Predávkovať sa dá aj vitamínmi

Výživové doplnky nás môžu vyjsť poriadne draho. Nielen finančne, ale aj v podobe nežiaducich zdravotných následkov.



Nie je to tak dávno, čo sa v médiách objavila správa o škodlivých účinkoch koncentrovaných vitamínových preparátov. Hovorila o tom, že desiatky klinických štúdií na celkovej vzorke vyše 230-tisíc pacientov potvrdili zvýšenú úmrtnosť ľudí užívajúcich syntetické antioxidanty. Vitamín A zvyšuje riziko úmrtia o šestnásť percent, betakarotén o sedem percent, vitamín E „iba“ o štyri percentá.

Správa je naozaj hrozivá, na druhej strane – bombastické a často aj protichodné zistenia zo sveta medicíny a zdravej výživy na nás útočia pomerne často. Máme svoj vzťah k vitamínovým preparátom naozaj prehodnotiť, alebo treba brať zistenia s rezervou? Špecialista na výživu Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy v Bratislave sa jednoznačne prikláňa k prvej možnosti.

„Myslím si, že výskumy treba brať naozaj vážne. Upozorňujú nás, že ani s vitamínmi si nemôžeme robiť, čo chceme, pretože ich veľké dávky v syntetickej alebo príliš koncentrovanej podobe môžu byť pre ľudský organizmus nebezpečné,“ varuje.

Pozor na predávkovanie

Reklamy nám sľubujú zdravie, krajšiu pleť a vlasy, odbúranie únavy, večnú mladosť. Mnohí si naordinujú megadávky vitamínov na spôsob: sto miligramov urobí dobre, tisíc miligramov urobí desaťkrát lepšie. Takáto logika môže mať na organizmus fatálne následky.

„Zvlášť veľké riziko je spojené s vitamínmi A, D, E a K, ktoré sú rozpustné v tukoch,“ upozorňuje doktor Bukovský. Z tela sa vylučujú oveľa pomalšie a ich nadmerný príjem môže byť toxický pre niektoré orgány, ako napríklad oči, obličky alebo pečeň. Z vitamínov rozpustných vo vode sú vo vyšších dávkach nebezpečné najmä pyridoxín (B6) a niacín (B3), ktoré môžu spôsobiť dočasné poškodenie nervov a pečene.

Predávkovanie vitamínmi je ľahšie, než sa na prvý pohľad zdá. „Denný príjem človeka tvoria nielen vitamíny v tabletkách, ale aj vitamíny v potrave. Ak budete napríklad užívať sto percent odporúčanej dennej dávky vitamínu A v tabletke a k tomu s obľubou konzumovať napríklad treščiu pečeň, vajíčka a vitamínom A obohatené potraviny, môžete si ľahko spôsobiť hypervitaminózu, ktorá bude v tomto prípade toxická a môže byť napríklad veľmi riziková pre tehotné ženy a ich budúce dieťa,“ upozorňuje Bukovský.

Drahšie neznamená lepšie

Jednoznačne najbezpečnejšie sú vitamíny z prírodných zdrojov. „Pre naše telo sú prijateľnejšie, nie sú príliš koncentrované a sú spojené v prirodzených komplexoch, ktorých kombinovaný účinok je silnejší ako súčet ich biologického potenciálu,“ hovorí doktor Bukovský a zároveň vysvetľuje: „Jedno stredné jablko má len asi päť miligramov vitamínu C, no obsahuje látky, ktorých kombinovaný antioxidačný účinok asi 300-násobne prevyšuje čistú antioxidačnú aktivitu päťmiligramového množstva vitamínu. Keby ste chceli taký istý účinok dosiahnuť čistým tabletkovým „céčkom“, museli by ste naraz užiť asi 1500 mg vitamínu. Má to však dva háčiky – toto množstvo vylúčite približne za štyri hodiny a navyše si takto ľahko privodíte obličkové kamene,“ hovorí doktor a dodáva, že ak by sme si za polovicu ceny drahých „prírodných“ doplnkových preparátov zakúpili ovocie a zeleninu, získame rozhodne viac.

Irónia je, že „megacéčko“ si najčastejšie kupujeme pri prvých príznakoch nachladnutia a chrípky, no viera, že nám vitamín pomôže, je len jedným z veľkých lekárskych mýtov. „Najvýznamnejšie štúdie preukázali, že užívanie vitamínu C počas infekcie horných dýchacích ciest nemá žiadny liečebný účinok. Na druhej strane – pri seléne a zinku sa účinnosť dokázala. Väčšina ľudí – a, bohužiaľ, aj lekárov – však naďalej verí „béčkovému“ mýtu o céčku,“ dodáva Bukovský.

Vitamíny v chrumkavej podobe

Po čom teda siahnuť, ak chceme organizmu zabezpečiť dostatočný prísun vitamínov a minerálov? Doktor Bukovský odpovedá otázkou: „Všimli ste si, že ovocie a zelenina sa dajú rozdeliť do piatich základných farieb? Do bielej skupiny môžeme zaradiť napríklad petržlen, karfiol, cibuľu alebo cesnak. Paprika, mrkva a citrusy sú oranžové, paradajky, melóny, čerešne či jahody červené. Baklažán, černice alebo čučoriedky patria do fialovej skupiny a špenát, kapusta, hrášok a rôzne vňate do zelenej skupiny. Skúste zjesť z každej skupiny aspoň jeden kus denne, najlepšie však jednu porciu, ktorou sa dá naplniť polovica šálky. Toto množstvo by malo zabezpečiť všetky potrebné látky a živiny dôležité pre zdravie.“

A čo si počať so všetkými škatuľkami s vitamínmi, za ktoré sme vyhodili nemálo peňazí? Igor Bukovský radí: „Nevyhadzujte, no nekonzumujte ich paušálne. Sú situácie, keď má užívanie výživových doplnkov svoje opodstatnenie, no nemali by sme si ich „naordinovať“ sami, a už vôbec nie na základe televíznej reklamy, pretože si môžeme ľahko uškodiť. Príkladom je negatívny vplyv užívania betakaroténu u fajčiarov, keď sa dokázal zvýšený výskyt rakoviny. Dlhodobé užívanie vitamínov a minerálov by mal teda vždy posúdiť lekár na základe analýzy zloženia stravy, prípadne vyšetrenia krvi.“

Svetlé a temné stránky niektorých vitamínov
Vitamín A
  • dôležitý pre zdravé kosti, zuby a zrak
  • pri dlhodobom užívaní zvýšených dávok riziko zlomenín, poškodenie pečene, zraku a vážne poškodenie plodut
Vitamín B6 (pyridoxín)
  • dôležitý na správny rast a vývoj kostry, produkciu červených krviniek
  • pri predávkovaní strata citu v rukách a nohách, dočasné poškodenie nervov
Vitamín B3 (niacín)
  • nevyhnutný pri premene potravy na energiu, dôležitý pre zdravú kožu a správne fungovanie tráviaceho traktu
  • pri predávkovaní sčervenanie kože, poškodenie pečene
Vitamín C
  • dôležitý antioxidant, ktorý chráni telesné tkanivá, podporuje hojenie rán, stimuluje tvorbu bielych krviniek
  • dlhodobé užívanie zvyšuje množstvo voľných radikálov, ktoré sa podieľajú na rakovinových ochoreniach
  • nebezpečný účinok hrozí najmä počas infekcie a pri užívaní vysokých dávok železa, nadbytok podporuje vznik močových kameňov

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 626
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 284
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 497
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 190
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 036
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 852
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 043
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 711
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 517
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 921

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

Neprehliadnite tiež

Celebritní adoptívni rodičia: Tieto známe tváre rozšírili svoju rodinu adopciou

Niektorým sa nepošťastilo mať biologické deti, iné chceli pomôcť opusteným.

Každá masáž je iná. Viete, ktorá je pre vás tá pravá?

Naše telo potrebuje dotyky a jednou z foriem, ako mu ich dopriať, sú relaxačné či liečivé masáže.

Jamie Dornan z Fifty Shades: S Christianom Greyom by som sa nepriatelil

„Rád hrám postavy, ktoré sú v hĺbke zlomené, narušené. Má to pre mňa väčšiu výpovednú hodnotu,“ hovorí herec o filmových charakteroch.

Sú tri, sú sexi, no najmä vtipné: Kto sú krásky zo SketchShe?

Začalo to s karaoke v aute, teraz majú Austrálčanky státisíce odberateľov a desiatky videí, z ktorých prasknete od smiechu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop