Rozkvitnutý máj nikdy nebol časom lásky, ale skôr mokrý apríl, lebo láska je plná spŕšok. Toto tvrdil už pred takmer piatimi storočiami anglický jezuita a diplomat Robert Southwell. V anglickom origináli to, samozrejme, znelo oveľa krajšie, „flowers“ sa rýmuje so „showers“.
Aj tento verš však nepriamo dokazuje, že spájanie mája s láskou nie je výmyslom marketingových agentúr posledných desaťročí, ktoré by hľadali zdôvodnenie pre májové zľavy. Zachovala sa napríklad aj stredoveká tapiséria, nazvaná Máj, mesiac lásky.
Sviatky ducha
Vo väčšine kultúr sa máj spája s telesným a duševným znovuzrodením, takmer všetky národy a náboženstvá v tomto čase na nejaký spôsob oslavujú príchod novej sily, ducha, svetla a ohňa.
Kelti v máji slávili sviatok Beltane, ktorý je doteraz populárny v Írsku či Škótsku. Na Beltane mala tancovať bohyňa Cerydwen s bohom Cerrunosom na oslavu odchodu zimy. Nielen bohovia sa však mali v tomto čase milovať, mladí sa zhromažďovali okolo ohňa celú noc, spievali a tešili sa. Prvý máj alebo prvý spln v znamení býka bol sviatkom plodnosti a magických obradov jari.
Budhisti slávia v tomto čase deň Budha Purnima, keď mal Budha získať osvietenie a dosiahnuť nirvánu. Tento sviatok si pripomínajú počas splnu v mesiaci vaishakh, ktorý pripadá zvyčajne na čas medzi aprílom a májom.
Židia v máji oslavovali akési dožinky. Žatva sa totiž začínala po Veľkej noci a končila sa päťdesiat dní po nej. O sviatku týždňov čiže Letniciach sa hovorí už v Mojžišových knihách.
V týchto oslavách majú pôvod aj kresťanské svätodušné sviatky. Pre kresťanov je tento sviatok v prenesenom zmysle takisto vďakyvzdaním. Na Turíce kresťania oslavujú zoslanie ducha na apoštolov.
Nová sila v stromoch?
Už staroveké národy si stromy stavali pred domy a hospodárske budovy ako ochranu pred chorobami a zlými duchmi. V strednej Európe uchoval sa zvyk stavania stromov ako symbolu novej sily a dobrého rastu, dialo sa tak buď pred 1. májom, alebo na Turíce.
Najprv sa stavali máje len pred domami popredných ľudí, neskôr sa ušlo aj nezadaným dievčatám. Neformálna ponuka na sobáš v podobe neprehliadnuteľného niekoľkometrového stromu sa vlastne ani nedala odmietnuť. Máj sa bral ako dôkaz vážneho záujmu už od 15. storočia. Akýsi súd v Čechách vraj uznal právoplatnosť manželstva na základe tajného sľubu lásky a vernosti, ktorý bol verejne potvrdený len postavením mája.
V máji sa ženia len bohovia
Štatistiky svadieb reputáciu mája ako mesiaca lásky nijako nepotvrdzujú. V máji sa síce v priemere oddáva viac párov ako v apríli či v marci, na ktoré zvyčajne padá Veľká noc a pôstne obdobie pred ňou. Chuť vchádzať do manželského zväzku je však silnejšia v letných mesiacoch od júna do októbra. Je to istotne aj preto, že vtedy sa môžu konať aj veľké svadby pod šírym nebom či prípadne využiť na prípravu aj prázdniny.
Navyše, ako to potvrdzuje aj Eva Mošková z trenčianskej svadobnej agentúry V siedmom nebi, donedávna bolo u Slovákov zakódované, že svadby v máji sa neskončia dobre. Aj kráľovná Viktória vraj zakazovala svojim deťom, aby sa v tomto mesiaci ženili a vydávali, lebo máj je vyhradený na svadby bohov.
Tento strach vychádza pravdepodobne ešte z antického sviatku Lemuria, ktorý bol zasvätený dušiam mŕtvych a slávil sa 9. mája. Tieňom mŕtvych sa museli hádzať cez rameno čierne bôby, aby dali živým pokoj. V tento deň boli zavreté chrámy a nemali sa konať ani svadby. V ten deň sa vraj vydávali len škaredé ženy.
Až v poslednom období sa vraj povera spojená s májovými svadbami začína na Slovensku pomaličky rúcať. Ak by ste sa chceli vydávať podľa antických zvyklostí, tak radšej v júni. Tento mesiac je totiž pomenovaný podľa rímskej bohyne Juno, manželky boha Jupitera, ktorá je ochrankyňou manželstva.
Sme spojení s prírodou?
S jarou sa neodmysliteľne spája obdobie párenia mnohých zvierat. Ide hlavne o menšie druhy s kratšou dobou gravidity, ktorých mláďatá majú potom cez leto šancu na prežitie. Jarné chúťky podnecuje napríklad u králikov prechod na zelené krmivo či zmena teploty.Sú aj vlny ľudskej sexuality nejako naviazané na prírodné cykly? Psychológ a sexuológ Robert Máthé pripomína, že človek sexuálne reaguje počas celého roka. Na rozdiel od zvierat nemáme tzv. ruju, frekvencia sexuálnych stykov je počas roku pomerne stabilná, závisí viac od veku a iných okolností života ako od ročného obdobia. „Zvieratá by sa nám asi čudovali, ako často to robíme a že sa sexu venujeme viac z potešenia a pre relax ako v záujme počatia,“ dodáva Máthé.
V prírodne žijúcich komunitách môžu byť, samozrejme, jarné mesiace aj pozvánkou na milovanie v prírode, otepľovanie so sebou prináša viac sexuálnych podnetov už tým, že sa pri obliekaní viac odhaľujeme. „Je možné, že s prebúdzajúcou sa prírodou sme o niečo aktívnejší, ale neviem o nijakom „jarnom hormóne“, dodáva Máthé.
Psychoterapeut Martin Babík súhlasí s tým, že na symbolickej úrovni jarné prebúdzanie a čas plodnosti reflektuje asi každé náboženstvo, vo svojej psychologickej praxi sa ale s naviazaním špecifických psychických problémov na prírodné cykly veľmi nestretáva.
V okolí zimných sviatkov a na jar síce zaznamenávajú väčší výskyt depresií, štatisticky sú však podobné pozorovania len veľmi ťažko doložiteľné.
Psychologička Lívia Vaľová, ktorá pracuje aj v rámci linky dôvery hovorí, že vzťahové otázky ľudia riešia počas celého roku. Jar vo vzťahoch podľa nej prežívajú skôr mladí v pubertálnom veku než zrelšie páry.
Tradičné komunity, ktoré žili v spojení s prírodou, museli oveľa viac zvažovať to, v akom období privedú svoje dieťa na svet. Aj dnes sú síce deti často výsledkom plánovaného aktu, dôvody, pre ktoré si páry vyberú to či iné obdobie na pôrod, zďaleka nie sú iba tie prírodné.
Počet narodených detí v máji nijako prudko nestúpa, niečo viac sa ich rodí koncom leta a začiatkom jesene. Tie deti, ktoré sa však stihnú v máji narodiť, majú povesť šťastných. Je to logické, rozkvitnutý májový svet sa im musí už na prvý pohľad zapáčiť.
Autor: Zuzana Uličianska / Víkend