Westwoodová objavila punk v móde

Starú tržnicu v Bratislave na nejaký čas zatvoria. Skôr, ako sa tak stane, sa ešte po nej prejdú modelky. Oblečú tie najstaršie aj najnovšie kúsky od Vivienne Westwoodovej. Jednej z najkontroverznejších návrhárok v histórii módy i hudby.

(Zdroj: TASR, SITA, REUTERS, ČTK)



BRATISLAVA. Pred pár dňami sa v bratislavskej Starej tržnici predávali jablká a uhorky. Včera tam kraľovala punková dračica. Čierna ovca módy. Provokatérka a gýčová bordelárka. Génius.

Takto všelijako sa v módnom svete hovorí o jednej z jej najväčších súčasných osobností, anglickej módnej návrhárke Vivienne Westwoodovej. Tá dokázala spojiť vysokú módu haute couture s hnevom ulíc, ich rebelantstvom, odporom a vzburou.

Po deťoch kvetov prišiel punk a Vivienne

Dala pritom vzniknúť nielen nezameniteľnej móde, ktorá vyzerá akoby jednotlivé prvky návrhárka našla na smetisku, ale aj jednému hudobnému štýlu a následne i kultúre celej generácie.

Kým predtým bigbiťáci v sakách spolu s The Beatles poskakovali na rokenrol a hľadali lásku spolu s deťmi kvetov, po Vivienne Westwoodovej a kapele Sex Pistols zrazu prišiel čas na punk.

Vivienne Isabel Swire sa narodila v roku 1941. Pravdepodobne. Práve pri Westwoodovej totiž nikdy nie je isté, či si údaje vo svojom živote sama nevymýšľa alebo nefalšuje ich.

Let it rock so Sex Pistols

Z verejnosti si totiž rada uťahuje. O dizajn a módu sa však zaujímala odmalička. Teda, ak sa práve nevenovala učeniu. Westwoodová viackrát povedala, že ak by nenavrhovala šaty, prípadne neprovokovala verejnosť, učila by.

Stretla však Malcolma McLarena. V roku 1965 to bol osemnásťročný študent, ktorý sa pokúšal presadiť maľovaním.

Aj keď si ho dnes pamätáme skôr ako manažéra kultovej kapely Sex Pistols, práve on, inak otec jej druhého dieťaťa, presvedčil Vivienne, aby módne návrhárstvo začala brať vážne. Spoločne si otvorili obchod Let It Rock, kde McLaren predával rokenrolové platne a Vivienne módu. Spočiatku cudziu.

Sex, tričká a rokenrol

Onedlho začala Westwoodová „navrhovať“ aj vlastné modely. V jej prípade to znamenalo tričká roztrhať, párať, pokryť sloganmi a symbolmi – väčšinou s politickou a najmä protivládnou tematikou. Navyše, v jej návrhoch bola cítiť inšpirácia sadomasochizmom.

Za jej návrhy ju preto módna kritika strhala. Médiá vo Veľkej Británii o nej písali nielen ako o rebelke, ale aj ako o protištátnom živle. To, samozrejme, znamenalo ešte väčšiu popularitu medzi mladými, najmä ak noviny Westwoodovej vyčítali príliš veľa erotiky.

V roku 1981 však Vivienne navrhla svoju prvú prét-á-porter kolekciu. Teda oblečenie, ktoré je šité v štandardných konfekčných veľkostiach a ktoré sa dá kúpiť, aj keď v špecializovaných a drahých obchodoch.

Ikona a aktivistka

Odvtedy sa Westwoodová stala súčasťou módneho biznisu. Ak ju najskôr ostatní módni návrhári považovali za outsidera, dnes je ikonou. Rovnako, ako jej rožky na hlave, občasná nechuť nosiť spodnú bielizeň, krinolíny a kombinácia viktoriánskej módy s pouličnou, vysokej s ľudovou.

Napokon, dnes jej modely nájdete aj na stránkach amerického Vogue. Alebo vo filme Sex v meste.
Ak Westwoodová práve nenavrhuje módu a britský princ Charles ju nepovyšuje do šľachtického stavu, angažuje sa. Aj keď jej radikalizmus zo 70. rokov je dávno preč, stále prezentuje svoje politické názory a podporuje viaceré občianske aktivity.

Je napríklad za jadrové odzbrojenie či v čase celosvetového boja proti terorizmu za dodržiavanie ľudských práv. No v jej prípade sa to občas skončí škandálom.

Westwoodová pritom stále provokuje, napriek tomu, že jej móda už nie je najprogresívnejšia ani najkontroverznejšia a že „dame“ Westwoodovej bude pomaly sedemdesiat.

Obchod s názvom SEX

Ak pomenujete svoj obchod SEX, tak je jasné, čo v ňom budete predávať. Ale módny shop s týmto názvom bol v Londýne v 70. rokoch centrom punkového hnutia.

BRATISLAVA. Na ulici 430 King's Road založila v roku 1971 módna návrhárka Vivienne Westwoodová spolu so svojím priateľom Malcolmom McLarenom obchod. Pôvodne sa nazýval Let It Rock a predávali v ňom rokenrolové oblečenie pre londýnskych výtržníkov Teddy Boys?. Po návrate McLarena z USA, kde sa stretol so začiatkami punkrocku v New Yorku, rýchlo zmenil zameranie.

Tento neskorší manažér Sex Pistols si v legendárnom klube CBGB všimol výstrednú pouličnú módu členov kapely Neon Boys, presnejšie speváka Richarda Hella, ktorý sa neskôr stal predobrazom všetkých punkerov. Poznatky o novom štýle preniesol do Londýna a svoj obchod pomenoval provokatívnym názvom SEX.

Sex Pistols. FOTO - ČTK

Hlavnou doménou sa stala na tie časy šokujúca punková móda – fetiš oblečie, potrhané tričká s provokujúcimi nápismi, žiletky, zicherky, potrhané šaty, obscénne kožené doplnky s cvočkami, pripomínajúce pomôcky zo sadomasochistických salónov. V tomto obchode sa stretli neskorší členovia Sex Pistols, ktorým Westwoodová navrhovala oblečenie. Do obchodu však chodili všetci hudobníci a fanúšikovia punkrocku ako napríklad Chrissie Hynde, ktorá si neskôr založila The Pretenders, alebo Adam Ant.
SEX zanikol spolu s punkrockovou módnou vlnou v roku 1980. O rok neskôr na neho nadviazal obchod

World's End. Ten funguje dodnes.

Peter Bálik

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 839
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 709
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 145
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 324
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 064
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 047
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 551
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 547
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 081
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Pätnásť filmov, ktoré by mala vidieť každá žena

Každý film si nájde svojho fanúšika, niektoré sú zamerané na ženy, aby ich inšpirovali, varovali alebo zabavili.

Na výlete v košickom regióne: Ktoré miesta by ste mali navštíviť?

Košický región ponúka množstvo turistických zaujímavostí.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prinášame rozhovor s netradičnou šperkárkou Evou Vokounovou, plavkovú módu aj cestovanie.

Šperkárka Eva Vokounová vyrába netradičné záušnice ako jediná v Európe

Rada dodáva ženám sebavedomie, chýba jej na nich ženskosť.