Meditácie môžu pomôcť uľaviť od stresu

Meditovať je oveľa ťažšie, ako si väčšina laikov dokáže predstaviť. Mnoho začiatočníkov si myslí, že stačí pár minút podriemkavať pri plameni sviečky a účinok sa dostaví sám od seba. Bohužiaľ nie.

Stačí si na pár minút v tichosti sadnúť, vypnúť rušivé myšlienky a v tele sa naštartujú zázračné ozdravné procesy, ktoré nám dokážu predĺžiť život.

85075886-1.jpgLiečivé účinky meditácie boli potvrdené mnohými vedeckými výskumami. Pred desiatimi rokmi sa na medzinárodnom kongrese Spoločnosti behaviorálnej medicíny prehodnocovali štúdie, ktoré dokázali, že meditácia znižuje riziko infarktu, mŕtvice a úmrtia na rakovinu až o polovicu.

Ďalší zaujímavý dôkaz priniesol doktor Robert Schneider z amerického Národného inštitútu zdravia. Zistil, že ľuďom, ktorí trpeli vysokým krvným tlakom, sa po deviatich mesiacoch pravidelného meditovania znížilo kôrnatenie hlavných tepien zásobujúcich mozog. Ako je to možné? „Meditačný stav dokáže aktivovať a stupňovať samoliečiace procesy v tele, ktoré harmonizujú riadenie psychických a vegetatívnych funkcií“, tvrdí učiteľ jogy Juraj Gajdoš.

Nejde o pasivitu


Bohužiaľ, meditovať je oveľa ťažšie, ako si väčšina laikov dokáže predstaviť. Mnoho začiatočníkov si myslí, že stačí pár minút podriemkavať pri plameni sviečky a účinok sa dostaví sám od seba. „V skutočnosti nie je vôbec jednoduché dosiahnuť hlboký meditačný stav,“ vysvetľuje Juraj Gajdoš. „Žijeme vo veľmi dynamickom svete, v ktorom musíme vstrebávať množstvo vonkajších podnetov, preto je pre nás ťažké upokojiť a vypnúť myseľ.“

Transcendentálna meditácia je založená na nemyslení. Nejde však o pasívny, ale naopak, veľmi aktívny stav vedomia. Mozgové vlnenie prechádza z beta kmitočtov na alfa vlny, bežné zmyslové vnímanie ustupuje a na povrch sa vyplavujú informácie z podvedomia a z nadvedomia.

Ide o stav absolútnej otvorenosti, v ktorom sa okrem ozdravných procesov aktivuje aj intuícia. Dostať sa do neho bez dôkladnej prípravy je prakticky nemožné. „Na začiatok je dobré vyskúšať si cvičenie jogy, tai-či alebo aikido, čo je vlastne meditácia v pohybe, zameraná na kontrolu tela,“ odporúča Juraj Gajdoš. „Súčasťou týchto orientálnych pohybových aktivít sú rôzne relaxačné a koncentračné cvičenia, pomocou ktorých sa môžeme postupne priblížiť ku kontrole mysli.“

Rovno ako svieca


sb10064183e-002.jpgZákladom meditačných techník je sedenie s dokonale vystretou chrbticou. Táto fyzická poloha nám zabezpečí potrebnú bdelosť a nedovolí upadnúť do stavu pasívnej otupenosti. Ak nedokážeme vydržať v náročnom lotosovom sede, môžeme si sadnúť na stoličku, alebo si vypomôcť meditačnými pomôckami ako sú vankúše, prípadne jogové minisedačky z dreva.

Pri ovládnutí mysle je vhodné začať koncentráciou na nejaký vonkajší predmet, napríklad na plameň sviečky, alebo koncentrovať myseľ smerom dovnútra – na kontrolu dýchania. Veľmi účinné je takzvané úplné jogínske dýchanie, pri ktorom využívame naplno kapacitu pľúc. Pritom vedome uvoľňujeme celé telo a zbavujeme sa napätia.

Dokonale zrelaxovaní a pritom skoncentrovaní na daný okamih postupne prechádzame ku kontrole mysle. Vypúšťame z hlavy rušivé myšlienky, až kým nezostaneme celkom prázdni a odpútaní od vonkajšieho sveta. Začiatočníkom sa odporúča meditovať v pokojnom prostredí, bez vonkajších rušivých vplyvov.

Pokročilí meditujúci dokážu dosiahnuť stav nemyslenia bez ohľadu na okolnosti. „Keď som meditoval v jogovom inštitúte v indickom Bombaji, každých desať minút nado mnou hučalo lietadlo,“ spomína Juraj Gajdoš. „Spočiatku ma to rušilo, ale potom som pochopil, že je to pre mňa ten najlepší tréning na dosiahnutie meditačného stavu nezávisle od vonkajších podmienok.“

Konečným cieľom meditácie by mala byť dokonalá kontrola myšlienok a emócií tak, aby sme dokázali byť aj počas hektických dní, ktorým sa väčšina z nás nedokáže v bežnom živote vyhnúť, odpútaní a nad vecou. Pokročilí majstri tohto umenia nie sú závislí od vonkajšieho sveta, kvalitu ich prežívania určuje len vnútorný stav mysle.

Kde hľadať učiteľa?


Hľadanie vhodného učiteľa, ktorý nás dokáže bezpečne zasvätiť do tajov meditácie, môže mať svoje úskalia. Meditačné kurzy ponúkajú často rôzne náboženské sekty, ktoré zneužívajú zraniteľnosť ľudí v stave hlbokej relaxácie. Naša myseľ je síce vtedy odpútaná od vonkajšieho sveta, ale zároveň nesmierne otvorená voči podvedomým vplyvom. Šikovný manipulátor si nás môže práve vtedy nezdravo pripútať.

Určité nedostatky môžu mať aj meditačné kurzy, ktoré ponúkajú niektorí psychoterapeuti. „Určite je podozrivé, ak vám niekto sľúbi, že vás naučí meditovať za týždeň, alebo nebodaj za víkend,“ upozorňuje Juraj Gajdoš. „To znamená, že vedúci kurzu nekladie dostatočný dôraz na prípravné štádium alebo vám namiesto meditácie ponúkne len ľahšie relaxačné techniky.“ Zrejme najbezpečnejšou a najjednoduchšou prípravou na meditáciu sú spomínané orientálne cvičenia, ktoré pristupujú k meditácii systematicky, krok za krokom.

Meditovať nemôže hocikto
Meditácia nie je vhodná pre ľudí s neurózou, depresiou, schizofréniou a inými psychickými poruchami. V meditačnom stave sa môžu z podvedomia duševne chorých pacientov vyplaviť informácie, ktoré ich stav ešte zhoršia. Preto by mali postupovať opatrne a začať skôr s orientálnymi cvičeniami. Ak máte pochybnosti o svojom zdravotnom stave, poraďte sa skôr, než začnete meditovať, s psychológom.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 21 859
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 638
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 164
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 665
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 310
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 512
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 504
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 392
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 357
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 022

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali nočné mory.

Neprehliadnite tiež

Mariana Kováčová: Najťažšie pre dieťa je, keď sa násilia na ňom dopúšťajú rodičia

Zakladateľka Centra Slniečko nám porozprávala o najakútnejších problémoch detského sveta.

Tri lyžiarske rakúske destinácie: Tu zažijete viac ako lyžovačku

V rakúskych lyžiarskych strediskách na vás okrem skvelých zjazdoviek čaká aj viacero noviniek.

Mariah Carey: Prečo je speváčka považovaná za kráľovnú Vianoc?

Jej žezlo nikto nedokáže prevziať, hoci mnohí by chceli.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prečítajte si rozhovor s Marianou Kováčovou, ktorá sa venuje problematike týrania detí.

Biblia módy oslavuje výročie. Časopis Vogue má 125 rokov

V decembri 1892 vyšlo prvé číslo magazínu, ktorý je vo svete módy ikonou.