Úspech majú tí, ktorí sa vedia predať

Svoje úspechy si netreba nechávať len pre seba. Ak sa nám podarilo niečo zvládnuť, nemali by sme sa báť či hanbiť porozprávať sa s inými, koľko síl nás to stálo a čo sme sa pri práci naučili. Dôležité je však poznať mieru.

Ak budete len v tichosti sedieť za svojím pracovným stolom, nikto si vás nevšimne.

84934799-1.jpgNiektorí ľudia dokážu aj svoj najmenší výkon vychváliť do nebies. Vytvoria dojem, že ich to stálo kopu síl a že sú pre firmu absolútne nenahraditeľní. Iní sa zasa nevedia pochváliť ani skutočne dôležitými pracovnými výsledkami a stále sa pohybujú kdesi v sivej mase nenápadných zamestnancov. Určite je každému jasné, ktorí z nich sú úspešnejší. Často totiž za seba nehovorí len samotná práca, ale aj spôsob, ako ju vieme prezentovať druhým.

„Žijeme v období, keď predaj zohráva významnú úlohu. Môžete vlastniť najlepší produkt, ale ak ho nebudete vedieť predať, je vám na nič. A to isté platí aj o vlastnej práci. Niektorí ľudia vykrikujú do sveta, koľko jej majú a čo všetko urobili, no sú to len prázdne slová. Ak však viete skĺbiť kvalitu práce s dobrým predajom a zviditeľnením, budujete si značku svojho mena,“ vraví odborná konzultantka Ivana Miklovič.

Je pravda, že nie každý sa narodil ako dokonalý rečník a rozprávať o pracovných výsledkoch či o návrhoch, tak aby zaujali, môže byť pre niekoho náročnejšie. Ale ani to nemusí byť neprekonateľný problém. Ak chceme niekoho získať pre našu vec, stačí v podstate jediné. Odprezentovať mu ju z jeho uhla pohľadu, vysvetliť, čo ňou daný človek, šéf alebo firma získa, prečo by to preňho malo byť zaujímavé. A nemusí ísť len o finančný prospech. Stačí vo formuláciách svojich viet použiť spojenia – ... znamená to pre vás..., ...je to pre vás dôležité, lebo..., ...a takto získate, dosiahnete..., ...umožní vám... a podobne. Dôležité je presvedčiť druhých, že im prezentujeme naozaj podnetné a potrebné veci. Potom máme vyhrané.

Povedzme to ostatným

Svoje úspechy si netreba nechávať len pre seba. Ak sa nám podarilo niečo zvládnuť, nemali by sme sa báť či hanbiť porozprávať sa s inými, koľko síl nás to stálo a čo sme sa pri práci naučili. „Ak vás pochválili klienti či iné oddelenia, povedzte o ich hodnotení ostatným, ktorí by o tom mali vedieť. Veď vašimi kvalitami budujete meno celého tímu. Urobte im skrátka reklamu,“ dodáva Miklovič.

200022232-002.jpgDôležité je však poznať mieru. Nemali by sme sa chváliť až príliš, lebo napokon môžeme pôsobiť povýšenecky či smiešne. Vopred by sme si tiež mali premyslieť, ako budeme komunikovať so šéfom. Zľahčovanie svojej práce a vety typu „to nič nebolo“ nie sú namieste.

Najšťastnejší však nie je ani opačný extrém. Šéf predsa nepotrebuje vedieť o každom našom pracovnom kroku. „Zamestnanci idú často do detailov. Dôležité je uvedomiť si, že šéf sa stretáva s množstvom informácií a viac-menej nepotrebuje vedieť, ktorú bunku v exceli ste s ktorou sčítali, aby ste dostali výsledok. Väčšinou ho zaujíma záver, súvislosti medzi informáciami a najmä, čo to znamená pre ďalšie smerovanie firmy,“ vraví Miklovič.

Čo vlastne chceme?

Jedným z veľkých problémov, ktoré súvisia so slabou sebaprezentáciou, je fakt, že si väčšinou sami nevieme poriadne uvedomiť svoju cenu. „Často sa na školeniach stane, že účastníci po modelových situáciách nevedia povedať, čo sa im vydarilo,“ vraví odborníčka. Poznať svoje prednosti, kvality a dávať si pozor na slabé stránky je pritom základom úspešnej práce i kariérneho postupu. Ak napríklad vieme, že sme dobrí v prezentáciách, môžeme to využiť. Na druhej strane musíme na sebe zapracovať v oblasti, kde máme slabiny.

„Často stačí zmeniť uhol pohľadu. Ak vám napríklad iní vyčítajú, že si vždy idete vlastnou cestou, možno medzi vaše silné stránky patrí nekonformnosť, tvorivosť a samostatnosť. Alebo dokážete vidieť možnosti tam, kde ich iní nevidia. Premeňte teda vaše slabé stránky na prednosti,“ radí Ivana Miklovič. Hlavný problém však často spočíva kdesi inde. Možno to znie čudne, ale ľudia málokedy vedia, čo vlastne chcú. Samotné „chcem sa mať dobre“ je veľmi široký pojem. Treba si najskôr uvedomiť, ako sa k vnútornej spokojnosti môžeme a chceme dopracovať. Potom už len musíme podnikať kroky k splneniu cieľa.

Aby sme boli schopní dosiahnuť to, po čom túžime nielen v súkromí, ale aj v práci, potrebujeme mať zdravú dávku sebavedomia a s ňou spojenú asertivitu. „Podnetom k veľkému záujmu o asertivitu bolo hnutie v USA, ktoré rozprúdil Andrew Salter. Prebehlo pod názvom: „Nehovor áno, keď myslíš nie“. A práve o to ide, žiť v súlade so sebou samým. Ak nám je niečo nepríjemné a zvážime, že nechceme skrývať svoje pocity, je dôležité dať naše stanovisko najavo.

Napríklad nie vždy môže zamestnanec povedať šéfovi, že nepríde cez víkend zadarmo sťahovať firmu, ak ho o to požiada. Môže však poznamenať, že mu to narúša pripravené plány a navrhnúť riešenie, ktoré bude vyhovovať obom, ak sa dohodnú. Už len tým, že máme možnosť vyjadriť svoje pocity, sa cítime lepšie,“ vraví odborníčka.

Niekedy je ťažšie klásť na prvé miesto vlastné potreby, no ak sa potrebujeme viac presadiť, jedine to nám môže pomôcť. Zároveň si však musíme uvedomiť, že nie všetci nám budú v živote tlieskať a čím skôr sa s tým zmierime, tým skôr budeme vnútorne spokojní. Začneme kráčať cestou, ktorá vyhovuje nám. A o to azda v živote ide, dostiahnuť spokojnosť vo vlastnom vnútri.

Presvedčte ostatných, že za niečo stojíte

  • Ak vás pochválil klient alebo kolegovia, povedzte o tom svojmu šéfovi. Urobte si reklamu.
  • Svoje úspechy nezľahčujte. Mohlo by sa potom zdať, že vlastne nič nerobíte.
  • Zamyslite sa nad tým, v čom všetkom ste dobrí a kde by ste mohli uplatniť svoje kvality.
  • Vyjasnite si, čo vlastne chcete dosiahnuť. Kto nevie, kam mieri, nikam sa nedostane.
  • Nebojte sa povedať, čo si myslíte. Robte to však diplomaticky a s citom.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 717
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 7 124
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 059
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 989
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 740
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 518
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 193
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 989
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 851
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 031

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Sú tri, sú sexi, no najmä vtipné: Kto sú krásky zo SketchShe?

Začalo to s karaoke v aute, teraz majú Austrálčanky státisíce odberateľov a desiatky videí, z ktorých prasknete od smiechu.

Mýty a fakty o menopauze: Čo si myslí gynekológ?

Ženy majú o menopauze často hororové predstavy a obávajú sa jej prejavov. Nie je to nutné.

Šesť známych párov, ktorých láska vydržala desaťročia

Láska na celý život existuje aj v šoubiznise. Dôkazom je niekoľko známych párov, ktoré sú spolu celé desaťročia.

Angelina Jolie: Superžena s kontroverznou minulosťou

Hollywoodska herečka má za sebou sebapoškodzovanie, nevydarené vzťahy s mužmi a experimenty s bisexualitou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop