Kam zmizli kovboji?

Osamelí, svalnatí a drsní jazdci s koltom cválajú do večných lovísk. Namiesto nich prichádzajú jemní, nežní, citliví a starostliví muži. Používajú pleťové masky, plačú pri romantickom filme, pochutnávajú si na šaláte s obilnými klíčkami a nedokážu zabiť a

ni kapra.

AUS-61652jf2-1.jpgŠvajčiarsky tenista Roger Federer sa pri prehre dojemne topí v slzách, maďarský premiér Ferencz Gyurcsány nežne zdvíha a kriesi odpadnutú hovorkyňu. Pokým naši otcovia nedokázali uvariť ani vajce na tvrdo a do výchovy detí sa (až na zopár výpraskov) vôbec nestarali, ich synovia sa zvŕtajú v kuchyni, odvádzajú deti zo škôlky a tí najprogresívnejší dokonca poberajú rodičovské príspevky. Netušia, čo je to ofsajd, no ovládajú slovíčka ako Prada, Gucci, prét-a-porter. Sú to však stále muži, nositelia chromozómu XY a vlastníci mužských pohlavných orgánov. Sociológia má pre nich pomenovanie – noví muži.

Silné nežné pohlavie

Nová generácia mužov vznikla ako vedľajší produkt emancipácie žien. „Konštruovanie takzvanej novej mužskosti je výrazne ovplyvnené zápasom o nachádzanie nových ženských identít,“ vysvetľuje sociologička Sylvia Porubänová: „Z historických a spoločenských dôvodov, dlhodobých a výraznejších nerovností bol zápas o reálnu rovnosť významnejší pre ženy. A tento proces so sebou okrem iného priniesol aj hľadanie a nachádzanie nových mužských identít, ktoré nemusia byť v súlade s prevládajúcou predstavou o dominantnom a za každých okolností silnom mužovi.“

Podobné pocity vyskúšal na vlastnej koži aj hlavný hrdina románu Davida Abikera O neodvratnom konci mužského pokolenia, ktorý si popri sledovaní Zámeny manželiek povzdychne: „Ženy už dávno vyhrali bitku o hodnoty. Spoločnosť je dnes živená mierom, láskou, načúvaním, nežnosťami... Nájsť si v tomto dramaticky sa meniacom svete svoje miesto nebude jednoduché. Muž bude trpieť novými neurózami, stane sa citlivejším, jeho pokožka zjemnie a žena mu nakoniec bude požičiavať svoje žiletky na holenie.“

Ideál mužnosti – vzťah s mužom?

Meniaca sa identita „silného“ pohlavia upozornila na zaujímavú skutočnosť - relatívnosť toho, čo považujeme za znaky mužnosti. Ako upozorňuje Sylvia Porubänová, ani „mužské“ neprichádza samo od seba, ale je spoločensky vytvárané: „V súčasnosti nemôže existovať iba jeden model maskulinity, jedna paušálna mužská identita. Muži môžu byť rešpektovaní ako tradiční a výbojní i citliví a jemnejší - jednoducho rozmanití! Našťastie, stereotypy o všeobecne platnom a jedinom modeli mužskosti, ktorá sa zvykne spájať s nekompromisnou tvrdosťou, necitlivosťou, nekultivovaným vzhľadom či nebodaj nedostatočnou hygienou, už dnes také rozšírené nie sú,“ dodáva sociologička.

Každá doba mala svoj ideál „správneho chlapa“. V tradičnom ponímaní by mal voňať potom a motorovým olejom a namiesto slov hovoriť činmi. Mal by vedieť postaviť dom, zasadiť strom, zbaliť ženu - ideálne veľa žien. Niektoré z dobových definícií sú však z dnešného pohľadu prinajmenšom pozoruhodné.

Starí Gréci a Rimania, ale aj stredovekí Škandinávci či japonskí samuraji zastávali názor, že správny chlap musí mať svojho...chlapa. Na potvrdenie skutočnej mužnosti a dospelosti slúžil úzky vzťah s iným mužom. Veľmi úzky. V stredoveku sa ideál priblížil k dnešným kritériám – vzorom bol odvážny rytier, bojujúci proti neprávostiam, ochraňujúci slabších a úctivý k ženám. Punc mužnosti mali dokonca aj svätci. Známy historik Jacques Le Goff cituje istého stredovekého dominikána: „Keď sa svätý Tomáš Akvinský prechádzal po vidieku, pracujúci na poliach zanechali svoju prácu a bežali mu v ústrety, obdivujúc jeho mohutnú postavu a krásu ľudských rysov – viac než jeho svätosť ich priťahovala jeho krása.“ Po renesancii s návratom k antickému ideálu prišlo baroko s napudrovanými a nalíčenými panákmi v parochniach, neskôr romantizmus s vnútorne rozorvanými predchodcami dnešnej „emo“ generácie.

Krém - garáž - aviváž

29312-2.jpgNapriek meniacim sa vzorom zostávali mužské a ženské úlohy prísne oddelené a nemenné. Žene patril svet okolo sporáka, mužom zvyšok. Každý vedel, čo má robiť a čo sa od neho očakáva. S prvými emancipačnými snahami žien nastúpila kríza identity – aj tej mužskej. Dámy získali prístup do škôl, univerzít a zamestnania a mužom začalo hroziť, že budú musieť prebrať „ženské“ povinnosti. Nastúpila úzkosť a zmätenosť z nového nejasného statusu.

Podobne, ako sa my potrebujeme cítiť príťažlivo a žensky, dnes sa naše polovičky občas uchýlia do posilňovní, futbalových štadiónov, pohostinských zariadení, dielní s náradím a garáží, ktoré im slúžia ako obranné hradby mužského sveta. Vonku číha svet plný lásky, nežnosti, citovosti, empatie.

Televízny program v najsledovanejšom čase je už dávno prispôsobený ženskému publiku, kozmetické firmy chrlia krémy pre mužov, zatiaľ prefíkane zabalené v drsných a mužných obaloch. Napriek občasným únikom do mužského sveta chcú mať naši partneri sveter vypraný v aviváži a množstvom kozmetických výrobkov si začínajú pomaly, ale isto nárokovať svoju poličku v kúpeľni, ktorú sme im kedysi dávno obsadili.

Chýbajúci Tarzan

A čo na to ženy? Ukazuje sa, že tradičný ideál drsného kovboja bol skôr mužským vzorom mužov, než žien, lebo proti premene partnerov príliš neprotestujeme. „Je jasné, že pre niektoré z nás môže byť príťažlivý aj naturalistický tarzan, no väčšinou je to nielen vďaka svalom, ale aj tým, že vie uloviť a tiež aj upiecť diviaka,“ podotýka psychologička Miroslava Muráriková.

Výskumy britských psychológov hovoria jasne – maskulínni muži priťahujú ženy iba sexuálne, ale na dlhodobejší vzťah si vyberajú mužov s jemnejšími rysmi. „Súčasťou vzťahu medzi oboma pohlaviami je i sexuálna stránka, ktorá však rozhodne nestačí na udržanie vzťahu. S partnerom navzájom komunikujeme, riešime rôzne problémy, smejeme sa spolu, máme spoločné záľuby. Taký Rambo po opadnutí prvotného ošiaľu už možno nemá čo poskytnúť, no samozrejme – nie každý,“ hovorí psychologička.

A čo ak nám v našom partnerovi predsa len chýba štipka kovboja? „Každý má svoju prirodzenosť, ktorú nezmení. Určitá prispôsobivosť potrebám partnera alebo partnerky je však možná a niekedy žiaduca, no závisí od otvorenej komunikácie. V mojom ponímaní byť „trochu viac mužom“ neznamená menej rozprávať a neplakať pri filme, ale poskytnúť partnerke podporu i oporu v životných situáciách,“ hovorí psychologička Muráriková.

S kutilstvom to nemusí preháňať
Stanislava Vlčeková, tanečnica a choreografka (27 rokov)
stanka.jpgMám rada, keď je muž mužom. Je to možné so svalmi, ale aj bez nich. Pre mňa sú dôležitejšie také vlastnosti, ako sú vnútorná sila, samostatnosť, porozumenie, úprimnosť a tiež nie je na škodu, ak je tak trošku nezbedníkom (smiech).

Neprekážalo by mi, ak by zvládol uvariť obed a zároveň by dokázal opraviť auto a zostrojiť poličku, no na druhej strane to s vŕtaním sa v aute a kutilskými činnosťami nemusí preháňať – existujú predsa autoservisy, opravári a predajne s hotovým nábytkom, nie? Vôbec sa mi nezdá čudné, ak muž používa krémy a rôzne balzamy na vlasy. Pokiaľ mu to prospieva a cíti sa tak lepšie, nemám proti tomu žiadne výhrady. Naopak, muži, ktorí sa o seba starajú a príjemne voňajú, mi imponujú. Nejaká tá slzička pri romantickom filme by mi rozhodne neprekážala, aspoň by sme plakali obaja.
Správny chlap by mal voňať
Daniela Pešková, reprezentantka Slovenska v športovej streľbe (24 rokov)
daniela_peskova3.jpgMôj ideálny muž by mal v prvom rade ovládať typicky chlapské práce, aby som nemusela pre každú maličkosť volať opravárov. Rozhodne by mi však neprekážalo, keby vedel niečo uvariť, alebo by mi občas pomohol s vysávaním či utieraním prachu.

Pozor, nemal by to však so ženskými prácami preháňať ! Vyslovený puntičkár, ktorý by celé dni upratoval a pobehoval po byte s prachovkou, by ma asi neohúril. Páčia sa mi chlapi, ktorí vedia prejaviť svoje city, takže ak sa rozplačú pri romantickom filme, iba si ma tým získajú... No ak by preplakali celý film, zrejme by som si myslela, že s nimi nie je niečo v poriadku (smiech).

Správny chlap by mal pekne voňať a byť adekvátne upravený. Mohol by byť vysoký, s vyšportovanou postavou. Priveľmi svalnatí muži sa mi nepáčia, no môj partner by mal mať aspoň toľko sily, aby ma ochránil v nebezpečenstve. Neznamená to však, že sa bude mlátiť za každú cenu.

Vo vzťahu sú tiež dôležité spoločné záujmy, takže aj môj partner by mal mať kladný vzťah k športu. Nemusí vedieť rovno strieľať, ale potešilo by ma, keby rozumel tomu, čo robím. Ak by sa v tomto športe vyznal, uznal by, že je náročný a vedel by ma podporiť.
ZN.: Hľadá sa MUŽ
Akých partnerov hľadali v inzerátoch naše mamy a staré mamy, a kto je v móde dnes?
30. roky: Manžel. Je jedno, aký

Hľadaný partner slúži ako prostriedok na získanie spoločensky akceptovateľného statusu ženy. Na vlastnostiach, výzore, veku ani na majetku nezáleží, hlavne nech je svadba. Tučná odmena v podobe vena zaručená! Obľúbené výrazy: Kčs, veno, inteligentný, zabezpečená, slušná rodina.
  • „VYDÁM 20-ROČNÉ DIEVČA s dobre prosperujúcou sódovkárňou a pivárňou za int. pána. Odpoveď v 5 Kčs známkach podá Hoffmann, Bratislava, Cukrová 6.“ (Slovák, 1933)
  • „Z BRATISLAVY ktorý slobodný muž stáleho zamestnania odpíše poriadnej dievke, 33-ročnej gazdinej s úsporami 14-tisíc Kčs? Oferty pod značkou: Neanonymne.“ (Slovák, 1933)

70. roky: Depresívny typ

Výzor hľadaného muža je tabu, dôležitá je čestnosť, úprimnosť a predovšetkým abstinencia. Nehľadá sa manžel ani milenec, ale otec detí, prípadne spriaznená duša, ktorá má prekonať pocit izolácie. U žien sa vyzdvihuje pracovitosť, skromnosť, tichá povaha. Obľúbené slová: smrť, vdova, samota, zúfalstvo, telesné postihnutie, obrna, alkohol.
  • „Vzdala som sa ilúzií. Rada by som našla priateľského muža, ktorý už od života nič nečaká. Som dôchodkyňa, hoci mám len 33 rokov. Možno sa ozve niekto, kto prekonal duševnú bolesť a neholduje alkoholu. Značka: Kaktusový kvet.“ (Slovenka, 1975)

80. roky – Kamarát do dažďa

V móde je stručnosť, zdôrazňuje sa priateľstvo, inzeráty si často podávajú dvojice kamarátok. Obľúbené výrazy: kamarát, priateľstvo a skratky najrôznejšieho druhu.
  • „Dve 23/155 a 22/165 hľadajú dvoch z BA. Zn: Vy a my.“ (Život, 1987)
  • „Chlapec v rifliach hľadá správne dievča. Zn. Sladké bláznovstvá s diskotékou. (Život, 1987)

Súčasnosť: Sebavedomý športovec

Objavujú sa nové žiaduce vlastnosti, ako aktívny životný štýl, zmysel pre humor, vášnivosť, záujem o šport. Popri podrobnom výpočte vhodných povahových vlastností je výzor naďalej druhoradý.

  • „Ahoj:-)))) som slobodná, sympatická, samostatná baba, milujem život, dobrých ľudí, autá a motorky, hudbu, rockové koncerty, adrenalín, vášeň... Hľadám milého chlapca s dobrým srdiečkom, ktorý vie, čo chce a ide si za tým... Hľadám divokosť, ale zároveň vernosť, hľadám úprimnosť a lásku... Ak si živel, ktorý sa rozhodol nájsť si v tomto uponáhľanom svete svoju polovičku a veríš ešte v ozajstnú lásku, vernosť a vyznávaš hodnoty, ako je rodina, skús napísať!!!!! Teším sa... cmuky:-)))“ (www.pokec.sk, 2008)
Ako to vidíte vy?

Väčšine čitateliek neprekáža, ak by sa ich partner rozplakal pri romantickom filme, no až dve tretiny respondentiek si myslia, že v prípade potreby by sa mal partner vedieť biť. Až tri štvrtiny čitateliek by si za partnera želali horského vodcu, vychovávateľa v škôlke by uprednostnilo iba mizivých 25 percent. Tri štvrtiny čitateliek si myslia, že správny muž by mal vedieť zhotoviť poličku.

Na koho sa usmialo šťastie

Do ankety sa zapojilo 1103 čitateliek, parfum Miss od Miss Sixty vyhráva Petra Farkašová z Komárna.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 21 919
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 632
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 156
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 652
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 316
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 514
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 499
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 400
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 360
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 020

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali nočné mory.

Neprehliadnite tiež

Mariana Kováčová: Najťažšie pre dieťa je, keď sa násilia na ňom dopúšťajú rodičia

Zakladateľka Centra Slniečko nám porozprávala o najakútnejších problémoch detského sveta.

Tri lyžiarske rakúske destinácie: Tu zažijete viac ako lyžovačku

V rakúskych lyžiarskych strediskách na vás okrem skvelých zjazdoviek čaká aj viacero noviniek.

Mariah Carey: Prečo je speváčka považovaná za kráľovnú Vianoc?

Jej žezlo nikto nedokáže prevziať, hoci mnohí by chceli.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prečítajte si rozhovor s Marianou Kováčovou, ktorá sa venuje problematike týrania detí.

Biblia módy oslavuje výročie. Časopis Vogue má 125 rokov

V decembri 1892 vyšlo prvé číslo magazínu, ktorý je vo svete módy ikonou.