Svet nemá byť ružovo-modrý, ale pestrofarebný

Väčšia pluralita a prezentovanie rôznych životných vzorov a dráh môžu byť jednou z ciest k rešpektovaniu rodovej citlivosti aj v oblasti médií, marketingu a reklamy.

Bratislava. Myslí si to Monika Bosá z občianskeho združenia EsFem, ktoré sa zaoberá problematikou rodovej rovnosti. Ako uviedla pre TASR, "svet nemá byť ružovo-modrý, ale pestrofarebný".

To, že v médiách, marketingu a reklame pretrvávajú rodové predsudky a rodová stereotypizácia ako rigidné presvedčenia o "údajne vhodnom a primeranom správaní sa mužov a žien a ich vhodných a primeraných vlastnostiach a ďalších psychických či sociálnych kvalitách", konštatuje aj nedávno vládou SR schválená Stratégia rodovej rovnosti na roky 2009-13. Dokonca upozorňuje na to, že tieto oblasti zohrávajú neprehliadnuteľnú úlohu pri produkovaní rodových nerovností a konštruovaní rodovo stereotypných spoločenských noriem.

"V printových médiách sa ženy vyskytujú vzadu, teda nepatrí to do tých tzv. vážnych tém. Väčšinou tvoria obsah príloh a podobne," vysvetlila Bosá s tým, že ženské telá bývajú využívané aj na reklamné účely - ako sexualizované objekty na podporu predaja. "A to aj v prípade takých výrobkov, ktoré vôbec nesúvisia so ženským telom, alebo je tam telo absolútne neadekvátne použité, čo sa podľa etických zásad reklamy neodporúča," doplnila.

Rodové stereotypy sa podľa nej chtiac či nechtiac pretavujú aj do obsahu článkov v periodikách. Tvrdí, že novinári "takmer konštantne a štandardne" využívajú podsúvanie rolí ženám, napríklad pri rozhovoroch s tými úspešnými. "Keď sú muži rozvedení, buď sa to nekomentuje, alebo sa to berie ako samozrejmosť. Žien sa naopak pýtajú, či je ich kariéra zodpovedná za rozvod. Ak nie sú rozvedené alebo nemajú narušený vzťah, redaktori sa ich často pýtajú, čo na to manžel, či s tým súhlasí, dokonca či im to dovolí," priblížila Bosá. Rodové stereotypy sa prejavujú aj v politických kampaniach, dodala. "Berie sa to tak, že ženy majú byť tie, čo "skultúrňujú" parlamentné prostredie namiesto toho, aby tam naozaj robili politiku."

Podľa nej sa rôznorodosť dá zladiť. "Tá životná realita je úplne iná než sú stereotypy, no ich tlak je v tom, že vytvárajú pocit viny alebo zabraňujú motivácii," vysvetlila. Pri rodovo citlivom prístupe však treba brať do úvahy aj pozíciu mužov, aj tí sú totiž v nejakých oblastiach znevýhodňovaní, doplnila Bosá. "Vo verejnej sfére, povedzme na pracovnom trhu a v odmeňovaní za prácu, sú znevýhodnené ženy, no v privátnej sfére môže byť situácia iná. Kontrola dodržiavania stereotypného správania je v prípade mužov intenzívnejšia. Zjednodušene povedané - ženy môžu nosiť nohavice, chlapi sukňu nikdy."

Stereotypy fungujú tak, že akoby vytláčajú mužov zo sféry privátnej a zároveň ženy z tej verejnej. Oba tieto priestory by sa teda mali otvoriť pre obe pohlavia, uzavrela Bosá.

Podľa psychologičky Jany Porubcovej je rodová citlivosť závislá od doby, kam sa spoločnosť posunula. Konfrontácia už nie je na každom spoločenskom poli a v prípade rodových stereotypov nemožno paušalizovať. Podľa nej to ukázali aj nedávne prezidentské voľby, keď sa argumentácia kandidátov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej sústredila na schopnosti a súboj nemal rodový charakter.

Porubcová dodala, že stereotypy existujú, no zároveň postupne dochádza k búraniu mnohých z nich. Ako príklad uviedla mužov starajúcich sa o dieťa, pred desiatimi rokmi by takáto rola pôsobila zvláštnejšie ako dnes. Upozornila však, že myslenie mužov a žien je odlišné prirodzeným spôsobom - ženské je emocionálne podladené a pragmatické, zatiaľ čo muži uvažujú zväčša racionálne a striedmo. To sa premieta aj do ich rolí v živote.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí
  1. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  2. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  3. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  5. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  6. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  7. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  8. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  9. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 23 272
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 072
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 974
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 919
  5. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 017
  6. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 884
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 728
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 708
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 841
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 549

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Vojnový reportér: Na liečení sa ma psychiater spýtal, či som normálny

Po dvadsiatich šiestich rokoch sa TOMÁŠ ETZLER vrátil späť do Českej republiky.

ŠPORT

Kuzminová má už aj zlatú medailu, odovzdala jej ju Barteková

V Pjongčangu si prebrala už tri medaily.

Neprehliadnite tiež

Kokosový olej na akné? Zaručené zázraky radšej nečakajte

Upcháva póry a ako krém ho používať netreba.

Jedenásť trendov pre záhradu v roku 2018

Nový rok prináša nové trendy pre vašu záhradu, balkón aj terasu.

Hlasová pedagogička Eva Žilineková: V hlase a v prejave je najdôležitejšia ľudskosť

Rukami jej prešla viac ako stovka moderátorov. Mikrofonický hlas nepovažuje za najdôležitejšiu vec v brandži.

Burberry robí odvážny krok, v ich novej kampani sa bozkávajú muži

Značka, ktorá kedysi vyrábala kabáty pre staršie dámy, dnes podporuje LGBT.

Justin Timberlake: Jeho osobnosť ho predurčovala k sólovej dráhe

Je všestranným umelcom, no v poslednom čase ho najviac teší najmä rola otca.