SME

Poďme sa hrať do školy

„Nehrajte sa!“ upozorňujú azda všetky učiteľky na svete svojich žiakov. Hrať sa v škole však vôbec nemusí byť také zlé, keď to propagoval už Ján Amos Komenský.



BRATISLAVA. Dnešné deti sa naučia veľmi rýchlo komunikovať s počítačom, často ale majú problém zhovárať sa so svojimi spolužiakmi, čítať pocity iných. Práve v tom by im mohlo pomôcť divadlo.

Metódy dramatickej výchovy majú v mimoškolských aktivitách, ale aj v učebnom procese veľké uplatnenie. Divadelnými aktivitami deti získavajú komunikačné zručnosti, pestujú v nich spontánnosť, tvorivosť i schopnosť improvizovať.

skoladeti3.jpgDráma v rozvrhu chýba

Prvky divadla využívajú učitelia najčastejšie v materských školách, potom na prvom stupni základných škôl, vo vyšších ročníkoch najmä na hodinách etickej a náboženskej výchovy či literatúry. Dramatická výchova by však mala byť popri literárnej, hudobnej či výtvarnej výchove aj súčasťou estetickej výchovy.

Vo výchove detí k divadlu má naše školstvo veľké rezervy, na základných školách sa dramatická výchova do rozvrhu takmer nedostáva. Ak je v triede väčší počet žiakov, prakticky nie je možné zapojiť ich do divadelných aktivít. Iná situácia je na niektorých alternatívnych školách, na základných umeleckých školách či v centrách voľného času.

„V literárno-dramatických odboroch sa divadlo nenacvičuje, ale tvorí, pričom sa akceptuje prínos každého dieťaťa bez ohľadu na jeho talent. Proces je dôležitejší ako výsledok“ opisuje princípy tvorivej dramatiky Marica Mikulová z katedry bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU. Práca s bábkou či predmetom niekedy pomôže prekonať blok, ktorý dieťa má.

Hudba láka viac

V septembri 2008 nastúpilo do základných umeleckých škôl viac ako 98-tisíc žiakov, z toho si však len 4202 zvolilo dramatický odbor. O hudbu je desaťkrát väčší záujem. Od januára 2007 školy financuje samospráva, čo v niektorých mestách spôsobilo problémy. Rôznorodé je aj obsadenie miest pedagógov, špecializované štúdium pre učiteľov literárno-dramatických odborov u nás neexistuje.

Súborov detskej dramatickej tvorivosti je u nás vyše tristo, 164 z nich je činoherných, 17 hudobných, 48 bábkových, 30 recitačných, jeden pantomimický, ďalších 51 pohybovo-tanečných. Chodí do nich skoro 5-tisíc detí do 15 rokov.

Vlani cez krajské prehliadky v kvalifikácii na celoštátnu súťaž Zlatá priadka v Šali prešlo 82 súborov a 16 scénických miniatúr, v ktorých účinkovalo vyše 1500 detí. Najúspešnejšie kolektívy a sólisti postupujú na Scénickú žatvu v Martine.

Koordinátorom a odborným garantom krajských a celoštátnych prehliadok je Národné osvetové centrum.

skoladeti2.jpgTradícia sa stráca

Dramatická výchova mala u nás dlhú tradíciu, v deväťdesiatych rokoch sa ale mierne utlmila. „Mnohé detské divadelné a bábkarské súbory zanikli, pretože stratili zriaďovateľov ako domy odborov či domy pionierov, ktoré im vytvárali materiálne a finančné zázemie,“ hovorí riaditeľka kabinetu amatérskej umeleckej tvorby NOC Alena Štefková. Iné súbory sa dokázali zmeniť na občianske združenia, okrem umeleckej činnosti však dnes musia riešiť aj to, kto ich bude financovať a kde môžu žiadať o granty.

„Divadelné krúžky pri školách a škôlkach sa stali zriedkavým javom, bábkové divadlo sa dostalo na úplný okraj záujmu,“ tvrdí Peter Palik, divadelný režisér a odchovanec prievidzského detského divadla „A“. V mnohých regiónoch sa podľa neho pracuje s už prekonanými metódami. Učitelia a vedúci súborov sa zväčša spoliehajú na vlastnú intuíciu, ktorá sa však nie vždy opiera o základy tvorivej dramatiky. V súčasnosti dochádza k istému pozitívnemu obratu, prispievajú k nemu podľa neho aj absolventi pedagogických a umeleckých škôl.

Pomoc pre problémové deti

Divadlo môže v istých prípadoch aj liečiť. Dramatické prostriedky sa využívajú na osobnostný rast či emocionálne ozdravenie.

„Žiaľ, chýba pružný, otvorený systém, v ktorom by deti aj dospelí mohli prísť do centra a vybrať si terapiu,“ hovorí Katarína Majzlanová z katedry liečebnej pedagogiky Pedagogickej fakulty UK v Bratislave.

„Deti sa dostávajú do poradní na odporúčanie pedagógov či pediatrov, až keď majú v školách vážne problémy. V takom prípade to ale ich rodičia berú viac z donútenia.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 83 765
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 516
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 248
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 591
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 312
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 216
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 394
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hlivu môžete skombinovať s kyslou smotanou.

Trinásť nápadov na recepty z hlivy.


redakcia SME ženy

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


6

Veľkonočné tradície majú mnoho podôb.


Pavol Juračka
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 704
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 577
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 42 483
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 313
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 452
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 13 768
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 975
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 816
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Tupou Ceruzou: Businessman
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu