Ako k tomu došlo, že sa toto štúdium rozbieha?
„Iniciatíva na spoluprácu dvoch najväčších technických univerzít v Rakúsku a na Slovensku vznikla v lete roku 2006 na pôde Automobilového klastra viedenského regiónu. Táto organizácia má viac ako 100 členov - rakúskych automobilových firiem od malých až po finálnych výrobcov. Výhodou bolo, že Technická univerzita Viedeň má už niekoľko MBA programov a STU v Bratislave má zase potrebných expertov, kontakty na mnohé automobilové spoločnosti v strednej Európe. Projekt je finančne podporený programom cezhraničnej spolupráce Slovensko – Rakúsko.“
Chýbajú automobilovému priemyslu manažéri?
„Áno, prieskum ešte v roku 2007 ukázal, že jeho ďalší rozvoj je limitovaný nedostatkom kvalifikovaných top manažérov. Dnes sa ešte výraznejšie ukazuje kríza riaditeľov.“
Kto sa o toto štúdium môže uchádzať?
„Master of Business Administration je štúdium určené pre perspektívnych vedúcich pracovníkov automobilového priemyslu. Záujemcovia musia byť absolventmi najmenej prvého stupňa vysokoškolského štúdia, u nás je to bakalárske s dvojročnou praxou.“
Aké musia splniť podmienky?
„Podmienkou je aj aktívna znalosť angličtiny na úrovni umožňujúcej aktívne sa zapojiť do štúdia, ktoré prebieha v tomto jazyku. Konečný výber účastníkov sa robí po prijímacom pohovore s akademickými riaditeľmi Technickej univerzity Viedeň a STU Bratislava.“
Ako bude prebiehať?
„Vyučovanie je v blokoch – približne v mesačných odstupoch sa študujúci stretnú s pedagógmi na štyri dni – od štvrtka do nedele. Jeden blok najčastejšie obsahuje prednášky, semináre, diskusie a prácu na vlastných projektoch podľa zadaní. Večer sú diskusie s prizvanými expertmi podľa témy bloku. Do plánu sú zaradené aj návštevy podnikov a skúškové dni. Študenti majú priebežnú podporu učiteľov pomocou e-learningového prostredia.“
Aký bol záujem u nás?
„Niektorých záujemcov odradila časová, iných finančná náročnosť štúdia. Získať titul MBA je lákavé, ale bez podpory zamestnávateľa skoro nemožné. Z 23 študentov prvého ročníka je najviac účastníkov z Rakúska. Zo Slovenska máme šesť študentov, ostatní sú z Nemecka, Poľska, Talianska, dokonca z Mexika, Kanady a Egypta. Záujem prejavili aj dve ženy a boli úspešné.“
Ako sa na štúdiu podieľajú automobilky?
„Zo slovenských spoločností sú tam zástupcovia od finálnych výrobcov až po dodávateľov výrobkov a konzultačnej spoločnosti. Z Rakúska sú to najmä zamestnanci veľkých výrobcov modulov a systémov. Z ďalších krajín sú pracovníci globálnych finálnych výrobcov a dodávateľov.“
Ako sa za štúdium platí?
„Možno naň získať štipendium Centrope 10-tisíc eur, ktoré dostali študenti zo Slovenska a Rakúska. Špeciálne štipendium časopisu Automobil Produktion získal ako jediný Michal Matušek zo Žiliny.“
Kedy sa môžu hlásiť ďalší záujemcovia?
„Od septembra 2009.“