SME

Svet nemá byť ružovo-modrý, ale pestrofarebný

Väčšia pluralita a prezentovanie rôznych životných vzorov a dráh môžu byť jednou z ciest k rešpektovaniu rodovej citlivosti aj v oblasti médií, marketingu a reklamy.

Bratislava. Myslí si to Monika Bosá z občianskeho združenia EsFem, ktoré sa zaoberá problematikou rodovej rovnosti. Ako uviedla pre TASR, "svet nemá byť ružovo-modrý, ale pestrofarebný".

To, že v médiách, marketingu a reklame pretrvávajú rodové predsudky a rodová stereotypizácia ako rigidné presvedčenia o "údajne vhodnom a primeranom správaní sa mužov a žien a ich vhodných a primeraných vlastnostiach a ďalších psychických či sociálnych kvalitách", konštatuje aj nedávno vládou SR schválená Stratégia rodovej rovnosti na roky 2009-13. Dokonca upozorňuje na to, že tieto oblasti zohrávajú neprehliadnuteľnú úlohu pri produkovaní rodových nerovností a konštruovaní rodovo stereotypných spoločenských noriem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"V printových médiách sa ženy vyskytujú vzadu, teda nepatrí to do tých tzv. vážnych tém. Väčšinou tvoria obsah príloh a podobne," vysvetlila Bosá s tým, že ženské telá bývajú využívané aj na reklamné účely - ako sexualizované objekty na podporu predaja. "A to aj v prípade takých výrobkov, ktoré vôbec nesúvisia so ženským telom, alebo je tam telo absolútne neadekvátne použité, čo sa podľa etických zásad reklamy neodporúča," doplnila.

Rodové stereotypy sa podľa nej chtiac či nechtiac pretavujú aj do obsahu článkov v periodikách. Tvrdí, že novinári "takmer konštantne a štandardne" využívajú podsúvanie rolí ženám, napríklad pri rozhovoroch s tými úspešnými. "Keď sú muži rozvedení, buď sa to nekomentuje, alebo sa to berie ako samozrejmosť. Žien sa naopak pýtajú, či je ich kariéra zodpovedná za rozvod. Ak nie sú rozvedené alebo nemajú narušený vzťah, redaktori sa ich často pýtajú, čo na to manžel, či s tým súhlasí, dokonca či im to dovolí," priblížila Bosá. Rodové stereotypy sa prejavujú aj v politických kampaniach, dodala. "Berie sa to tak, že ženy majú byť tie, čo "skultúrňujú" parlamentné prostredie namiesto toho, aby tam naozaj robili politiku."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nej sa rôznorodosť dá zladiť. "Tá životná realita je úplne iná než sú stereotypy, no ich tlak je v tom, že vytvárajú pocit viny alebo zabraňujú motivácii," vysvetlila. Pri rodovo citlivom prístupe však treba brať do úvahy aj pozíciu mužov, aj tí sú totiž v nejakých oblastiach znevýhodňovaní, doplnila Bosá. "Vo verejnej sfére, povedzme na pracovnom trhu a v odmeňovaní za prácu, sú znevýhodnené ženy, no v privátnej sfére môže byť situácia iná. Kontrola dodržiavania stereotypného správania je v prípade mužov intenzívnejšia. Zjednodušene povedané - ženy môžu nosiť nohavice, chlapi sukňu nikdy."

Stereotypy fungujú tak, že akoby vytláčajú mužov zo sféry privátnej a zároveň ženy z tej verejnej. Oba tieto priestory by sa teda mali otvoriť pre obe pohlavia, uzavrela Bosá.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa psychologičky Jany Porubcovej je rodová citlivosť závislá od doby, kam sa spoločnosť posunula. Konfrontácia už nie je na každom spoločenskom poli a v prípade rodových stereotypov nemožno paušalizovať. Podľa nej to ukázali aj nedávne prezidentské voľby, keď sa argumentácia kandidátov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej sústredila na schopnosti a súboj nemal rodový charakter.

Porubcová dodala, že stereotypy existujú, no zároveň postupne dochádza k búraniu mnohých z nich. Ako príklad uviedla mužov starajúcich sa o dieťa, pred desiatimi rokmi by takáto rola pôsobila zvláštnejšie ako dnes. Upozornila však, že myslenie mužov a žien je odlišné prirodzeným spôsobom - ženské je emocionálne podladené a pragmatické, zatiaľ čo muži uvažujú zväčša racionálne a striedmo. To sa premieta aj do ich rolí v živote.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 002
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 604
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 824
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 641
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 287
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 911
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 385
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 129
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 211
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 407
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 413
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 880
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 768
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 563
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu