Westwoodová objavila punk v móde

Starú tržnicu v Bratislave na nejaký čas zatvoria. Skôr, ako sa tak stane, sa ešte po nej prejdú modelky. Oblečú tie najstaršie aj najnovšie kúsky od Vivienne Westwoodovej. Jednej z najkontroverznejších návrhárok v histórii módy i hudby.

(Zdroj: TASR, SITA, REUTERS, ČTK)



BRATISLAVA. Pred pár dňami sa v bratislavskej Starej tržnici predávali jablká a uhorky. Včera tam kraľovala punková dračica. Čierna ovca módy. Provokatérka a gýčová bordelárka. Génius.

Takto všelijako sa v módnom svete hovorí o jednej z jej najväčších súčasných osobností, anglickej módnej návrhárke Vivienne Westwoodovej. Tá dokázala spojiť vysokú módu haute couture s hnevom ulíc, ich rebelantstvom, odporom a vzburou.

Po deťoch kvetov prišiel punk a Vivienne

Dala pritom vzniknúť nielen nezameniteľnej móde, ktorá vyzerá akoby jednotlivé prvky návrhárka našla na smetisku, ale aj jednému hudobnému štýlu a následne i kultúre celej generácie.

Kým predtým bigbiťáci v sakách spolu s The Beatles poskakovali na rokenrol a hľadali lásku spolu s deťmi kvetov, po Vivienne Westwoodovej a kapele Sex Pistols zrazu prišiel čas na punk.

Vivienne Isabel Swire sa narodila v roku 1941. Pravdepodobne. Práve pri Westwoodovej totiž nikdy nie je isté, či si údaje vo svojom živote sama nevymýšľa alebo nefalšuje ich.

Let it rock so Sex Pistols

Z verejnosti si totiž rada uťahuje. O dizajn a módu sa však zaujímala odmalička. Teda, ak sa práve nevenovala učeniu. Westwoodová viackrát povedala, že ak by nenavrhovala šaty, prípadne neprovokovala verejnosť, učila by.

Stretla však Malcolma McLarena. V roku 1965 to bol osemnásťročný študent, ktorý sa pokúšal presadiť maľovaním.

Aj keď si ho dnes pamätáme skôr ako manažéra kultovej kapely Sex Pistols, práve on, inak otec jej druhého dieťaťa, presvedčil Vivienne, aby módne návrhárstvo začala brať vážne. Spoločne si otvorili obchod Let It Rock, kde McLaren predával rokenrolové platne a Vivienne módu. Spočiatku cudziu.

Sex, tričká a rokenrol

Onedlho začala Westwoodová „navrhovať“ aj vlastné modely. V jej prípade to znamenalo tričká roztrhať, párať, pokryť sloganmi a symbolmi – väčšinou s politickou a najmä protivládnou tematikou. Navyše, v jej návrhoch bola cítiť inšpirácia sadomasochizmom.

Za jej návrhy ju preto módna kritika strhala. Médiá vo Veľkej Británii o nej písali nielen ako o rebelke, ale aj ako o protištátnom živle. To, samozrejme, znamenalo ešte väčšiu popularitu medzi mladými, najmä ak noviny Westwoodovej vyčítali príliš veľa erotiky.

V roku 1981 však Vivienne navrhla svoju prvú prét-á-porter kolekciu. Teda oblečenie, ktoré je šité v štandardných konfekčných veľkostiach a ktoré sa dá kúpiť, aj keď v špecializovaných a drahých obchodoch.

Ikona a aktivistka

Odvtedy sa Westwoodová stala súčasťou módneho biznisu. Ak ju najskôr ostatní módni návrhári považovali za outsidera, dnes je ikonou. Rovnako, ako jej rožky na hlave, občasná nechuť nosiť spodnú bielizeň, krinolíny a kombinácia viktoriánskej módy s pouličnou, vysokej s ľudovou.

Napokon, dnes jej modely nájdete aj na stránkach amerického Vogue. Alebo vo filme Sex v meste.
Ak Westwoodová práve nenavrhuje módu a britský princ Charles ju nepovyšuje do šľachtického stavu, angažuje sa. Aj keď jej radikalizmus zo 70. rokov je dávno preč, stále prezentuje svoje politické názory a podporuje viaceré občianske aktivity.

Je napríklad za jadrové odzbrojenie či v čase celosvetového boja proti terorizmu za dodržiavanie ľudských práv. No v jej prípade sa to občas skončí škandálom.

Westwoodová pritom stále provokuje, napriek tomu, že jej móda už nie je najprogresívnejšia ani najkontroverznejšia a že „dame“ Westwoodovej bude pomaly sedemdesiat.

Obchod s názvom SEX

Ak pomenujete svoj obchod SEX, tak je jasné, čo v ňom budete predávať. Ale módny shop s týmto názvom bol v Londýne v 70. rokoch centrom punkového hnutia.

BRATISLAVA. Na ulici 430 King's Road založila v roku 1971 módna návrhárka Vivienne Westwoodová spolu so svojím priateľom Malcolmom McLarenom obchod. Pôvodne sa nazýval Let It Rock a predávali v ňom rokenrolové oblečenie pre londýnskych výtržníkov Teddy Boys?. Po návrate McLarena z USA, kde sa stretol so začiatkami punkrocku v New Yorku, rýchlo zmenil zameranie.

Tento neskorší manažér Sex Pistols si v legendárnom klube CBGB všimol výstrednú pouličnú módu členov kapely Neon Boys, presnejšie speváka Richarda Hella, ktorý sa neskôr stal predobrazom všetkých punkerov. Poznatky o novom štýle preniesol do Londýna a svoj obchod pomenoval provokatívnym názvom SEX.

Sex Pistols. FOTO - ČTK

Hlavnou doménou sa stala na tie časy šokujúca punková móda – fetiš oblečie, potrhané tričká s provokujúcimi nápismi, žiletky, zicherky, potrhané šaty, obscénne kožené doplnky s cvočkami, pripomínajúce pomôcky zo sadomasochistických salónov. V tomto obchode sa stretli neskorší členovia Sex Pistols, ktorým Westwoodová navrhovala oblečenie. Do obchodu však chodili všetci hudobníci a fanúšikovia punkrocku ako napríklad Chrissie Hynde, ktorá si neskôr založila The Pretenders, alebo Adam Ant.
SEX zanikol spolu s punkrockovou módnou vlnou v roku 1980. O rok neskôr na neho nadviazal obchod

World's End. Ten funguje dodnes.

Peter Bálik

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Príbeh tradičného družstva - príbeh Alojza Kračinovského
  2. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  3. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  5. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  6. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  7. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  8. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  9. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  10. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 23 817
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 158
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 015
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 925
  5. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 5 988
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 813
  7. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 539
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 742
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 960
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 496

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ich športovci súťažia, v KĽDR ich nesledujú. Pre úspech Južnej Kórey

Severokórejčania milujú sledovanie športu. Z olympiády však dostanú len pár obrazov a propagandu.

Neprehliadnite tiež

Kokosový olej na akné? Zaručené zázraky radšej nečakajte

Upcháva póry a ako krém ho používať netreba.

Jedenásť trendov pre záhradu v roku 2018

Nový rok prináša nové trendy pre vašu záhradu, balkón aj terasu.

Hlasová pedagogička Eva Žilineková: V hlase a v prejave je najdôležitejšia ľudskosť

Rukami jej prešla viac ako stovka moderátorov. Mikrofonický hlas nepovažuje za najdôležitejšiu vec v brandži.

Burberry robí odvážny krok, v ich novej kampani sa bozkávajú muži

Značka, ktorá kedysi vyrábala kabáty pre staršie dámy, dnes podporuje LGBT.

Justin Timberlake: Jeho osobnosť ho predurčovala k sólovej dráhe

Je všestranným umelcom, no v poslednom čase ho najviac teší najmä rola otca.