Pláž
Fotkami preplnenej pláže uprostred poludnia nikoho neohúrime. Ibaže by to bola nudapláž. Radšej sa inšpirujme cestovnými kanceláriami, ktoré svoje katalógové zábery fotia zásadne o šiestej-siedmej hodine ráno.
Ako na to: Balvany, kríky alebo palma v popredí dodajú obrazu ilúziu hĺbky a navedú oči diváka k ústrednému motívu, ktorým môže byť čln s rybármi alebo svalnatý miestny plavčík. Rovnako môže poslúžiť aj zvlnený chodník, plot a ďalšie línie, ktoré sa nachádzajú v okolí. Nezaškodí, ak ústredný obraz orámujeme - napríklad zohnutou palmou alebo konárom stromu. Horizont neveďme prostriedkom fotky, posuňme ho nižšie alebo vyššie.
Mesto
Pouvažujme o tom, čo najlepšie vystihuje atmosféru konkrétneho miesta. Uponáhľaní ľudia a dopravné zápchy alebo pokojné ulice a lenivo vysedávajúci obyvatelia na priedomí?
Ako na to: Nebuďme leniví - v stredomorských alebo v tropických krajinách sa oplatí, ak s fotoaparátom vyrazíme do ulíc zavčas rána, keď v meste panuje čulý ruch. Ľudia sa vtedy jednajú na trhoch, robotníci pracujú na stavbách, deti sa ponáhľajú do školy. Na trhovisku si okrem ľudí všímajme zaujímavé štruktúry - oplatí sa nazrieť do kade s rybami, debničiek plných ovocia alebo zaostriť na vrecia s farebným korením.
Neznámi domorodci
Drzým strkaním objektívu pod nos môžeme vyprovokovať iba zúrivé reakcie. Naopak, priateľskou prosbou o dovolenie urobiť si niekoľko záberov nič nepokazíme. Keď sa navyše pokúsime o zopár lámaných viet v jazyku domorodcov, zakúpime si u nich nejakú drobnosť, prípadne im podstrčíme malý bakšiš, miestni sa budú predvádzať ako rodení fotomodeli.
Ako na to: V prípade, že sú meraví a neprirodzení, zapojme známeho. Domorodcom môže položiť dajakú otázku, pri ktorej zabudnú, že sú objektom fotografovania. Ak by sa náhodou naďalej vzpierali, stále môžeme využiť teleobjektív alebo aspoň zoom.
Noc
Nefotíme vtedy, ak je tma ako v rohu, ale tesne po zotmení alebo pred svitaním. Ak je svetla málo, zvýšme citlivosť (ISO). Ale opatrne, pretože čím vyššie ISO nastavíme, tým bude obrázok zrnitejší.
Ako na to: V tmavých priestoroch vyhľadajme ľubovoľné zdroje svetla, ktoré sú k dispozícii - zaujímavo bude pôsobiť pouličná lampa, prienik slnečných lúčov, rozhorená vatra alebo svetlá veľkomesta. Snažme sa vyhýbať silnému blesku, ktorý urobí z ľudí iba zombie s mŕtvolne bielymi tvárami, vynárajúcimi sa z temného pozadia. Lepší je žiadny alebo menej intenzívny blesk, ktorý k nám bude trochu viac zhovievavý. Úplne najlepší je doplnkový blesk - ten si však väčšina ľudí na dovolenku netrepe.
Príbuzní
Nevýrazná pamiatka v pozadí a uprostred stojí strýko s meravo pripaženými rukami. Takto nejako vyzerajú typické dovolenkové relikvie väčšiny rodín. Rituálne ich spáľme a začnime novú, estetickú éru.
Ako na to: Skúsme horizont posunúť do hornej či dolnej časti formátu a strýka odsunúť trochu nabok. Finta sa volá zlatý alebo božský rez a poznali ju už v staroveku. Aj naše zábery môžu byť božské - stačí, ak ústredný objekt odsunieme do druhej tretiny obrazu. Fotíme strýka pri západe slnka? Použime blesk, inak z neho budeme mať len čiernu pupkatú siluetu. Ak chceme známym urobiť zle, odfoťme ich zospodu. Budú vyzerať tučnejšie, prísnejšie a staršie. My sa nechajme odfotiť z mierneho nadhľadu - síce to nepotrebujeme, ale budeme opticky štíhlejšie a krajšie.
Pamiatky
Nesnažme sa za každú cenu vpratať do záberu celé Versailles. Zaujímavá fotka vznikne aj vtedy, keď sa zameriame na časť pamiatky, prípadne ju nasnímame z netypického uhla, nielen spredu.
Ako na to: Najlepšie svetlo je zavčasu ráno alebo podvečer. Vtedy je slnko nízko, objekty vrhajú mäkké tiene a pôsobia teplejšie a príjemnejšie. Skúsme spolu s pamiatkou zachytiť aj okoloidúcich ľudí, ktorí vnesú do záberov život a pomôžu vnímať rozmery pamiatky. Prší? Nehádžme foťák do žita a využime príležitosť na originálne zábery s dáždnikmi v popredí alebo s odrazmi chodcov na mokrých chodníkoch. Niektoré pamiatky sa oplatí vyfotiť večer, keď sú pekne nasvietené.
Pohyb
Základné pravidlo znie: rýchla uzávierka pohyb zmrazí, pomalá ho rozmaže. Znamená to rozdiel medzi levitujúcimi dažďovými kvapkami a rozmazanými šikmými čiarami alebo medzi rozostrenou rušnou premávkou a motocyklistami zamrznutými v časopriestore. Ak nám táto finta nestačí, skúsme zachytiť najdôležitejší pohybujúci sa objekt ostro a okolité pozadie rozmazane.
Ako na to: Dosiahneme to jednoduchým spôsobom - na fotoaparáte nastavíme dlhší expozičný čas, hľadáčikom sledujeme pohyb ústredného objektu, ktorý nechceme mať rozmazaný... a napokon stlačíme spúšť. Výsledný efekt bude rozhodne stáť za to. Naopak - keď chceme mať okolie ostré a hlavný objekt rozmazaný, nastavme krátku expozíciu, prístroj držme nehybne a pohybujúci sa objekt nechajme prejsť cez záber.