Nedostatok vitamínov sa prejaví v kvalite vlasov

Investovať do drahých vlasových prípravkov sa nie vždy oplatí. Ak chceme, aby boli naše vlasy krásne a zdravé, musíme sa o ne starať nielen zvonka, ale aj zvnútra.

Ak chceme, aby boli naše vlasy krásne a zdravé, musíme sa o ne starať nielen zvonka, ale aj zvnútra.

luo-vizual-01.jpgNakúpili sme si tie najkvalitnejšie šampóny, kondicionéry a zábaly – a výsledok nikde? Možno je chyba v našej životospráve. Ani tá najdrahšia vlasová kozmetika nám totiž nepomôže vyčarovať krásnu hrivu, ak nebudeme dbať na výživu vlasového vlákna zvnútra.

Podobne ako pokožka, aj vlasy sú zrkadlom nášho celkového zdravotného stavu. „Ich kvalitu ovplyvňuje genetika a hormonálna rovnováha organizmu, ale aj rôzne ochorenia, najmä choroby štítnej žľazy, výživa a stres,“ upozorňuje odborníčka na výživu Eva Smíšková.

Vypadávanie a náhle zhoršenie kvality vlasov môže byť napríklad zapríčinené nedostatkom železa. Takýto stav si mnohé ženy nechtiac privolajú stravou chudobnou na bielkoviny. Pritom vlasy vznikajú z odumretých kožných buniek a sú tvorené prevažne keratínom, čo je bielkovinová látka zložená z rôznych aminokyselín. Preto je na zachovanie ich zdravia a krásy dôležitý príjem proteínov. Ich nedostatok môže zapríčiniť nevyvážená vegetariánska strava s prevahou sacharidov.

Ak nejeme mäso, mali by sme dbať na prísun bielkovín rastlinného pôvodu, napríklad zo sóje alebo zo strukovín. Prechod z obyčajného stravovacieho režimu na vegetariánsky je vždy lepšie konzultovať s odborníkom na výživu, aby sa nám nestalo, že nám budú chýbať niektoré dôležité výživné látky.

Pozor na diéty

To najhoršie, čo môžeme svojim vlasom urobiť, je trápiť sa drastickými diétami. Stravovací režim chudobný na bielkoviny, ktorý obsahuje menej ako 1000 kalórií denne, viditeľne oslabuje vlasové korienky. „Navyše, hladovanie a výrazná redukcia hmotnosti vyvolávajú v organizme stres, ktorý pôsobí negatívne na celé telo, teda aj na vlasy,“ dodáva Eva Smíšková. Nečudo, že anorektici majú väčšinou tenučký a slabý vlasový porast. Podobne postihnutí bývajú aj niektorí pacienti s chronickými črevnými ochoreniami. V črevách sa totiž spracovávajú mikroskopické látky z potravy, ak je tento proces oslabený, nedostáva sa dostatok výživy do krvi, čo celkovo oslabuje organizmus a, samozrejme, aj našu vlasovú pokrývku.

Pomoc v tabletkách

„V krízových situáciách, keď je organizmus vystavený extrémnej záťaži, prípadne v období menopauzy alebo v staršom veku, keď obmedzujeme príjem kalórií, aby sme zabránil priberaniu, je vhodné dopĺňať stravovací režim potravinovými doplnkami,“ odporúča Eva Smíšková. Vhodné sú najmä multivitamínové prípravky so stopovými prvkami, prípadne s obsahom koenzýmu Q 10 a žen-šenu. Dôležité je v každej životnej fáze zabezpečiť organizmu dostatok výživných látok. Ak sa nám napriek všetkej snahe kvalita vlasov stále viditeľne zhoršuje, treba navštíviť lekára, ktorý by mal vyšetriť hladinu železa v krvi, činnosť štítnej žľazy, prípadne iné hormonálne príčiny.

Skrášľovacie menu
  • Vitamíny B, B 12 – posilňujú vlasy aj pokožku, majú protizápalové účinky, regulujú produkciu mazu a aktivujú látkovú premenu vo vlasových korienkoch. Nájdeme ich v kvasniciach, vo vaječnom žĺtku alebo v orechoch.
  • Železo – je súčasťou krvného farbiva hemoglobínu a zodpovedné za transport kyslíka v krvi. Hlavným zdrojom železa je mäso, ale nájdeme ho aj v niektorých druhoch zeleniny – napríklad v špenáte, ryži, pšeničných otrubách, v šošovici a v sójových bôboch.
  • Bielkoviny – vlasy ich potrebujú na posilnenie. Môžeme ich získať zo strukovín alebo zo sóje, živočíšne bielkoviny z mäsa, vajec a zo syrov.
  • Meď – patrí medzi enzýmy, ktoré regulujú v tele procesy látkovej výmeny. Jeho nedostatok sa prejavuje tenkými lámavými vlasmi. Nachádza sa v celozrnných výrobkoch, v orechoch alebo v sušenom ovocí.
  • Vitamín A – vďaka nemu sú vlasy aj pokožka krásne hladké. V prírodnej forme ho nájdeme v mliečnych výrobkoch, v mrkve, marhuliach, paprike a rybom oleji.
  • Vitamín C – Pomocou neho sa železo dostáva aj k vlasovým korienkom. Okrem toho posilňuje štruktúru vlasového vlákna. Najbohatšie na vitamín C sú citrusové plody a kyslá kapusta.
  • Vitamín H – vďaka nemu sú vlasy pevné a lesklé. Nájdeme ho v mäse, vo vaječnom žĺtku, v celozrnných výrobkoch a orechoch.
  • Zinok – Podporuje rast vlasov, tvorbu nových vlasových buniek. Bohaté na zinok sú čerstvé ustrice, ale aj mäso, vajcia a syry.
  • Kremík – podporuje rast nechtov, kože a vlasov, chráni pred alergiami a celkovo omladzuje. Nájdeme ho napríklad v cesnaku, cibuli, pažítke, špenáte a zelenom šaláte.
  • Selén – chráni bunky pred poškodením voľnými radikálmi, má protirakovinové účinky. Vyskytuje sa v droždí, brokolici, hnedej ryži, celých zrnách, rybách, cesnaku, morských riasach a morských živočícho

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 379
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 284
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 275
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 833
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 946
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 317
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 305
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 079
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 025
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 609

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Vedkyňa, ktorá skúma ľudskú sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus, načúvajme jej

Kateřina Klapilová tvrdí, že v laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov.

Ako vám pri pôrode môže pomôcť dula a kedy sa pre ňu rozhodnúť?

Prítomnosť duly pri pôrode dokázateľne znižuje percento cisárskych rezov.

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.