SME
reklama

Kam zmizli kovboji?

Osamelí, svalnatí a drsní jazdci s koltom cválajú do večných lovísk. Namiesto nich prichádzajú jemní, nežní, citliví a starostliví muži. Používajú pleťové masky, plačú pri romantickom filme, pochutnávajú si na šaláte s obilnými klíčkami a nedokážu zabiť a

ni kapra.

AUS-61652jf2-1.jpgŠvajčiarsky tenista Roger Federer sa pri prehre dojemne topí v slzách, maďarský premiér Ferencz Gyurcsány nežne zdvíha a kriesi odpadnutú hovorkyňu. Pokým naši otcovia nedokázali uvariť ani vajce na tvrdo a do výchovy detí sa (až na zopár výpraskov) vôbec nestarali, ich synovia sa zvŕtajú v kuchyni, odvádzajú deti zo škôlky a tí najprogresívnejší dokonca poberajú rodičovské príspevky. Netušia, čo je to ofsajd, no ovládajú slovíčka ako Prada, Gucci, prét-a-porter. Sú to však stále muži, nositelia chromozómu XY a vlastníci mužských pohlavných orgánov. Sociológia má pre nich pomenovanie – noví muži.

Silné nežné pohlavie

Nová generácia mužov vznikla ako vedľajší produkt emancipácie žien. „Konštruovanie takzvanej novej mužskosti je výrazne ovplyvnené zápasom o nachádzanie nových ženských identít,“ vysvetľuje sociologička Sylvia Porubänová: „Z historických a spoločenských dôvodov, dlhodobých a výraznejších nerovností bol zápas o reálnu rovnosť významnejší pre ženy. A tento proces so sebou okrem iného priniesol aj hľadanie a nachádzanie nových mužských identít, ktoré nemusia byť v súlade s prevládajúcou predstavou o dominantnom a za každých okolností silnom mužovi.“

Podobné pocity vyskúšal na vlastnej koži aj hlavný hrdina románu Davida Abikera O neodvratnom konci mužského pokolenia, ktorý si popri sledovaní Zámeny manželiek povzdychne: „Ženy už dávno vyhrali bitku o hodnoty. Spoločnosť je dnes živená mierom, láskou, načúvaním, nežnosťami... Nájsť si v tomto dramaticky sa meniacom svete svoje miesto nebude jednoduché. Muž bude trpieť novými neurózami, stane sa citlivejším, jeho pokožka zjemnie a žena mu nakoniec bude požičiavať svoje žiletky na holenie.“

Ideál mužnosti – vzťah s mužom?

Meniaca sa identita „silného“ pohlavia upozornila na zaujímavú skutočnosť - relatívnosť toho, čo považujeme za znaky mužnosti. Ako upozorňuje Sylvia Porubänová, ani „mužské“ neprichádza samo od seba, ale je spoločensky vytvárané: „V súčasnosti nemôže existovať iba jeden model maskulinity, jedna paušálna mužská identita. Muži môžu byť rešpektovaní ako tradiční a výbojní i citliví a jemnejší - jednoducho rozmanití! Našťastie, stereotypy o všeobecne platnom a jedinom modeli mužskosti, ktorá sa zvykne spájať s nekompromisnou tvrdosťou, necitlivosťou, nekultivovaným vzhľadom či nebodaj nedostatočnou hygienou, už dnes také rozšírené nie sú,“ dodáva sociologička.

Každá doba mala svoj ideál „správneho chlapa“. V tradičnom ponímaní by mal voňať potom a motorovým olejom a namiesto slov hovoriť činmi. Mal by vedieť postaviť dom, zasadiť strom, zbaliť ženu - ideálne veľa žien. Niektoré z dobových definícií sú však z dnešného pohľadu prinajmenšom pozoruhodné.

Starí Gréci a Rimania, ale aj stredovekí Škandinávci či japonskí samuraji zastávali názor, že správny chlap musí mať svojho...chlapa. Na potvrdenie skutočnej mužnosti a dospelosti slúžil úzky vzťah s iným mužom. Veľmi úzky. V stredoveku sa ideál priblížil k dnešným kritériám – vzorom bol odvážny rytier, bojujúci proti neprávostiam, ochraňujúci slabších a úctivý k ženám. Punc mužnosti mali dokonca aj svätci. Známy historik Jacques Le Goff cituje istého stredovekého dominikána: „Keď sa svätý Tomáš Akvinský prechádzal po vidieku, pracujúci na poliach zanechali svoju prácu a bežali mu v ústrety, obdivujúc jeho mohutnú postavu a krásu ľudských rysov – viac než jeho svätosť ich priťahovala jeho krása.“ Po renesancii s návratom k antickému ideálu prišlo baroko s napudrovanými a nalíčenými panákmi v parochniach, neskôr romantizmus s vnútorne rozorvanými predchodcami dnešnej „emo“ generácie.

Krém - garáž - aviváž

29312-2.jpgNapriek meniacim sa vzorom zostávali mužské a ženské úlohy prísne oddelené a nemenné. Žene patril svet okolo sporáka, mužom zvyšok. Každý vedel, čo má robiť a čo sa od neho očakáva. S prvými emancipačnými snahami žien nastúpila kríza identity – aj tej mužskej. Dámy získali prístup do škôl, univerzít a zamestnania a mužom začalo hroziť, že budú musieť prebrať „ženské“ povinnosti. Nastúpila úzkosť a zmätenosť z nového nejasného statusu.

Podobne, ako sa my potrebujeme cítiť príťažlivo a žensky, dnes sa naše polovičky občas uchýlia do posilňovní, futbalových štadiónov, pohostinských zariadení, dielní s náradím a garáží, ktoré im slúžia ako obranné hradby mužského sveta. Vonku číha svet plný lásky, nežnosti, citovosti, empatie.

Televízny program v najsledovanejšom čase je už dávno prispôsobený ženskému publiku, kozmetické firmy chrlia krémy pre mužov, zatiaľ prefíkane zabalené v drsných a mužných obaloch. Napriek občasným únikom do mužského sveta chcú mať naši partneri sveter vypraný v aviváži a množstvom kozmetických výrobkov si začínajú pomaly, ale isto nárokovať svoju poličku v kúpeľni, ktorú sme im kedysi dávno obsadili.

Chýbajúci Tarzan

A čo na to ženy? Ukazuje sa, že tradičný ideál drsného kovboja bol skôr mužským vzorom mužov, než žien, lebo proti premene partnerov príliš neprotestujeme. „Je jasné, že pre niektoré z nás môže byť príťažlivý aj naturalistický tarzan, no väčšinou je to nielen vďaka svalom, ale aj tým, že vie uloviť a tiež aj upiecť diviaka,“ podotýka psychologička Miroslava Muráriková.

Výskumy britských psychológov hovoria jasne – maskulínni muži priťahujú ženy iba sexuálne, ale na dlhodobejší vzťah si vyberajú mužov s jemnejšími rysmi. „Súčasťou vzťahu medzi oboma pohlaviami je i sexuálna stránka, ktorá však rozhodne nestačí na udržanie vzťahu. S partnerom navzájom komunikujeme, riešime rôzne problémy, smejeme sa spolu, máme spoločné záľuby. Taký Rambo po opadnutí prvotného ošiaľu už možno nemá čo poskytnúť, no samozrejme – nie každý,“ hovorí psychologička.

A čo ak nám v našom partnerovi predsa len chýba štipka kovboja? „Každý má svoju prirodzenosť, ktorú nezmení. Určitá prispôsobivosť potrebám partnera alebo partnerky je však možná a niekedy žiaduca, no závisí od otvorenej komunikácie. V mojom ponímaní byť „trochu viac mužom“ neznamená menej rozprávať a neplakať pri filme, ale poskytnúť partnerke podporu i oporu v životných situáciách,“ hovorí psychologička Muráriková.

S kutilstvom to nemusí preháňať
Stanislava Vlčeková, tanečnica a choreografka (27 rokov)
stanka.jpgMám rada, keď je muž mužom. Je to možné so svalmi, ale aj bez nich. Pre mňa sú dôležitejšie také vlastnosti, ako sú vnútorná sila, samostatnosť, porozumenie, úprimnosť a tiež nie je na škodu, ak je tak trošku nezbedníkom (smiech).

Neprekážalo by mi, ak by zvládol uvariť obed a zároveň by dokázal opraviť auto a zostrojiť poličku, no na druhej strane to s vŕtaním sa v aute a kutilskými činnosťami nemusí preháňať – existujú predsa autoservisy, opravári a predajne s hotovým nábytkom, nie? Vôbec sa mi nezdá čudné, ak muž používa krémy a rôzne balzamy na vlasy. Pokiaľ mu to prospieva a cíti sa tak lepšie, nemám proti tomu žiadne výhrady. Naopak, muži, ktorí sa o seba starajú a príjemne voňajú, mi imponujú. Nejaká tá slzička pri romantickom filme by mi rozhodne neprekážala, aspoň by sme plakali obaja.
Správny chlap by mal voňať
Daniela Pešková, reprezentantka Slovenska v športovej streľbe (24 rokov)
daniela_peskova3.jpgMôj ideálny muž by mal v prvom rade ovládať typicky chlapské práce, aby som nemusela pre každú maličkosť volať opravárov. Rozhodne by mi však neprekážalo, keby vedel niečo uvariť, alebo by mi občas pomohol s vysávaním či utieraním prachu.

Pozor, nemal by to však so ženskými prácami preháňať ! Vyslovený puntičkár, ktorý by celé dni upratoval a pobehoval po byte s prachovkou, by ma asi neohúril. Páčia sa mi chlapi, ktorí vedia prejaviť svoje city, takže ak sa rozplačú pri romantickom filme, iba si ma tým získajú... No ak by preplakali celý film, zrejme by som si myslela, že s nimi nie je niečo v poriadku (smiech).

Správny chlap by mal pekne voňať a byť adekvátne upravený. Mohol by byť vysoký, s vyšportovanou postavou. Priveľmi svalnatí muži sa mi nepáčia, no môj partner by mal mať aspoň toľko sily, aby ma ochránil v nebezpečenstve. Neznamená to však, že sa bude mlátiť za každú cenu.

Vo vzťahu sú tiež dôležité spoločné záujmy, takže aj môj partner by mal mať kladný vzťah k športu. Nemusí vedieť rovno strieľať, ale potešilo by ma, keby rozumel tomu, čo robím. Ak by sa v tomto športe vyznal, uznal by, že je náročný a vedel by ma podporiť.
ZN.: Hľadá sa MUŽ
Akých partnerov hľadali v inzerátoch naše mamy a staré mamy, a kto je v móde dnes?
30. roky: Manžel. Je jedno, aký

Hľadaný partner slúži ako prostriedok na získanie spoločensky akceptovateľného statusu ženy. Na vlastnostiach, výzore, veku ani na majetku nezáleží, hlavne nech je svadba. Tučná odmena v podobe vena zaručená! Obľúbené výrazy: Kčs, veno, inteligentný, zabezpečená, slušná rodina.
  • „VYDÁM 20-ROČNÉ DIEVČA s dobre prosperujúcou sódovkárňou a pivárňou za int. pána. Odpoveď v 5 Kčs známkach podá Hoffmann, Bratislava, Cukrová 6.“ (Slovák, 1933)
  • „Z BRATISLAVY ktorý slobodný muž stáleho zamestnania odpíše poriadnej dievke, 33-ročnej gazdinej s úsporami 14-tisíc Kčs? Oferty pod značkou: Neanonymne.“ (Slovák, 1933)

70. roky: Depresívny typ

Výzor hľadaného muža je tabu, dôležitá je čestnosť, úprimnosť a predovšetkým abstinencia. Nehľadá sa manžel ani milenec, ale otec detí, prípadne spriaznená duša, ktorá má prekonať pocit izolácie. U žien sa vyzdvihuje pracovitosť, skromnosť, tichá povaha. Obľúbené slová: smrť, vdova, samota, zúfalstvo, telesné postihnutie, obrna, alkohol.
  • „Vzdala som sa ilúzií. Rada by som našla priateľského muža, ktorý už od života nič nečaká. Som dôchodkyňa, hoci mám len 33 rokov. Možno sa ozve niekto, kto prekonal duševnú bolesť a neholduje alkoholu. Značka: Kaktusový kvet.“ (Slovenka, 1975)

80. roky – Kamarát do dažďa

V móde je stručnosť, zdôrazňuje sa priateľstvo, inzeráty si často podávajú dvojice kamarátok. Obľúbené výrazy: kamarát, priateľstvo a skratky najrôznejšieho druhu.
  • „Dve 23/155 a 22/165 hľadajú dvoch z BA. Zn: Vy a my.“ (Život, 1987)
  • „Chlapec v rifliach hľadá správne dievča. Zn. Sladké bláznovstvá s diskotékou. (Život, 1987)

Súčasnosť: Sebavedomý športovec

Objavujú sa nové žiaduce vlastnosti, ako aktívny životný štýl, zmysel pre humor, vášnivosť, záujem o šport. Popri podrobnom výpočte vhodných povahových vlastností je výzor naďalej druhoradý.

  • „Ahoj:-)))) som slobodná, sympatická, samostatná baba, milujem život, dobrých ľudí, autá a motorky, hudbu, rockové koncerty, adrenalín, vášeň... Hľadám milého chlapca s dobrým srdiečkom, ktorý vie, čo chce a ide si za tým... Hľadám divokosť, ale zároveň vernosť, hľadám úprimnosť a lásku... Ak si živel, ktorý sa rozhodol nájsť si v tomto uponáhľanom svete svoju polovičku a veríš ešte v ozajstnú lásku, vernosť a vyznávaš hodnoty, ako je rodina, skús napísať!!!!! Teším sa... cmuky:-)))“ (www.pokec.sk, 2008)
Ako to vidíte vy?

Väčšine čitateliek neprekáža, ak by sa ich partner rozplakal pri romantickom filme, no až dve tretiny respondentiek si myslia, že v prípade potreby by sa mal partner vedieť biť. Až tri štvrtiny čitateliek by si za partnera želali horského vodcu, vychovávateľa v škôlke by uprednostnilo iba mizivých 25 percent. Tri štvrtiny čitateliek si myslia, že správny muž by mal vedieť zhotoviť poličku.

Na koho sa usmialo šťastie

Do ankety sa zapojilo 1103 čitateliek, parfum Miss od Miss Sixty vyhráva Petra Farkašová z Komárna.

Autor: Silvia Peťková, k téme sa vyjadruje Sylvia Porubänová, Inštitút pre výskum práce, rodiny, Miroslava Muráriková, klinická psych

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 195
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 870
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 182
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 776
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 907
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 970
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 620
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 420
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 138
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 431
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 214
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu