SME
reklama

Je polročné vysvedčenie dôležité?

Nemusíte vďaka nemu opakovať ročník, nech by v ňom svietili gule odhora dolu. Pri súčasnej nadmernej ponuke stredných a vysokých škôl sa zväčša neberie do úvahy ani na prijímacích pohovoroch, na prvý pohľad je akoby zbytočné.

vysvd.jpgNapriek tomu sa školáci vrátili po dlhých prázdninách do škôl a čakajú ich dva týždne písomiek, testov a skúšania, akoby učitelia chceli dobehnúť všetko, čo za štyri predchádzajúce mesiace nestihli. Nie je to vždy ich výmysel, tematické plány predpisujú v niektorých hlavných predmetoch pravidelné štvrťročné práce, ktoré majú preveriť vedomosti a zručnosti žiakov za školský štvrťrok. Šikovnejší učitelia stihli tieto testy so žiakmi napísať pred sviatkami, kým ešte neboli hlávky vymetené sánkovačkou a koláčmi. I žiaci akoby až teraz zistili, že im v klasifikačnom hárku straší jediná štvorka a na dobrovoľnú odpoveď doteraz nenašli odvahu. V snahe vyhnúť sa rodičovskej odplate sa preto pokúsia zachrániť, čo sa dá. Začína obdobie skúšok a drilovania, blíži sa polročné vysvedčenie.

Rodičia hromžia na učiteľov, učitelia hromžia na žiakov a všetci svorne hromžíme na naše školstvo. Lenže ono samotné za to nemôže, je len nástrojom v rukách ľudí. Rodič, ktorý sa pravidelne informoval o prospechu svojho potomka predsa musí vedieť, ako sa do žiackej knižky dostala tá štvorka a že školský polrok trvá 5 mesiacov a nie dva týždne. Takisto žiak, ktorý sa učí pravidelne a systematicky, nemá veľký problém zopakovať si učivo za dlhšie obdobie, aj keď z neho veľa zabudol. No a učiteľ by naozaj nemal nechávať celú klasifikáciu na január, pretože žiaka musí hodnotiť priebežne. Všetky tri zúčastnené strany sa tak vyhnú stresom, ktoré toto obdobie prináša.

No a keď sa predsa len niečo nevydarí? Polročná známka je práve takou malou generálkou, ktorá ma signalizovať, či treba pridať alebo je všetko v poriadku. Možno málo rodičov vie, že podobný varovný prst zdvíhajú učitelia aj po uplynutí školského štvrťroka, kedy sa rozhoduje o udelení tzv. napomienok žiakom, u ktorých hrozí neprospievanie z niektorého predmetu.

Ponúkame teda pár malých rád pre tých, ktorí sa v ďalšom polroku chcú vyhnúť písomkovému stresu. Ako sa efektívne učiť?
  • Pravidelnosť – po príchode zo školy to ihneď samozrejme nejde, výnimku tvoria i prázdniny a choroba žiaka sprevádzaná bolesťou či teplotami. Avšak ideálne je vytvoriť si rovnaký rituál spočívajúci v nevyhnutnej prestávke a sústave krokov, ktoré pomáhajú utužiť pevnú vôľu. Optimálny čas na domácu prípravu je medzi treťou a piatou hodinou poobede, keď je organizmus opäť v pohotovosti. Nevhodný je čas tesne po obede a pred spaním, pretože to narúša rytmus spánku. Učenie ráno je síce efektívne, ale skôr učivo zabudnete. Naopak poobedno-večerné učenie sa spracúva v mozgu aj počas spánku a ak si ráno čítate opäť ten istý text, zisťujete, že vám páli.
  • Miesto na učenie – ideálna je samostatná miestnosť, ak to nie je možné, určite by malo mať každé dieťa aspoň svoj stôl. Nie je dôležité, či je vzorne uprataný alebo tvorivo zahádzaný pomôckami, pretože každému vyhovuje niečo iné (hoci matky by sa potešili najmä tej prvej alternatíve). Niektoré deti potrebujú hudbu (najlepšie tlmenú bez spevu) a iné zase pohyb (hádzanie si loptičky, behanie od okna k dverám). Poloha ležmo evokuje spánok a je celkom reálne, že si vytvoríte nepríjemný reflex a skôr ako sa niečo naučíte, zaspíte. Kyslík je unikátnym prečisťovačom mozgových závitov, takže ešte pred učením odporúčame vyvetrať!
  • Metodika učenia – najhoršie na začiatok, najlepšie na koniec. Ľahké a obľúbené predmety tak budú čerešničkou na torte a naučia žiaka trpezlivosti. Dobrou voľbou je striedanie predmetov rôzneho charakteru, nie fyziky s chémiou, ale trebárs s angličtinou. Veľmi efektívnou metódou je kombinovať písanie domácej úlohy s priamym učením sa. Trvá to síce naoko dlhšie, ale mozog sa tak učí rýchlejšie. Je vhodnejšie učiť sa báseň tri dni po 15 minútach ako jeden deň 45 minút. Aj medzi učením treba robiť prestávky, ktoré by mali byť využité hlavne na pohyb. Prebehnutie so psom či pár jógových cvičení urobia svoje, čo sa o vylihovaní pri telke alebo za počítačom nedá povedať.
  • Je vedecky dokázané, že najviac sa človek naučí, keď využíva čo najviac zmyslov. Samotné čítanie alebo len počúvanie je málo efektívne. Ich kombinácia pôsobí priam zázračne. Ak nemáte pri sebe spolužiaka, s ktorým by ste si látku povedali, môžete hovoriť pri učení nahlas aj sami. Prvé čítanie by malo byť orientačné, kde zistíte obsah textu. Druhé čítanie je analytické, vnímate obsah viet a vnímate súvislosti. Ak sa dá, je vhodné podčiarkovať či zvýrazňovať dôležitý text. Veľmi dobré je napísať si základné body, ktoré na začiatok budú vašou oporou. Teraz nasleduje hovorené slovo, žiak reprodukuje nahlas to, čo si zapamätal vďaka krátkodobej pamäti, môže si pomáhať opornými bodmi. Potom sa treba vrátiť k učivu a doplniť chýbajúce informácie.
  • Je potrebné rešpektovať druh pamäte, ktorou človek disponuje. Vizuálna, teda zraková pamäť vyžaduje práve rôznofarebné poznámky, šípky a rôzne schémy. Rozprávači sa učia zase vďaka sluchovej pamäti.
  • Motivácia – s ňou je to horšie. Len málo detí má vnútornú motiváciu vrodenú. Všeobecne sú kladné motívy podporným prostriedkom učenia sa. Ide o pocity spokojnosti, pochvaly, odmeny, podpora sebavedomia či túžby po vedomostiach. Samotná dobrá známka je tiež motivačným prvkom, nefunguje však univerzálne, najmä ak ňou pohŕdajú samotní rodičia. Záporná motivácia (hrozba trestu, strach, časový stres) je síce občas hnacím motorom do učenia, ale väčšinou nemá správny efekt, dieťa ujde pri prvej príležitosti k inej činnosti. Výsledkom je zlá známka a žiaden dôvod na ďalšie učenie. Taký malý začarovaný kruh.

A ešte jedna malá pripomienka. Je naozaj dôležité, aby vaše dieťa malo na vysvedčení samé jednotky? Dosť často sa stáva, že práve takýto jednotkár v bežnom pracovnom živote nezvláda praktické činnosti a naopak trojkár, ktorý preliezal s odretými ušami sa stane veľmi úspešným podnikateľom či manažérom. Známka na vysvedčení nemusí byť kritériom úspešnosti, niekedy je výsledkom zhody okolností a povedzme si pravdu, občas aj vzťahu učiteľa a žiaka. Je veľmi málo detí, ktoré majú univerzálny talent na všetko. „Čistí“ jednotkári okrem toho veľakrát využívajú svoju dobrú povesť na dosiahnutie výbornej známky aj z predmetov, ktoré nie sú ich doménou (priznám sa, že aj moje jednotky z telocviku vznikli skôr zásluhou triednej učiteľky, a nie vďaka šplhu na lane). Možno práve vaše dieťa získa Nobelovu cenu za literatúru, hoci malo v škole z matematiky trojku.

Autor: Adriana Markovičová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  2. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  3. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  4. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  7. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  8. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 829
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 217
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 534
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 120
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 921
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 830
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 324
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 580
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 481
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 194
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 671
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 378
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 514
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 823
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 143
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu