SME

Poznáme ich?

Vianoce, najvýznamnejšie sviatky v roku, sú spojené s mnohými zvykmi a tradíciami. Niektoré sú storočia staré, iné vznikli relatívne nedávno.



trad1.jpgSpôsob oslavovania vianočných sviatkov už prešiel mnohými zmenami. Niektoré zvyky sa zachovali, iné nie, prípadne vznikli nové. „Podoby prežívania sviatkov sa menia rovnako ako spôsob obliekania, stravovania, trávenia voľného času a podobne. Vianoce vnímame v škále rozličných osláv a sviatkov ako takmer nemenný prvok. No aj v tom kedy, kde, s kým, či ako ich prežívame, sa prejavuje vplyv čias a spoločnosti, v ktorej žijeme a ktorej sme súčasťou,“ hovorí Juraj Zajonc, etnológ z Ústavu etnológie Slovenskej akadémie vied.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zvyk osláv v období zimného slnovratu siaha ďaleko do minulosti ešte pred vznik kresťanstva. Prostredníctvom rôznych rituálov človek glorifikoval večnú silu života, zabezpečoval sa príchod jari, bohatá úroda, veľa plodov, zvierat a celková prosperita. Vplyvom kresťanstva sa obrady miešali a spájali, novšie nahradili staršie. Cirkev často menila význam pohanského rituálu na svoje účely.

Symbol života

Vianoce sa neslávili vždy 24. decembra. Deň znovuzrodenia Slnka, pôvodný sviatok zimného slnovratu, pripadal na 25. december. Cirkev ho v 4. storočí označila ako deň zrodenia Krista. V stredoveku bol tento deň zároveň aj Novým rokom. Počas zimných sviatkov hrala dôležitú úlohu zeleň ako symbol života. Pôvodne sa domy zdobili vetvičkami a čečinou. Symbolom Vianoc býval závesný slamený stromček, ktorý predstavoval bohatú úrodu v budúcom roku. Neskôr sa začal používať ihličnatý stromček ako spojenie neba so zemou. Zvyk jeho zdobenia sa dostal do miest na Slovensku na konci 18. storočia z nemeckých a rakúskych miest, na dediny oveľa neskôr. Cirkev sa spočiatku búrila proti pohanskej výzdobe kostolov zeleňou, ale neskôr zvyk adaptovala ako symbol rajského stromu. Tradícia obdarúvania počas sviatkov siaha až do antiky. Darčeky pre členov rodiny sa však začali dávať pod stromček až na začiatku 20. storočia.

kapor.jpgNajedení do sýta

Obdobie konca roka bolo vždy silne opradené poverami a mágiou. Vtedy sa vraj spájal svet vo svojej celistvosti. Z neba prichádzali anjeli a dušičky, objavovali sa démonické sily. Ľudia verili, že sa svet mŕtvych podieľa na budúcnosti živých. Preto sa im do kútov, kde sa vraj schovávali, hádzali orechy alebo hrach, na povalu sa vynášalo jedlo.

SkryťVypnúť reklamu

Pozornosť sa venovala aj podlahe v dome. Vystieľala sa slamou, spočiatku pre predstavu obilného poľa, neskôr ako odkaz na Betlehem. Počet chodov i samostatné jedlá pri štedrej večeri sa líšili v jednotlivých oblastiach podľa plodín, ktoré sa tam dopestovali.

Keďže sa slávil zimný slnovrat a skončenie poľnohospodárskych prác, prevládali jedlá z rastlinných produktov, ako sú obilniny, strukoviny, ovocie, kapusta, mak, cesnak... Symbolizovali vegetatívnu silu prírody, ktorá sa mala preniesť aj na ľudí. S mäsom to bolo problematickejšie. Na pôvodných pohanských oslavách bolo bežnou súčasťou. Cirkev však v snahe potlačiť spojitosť s týmito zvykmi, mäso zakázala. Ľudia si ho ako symbol blahobytu v budúcom roku dávali na štedrovečerný stôl, ale jedli ho až po polnoci. Povolená bola len ryba, ako symbol kresťanstva a vďaka šupinám aj bohatstva. Novinkou boli aj oplátky ako posvätný chlieb. Jedla malo byť dostatok pre všetkých.

Úcta k tradíciám

„Mnohé prvky, ktoré boli súčasťou vianočných sviatkov trebárs v rodine roľníka v prvej polovici 20. storočia, patria aj do našich Vianoc. V roľníckej kultúre mal ten-ktorý ustálený spôsob konania alebo správania význam spojený s prosperitou hospodárstva v nasledujúcom roku, alebo so zdravím rodiny. Pre súčasného človeka však majú neraz tie isté zvyky odlišný význam. Sú prvkami, ktoré ho spájajú s ostatnými členmi rodiny, s jej históriou. Už len samotná realizácia zvykov je výrazom úcty k tradíciám, čo je súčasťou identifikácie sa jednotlivca s kultúrou určitého spoločenstva, národa,“ hovorí odborník.

SkryťVypnúť reklamu

So spoločenským vývojom sa mení aj ich význam. Zajonc pripomína Vianoce počas socializmu, keď boli oficiálne sviatkami pokoja a mieru. Po roku 1989 sa významovo rozšírili. Predstavujú kresťanskú tradíciu i obdobie, keď majú byť k sebe ľudia vnímavejší. Preto sa vtedy robí najviac charitatívnych podujatí. Súčasťou sviatkov sú dnes aj vianočné trhy, výzdoba ulíc alebo adventné vence, kalendáre, ktoré sú často tradičnými prvkami v rôznych krajinách.

„Vianoce sú však vnímané aj ako čas plný stresu, nedostatku času, často v spojení s materiálnym zabezpečením. Myslím však, že majú aj v súčasnosti dôležitý význam v rámci rodinného a spoločenského života, pri udržiavaní kontaktov medzi ľudmi,“ dodáva Juraj Zajonc.

Štedrá večera bola iná v každej oblasti Slovenska

  • Polievka – z kyslej kapusty, šošovice, hrachu, fazule, húb
  • Múčne jedlá – sú známe pod niekoľkými názvami – bobaľky, opekance, pupáčky, lokše
  • Koláče a pečivo – pre rodinu, koledníkov, pastierov, služobníctvo i pre dobytok na prikŕmenie...
  • Ovocie čerstvé i sušené – jablká, slivky, orechy
  • Oplátky – Je to štedrovečerné obradové jedlo z nekvaseného cesta s cirkevnými symbolmi, predstavuje hostiu, posvätný chlieb. Do 18. storočia oplátky piekli a roznášali kňazi. Verilo sa v ich magické účinky, odkladalo sa z nich do siatin, na liečenie, ochranu pred požiarom.
  • Mäso – pri ňom bol viditeľný väčší rozdiel medzi stavmi. Jeho množstvo záviselo od toho, čo si rodina mohla dovoliť. Evanjelici mohli už na štedrú večeru jesť mäso, klobásy i huspeninu. U katolíkov sa pod vplyvom cirkvi rozšírili ryby. Na druhý deň sa už jedlo čokoľvek.
  • Alkohol – pálenka, hriate, víno

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako to bolo s Novým rokom?

Dátum, keď sa začínal nový rok, sa neustále menil. Až v roku 1582 určil pápež Gregor VIII. za Nový rok 1. január. Aj v tento deň malo jedlo veľký význam. Používali sa najmä suroviny symbolizujúce mince a bohatstvo ako šošovica alebo mak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 332
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 084
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 663
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 895
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 904
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


6

Veľkonočné tradície majú mnoho podôb.


Pavol Juračka
Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


30
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 461
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 991
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 494
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 219
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 852
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 184
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu