SME

Svet nemá byť ružovo-modrý, ale pestrofarebný

Väčšia pluralita a prezentovanie rôznych životných vzorov a dráh môžu byť jednou z ciest k rešpektovaniu rodovej citlivosti aj v oblasti médií, marketingu a reklamy.

Bratislava. Myslí si to Monika Bosá z občianskeho združenia EsFem, ktoré sa zaoberá problematikou rodovej rovnosti. Ako uviedla pre TASR, "svet nemá byť ružovo-modrý, ale pestrofarebný".

To, že v médiách, marketingu a reklame pretrvávajú rodové predsudky a rodová stereotypizácia ako rigidné presvedčenia o "údajne vhodnom a primeranom správaní sa mužov a žien a ich vhodných a primeraných vlastnostiach a ďalších psychických či sociálnych kvalitách", konštatuje aj nedávno vládou SR schválená Stratégia rodovej rovnosti na roky 2009-13. Dokonca upozorňuje na to, že tieto oblasti zohrávajú neprehliadnuteľnú úlohu pri produkovaní rodových nerovností a konštruovaní rodovo stereotypných spoločenských noriem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"V printových médiách sa ženy vyskytujú vzadu, teda nepatrí to do tých tzv. vážnych tém. Väčšinou tvoria obsah príloh a podobne," vysvetlila Bosá s tým, že ženské telá bývajú využívané aj na reklamné účely - ako sexualizované objekty na podporu predaja. "A to aj v prípade takých výrobkov, ktoré vôbec nesúvisia so ženským telom, alebo je tam telo absolútne neadekvátne použité, čo sa podľa etických zásad reklamy neodporúča," doplnila.

Rodové stereotypy sa podľa nej chtiac či nechtiac pretavujú aj do obsahu článkov v periodikách. Tvrdí, že novinári "takmer konštantne a štandardne" využívajú podsúvanie rolí ženám, napríklad pri rozhovoroch s tými úspešnými. "Keď sú muži rozvedení, buď sa to nekomentuje, alebo sa to berie ako samozrejmosť. Žien sa naopak pýtajú, či je ich kariéra zodpovedná za rozvod. Ak nie sú rozvedené alebo nemajú narušený vzťah, redaktori sa ich často pýtajú, čo na to manžel, či s tým súhlasí, dokonca či im to dovolí," priblížila Bosá. Rodové stereotypy sa prejavujú aj v politických kampaniach, dodala. "Berie sa to tak, že ženy majú byť tie, čo "skultúrňujú" parlamentné prostredie namiesto toho, aby tam naozaj robili politiku."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nej sa rôznorodosť dá zladiť. "Tá životná realita je úplne iná než sú stereotypy, no ich tlak je v tom, že vytvárajú pocit viny alebo zabraňujú motivácii," vysvetlila. Pri rodovo citlivom prístupe však treba brať do úvahy aj pozíciu mužov, aj tí sú totiž v nejakých oblastiach znevýhodňovaní, doplnila Bosá. "Vo verejnej sfére, povedzme na pracovnom trhu a v odmeňovaní za prácu, sú znevýhodnené ženy, no v privátnej sfére môže byť situácia iná. Kontrola dodržiavania stereotypného správania je v prípade mužov intenzívnejšia. Zjednodušene povedané - ženy môžu nosiť nohavice, chlapi sukňu nikdy."

Stereotypy fungujú tak, že akoby vytláčajú mužov zo sféry privátnej a zároveň ženy z tej verejnej. Oba tieto priestory by sa teda mali otvoriť pre obe pohlavia, uzavrela Bosá.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa psychologičky Jany Porubcovej je rodová citlivosť závislá od doby, kam sa spoločnosť posunula. Konfrontácia už nie je na každom spoločenskom poli a v prípade rodových stereotypov nemožno paušalizovať. Podľa nej to ukázali aj nedávne prezidentské voľby, keď sa argumentácia kandidátov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej sústredila na schopnosti a súboj nemal rodový charakter.

Porubcová dodala, že stereotypy existujú, no zároveň postupne dochádza k búraniu mnohých z nich. Ako príklad uviedla mužov starajúcich sa o dieťa, pred desiatimi rokmi by takáto rola pôsobila zvláštnejšie ako dnes. Upozornila však, že myslenie mužov a žien je odlišné prirodzeným spôsobom - ženské je emocionálne podladené a pragmatické, zatiaľ čo muži uvažujú zväčša racionálne a striedmo. To sa premieta aj do ich rolí v živote.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 373
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 5 839
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 635
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 444
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 983
  6. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 884
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 328
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 634
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  2. Zdravotní Klauni: Silný príbeh z psychiatrickej liečebne: O dievčati, ktoré si zvolilo radosť namiesto smútku
  3. Matúš Radusovsky: Bezpečnosť medu: Pravda o teple, kove a skladovaní
  4. Igor Múdry: Kyslá kapustička
  5. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  6. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  7. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  8. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 179
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 867
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 880
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 8 562
  5. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 478
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 247
  7. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 220
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 199
  1. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  2. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  3. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  4. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  5. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  6. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  7. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  8. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu