Pred polstoročím spievala Marilyn Monroe, že „diamanty sú najlepším priateľom dievčat“. Žeby to bola pieseň o tom, ako veľmi ženy túžia investovať svoj kapitál do niečoho vzácneho a trvácneho? Aký je vôbec vzťah nežného pohlavia k peniazom?
Stereotyp ženy ako nákupnej fanatičky a komickej spotrebiteľskej figúrky nám denne ako na podnose ponúkajú reklamy, filmy a televízne seriály. Stačí si spomenúť na známu seriálovú novinárku Carrie Bradshaw. Z jej odkazovača znejú slová: „Som na nákupe topánok, po pípnutí zanechajte odkaz“, až kým jedného dňa nezistí, že všetky jej potenciálne úspory nabrali rokmi formu slušnej zbierky dizajnérskych črievičiek značky Manolo Blahnik. Naopak, v socialistických satirách je žena synonymom triezveho praktika, jej životnou úlohou je krotenie manžela fantastu. Ten, hoci nosí domov peniaze, o ich skutočnej cene netuší takmer nič.
Podľa odborníčkov na financie sú dnešné ženy samostatné a nezávislé. Majú vzdelanie i prácu, ktorá ich uživí. Prieskum spoločnosti Synovate dokonca zistil, že finančne najsebestačnejšími ženami sveta sú Francúzky a Britky. Pre absolútnu väčšinu z nich sa pod týmto pojmom skrýva život, v ktorom nie sú odkázané na peniaze svojho partnera.
„Nie je nič nezvyčajné, ak si dnes slobodná žena zoberie hypotéku na bývanie či spotrebný úver na kúpu auta, bytových doplnkov alebo dokonca dovolenky. Úvery k životu jednoducho patria, bez ohľadu na to, či ide o ženu, alebo o muža, slobodných jednotlivcov alebo manželské páry,“ myslí si Katarína Vršanská, členka predstavenstva Dexia banka Slovensko. „Pravda je však aj to, že zadĺženosť sa lepšie znáša vo dvojici, najmä v prípade nepredvídaných životných udalostí - straty zamestnania, choroby, prípadne invalidity alebo úmrtia.“
V minulosti však práve práca nebola legitímnou cestou k získaniu spomínaných zdrojov pre ženy všetkých vrstiev. „Za čias Jane Austenovej nebolo prípustné, aby sa nevydatá chudobná šľachtičná živila napríklad ako učiteľka. I v súčasnosti by v tom bol veľký diel ideológie, ak by sme tvrdili, že výlučne zamestnanie dáva ženám autentickú finančnú nezávislosť a zdedené či sobášom získané prostriedky to nedokážu,“ hovorí sociologička Zuzana Kusá.
Za krízu môže testosterón?
Či sa nám to páči, alebo nie, drvivú väčšinu vysokopostavených bankárov a politikov tvoria naďalej muži. Táto skutočnosť priam núti človeka špekulovať, ako by dnes vyzerala svetová ekonomika, keby mali vládnutie a financie pod palcom ženy. Laureát Nobelovej ceny Muhammad Yunus a zakladateľ Grameen Bank, bangladéšskej banky pre chudobných, tvrdí, že ženské pokolenie narába s peniazmi opatrnejšie. Je presvedčený, že ženy by dokázali predísť excesom a obrovským rizikám, ktoré viedli k súčasnej hospodárskej situácii.
Dôkazom je vraj jeho banka – vyše 90 percent klientely tvoria ženy a miera návratnosti pôžičiek sa pohybuje vo výškach, o ktorých žiadna bežná finančná inštitúcia ani len nechyruje. „Ženy sú zodpovednejšie a menej riskujú. Uprednostňujú menší zisk pred neistotou, nepotrebujú si nič dokazovať a s nikým bojovať – ich hlavnou úlohou je zabezpečiť prežitie svojich detí,“ hovorí finančná expertka Katarína Vršanská, no jedným dychom dodáva, že obviniť mužov z finančnej krízy nie je fér. „Je to dôsledok postupne nahromadených problémov v globálnej ekonomike a politike.“
Rovnaký názor má i sociologička Zuzana Kusá: „Za podobnými vyjadreniami je, zdá sa, predpoklad, že ženy sú realistickejšie, uprednostňujú istotu hmatateľných vecí.“ Vďaka týmto danostiam by sa od nich dala čakať dávka zdravej skepsy voči teoretickým modelom matematickej ekonomiky, ktorými v 70. rokoch ekonómovia z chicagskej univerzity ohúrili amerických štátnych úradníkov. „Tvrdenie, že keby ženy riadili svetové financie, nedošlo by k legalizácii dovtedy trestného obchodovania s opciami a ďalšími virtuálnymi finančnými produktmi, však stojí na vratkom základe. Dámy sú rovnako schopné oddať sa vieram v abstraktné myšlienkové systémy a možno ťažšie ako muži dokážu vzdorovať prevládajúcej mienke a hlasu autorít,“ myslí si Kusá.
Hýrivé či opatrné
Podľa štúdie, ktorú realizovala sporiteľňa Allianz, je vzťah žien k peniazom poznačený predovšetkým pocitom finančnej neistoty. Bez ohľadu na to, že ženy sú vzdelanejšie, viac sa podieľajú na finančných rozhodnutiach a kontrolujú viac majetku ako kedykoľvek predtým, až 90 % z nich sa necíti dostatočne finančne zabezpečených. To najlepšie na peniazoch je pre dve tretiny žien pocit bezpečia, ktorý poskytujú – teda nie predstava vecí, ktoré si za ne môžu kúpiť.
S názorom, že vzťah žien k financiám sa netýka len peňazí, ktoré majú k dispozícii, ale aj tých, ktoré im chýbajú, súhlasí aj sociologička: „Pocit nedostatku ostrejšie ukazuje, aký podstatný je prístup k peniazom pre to, aby sme sa mohli cítiť ako autonómne bytosti,“ vysvetľuje Kusá. „Finančná nezávislosť sa chápe ako podmienka dospelosti a mladým ženám i mužom je viac ako jasné, že stáť na vlastných nohách sa nedá bez dostatočných zdrojov.“ Naopak, tam, kde sa narábanie s financiami nemusí podriaďovať diktátu šetrenia a peniaze je možné investovať do zábavy a lifestylových potešení, je hodnotenie rozhadzovačnosti a sporivosti skôr vecou uhla pohľadu: „Aj Encyklopédia Britannica či špeciálna sada domáceho náradia sa dá vnímať ako rovnako nezodpovedný a hýrivý nákup,“ dodáva Zuzana Kusá.
Popoluška – 8% žien si o sebe myslí, že nemá dostatok vedomostí, aby mohli samy prijímať dôležité finančné rozhodnutia. Dúfajú, že sa o všetko postará princ na bielom koni.
Alica v krajine zázrakov – 17% žien je zmätených z množstva finančných alternatív a snaží sa vyhnúť zodpovednosti za finančné rozhodnutia.
Superžena – 18% žien si myslí, že sú schopné vyrovnať sa so všetkým, čo im príde do cesty. Ide o silné, emancipované ženy s veľkým rozhľadom v otázkach financií a investovania. Je u nich najväčšia pravdepodobnosť, že budú spolupracovať s finančným poradcom.
Kráska z rozprávky Kráska a zviera – 23% žien uprednostňuje riešiť veci rovnocenne so svojím partnerom. Krásky sú komunikatívne a spokojne riešia otázky výdavkov v domácnosti.
Zlatovláska z rozprávky O troch medveďoch – 35% žien si podrobne preštuduje všetky možnosti skôr, ako urobí finančné rozhodnutie. Zlatovlásky jednajú sebavedome, analyticky a dokonale poznajú svoju domácu kasičku.

Milan, 56

Peter, 28

Pavol, 24

Jana, 25

Lenka, 23
