BRATISLAVA. Do 31. marca mali riaditelia stredných škôl zverejniť údaje pre uchádzačov o stredoškolské štúdium. Prihlášky musia žiaci odovzdať do 10. apríla. Aj tento rok si môžu podať dve.
Dnes už deviataci poznajú termín prijímacích pohovorov, počty prijímaných, ale najmä kritériá, na základe ktorých ich budú stredné školy prijímať.
Väčšina stredných škôl aj tento rok od prijímacích skúšok upúšťa. Vydýchnuť si môžu najmä tí deviataci, ktorí bodovo obstáli v celoslovenskom testovaní a to z oboch predmetov.
Maturita láka
„Dnes nie je problém na školu sa dostať, ale udržať sa na nej,“ hovorí výchovná poradkyňa na Základnej škole v Kriváni v okrese Detva Zuzana Obuchová. „Žiaci sa hlásia aj na také školy, kde so svojimi vedomosťami nemajú šancu uspieť. No dostanú sa na ne, lebo stredné školy zoberú všetkých prihlásených.“
Za pravdu jej dáva aj Zdenka Jeneiová, výchovná poradkyňa zo Základnej školy na Pankúchovej ulici v Bratislave. Hovorí, že žiak, ktorý v škole pracuje na 20 percent, sa síce na strednú školu dostane, ale po pár mesiacoch z nej odíde, lebo zlyhal.
Žiaci, ktorí končia základné školy, si najčastejšie vyberajú gymnáziá a to nielen v Bratislave, ale napríklad aj na Orave. Podobné skúsenosti majú vo Zvolene či v Lučenci.
Miroslava Miadoková, výchovná poradkyňa zo Základnej školy na Vajanského ulici v Lučenci povedala, že zo 68 deviatakov najmä tí z jazykových tried prejavili najväčší záujem o štúdium na miestnom gymnáziu a obchodnej akadémii. V ostatných triedach dávajú prednosť najmä stredným odborným školám s maturitou.
Aj v školách, ktorých zriaďovateľom je prešovská župa, je najväčší pretlak na gymnáziách. Vedúci odboru školstva Karol Lacko povedal, že niektorým školám budú prváci chýbať, lebo sa prihlásilo o 800 prvákov menej ako vlani. V tomto kraji sa dlhodobo najmenej žiakov hlási na školy, ktoré sú zamerané na odevníctvo, poľnohospodárstvo a stavebníctvo.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Prijatí sa prestávajú učiť
Základné školy sa už teraz obávajú, že len čo žiaci začnú dostávať zo stredných škôl papier s rozhodnutím o prijatí, poľaví ich školská disciplína. Nielenže sa prestávajú učiť, ale aj chodiť do školy a prudko stúpa počet vymeškaných hodín. Pribúda neospravedlnených hodín, z mnohých žiakov sa stávajú záškoláci.
Pavel Sadloň, riaditeľ bratislavského Gymnázia na Ulici Ladislava Sáru hovorí, že nesúlad medzi prijímaním na stredné školy a ukončením štúdia na základnej škole sa prejavuje aj v septembri po nástupe na strednú školu. „Tým, že ich študijné tempo na konci deviatky výrazne poľaví, návrat do študijného režimu začiatkom nového školského roka je poznačený ich slabou vedomostnou úrovňou.“
Súkromní chcú certifikát
V predchádzajúcich rokoch sa často hovorilo, že najmä súk〜romné školy majú nízke nároky, a prijímajú aj tých, ktorí by na štátnych školách neobstáli.
Asociácia súkromných škôl sa rozhodla, že bude tento problém systémovo riešiť. Jej výkonná riaditeľka Viera Grohová povedala, že hľadajú cestu a spôsob, ako vypracovať vlastný systém certifikácie súkromných škôl v súlade so štátnou koncepciou vzdelávacej politiky.
S obsahom a predpokladanými postupmi komplexného hodnotenia kvality, ktorý by zodpovedal medzinárodným štandardom, dnes oboznamujú svojich členov v odborných sekciách.
„Od takto zavedenej certifikácie si sľubujeme nielen zvyšovanie kvality vzdelávania na súkromných školách, ale aj prehľad o programoch, činnosti a výsledkoch súkromných škôl a školských zariadení,“ povedala Grohová.
V minulom školskom roku sa po prvýkrát zúčastnilo 152 žiakov zo súkromných škôl testovania deviatakov. Či boli ich výsledky lepšie ako na štátnych školách, sa nedá povedať, lebo to bola príliš malá vzorka, povedala Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania.
Prihlášky berú do 10. apríla
Uchádzači sa aj tento rok môžu hlásiť na dve stredné školy alebo na dva odbory tej istej školy. Vtedy vyplnia dve prihlášky.
Odovzdať ich treba riaditeľom základných škôl do 10. apríla.
Na strednú školu je žiak prijatý, až keď jej odovzdá zápisný lístok, ktorý mu vydá základná škola. Zapísať sa môže iba na jednu školu.
Ak si výber rozmyslí, môže rodič požiadať o zrušenie zápisu a vydanie zápisného lístka. Odovzdá ho škole, na ktorej chce dieťa skutočne študovať.
ANKETA
Ako ste si vyberali strednú školu a kto vám s výberom radil, spýtali sme sa deviatakov z dvoch nitrianskych škôl.
Rebeka Pontešová, Základná škola Kniežaťa Pribinu v Nitre:
„Už od svojich ôsmich rokov som chcela študovať právo. Povedala som si, že pôjdem za svojím cieľom, a podľa toho som si vyberala aj strednú školu. Zvolila som si Párovské gymnázium, na ktoré ma už aj prijali. Pozerala som si rôzne štatistiky o školách, a zistila som, že táto mi najviac vyhovuje, aj polohou.
S psychológom som sa neradila, postačila mi rodina, priatelia a moja priorita, že chcem ísť na právo. Rodičia súhlasili a chceli, aby som si išla najmä za svojím snom. Mamina mi bola vzorom.“
Dominik Šupa,Základná škola Kniežaťa Pribinu v Nitre:
„Vybral som si elektrotechnickú školu v Mlynárciach. Chcel by som ísť na nový odbor mechatronika, strojárstvo skombinované s elektrotechnikou. Pre mňa je to zaujímavé, pretože je to spojené s programovaním. Iná škola ma neoslovila.
S výchovným poradcom som sa nerozprával, mal som svoje pevné rozhodnutie, čím chcem byť. Rodičia na mňa nevplývali, hoci sme na túto tému doma diskutovali. Mohol som si vybrať školu, ktorá sa páčila mne,“.
Ivana Gavalovičová, Základná škola Tulipánová 1 v Nitre:
„Pre bilingválne Párovské gymnázium som sa rozhodla na základe toho, ako sa učím. Výber som prispôsobila mojim vedomostiam. Bavia ma jazyky a myslím, že som v nich aj dobrá.
S výchovným poradcom som sa neradila, iba s rodičmi. Tí ma podporovali v tom, čo som chcela. Povedali, že bude tak, ako sa rozhodnem,“.
Tomáš Miko, Základná škola Tulipánová 1 v Nitre:
„Rozhodoval som sa na základe známok. Chcel by som ísť na stavebnú školu, pretože som technický typ.
Možnosť poradiť sa s výchovným poradcom som nevyužil. Myslím si, že nepozná moje schopnosti tak ako ja sám. S rodičmi som sa rozprával o strednej škole a zhodli sa na gymnáziu, na ktoré som nechcel ísť. Nechce sa mi učiť. Viem, že každá škola je ťažká, ale myslím si, že stavebná nebude až tak prísna. Nakoniec rodičia povedali, nech sa rozhodnem sám, je to môj život.“