SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Šetrime si svaly

Keď ich netrénujeme, postupne chradnú. Ak im však dáme priveľmi zabrať, môžeme im uškodiť ešte oveľa horším spôsobom.



svaly.jpgSvalové vlákna, z ktorých sú naše svaly zložené, znesú len určitú záťaž. Len čo ich preťažíme, objavujú sa na nich drobné poškodenia na mikroskopickej úrovni. Navonok sa to prejavuje svalovou horúčkou, ktorej sa ľudovo hovorí „svalovica“. „Problém je väčšinou v nesprávne zvolených tréningových objemoch a intenzite cvičenia,“ vysvetľuje telovýchovný lekár Martin Somora. „

Obe veličiny treba nastaviť primerane možnostiam organizmu. To je pre bežného rekreačného športovca väčšinou príliš zložité, preto je lepšie dať si poradiť od profesionálneho trénera, ktorý nám zostaví vhodný tréningový plán.“ Nepríjemné následky svalového preťaženia sa však objavujú aj u skúsených športovcov. Napríklad vtedy, keď sa náhle zmenia niektoré zaužívané tréningové stereotypy a zaťažia telo spôsobom, na ktoré nie je zvyknuté.

Ak sa už „svalovica“ objavila, nemožno ju ignorovať. Poranené svalové vlákna potrebujú čas na regeneráciu. Kým sa stav nezlepší, nie je vhodné púšťať sa do ďalšieho cvičenia. Ako dlho to trvá? „U zdravého trénovaného človeka približne jeden deň,“ tvrdí doktor Somora. Krátka tréningová prestávka po „svalovici” je nevyhnutná. Svojej kondícii tak pomôžeme viac, ako keby sme ďalej cvičili do roztrhania tela.

Každý profesionálny športovec vie, že regeneračná fáza je rovnako dôležitá ako tréning. „Práve vtedy sa v organizme dejú dôležité biochemické procesy, ktoré podporujú spevnenie svalovej hmoty a odbúravanie tukov,“ upozorňuje Somora. Pri chronickom preťažení sa navyše svaly skracujú, čo má vplyv na zlé držanie tela a preťaženie kĺbov.

Poklusom proti únave

Pri intenzívnej námahe, keď vo svaloch nie je dostatok kyslíka, sa v tele hromadí kyselina mliečna. Táto látka vzniká ako konečný produkt pri spaľovaní cukrov a mastných kyselín, ktoré telo využíva ako najdostupnejší zdroj energie. Svaly oťažievajú, tvrdnú a výsledkom sú pocity únavy a vyčerpania. Organizmus dokáže kyselinu mliečnu spaľovať len pri miernejšom zaťažení. Preto si niektorí vrcholoví športovci, napríklad hokejisti alebo futbalisti, po tréningu doprajú mierny poklus. Ďalšou ochranou pred prekyslením vnútorného prostredia je príjem zásaditej stravy. Ide najmä o čerstvé ovocie a zeleninu. Naopak telo najviac zakysľujú živočíšne produkty, najmä mäso. Preto je lepšie prijímať viac bielkovín rastlinného pôvodu, ktoré nájdeme napríklad v strukovinách a sóji.

Úrazy z preťaženia

Prehnaná telesná námaha má najhoršie následky v prípade, keď sa preťažené svalové vlákna rozthnú. To sa stáva napríklad ľuďom, ktorí cvičia s príliš ťažkými závažiami v posilňovni. „Najviac náchylný na roztrhnutie je biceps, prsný sval a takzvané ohýbače kolena,“ upozorňuje Somora. Preto by sme mali byť pri zaťažovaní týchto svalových skupín obzvlášť opatrní. Na to, že sa nám roztrhol sval, nás upozorní prudká bolesť a preliačina na mieste, kde trhlina vznikla. „Takéto prípady sa dajú efektívne riešiť včasným chirurgickým zásahom,“ tvrdí Martin Somora. Masáže môžu urobiť viac škody ako úžitku. Najmä ak sa pri manipulovaní s rozthnutým svalstvom podporí výron krvi z poškodených ciev. Roztrhnutý sval sa nedá ani „rozcvičiť“ strečingom. Nebezpečenstvo je podobné ako pri masáži. Ideálne je myslieť včas na prevenciu a nenaložiť na svaly viac, ako znesú. „Najdôležitejšie je v cvičení nepokračovať, keď cítime bolesť,“ dodáva Martin Somora.

Pozor na víkendové športovanie!

Preťažením svalov trpia najčastejšie sviatoční športovci, víkendoví turisti, cyklisti a lyžiari. Preto ak nie ste trénovaní a chystáte sa von do prírody, mali by ste myslieť na to, že vaše telo má obmedzené limity. Pri výstupe na vrchol hory alebo pri cyklotúre sa treba otočiť naspäť skôr, než pocítime únavu. Niekedy je lepšie neprísť do vysnívaného cieľa a radšej námahu včas ukončiť. Rovnaká zásada platí aj pre netrénovaných lyžiarov. Je určite lepšie v najlepšom prestať, ako jazdiť do odpadnutia len preto, aby sme čo najviac využili permanentku na vlek.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 568
  2. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 6 521
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 064
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 201
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 093
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 049
  7. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 029
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 809
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 1 797
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 775
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Prokurátor navrhuje Kováčikov minimálne 13-ročný nepodmienečný trest.


6 h
Kritický pohľad Michala Havrana.

Rokuješ s Dubajčanmi o investičných príležitostiach, robíš kampane, zadávaš kampane, dávaš rozkopávať cesty.


15. sep
Boris Kollár.

Kollár ostro kritizoval koaličných partnerov.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Necitlivý jazyk iných môže brániť včasnej liečbe.


a 1 ďalší 21 h
Čokoládovo-hruškový koláč

Kombinácii hruška a čokoláda neodoláte.


14. sep
Ženy protestujú proti obmedzeniu interrupcií v Texase.

Snahy započalo KDH už v 90. rokoch.


14. sep

Vplyvy na zdravie potvrdzuje aj veda.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu