SME

Úspech majú tí, ktorí sa vedia predať

Svoje úspechy si netreba nechávať len pre seba. Ak sa nám podarilo niečo zvládnuť, nemali by sme sa báť či hanbiť porozprávať sa s inými, koľko síl nás to stálo a čo sme sa pri práci naučili. Dôležité je však poznať mieru.

Ak budete len v tichosti sedieť za svojím pracovným stolom, nikto si vás nevšimne.

Niektorí ľudia dokážu aj svoj najmenší výkon vychváliť do nebies. Vytvoria dojem, že ich to stálo kopu síl a že sú pre firmu absolútne nenahraditeľní. Iní sa zasa nevedia pochváliť ani skutočne dôležitými pracovnými výsledkami a stále sa pohybujú kdesi v sivej mase nenápadných zamestnancov. Určite je každému jasné, ktorí z nich sú úspešnejší. Často totiž za seba nehovorí len samotná práca, ale aj spôsob, ako ju vieme prezentovať druhým.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Žijeme v období, keď predaj zohráva významnú úlohu. Môžete vlastniť najlepší produkt, ale ak ho nebudete vedieť predať, je vám na nič. A to isté platí aj o vlastnej práci. Niektorí ľudia vykrikujú do sveta, koľko jej majú a čo všetko urobili, no sú to len prázdne slová. Ak však viete skĺbiť kvalitu práce s dobrým predajom a zviditeľnením, budujete si značku svojho mena,“ vraví odborná konzultantka Ivana Miklovič.

Je pravda, že nie každý sa narodil ako dokonalý rečník a rozprávať o pracovných výsledkoch či o návrhoch, tak aby zaujali, môže byť pre niekoho náročnejšie. Ale ani to nemusí byť neprekonateľný problém. Ak chceme niekoho získať pre našu vec, stačí v podstate jediné. Odprezentovať mu ju z jeho uhla pohľadu, vysvetliť, čo ňou daný človek, šéf alebo firma získa, prečo by to preňho malo byť zaujímavé. A nemusí ísť len o finančný prospech. Stačí vo formuláciách svojich viet použiť spojenia – ... znamená to pre vás..., ...je to pre vás dôležité, lebo..., ...a takto získate, dosiahnete..., ...umožní vám... a podobne. Dôležité je presvedčiť druhých, že im prezentujeme naozaj podnetné a potrebné veci. Potom máme vyhrané.

SkryťVypnúť reklamu

Povedzme to ostatným

Svoje úspechy si netreba nechávať len pre seba. Ak sa nám podarilo niečo zvládnuť, nemali by sme sa báť či hanbiť porozprávať sa s inými, koľko síl nás to stálo a čo sme sa pri práci naučili. „Ak vás pochválili klienti či iné oddelenia, povedzte o ich hodnotení ostatným, ktorí by o tom mali vedieť. Veď vašimi kvalitami budujete meno celého tímu. Urobte im skrátka reklamu,“ dodáva Miklovič.

Dôležité je však poznať mieru. Nemali by sme sa chváliť až príliš, lebo napokon môžeme pôsobiť povýšenecky či smiešne. Vopred by sme si tiež mali premyslieť, ako budeme komunikovať so šéfom. Zľahčovanie svojej práce a vety typu „to nič nebolo“ nie sú namieste.

Najšťastnejší však nie je ani opačný extrém. Šéf predsa nepotrebuje vedieť o každom našom pracovnom kroku. „Zamestnanci idú často do detailov. Dôležité je uvedomiť si, že šéf sa stretáva s množstvom informácií a viac-menej nepotrebuje vedieť, ktorú bunku v exceli ste s ktorou sčítali, aby ste dostali výsledok. Väčšinou ho zaujíma záver, súvislosti medzi informáciami a najmä, čo to znamená pre ďalšie smerovanie firmy,“ vraví Miklovič.

SkryťVypnúť reklamu

Čo vlastne chceme?

Jedným z veľkých problémov, ktoré súvisia so slabou sebaprezentáciou, je fakt, že si väčšinou sami nevieme poriadne uvedomiť svoju cenu. „Často sa na školeniach stane, že účastníci po modelových situáciách nevedia povedať, čo sa im vydarilo,“ vraví odborníčka. Poznať svoje prednosti, kvality a dávať si pozor na slabé stránky je pritom základom úspešnej práce i kariérneho postupu. Ak napríklad vieme, že sme dobrí v prezentáciách, môžeme to využiť. Na druhej strane musíme na sebe zapracovať v oblasti, kde máme slabiny.

„Často stačí zmeniť uhol pohľadu. Ak vám napríklad iní vyčítajú, že si vždy idete vlastnou cestou, možno medzi vaše silné stránky patrí nekonformnosť, tvorivosť a samostatnosť. Alebo dokážete vidieť možnosti tam, kde ich iní nevidia. Premeňte teda vaše slabé stránky na prednosti,“ radí Ivana Miklovič. Hlavný problém však často spočíva kdesi inde. Možno to znie čudne, ale ľudia málokedy vedia, čo vlastne chcú. Samotné „chcem sa mať dobre“ je veľmi široký pojem. Treba si najskôr uvedomiť, ako sa k vnútornej spokojnosti môžeme a chceme dopracovať. Potom už len musíme podnikať kroky k splneniu cieľa.

Aby sme boli schopní dosiahnuť to, po čom túžime nielen v súkromí, ale aj v práci, potrebujeme mať zdravú dávku sebavedomia a s ňou spojenú asertivitu. „Podnetom k veľkému záujmu o asertivitu bolo hnutie v USA, ktoré rozprúdil Andrew Salter. Prebehlo pod názvom: „Nehovor áno, keď myslíš nie“. A práve o to ide, žiť v súlade so sebou samým. Ak nám je niečo nepríjemné a zvážime, že nechceme skrývať svoje pocity, je dôležité dať naše stanovisko najavo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad nie vždy môže zamestnanec povedať šéfovi, že nepríde cez víkend zadarmo sťahovať firmu, ak ho o to požiada. Môže však poznamenať, že mu to narúša pripravené plány a navrhnúť riešenie, ktoré bude vyhovovať obom, ak sa dohodnú. Už len tým, že máme možnosť vyjadriť svoje pocity, sa cítime lepšie,“ vraví odborníčka.

Niekedy je ťažšie klásť na prvé miesto vlastné potreby, no ak sa potrebujeme viac presadiť, jedine to nám môže pomôcť. Zároveň si však musíme uvedomiť, že nie všetci nám budú v živote tlieskať a čím skôr sa s tým zmierime, tým skôr budeme vnútorne spokojní. Začneme kráčať cestou, ktorá vyhovuje nám. A o to azda v živote ide, dostiahnuť spokojnosť vo vlastnom vnútri.

Presvedčte ostatných, že za niečo stojíte

  • Ak vás pochválil klient alebo kolegovia, povedzte o tom svojmu šéfovi. Urobte si reklamu.

  • Svoje úspechy nezľahčujte. Mohlo by sa potom zdať, že vlastne nič nerobíte.

  • Zamyslite sa nad tým, v čom všetkom ste dobrí a kde by ste mohli uplatniť svoje kvality.

  • Vyjasnite si, čo vlastne chcete dosiahnuť. Kto nevie, kam mieri, nikam sa nedostane.

  • Nebojte sa povedať, čo si myslíte. Robte to však diplomaticky a s citom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 032
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 629
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 879
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 679
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 827
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 247
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 146
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 218
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 325
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 291
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 169
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 889
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 801
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 028
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 580
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu