SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Nehody na svahu

Obdobie lyžovačiek patrí k tým najkrajším v roku, ak nám ho nepokazia nečakané úrazy.



Rok čo rok sa na lyžiarske svahy vyberú tisícky rekreačných lyžiarov, ktorí sa inak po celý rok nevenujú žiadnemu inému športu. Práve táto skupina je najviac náchylná na zimné športové úrazy. Ženy sú pritom vo väčšom ohrození ako muži. „Majú totiž slabší väzivový aparát, ktorý znesie menej fyzickej záťaže,“ vysvetľuje ortopéd Tomáš Jakubík. Pre netrénované svaly je taký náročný šport ako lyžovanie šok. Kým u aktívneho športovca dokáže dobre vyvinuté svalstvo prevziať podstatnú časť záťaže a odľahčiť tak ostatné časti pohybového aparátu, ako sú kĺby a kosti, sviatočný lyžiar s takou-to výhodou rátať nemôže. Jeho telo je pri akejkoľvek záťažovej situácii zraniteľnejšie.

nehoda1.jpgNešťastný meniskus

K najčastejším poraneniam na svahu patrí poškodený meniskus. Jeho typickými príznakmi sú bolesť, opuch a obmedzenie pohyblivosti alebo blokovanie kolenného kĺbu. Rozsah poranenia musí určiť skúsený lekár. Niekedy je poškodený celý meniskus, inokedy len jeho časti. Na liečenie sa využívajú artroskopické operačné metódy, pri ktorých operatér zavedie do zraneného kolena miniatúrnu kameru a chirurgický nástroj, ktorým odstráni poškodené tkanivo.

„Ide o mimoriadne šetrný zákrok, pri ktorom nie sú narušené svaly ani iné časti pohybového aparátu,“ vysvetľuje doktor Jakubík. „Pacienti sú väčšinou schopní pohybovať sa už po troch dňoch. V období hojenia sa síce musia vyhýbať väčšej fyzickej záťaži, ale nie sú nemobilní.“

Odborné ošetrenie menisku sa odporúča aj v prípade, ak poranenie nie je bolestivé. To totiž neznamená, že nebude mať časom vážne následky. „Aj nebolestivý meniskus postupne poškodzuje chrupavku v kolene,“ upozorňuje doktor Jakubík. Ak sa takýto stav nelieči, môže v extrémnych prípadoch prepuknúť do artrózy – trvalého poškodenia, ktoré sa už nedá liečiť. Vtedy pacientovi pomôže len výmena kolenného kĺbu za protézu.

nehoda2.jpgČlenky a ramená

Ďalším častým úrazom, ktorý hrozí najmä lyžiarom-- bežkárom, je podvrtnutý členok. Pri tejto nehode sa roztrhne ochranné väzivo okolo kĺbu. Aby sa poškodené časti opäť dobre zrástli, je dôležité nohu v tejto časti odborne fixovať sadrou. V najťažších prípadoch sa odporúča operácia. Zaviazať si svojpomocne poranený členok elastickým obväzom a čakať, že sa sám od seba zahojí, nie je práve najlepšie riešenie. „Väzivo sa síce časom zrastie, ale nie tak napevno, ako keby bolo zasadrované,“ varuje doktor Jakubík. Členok je potom voľnejší, ako by mal byť, a náchylnejší na opätovné podvrtnutie.

Pri pádoch na svahu hrozí mnohým lyžiarom aj vykĺbenie ramena. Liečebný postup je podobný ako pri poraneniach nôh. Najdôležitejšie je zranený kĺb uviesť do správnej polohy a odborne fixovať, kým sa nezahojí. Na rukách aj nohách sú okrem kĺbov a kostí ohrozené aj samotné svaly, ktoré sa môžu pri prudkom pohybe natrhnúť. Príznakmi sú okrem bolesti výrazné modriny, ktoré sa vždy nemusia objaviť presne v mieste poranenia.

„Napríklad, ak sa poraní sval na stehne, krv môže stiecť dole a vytvoriť modrinu pod kolenom,“ vysvetľuje Tomáš Jakubík. Kým sa potrhané svalové vlákna nezahoja, je vhodné užívať nesteroidné antireumatiká, ktoré zabránia tomu, aby sa v poranených miestach ukladal vápnik a poškodzoval zjazvené tkanivo tak, že v ňom vytvára takzvané kalcifikáty. Tieto usadeniny totiž spôsobujú nepríjemnú chronickú bolesť.

Pohyb ako prevencia

Keďže samotné kĺby sa nedajú nijako vytrénovať, odolnosť pohybového aparátu sa dá zvýšiť len tam, kde sa väzivo môže posilniť tréningom – v svaloch. „Ak už dnes viete, že by ste chceli v januári lyžovať, je najvyšší čas myslieť na tréningovú prípravu,“ odporúča doktor Jakubík. „Najúčinnejšie je cvičenie na steperoch alebo stacionárnych bicykloch, ktoré posilňujú svalstvo dolných končatín.“

Pred samotným lyžovaním treba myslieť na to, že svaly sa potrebujú pred záťažou zahriať. Mrznúť pätnásť minút na vleku a potom sa spustiť dolu brehom nie je práve tá najlepšia stratégia. Premrznuté tkanivo treba zahriať krátkou rozcvičkou. Dobrou ochranou je aj kvalitné športové oblečenie, ktoré chráni telo pred veľkými teplotnými výkyvmi. Pri prudkom striedaní tepla a zimy sú totiž svaly náchylnejšie na poranenie, ako keď si udržujú stabilnú teplotu.

Prvá pomoc po úraze

Pri poranení kĺbov treba dbať na vyvýšenie končatiny, znehybnenie a chladenie, a tak znížiť opuch a krvácanie. Ak je poranená noha, mala by byť vyššie položená ako zadok. Pri poranení ramena lekári odporúčajú dať si ruku do vrecka, aby voľne nevisela. Po úraze treba vyhľadať lekárske ošetrenie, lebo rozsah poškodenia nie je pacient sám schopný odhadnúť. Rozhodne netreba podceňovať príznaky, ako zhoršenie pohyblivosti, citlivosti na prstoch, bolesť a opuch.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  2. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  8. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 759
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 864
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 930
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 502
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 5 297
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 186
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 948
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 746
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 395
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 384
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica  Malacky.

Z prvej ligy akútnych nemocníc môže vypadnúť až 50 zariadení.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Tretia vlna má prvé čierne okresy.


a 2 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  2. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  3. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  4. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  5. SKU: Príbeh pedagogičky, ktorá chcela pracovať v školstve
  6. Michael Achberger: Zdravý životný štýl, vďaka ktorému priberáte
  7. Symptomedica: Výskyt stresového vredu žalúdka sa zvyšuje.
  8. Lenka Bajzíková: Ako nedomrviť svoj prvý maratón
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 091
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 880
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 082
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 216
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 477
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 077
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 510
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 531
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu