Šetrime si svaly

Keď ich netrénujeme, postupne chradnú. Ak im však dáme priveľmi zabrať, môžeme im uškodiť ešte oveľa horším spôsobom.



svaly.jpgSvalové vlákna, z ktorých sú naše svaly zložené, znesú len určitú záťaž. Len čo ich preťažíme, objavujú sa na nich drobné poškodenia na mikroskopickej úrovni. Navonok sa to prejavuje svalovou horúčkou, ktorej sa ľudovo hovorí „svalovica“. „Problém je väčšinou v nesprávne zvolených tréningových objemoch a intenzite cvičenia,“ vysvetľuje telovýchovný lekár Martin Somora. „

Obe veličiny treba nastaviť primerane možnostiam organizmu. To je pre bežného rekreačného športovca väčšinou príliš zložité, preto je lepšie dať si poradiť od profesionálneho trénera, ktorý nám zostaví vhodný tréningový plán.“ Nepríjemné následky svalového preťaženia sa však objavujú aj u skúsených športovcov. Napríklad vtedy, keď sa náhle zmenia niektoré zaužívané tréningové stereotypy a zaťažia telo spôsobom, na ktoré nie je zvyknuté.

Ak sa už „svalovica“ objavila, nemožno ju ignorovať. Poranené svalové vlákna potrebujú čas na regeneráciu. Kým sa stav nezlepší, nie je vhodné púšťať sa do ďalšieho cvičenia. Ako dlho to trvá? „U zdravého trénovaného človeka približne jeden deň,“ tvrdí doktor Somora. Krátka tréningová prestávka po „svalovici” je nevyhnutná. Svojej kondícii tak pomôžeme viac, ako keby sme ďalej cvičili do roztrhania tela.

Každý profesionálny športovec vie, že regeneračná fáza je rovnako dôležitá ako tréning. „Práve vtedy sa v organizme dejú dôležité biochemické procesy, ktoré podporujú spevnenie svalovej hmoty a odbúravanie tukov,“ upozorňuje Somora. Pri chronickom preťažení sa navyše svaly skracujú, čo má vplyv na zlé držanie tela a preťaženie kĺbov.

Poklusom proti únave

Pri intenzívnej námahe, keď vo svaloch nie je dostatok kyslíka, sa v tele hromadí kyselina mliečna. Táto látka vzniká ako konečný produkt pri spaľovaní cukrov a mastných kyselín, ktoré telo využíva ako najdostupnejší zdroj energie. Svaly oťažievajú, tvrdnú a výsledkom sú pocity únavy a vyčerpania. Organizmus dokáže kyselinu mliečnu spaľovať len pri miernejšom zaťažení. Preto si niektorí vrcholoví športovci, napríklad hokejisti alebo futbalisti, po tréningu doprajú mierny poklus. Ďalšou ochranou pred prekyslením vnútorného prostredia je príjem zásaditej stravy. Ide najmä o čerstvé ovocie a zeleninu. Naopak telo najviac zakysľujú živočíšne produkty, najmä mäso. Preto je lepšie prijímať viac bielkovín rastlinného pôvodu, ktoré nájdeme napríklad v strukovinách a sóji.

Úrazy z preťaženia

Prehnaná telesná námaha má najhoršie následky v prípade, keď sa preťažené svalové vlákna rozthnú. To sa stáva napríklad ľuďom, ktorí cvičia s príliš ťažkými závažiami v posilňovni. „Najviac náchylný na roztrhnutie je biceps, prsný sval a takzvané ohýbače kolena,“ upozorňuje Somora. Preto by sme mali byť pri zaťažovaní týchto svalových skupín obzvlášť opatrní. Na to, že sa nám roztrhol sval, nás upozorní prudká bolesť a preliačina na mieste, kde trhlina vznikla. „Takéto prípady sa dajú efektívne riešiť včasným chirurgickým zásahom,“ tvrdí Martin Somora. Masáže môžu urobiť viac škody ako úžitku. Najmä ak sa pri manipulovaní s rozthnutým svalstvom podporí výron krvi z poškodených ciev. Roztrhnutý sval sa nedá ani „rozcvičiť“ strečingom. Nebezpečenstvo je podobné ako pri masáži. Ideálne je myslieť včas na prevenciu a nenaložiť na svaly viac, ako znesú. „Najdôležitejšie je v cvičení nepokračovať, keď cítime bolesť,“ dodáva Martin Somora.

Pozor na víkendové športovanie!

Preťažením svalov trpia najčastejšie sviatoční športovci, víkendoví turisti, cyklisti a lyžiari. Preto ak nie ste trénovaní a chystáte sa von do prírody, mali by ste myslieť na to, že vaše telo má obmedzené limity. Pri výstupe na vrchol hory alebo pri cyklotúre sa treba otočiť naspäť skôr, než pocítime únavu. Niekedy je lepšie neprísť do vysnívaného cieľa a radšej námahu včas ukončiť. Rovnaká zásada platí aj pre netrénovaných lyžiarov. Je určite lepšie v najlepšom prestať, ako jazdiť do odpadnutia len preto, aby sme čo najviac využili permanentku na vlek.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 645
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 370
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 111
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 034
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 721
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 043
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 738
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 024
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 2 122
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

ČESKÝ ZÁPISNÍK

Zbohom, Praha. Hľadá sa nová Krnáčová

Primátorka prichádzala s nádejou na zmenu. Odchádza ponížená.

Neprehliadnite tiež

Odborníci a mamičky hodnotili pôrodnice, najlepšia je v Martine

Odborníci spolu s rodičkami hodnotili 53 pôrodníc.

Plač, hystéria a vzdor: Čo robiť, keď už si s dieťaťom neviete rady

Psychoterapeutky vyvinuli stratégiu, ktorá má rodičom pomôcť pri dilemách.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.