeľného žiarenia prepúšťajú slnečné okuliare, ktoré si chceme kúpiť? To zistíme podľa toho, do akej kategórie je zaradený ich filter.
„Rozoznávame štyri kategórie ochranných filtrov," vysvetľuje optik Václav Sulek. „Najčastejšie sa využívajú filtre 2 a 3 so strednou intenzitou ochrany, ktoré prepúšťajú k oku od 43 do 8 percent viditeľného žiarenia. Filter s číslom 4, ktorý prepúšťa menej ako 8 percent, je nevhodný na šoférovanie.
Pri jeho označení nájdeme symbol s preškrtnutým autíčkom, ktorý nás upozorňuje, že sa nehodí na riadenie motorového vozidla. Ak totiž filter prepúšťa len tak málo svetla, vodič prestáva rozlišovať farby a kontrasty, čím je ohrozená jeho bezpečnosť."
Tento typ filtra sa používa len na veľmi tmavých okuliaroch, vhodných pre vyššie nadmorské výšky alebo na rovníku, kde svieti slnko oveľa silnejšie ako v našich zemepisných šírkach.
Na vode a na snehu
Okuliare na športové aktivity majú najčastejšie UV filter číslo 1 až 3, na športy v extrémnych podmienkach, ako sú jachtárstvo, surfing alebo skialpinizmus sa odporúča filter číslo 4. Športovci využívajú aj takzvané polarizačné sklá. Svetlo, ktoré sa odráža od lesklej nekovovej plochy ako napríklad sneh alebo vodná hladina, sa stáva totiž polarizovaným.
To znamená, že jeho vlny sa pohybujú len v dvoch rovinách - horizontálnej a vertikálnej. Kým vertikálne polarizované svetlo je pre naše oči užitočné, lebo nám umožňuje vidieť kontrastne a farebne, horizontálne polarizované svetlo vytvára nepríjemné oslnenie a optické šumy. A práve na potlačenie tohto negatívneho javu slúži polarizačný filter. Okrem športovcov ho oceňujú i vodiči.
Ako zistíme, či sú slnečné okuliare polarizačné? Existuje na to veľmi jednoduchý test. Ak dáme dvoje polarizačné okuliare za seba, dá sa cez ne normálne vidieť, ak však jedny pootočíme o 90 stupňov, stanú sa nepriehľadnými. Skrížením dvoch polarizačných filtrov totiž odfiltrujeme vertikálne aj horizontálne elektromagnetické žiarenie, takže cez ne neprejde žiadne svetlo.
Sivá alebo zelená?
Optické vlastnosti slnečných okuliarov určuje aj farebnosť filtra. „Bežne sa používajú tri typy filtrov - sivý, hnedý alebo zelený," tvrdí Václav Sulek. „Sivú farbu napríklad využívajú americkí letci a policajti. Hodí sa do prostredia, kde sú veľké betónové plochy. Hnedá je zasa príjemnejšia pre vodičov, lebo zlepšuje vnímanie kontrastov. Zelená sa využíva v zemepisných šírkach bližšie k pólom."
Vnímanie farieb sa mení podľa toho, v akom prostredí sa pohybujeme. Iné je na diaľnici, iné na zelenej trávnatej ploche a iné na vode. Preto je pri výbere slnečných okuliarov dôležité, na aký účel ich chceme používať. Ak vieme, že sa v nich budeme pohybovať v rôznych prostrediach s rozličnou intenzitou svetla, mali by sme si zaobstarať sklá s fotochromatickými filtrami, ktoré dokážu meniť intenzitu svetla prichádzajúceho k oku.
„Čím je nižšie osvetlenie, tým je sklo svetlejšie a naopak," vysvetľuje Václav Sulek. „Výhodou takýchto okuliarov je, že si ich človek nemusí dávať dole, ak prejde napríklad z veľmi svetlého prostredia do tmavej miestnosti. Samozrejme, že trvá určitý čas, kým sa filter zmeneným podmienkam prispôsobí a zmení farbu skiel, vývoj však pokročil a momentálne tento proces netrvá dlhšie ako pár sekúnd." Takto upravené okuliare ocenia najmä vodiči pri jazde cez tunel alebo ľudia, ktorí potrebujú dioptrickú korekciu očnej chyby.
Dioptrie a ochrana
Ak potrebujeme dioptrie, máme pri voľbe vhodných slnečných okuliarov viacero možností. „Buď sa dajú do dioptrických okuliarov zabrúsiť farebné šošovky, alebo môžeme dioptrie zabrúsiť do slnečných okuliarov," upozorňuje Václav Sulek, zároveň však dodáva, že druhá možnosť nie je pre každého.
„To, či je zábrus dioptrií do slnečných okuliarov možný, je obmedzené počtom dioptrií, šírkou a tvarom hlavy, vzdialenosťou očí a uší, dokonca aj výškou nosa. Zvyčajne sa táto korekcia robí len do štyri a pol dioptrie." Či je pre nás takáto úprava vhodná, alebo nie, zistíme pri konzultácii s optikom.
Ďalšou možnosťou je pripevniť na dioptrické okuliare farebný klip alebo pridať k slnečným okuliarom dioptrický klip. Druhý variant nás zrejme vyjde o niečo drahšie, lebo slnečné okuliare majú na rozdiel od klasických dioptrických prehnutejší rám a keď k nim chceme pridať dioptrické sklá, musia byť rovnako prehnuté ako sklá s ochranným slnečným filtrom.
Na druhej strane, len vhodne prehnutý rám nám zabezpečí dokonalú ochranu pred UV žiarením. „Ak majú okuliare rovný rám, môžu mať aj stopercentný UV filter, aj tak k oku prenikne dva- až trikrát viac žiarenia ako v prípade prehnutých okuliarov," varuje Václav Sulek. Prečo je to tak? Lebo žiarenie preniká k očiam zboku. Musíme byť chránení zo všetkých strán, ak chceme mať istotu, že nám slnko nepoškodí zrak.
A čo robiť v prípade, ak sa chystáme na dovolenku, kde sa chceme potápať, jazdiť na bicykli, šoférovať a okrem ochrany potrebujeme aj dioptrie? V takom prípade je asi najjednoduchšie kúpiť si jednorazové kontaktné šošovky, ktoré sú k očiam šetrnejšie ako tie, ktoré sa dávajú do roztoku, a kombinovať ich so športovými slnečnými a s potápačskými okuliarmi. „Tento variant je vhodný aj pre vodných lyžiarov a jachtárov, ktorí potrebujú dioptrie," dodáva Václav Sulek. „Jedinou nevýhodou šošoviek je ich citlivosť na veľmi prašné prostredie."
Nie je filter ako filter
Kategória 1 - Je svetlej farby a poskytuje ochranu pred oslnením slnečným svetlom. Svetlenú priepustnosť má od 43 do 80 %.
Kategória 2 - Jej sfarbenie má strednú intenzitu, hodí sa na ochranu pred bežným slnečným žiarením v našich zemepisných šírkach. Rozsah svetelnej priepustnosti sa pohybuje od 18 do 43 %.
Kategória 3 - Využíva tmavšie sfarbenie na ochranu pred slnečným žiarením pri vode, na snehu alebo v horách. Prepúšťa svetlo od 8 do 18 %.
Kategória 4 - S veľmi tmavým sfarbením sa hodí pre špecifické slnečné podmienky. Je nevhodná na riadenie motorových vozidiel. Má svetelnú priepustnosť od 3 do 8 %.
Aké by mali byť dokonalé slnečné okuliare
Mali by mať dostatočne tmavé sklá vhodnej farby. Ich voľba závisí od prostredia, v ktorom budeme slnečné okuliare používať, a od subjektívneho vnímania nositeľa.
Dôležité je, aby mali okuliare primeranú váhu a aby sme sa pri ich nosení príjemne cítili. Prípadný diskomfort nám môže skorigovať odborník v optike.
Mali by sa vyznačovať optickou kvalitou a odolnosťou farebného filtra.
Mali by mať kvalitné príslušenstvo, čiže dostatočne veľké a aspoň čiastočne tvrdé puzdro a antistatickú utierku na leštenie skiel.