Bolestivé kolená netrápia len staršie ročníky

Bolestivé kolenné kĺby netrápia len babičky v pokročilom veku. Často sa na tento neduh sťažujú aj mladé ženy okolo tridsiatky. Kým bolesť nie je príliš intenzívna, často ju celé roky ignorujú.

Sťažujú vám pohyb bolestivé kolená? Možno je načase venovať im trochu viac pozornosti.

A to môže byť osudová chyba. „Bolesť kolenných kĺbov zvyčajne signalizuje poškodenie mäkkého tkaniva a chrupavky,“ vysvetľuje ortopéd Tomáš Jakubík.

Často ide o dôsledok preťaženia úponov svalov alebo väzov pri stresovej záťaži. Stáva sa to najmä ľuďom, ktorí celý týždeň presedia pri počítači a potom sa vyberú cez víkend športovať bez akejkoľvek fyzickej prípravy. „Ak zaťažíme kĺby na maximum bez toho, aby sme boli na takýto fyzický výkon zvyknutí a navyše sa predtým nerozcvičíme, riskujeme drobné poranenia, ktoré môžu poškodiť chrupavku medzi jabĺčkom a stehennou kosťou,“ varuje doktor Jakubík.

Nevhodne zaťažená chrupavka postupne stráca svoju hladkosť. Navonok sa to prejavuje zhoršenou pohyblivosťou kolena a bolesťou. Možno sa dá koleno len s námahou vystrieť alebo zohnúť, čo môže spôsobovať ťažkosti pri chodení po schodoch alebo pri šoférovaní. Pri zápaloch sa objavia opuchy. Žiaľ, kolenné kĺby patria do skupiny najčastejšie poranených kĺbov v ľudskom tele. Preto by sme mali byť pri ich zaťažovaní obzvlášť opatrní.

„Najvhodnejšia je mierna fyzická aktivita trikrát do týždňa, aby sme telo zbytočne nepreťažovali a zároveň mu dopriali dostatok času na regeneráciu,“ radí doktor Jakubík. Medzi ideálne športy, ktoré sú šetrné ku kolenám, patrí plávanie, bicyklovanie, prípadne tréning na stacionárnom bicykli. Pritom je vždy lepšie trénovať dlhšie s menšou záťažou než naopak. Dôležité je svaly najprv zahriať rozcvičkou.

Pozor na kilečká


K ďalším rizikovým faktorom, ktorý výrazne ohrozuje zdravie našich kĺbov, a nielen tých kolenných, je nadváha. Ak musí náš pohybový aparát vláčiť nadbytočné kilogramy, nečudo, že sa predčasne opotrebováva. „Mnoho mojich pacientov s chorými kĺbmi zaznamenalo zlepšenie po redukčnej diéte, hneď ako sa im podarilo znížiť hmotnosť,“ konštatuje doktor Jakubík.

Samotné chudnutie, ktoré je väčšinou dlhodobé, lebo zbaviť sa prebytočných kilogramov zo dňa na deň je holá nemožnosť, však nestačí. Zároveň je dôležité, aby človek pritom nestrácal objem svalovej hmoty. Najlepšie je poradiť sa o tom, ako skombinovať diétu s opatrným posilňovaním u odborného lekára, aby sme prehnanou snahou nenapáchali na svojom zdraví viac škody ako úžitku. To platí aj pre užívanie výživových doplnkov. „V niektorých prípadoch je vhodné kombinovať prípravky na redukciu hmotnosti s prípravkami na výživu kĺbov,“ upozorňuje doktor Jakubík. „O vhodnom dávkovaní je však vždy dobré poradiť sa s lekárom. Niektorí pacienti nedosiahli požadovaný efekt, hoci užívali veľmi kvalitné prípravky len preto, lebo ich nevhodne skombinovali s inými liekmi.“

Keď príde artróza


Kvalitné výživové doplnky sú dôležité najmä v prípade, ak poškodenie kolena prerástlo do artrózy. Organizmus vtedy potrebuje na hojenie poškodenej chrupavky najmä glukosamín. Odporúča sa jesť veľa ovocia a zeleniny, ryby a hydinové mäso, aby telo dostalo dostatok vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Výživa by mala obsahovať predovšetkým dostatok kolagénových peptidov a aminokyselín, ktoré stimulujú tvorbu kolagénu. „Samotná strava však nikoho nevylieči,“ dodáva doktor Jakubík. Bez odborného lekárskeho ošetrenia hrozí, že sa bude stav vekom len zhoršovať. Artróza je žiaľ zákerné ochorenie, ktoré nemusí byť spočiatku vôbec viditeľné. Pritom šance na zlepšenie sú oveľa väčšie, ak sa ju podarí diag-nostikovať v ranom štádiu. Preto by sme bolestivé kolená nemali ignorovať. Ak sa bolesť často vracia alebo je nebodaj permanentná, je to signál, že treba ísť k lekárovi.

Výživa pre zdravie

Priaznivý účinok na kosti a kĺby má napríklad žraločia chrupavka, sójové izoflavonoidy, sójové proteíny, kolagén, kukrumín, vápnik, vitamín D, fosfor, morská uhorka, boron, zinok, horčík, mangán a vitamín E.

Telocvik pre choré kolená
Pre kolenné kĺby postihnuté artrózou je vhodná špeciálna liečebná gymnastika, zameraná predovšetkým na posilnenie štvorhlavého stehenného svalu a ohýbačov kolena na zadnej strane stehna. Ide o špeciálne izometrické cvičenia, pri ktorých sa nemení dĺžka svalu, len jeho napätie. Aby mali tieto cviky účinnosť, treba sa naučiť správnu techniku pod vedením fyzioterapeuta a disciplinovane trénovať so železnou pravidelnosťou, najlepšie denne. Opis jednotlivých cvičení nájdete napríklad na www.artroza.cz.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 891
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 512
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 529
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 196
  5. Kam do tepla v januári? 1 843
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 677
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 596
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 464
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 402
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 919

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď a nie je iba jedna

Aké sú motivácie tých, ktorí páchajú neveru a prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

Wellness cestovanie: Čo si pod novým trendom predstaviť?

Cestovanie, ktoré má v prvom rade priniesť oddych a očistu mysle, je staro-novou záležitosťou v inovatívnom šate.

Dolly Parton: Ako sa z obyčajného dievčaťa stala kráľovná country

Blýskavé kostýmy, výrazný mejkap, objemné platinové blond vlasy a typický „hrkálkový“ hlas, to všetko tvorí legendu country hudby.

Sedem malých predsavzatí pre vašu krásu

Toto je niekoľko drobností, ktoré môžeme urobiť, aby sme pomohli pleti či vlasom.

Desať receptov na muffiny

Jednoduché, zdravé aj rafinované recepty na koláčiky v košíčku.