SME

Automobilky majú aj krízu riaditeľov

Technická univerzita vo Viedni a STU v Bratislave sa spojili pri projekte vytvoriť MBA štúdium automobilového priemyslu. O jeho náplni sme hovorili s JÁNOM LEŠINSKÝM, akademickým riaditeľom pre toto štúdium za STU.



Ako k tomu došlo, že sa toto štúdium rozbieha?

„Iniciatíva na spoluprácu dvoch najväčších technických univerzít v Rakúsku a na Slovensku vznikla v lete roku 2006 na pôde Automobilového klastra viedenského regiónu. Táto organizácia má viac ako 100 členov - rakúskych automobilových firiem od malých až po finálnych výrobcov. Výhodou bolo, že Technická univerzita Viedeň má už niekoľko MBA programov a STU v Bratislave má zase potrebných expertov, kontakty na mnohé automobilové spoločnosti v strednej Európe. Projekt je finančne podporený programom cezhraničnej spolupráce Slovensko – Rakúsko.“

Chýbajú automobilovému priemyslu manažéri?

„Áno, prieskum ešte v roku 2007 ukázal, že jeho ďalší rozvoj je limitovaný nedostatkom kvalifikovaných top manažérov. Dnes sa ešte výraznejšie ukazuje kríza riaditeľov.“

Kto sa o toto štúdium môže uchádzať?

„Master of Business Administration je štúdium určené pre perspektívnych vedúcich pracovníkov automobilového priemyslu. Záujemcovia musia byť absolventmi najmenej prvého stupňa vysokoškolského štúdia, u nás je to bakalárske s dvojročnou praxou.“

Aké musia splniť podmienky?

„Podmienkou je aj aktívna znalosť angličtiny na úrovni umožňujúcej aktívne sa zapojiť do štúdia, ktoré prebieha v tomto jazyku. Konečný výber účastníkov sa robí po prijímacom pohovore s akademickými riaditeľmi Technickej univerzity Viedeň a STU Bratislava.“

Ako bude prebiehať?

„Vyučovanie je v blokoch – približne v mesačných odstupoch sa študujúci stretnú s pedagógmi na štyri dni – od štvrtka do nedele. Jeden blok najčastejšie obsahuje prednášky, semináre, diskusie a prácu na vlastných projektoch podľa zadaní. Večer sú diskusie s prizvanými expertmi podľa témy bloku. Do plánu sú zaradené aj návštevy podnikov a skúškové dni. Študenti majú priebežnú podporu učiteľov pomocou e-learningového prostredia.“

Aký bol záujem u nás?

„Niektorých záujemcov odradila časová, iných finančná náročnosť štúdia. Získať titul MBA je lákavé, ale bez podpory zamestnávateľa skoro nemožné. Z 23 študentov prvého ročníka je najviac účastníkov z Rakúska. Zo Slovenska máme šesť študentov, ostatní sú z Nemecka, Poľska, Talianska, dokonca z Mexika, Kanady a Egypta. Záujem prejavili aj dve ženy a boli úspešné.“

Ako sa na štúdiu podieľajú automobilky?


„Zo slovenských spoločností sú tam zástupcovia od finálnych výrobcov až po dodávateľov výrobkov a konzultačnej spoločnosti. Z Rakúska sú to najmä zamestnanci veľkých výrobcov modulov a systémov. Z ďalších krajín sú pracovníci globálnych finálnych výrobcov a dodávateľov.“

Ako sa za štúdium platí?

„Možno naň získať štipendium Centrope 10-tisíc eur, ktoré dostali študenti zo Slovenska a Rakúska. Špeciálne štipendium časopisu Automobil Produktion získal ako jediný Michal Matušek zo Žiliny.“

Kedy sa môžu hlásiť ďalší záujemcovia?


„Od septembra 2009.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 22 918
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 15 188
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 314
  4. Ľuboš Fellner otvorene 6 444
  5. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 388
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 633
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 893
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 239
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  2. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  3. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  4. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  5. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  6. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  7. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  8. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 850
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 52 405
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 14 120
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 113
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 187
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 698
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 430
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 389
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
reklama
SkryťZatvoriť reklamu