Budujme si imunitu

Náš imunitný systém dostáva na jeseň a v zime poriadne zabrať, ale boj s vírusmi a baktériami mu dokážeme uľahčiť.

imun1_2.jpg



Typickými ochoreniami, ktoré hrozia v jesennom a zimnom období, sú chrípky a prechladnutia. Základom „dobrej imunity“, ktorá nášmu organizmu pomáha predchádzať týmto nástrahám, je zdravý životný štýl: „Posilniť ju dokáže dlhodobá pravidelná životospráva – dostatok spánku a oddychu, aktívny pohyb, pestrá a hodnotná strava. Problémy s obranyschopnosťou mávajú napríklad ľudia, ktorí často držia rôzne jednostranné diéty,“ hovorí obvodný lekár Peter Lipták.

Dôležitý je tiež dostatočný príjem vitamínu C a zinku. Podľa lekárničky Zuzany Hrabákovej je ideálne konzumovať tieto látky v prirodzenej forme – teda v potrave: „Vtedy ich telo vie najlepšie využiť. Z vitamínov v tabletkách by sme si mali vybrať tie, ktoré sú získané z prírodných zdrojov.“ Medzi rastliny, pri ktorých je dokázaný pozitívny vplyv na imunitu, patrí echinacea purpurová alebo hliva ustricová.


Pohyb s mierou


Vyhnúť sa problémom s obranyschopnosťou nám pomôže aj pravidelné športovanie. Musíme však počúvať svoje telo a hýbať sa s mierou. Nemá nijaký význam „zničiť sa“ raz do týždňa v posilňovni, ale ani cvičiť čo najčastejšie a najintenzívnejšie. „Prehnanými výkonmi by sme si mohli viac uškodiť, ako pomôcť. Stačí, ak sa budeme venovať párkrát do týždňa aeróbnej záťaži – napríklad polhodinu behať, plávať alebo bicyklovať,“ radí lekár. Posilniť imunitu dokáže aj sauna. Neodporúča sa však ľuďom, ktorých trápia srdcovocievne ochorenia.

Rešpektujme chorobu

Veľkým nepriateľom organizmu sú opakované infekcie. Tie hrozia najmä vtedy, ak ochorenie prechodíme, nedostatočne vyležíme, alebo ak sa hneď po doznení príznakov vrhneme do práce. „Ak človek prekoná chorobu, nasleduje obdobie rekonvalescencie. Počas niekoľkých týždňov nám postupne stúpa odolnosť a vyčerpaný organizmus je náchylnejší znovu podľahnúť. Preto sa treba šetriť a nesnažiť sa okamžite fungovať naplno, aj keď sa cítime zdraví,“ varuje lekár.

Ak nerešpektujeme, že naše telo nie je hneď úplne v poriadku, môžeme ochorieť aj niekoľkokrát za sebou, organizmus spotrebuje protilátky a vyčerpá sa. „Bežne dostupné výživové doplnky už v takýchto prípadoch nemusia pomáhať. Oslabenú imunitu je potrebné riešiť s lekárom, ktorý môže predpísať lieky na jej posilnenie,“ hovorí Hrabáková.

imun2.jpgKomplexná obrana

Ani systematické budovanie obranyschopnosti nie je zárukou, že sa nám napríklad chrípka automaticky vyhne. „Chrípku spôsobuje veľmi nákazlivý vírus a ochorieť môže ktokoľvek, kto sa s ním dostane do styku. Ak sa snažíme svoju imunitu podporovať, sme odolnejší proti menej nákazlivým infekciám. Tie väčšinou nevyvolávajú epidémie a majú aj ľahší priebeh,“ vysvetľuje lekár. V zime nás pravidelne ohrozujú práve epidémie chrípky, preto je dobré chrániť sa aj očkovaním.

„Určite by naň nemali zabudnúť takzvané rizikové skupiny ľudí, ktoré by sa s ochorením vyrovnávali ťažko a mohlo by mať pre nich vážne následky. Sú to napríklad pacienti s ochorením obličiek, dýchacieho systému, poruchami imunity alebo starší ľudia.“ Takisto tehotné ženy a deti sú ohrozenou skupinou.

Posilňovanie obranyschopnosti proti infekčným chorobám je podľa Liptáka komplexná záležitosť a nestačí, ak budeme len prijímať vitamíny, oddychovať a otužovať sa: „Prirovnal by som to k príprave jedla – ak do hrnca nedáme všetky potrebné ingrediencie, výsledok nám asi chutiť nebude. Podobné je to s imunitou – musíme sa snažiť nevynechať nič z toho, čo nášmu telu vie pomôcť bojovať proti infekciám.“

Kontakt s baktériami je potrebný

Budovanie imunity sa začína v detstve. Pravidelný pohyb, pitný režim a vyvážená strava s dostatkom vitamínov – to všetko by malo odmalička tvoriť životosprávu našich potomkov. S imunitou súvisí aj psychika. Ak je dieťa neustále pod tlakom školských a iných povinností, nevplýva to naňho dobre. Preto by sme ho nemali jednostranne zaťažovať, prípadne záťaž kompenzovať inými činnosťami a primeraným oddychom.

Deti netreba vychovávať ako „vo vatičke“, v sterilnom prostredí. Občas sa musia aj zašpiniť. Proti vážnym chorobám je dieťa očkované, ale ľahšie ochorenia jeho imunitný systém potrebuje prekonať. Len pri stretnutí s baktériami sa s nimi naučí bojovať a bude sa správne vyvíjať. A napríklad niekoľkodňové mierne teploty alebo kašeľ nesmú byť automaticky dôvodom na vyžadovanie antibiotík. Lekár by ich mal predpísať iba vtedy, keď je to naozaj potrebné.

Pozitívne probiotiká

Pri výživových doplnkoch stimulujúcich imunitný systém nesmieme zabudnúť na probiotiká. Niektorí odborníci tvrdia, že tak, ako bolo 20. storočie dobou antibiotík, 21. storočie bude obdobím probiotík. Sú to baktérie, ktoré prirodzene osídľujú náš tráviaci systém. U žien sa nachádzajú aj vo vaginálnej flóre a majú množstvo pozitívnych účinkov na náš organizmus. Preventívne pôsobia voči viacerým infekciám a dokážu zmierniť priebeh niektorých ochorení. Dôležité sú tiež látky s názvom prebiotiká, ktoré probiotikám pomáhajú rásť a rozmnožovať sa. Najčastejšie sú to potravinové vlákniny.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 986
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 989
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 086
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 750
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 361
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 130
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 957
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 937
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 767
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 771

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Na sobotu, 27. mája, sme pre vás pripravili rozhovor s Oľgou Feldekovou, jahodové recepty aj špeciálnu letnú súťaž.

Sex s robotom: Môžu robotické napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice. Pýtali sme sa sexuológa, kam smeruje ľudská sexualita.

Aj záhradkárstvo podlieha trendom. Architekt radí, ako zmodernizovať záhradu v roku 2017

Týchto osem moderných prístupov k starostlivosti o záhradu uvíta aj tá vaša.

V hlavnej úlohe čokoláda: Desať dezertov, ktorým neodoláte

Z čokolády sa dá vyčarovať nespočetné množstvo koláčov, dezertov a zákuskov. Necháte sa zlákať?