SME

Ľudía odkladajú už aj nákupy spotrebičov, šetria

Podľa prieskumu spoločnosti GfK totiž v poslednom štvrťroku minulého roka celkový obrat s tovarom dlhodobej spotreby na Slovensku medziročne poklesol o viac ako 2 percentá.

BRATISLAVA. Hospodárska kríza sa už prejavila aj v nákupoch tovarov s dlhodobou spotrebou.

Najvýraznejšie pritom poklesol predaj v sektore foto a telekomunikácii. Na druhej strane trh spotrebnej elektroniky, veľkých domácich spotrebičov a IT vzrástol aj v poslednom štvrťroku. Podľa záverov prieskumu GfK TEMAX Slovak Republic napriek spomínanému poklesu predaja v závere minulého roka, z celoročného hľadiska zostal predaj tovaru dlhodobej spotreby v roku 2008 na rovnakej úrovni ako rok predtým.

SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťZatvoriť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najviac padli fotoaparáty

Kríza podľa výsledkov prieskumu najviac zasiahla trh telekomunikácii a foto trh. "Rovnako ako v predošlých štvrťrokoch telekomunikačné trhy zaznamenali výrazný pokles. Tento sektor poklesol v poslednom štvrťroku v hodnote o 12,7 % a v celoročnom porovnaní s rokom 2007 o 9,4 %," uvádza GfK s tým, že dôvody poklesu sú zrejme vysoká nasýtenosť trhu a výrazná cenová erózia.

SkryťZatvoriť reklamu

V oblasti foto výrobkov trh v medziročnom porovnaní rokov 2007 a 2008 poklesol o viac ako 10 % a dosiahol hodnotu 36,4 mil. eur. Podľa spoločnosti sa pritom negatívny vývoj v tomto segmente prehlbuje, pretože v poslednom štvrťroku sa obrat znížil až o 19 %.

Vianoce boli slabé

Napriek týmto negatívnym výsledkom predaja zaznamenali viaceré odvetvia aj pozitívne výsledky. Napríklad predaj malých domácich elektrospotrebičov zaznamenal celoročný prírastok o 3,8 % a dosiahol hodnotu 76,35 mil. eur.

"V prvom polroku sa tržby pohybovali zreteľne nad úrovňou predchádzajúceho roku, ale v čase predvianočných nákupov, ktoré sú pre tento trh kľúčové, stratili tempo. To bolo jasné znamenie prichádzajúcej krízy," uvádza GfK. Rastový trend sa zachoval aj v segmente veľkých domácich elektrospotrebičov. Tento segment pritom v minulom roku medziročne vzrástol o 2,8 % na 236 mil. eur.

SkryťZatvoriť reklamu

"Predaj rástol aj v 4. kvartáli a ignoroval prvé signály prichádzajúcej krízy. Bolo to vďaka dvojcifernému rastu v segmente vstavaných spotrebičov, ktorý viac ako vykompenzoval straty z predaja samostatných spotrebičov, ktorých priemerné ceny boli pod väčším tlakom," vyplýva z prieskumu.

Elektroniku potiahli televízory a notebooky

Pozitívne výsledky zaznamenal v minulom roku a aj v jeho závere sektor informačných technológií. V poslednom štvrťroku pritom vzrástol o 2,9 %. Predaj notebookov zaznamenal dvojciferný nárast, zvlášť v dôsledku rastúceho dopytu po malých lacnejších notebookoch. Celkovo pritom IT sektor v roku 2008 medziročne vzrástol o 2 %.

V oblasti spotrebnej elektroniky boli v minulom roku ťahúňom ploché televízory. Trh so spotrebnou elektronikou na Slovensku vzrástol v medziročnom porovnaní o takmer 6 % a dosiahol celkovú hodnotu 242 mil. eur. "Mierne pozitívny bol aj vývoj v poslednom štvrťroku roku 2008. Ťahúňom rastu sú ploché televízory, ktoré sú momentálne z hľadiska obratu dominantným segmentom spotrebnej elektroniky," konštatuje GfK.

SkryťZatvoriť reklamu

Prehľad obratu tovarov dlhodobej spotreby

Segment Obrat v 4. štvrťroku 2008 v mil. eur Porovnanie obratu v 4. štvrťroku 2007 a 2008 Obrat v roku 2008 v mil. eur Medziročné porovnanie obratu v roku 2007 a 2008
Spotrebná elektronika 90,82 1,30 % 241,45 5,60 %
Foto 9,89 -18,70 % 36,38 -11,30 %
Veľké domáce spotrebiče 70,50 3,00 % 236,17 2,80 %
Malé domáce spotrebiče 29,21 -2,60 % 76,35 3,80 %
Informačné technológie 99,65 2,90 % 312,92 2,00 %
Telekomunikácie 74,45 -12,70 % 228,11 -9,40 %
Celkovo 374,53 -2,10 % 1 131,38 0,00 %

Zdroj: GfK TEMAX Slovak Republic, GfK Retail and Technology

SkryťZatvoriť reklamu

Najčítanejšie na SME

SkryťZatvoriť reklamu

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 718
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 218
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 5 068
  4. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 565
  5. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 4 520
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 409
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 250
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 581
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu
Skryťhttps://predplatne.sme.sk/predplatne-premium-bez-reklamy?ref=static_buttonnoads_byvanie