Úspech majú tí, ktorí sa vedia predať

Svoje úspechy si netreba nechávať len pre seba. Ak sa nám podarilo niečo zvládnuť, nemali by sme sa báť či hanbiť porozprávať sa s inými, koľko síl nás to stálo a čo sme sa pri práci naučili. Dôležité je však poznať mieru.

Ak budete len v tichosti sedieť za svojím pracovným stolom, nikto si vás nevšimne.

84934799-1.jpgNiektorí ľudia dokážu aj svoj najmenší výkon vychváliť do nebies. Vytvoria dojem, že ich to stálo kopu síl a že sú pre firmu absolútne nenahraditeľní. Iní sa zasa nevedia pochváliť ani skutočne dôležitými pracovnými výsledkami a stále sa pohybujú kdesi v sivej mase nenápadných zamestnancov. Určite je každému jasné, ktorí z nich sú úspešnejší. Často totiž za seba nehovorí len samotná práca, ale aj spôsob, ako ju vieme prezentovať druhým.

„Žijeme v období, keď predaj zohráva významnú úlohu. Môžete vlastniť najlepší produkt, ale ak ho nebudete vedieť predať, je vám na nič. A to isté platí aj o vlastnej práci. Niektorí ľudia vykrikujú do sveta, koľko jej majú a čo všetko urobili, no sú to len prázdne slová. Ak však viete skĺbiť kvalitu práce s dobrým predajom a zviditeľnením, budujete si značku svojho mena,“ vraví odborná konzultantka Ivana Miklovič.

Je pravda, že nie každý sa narodil ako dokonalý rečník a rozprávať o pracovných výsledkoch či o návrhoch, tak aby zaujali, môže byť pre niekoho náročnejšie. Ale ani to nemusí byť neprekonateľný problém. Ak chceme niekoho získať pre našu vec, stačí v podstate jediné. Odprezentovať mu ju z jeho uhla pohľadu, vysvetliť, čo ňou daný človek, šéf alebo firma získa, prečo by to preňho malo byť zaujímavé. A nemusí ísť len o finančný prospech. Stačí vo formuláciách svojich viet použiť spojenia – ... znamená to pre vás..., ...je to pre vás dôležité, lebo..., ...a takto získate, dosiahnete..., ...umožní vám... a podobne. Dôležité je presvedčiť druhých, že im prezentujeme naozaj podnetné a potrebné veci. Potom máme vyhrané.

Povedzme to ostatným

Svoje úspechy si netreba nechávať len pre seba. Ak sa nám podarilo niečo zvládnuť, nemali by sme sa báť či hanbiť porozprávať sa s inými, koľko síl nás to stálo a čo sme sa pri práci naučili. „Ak vás pochválili klienti či iné oddelenia, povedzte o ich hodnotení ostatným, ktorí by o tom mali vedieť. Veď vašimi kvalitami budujete meno celého tímu. Urobte im skrátka reklamu,“ dodáva Miklovič.

200022232-002.jpgDôležité je však poznať mieru. Nemali by sme sa chváliť až príliš, lebo napokon môžeme pôsobiť povýšenecky či smiešne. Vopred by sme si tiež mali premyslieť, ako budeme komunikovať so šéfom. Zľahčovanie svojej práce a vety typu „to nič nebolo“ nie sú namieste.

Najšťastnejší však nie je ani opačný extrém. Šéf predsa nepotrebuje vedieť o každom našom pracovnom kroku. „Zamestnanci idú často do detailov. Dôležité je uvedomiť si, že šéf sa stretáva s množstvom informácií a viac-menej nepotrebuje vedieť, ktorú bunku v exceli ste s ktorou sčítali, aby ste dostali výsledok. Väčšinou ho zaujíma záver, súvislosti medzi informáciami a najmä, čo to znamená pre ďalšie smerovanie firmy,“ vraví Miklovič.

Čo vlastne chceme?

Jedným z veľkých problémov, ktoré súvisia so slabou sebaprezentáciou, je fakt, že si väčšinou sami nevieme poriadne uvedomiť svoju cenu. „Často sa na školeniach stane, že účastníci po modelových situáciách nevedia povedať, čo sa im vydarilo,“ vraví odborníčka. Poznať svoje prednosti, kvality a dávať si pozor na slabé stránky je pritom základom úspešnej práce i kariérneho postupu. Ak napríklad vieme, že sme dobrí v prezentáciách, môžeme to využiť. Na druhej strane musíme na sebe zapracovať v oblasti, kde máme slabiny.

„Často stačí zmeniť uhol pohľadu. Ak vám napríklad iní vyčítajú, že si vždy idete vlastnou cestou, možno medzi vaše silné stránky patrí nekonformnosť, tvorivosť a samostatnosť. Alebo dokážete vidieť možnosti tam, kde ich iní nevidia. Premeňte teda vaše slabé stránky na prednosti,“ radí Ivana Miklovič. Hlavný problém však často spočíva kdesi inde. Možno to znie čudne, ale ľudia málokedy vedia, čo vlastne chcú. Samotné „chcem sa mať dobre“ je veľmi široký pojem. Treba si najskôr uvedomiť, ako sa k vnútornej spokojnosti môžeme a chceme dopracovať. Potom už len musíme podnikať kroky k splneniu cieľa.

Aby sme boli schopní dosiahnuť to, po čom túžime nielen v súkromí, ale aj v práci, potrebujeme mať zdravú dávku sebavedomia a s ňou spojenú asertivitu. „Podnetom k veľkému záujmu o asertivitu bolo hnutie v USA, ktoré rozprúdil Andrew Salter. Prebehlo pod názvom: „Nehovor áno, keď myslíš nie“. A práve o to ide, žiť v súlade so sebou samým. Ak nám je niečo nepríjemné a zvážime, že nechceme skrývať svoje pocity, je dôležité dať naše stanovisko najavo.

Napríklad nie vždy môže zamestnanec povedať šéfovi, že nepríde cez víkend zadarmo sťahovať firmu, ak ho o to požiada. Môže však poznamenať, že mu to narúša pripravené plány a navrhnúť riešenie, ktoré bude vyhovovať obom, ak sa dohodnú. Už len tým, že máme možnosť vyjadriť svoje pocity, sa cítime lepšie,“ vraví odborníčka.

Niekedy je ťažšie klásť na prvé miesto vlastné potreby, no ak sa potrebujeme viac presadiť, jedine to nám môže pomôcť. Zároveň si však musíme uvedomiť, že nie všetci nám budú v živote tlieskať a čím skôr sa s tým zmierime, tým skôr budeme vnútorne spokojní. Začneme kráčať cestou, ktorá vyhovuje nám. A o to azda v živote ide, dostiahnuť spokojnosť vo vlastnom vnútri.

Presvedčte ostatných, že za niečo stojíte

  • Ak vás pochválil klient alebo kolegovia, povedzte o tom svojmu šéfovi. Urobte si reklamu.
  • Svoje úspechy nezľahčujte. Mohlo by sa potom zdať, že vlastne nič nerobíte.
  • Zamyslite sa nad tým, v čom všetkom ste dobrí a kde by ste mohli uplatniť svoje kvality.
  • Vyjasnite si, čo vlastne chcete dosiahnuť. Kto nevie, kam mieri, nikam sa nedostane.
  • Nebojte sa povedať, čo si myslíte. Robte to však diplomaticky a s citom.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  2. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  3. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  5. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  6. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  7. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  8. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  9. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 23 272
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 072
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 974
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 919
  5. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 017
  6. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 884
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 728
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 708
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 841
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 549

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Vojnový reportér: Na liečení sa ma psychiater spýtal, či som normálny

Po dvadsiatich šiestich rokoch sa TOMÁŠ ETZLER vrátil späť do Českej republiky.

ŠPORT

Kuzminová má už aj zlatú medailu, odovzdala jej ju Barteková

V Pjongčangu si prebrala už tri medaily.

Neprehliadnite tiež

Kokosový olej na akné? Zaručené zázraky radšej nečakajte

Upcháva póry a ako krém ho používať netreba.

Jedenásť trendov pre záhradu v roku 2018

Nový rok prináša nové trendy pre vašu záhradu, balkón aj terasu.

Hlasová pedagogička Eva Žilineková: V hlase a v prejave je najdôležitejšia ľudskosť

Rukami jej prešla viac ako stovka moderátorov. Mikrofonický hlas nepovažuje za najdôležitejšiu vec v brandži.

Burberry robí odvážny krok, v ich novej kampani sa bozkávajú muži

Značka, ktorá kedysi vyrábala kabáty pre staršie dámy, dnes podporuje LGBT.

Justin Timberlake: Jeho osobnosť ho predurčovala k sólovej dráhe

Je všestranným umelcom, no v poslednom čase ho najviac teší najmä rola otca.