SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Šetrime si svaly

Keď ich netrénujeme, postupne chradnú. Ak im však dáme priveľmi zabrať, môžeme im uškodiť ešte oveľa horším spôsobom.



svaly.jpgSvalové vlákna, z ktorých sú naše svaly zložené, znesú len určitú záťaž. Len čo ich preťažíme, objavujú sa na nich drobné poškodenia na mikroskopickej úrovni. Navonok sa to prejavuje svalovou horúčkou, ktorej sa ľudovo hovorí „svalovica“. „Problém je väčšinou v nesprávne zvolených tréningových objemoch a intenzite cvičenia,“ vysvetľuje telovýchovný lekár Martin Somora. „

Obe veličiny treba nastaviť primerane možnostiam organizmu. To je pre bežného rekreačného športovca väčšinou príliš zložité, preto je lepšie dať si poradiť od profesionálneho trénera, ktorý nám zostaví vhodný tréningový plán.“ Nepríjemné následky svalového preťaženia sa však objavujú aj u skúsených športovcov. Napríklad vtedy, keď sa náhle zmenia niektoré zaužívané tréningové stereotypy a zaťažia telo spôsobom, na ktoré nie je zvyknuté.

Ak sa už „svalovica“ objavila, nemožno ju ignorovať. Poranené svalové vlákna potrebujú čas na regeneráciu. Kým sa stav nezlepší, nie je vhodné púšťať sa do ďalšieho cvičenia. Ako dlho to trvá? „U zdravého trénovaného človeka približne jeden deň,“ tvrdí doktor Somora. Krátka tréningová prestávka po „svalovici” je nevyhnutná. Svojej kondícii tak pomôžeme viac, ako keby sme ďalej cvičili do roztrhania tela.

Každý profesionálny športovec vie, že regeneračná fáza je rovnako dôležitá ako tréning. „Práve vtedy sa v organizme dejú dôležité biochemické procesy, ktoré podporujú spevnenie svalovej hmoty a odbúravanie tukov,“ upozorňuje Somora. Pri chronickom preťažení sa navyše svaly skracujú, čo má vplyv na zlé držanie tela a preťaženie kĺbov.

Poklusom proti únave

Pri intenzívnej námahe, keď vo svaloch nie je dostatok kyslíka, sa v tele hromadí kyselina mliečna. Táto látka vzniká ako konečný produkt pri spaľovaní cukrov a mastných kyselín, ktoré telo využíva ako najdostupnejší zdroj energie. Svaly oťažievajú, tvrdnú a výsledkom sú pocity únavy a vyčerpania. Organizmus dokáže kyselinu mliečnu spaľovať len pri miernejšom zaťažení. Preto si niektorí vrcholoví športovci, napríklad hokejisti alebo futbalisti, po tréningu doprajú mierny poklus. Ďalšou ochranou pred prekyslením vnútorného prostredia je príjem zásaditej stravy. Ide najmä o čerstvé ovocie a zeleninu. Naopak telo najviac zakysľujú živočíšne produkty, najmä mäso. Preto je lepšie prijímať viac bielkovín rastlinného pôvodu, ktoré nájdeme napríklad v strukovinách a sóji.

Úrazy z preťaženia

Prehnaná telesná námaha má najhoršie následky v prípade, keď sa preťažené svalové vlákna rozthnú. To sa stáva napríklad ľuďom, ktorí cvičia s príliš ťažkými závažiami v posilňovni. „Najviac náchylný na roztrhnutie je biceps, prsný sval a takzvané ohýbače kolena,“ upozorňuje Somora. Preto by sme mali byť pri zaťažovaní týchto svalových skupín obzvlášť opatrní. Na to, že sa nám roztrhol sval, nás upozorní prudká bolesť a preliačina na mieste, kde trhlina vznikla. „Takéto prípady sa dajú efektívne riešiť včasným chirurgickým zásahom,“ tvrdí Martin Somora. Masáže môžu urobiť viac škody ako úžitku. Najmä ak sa pri manipulovaní s rozthnutým svalstvom podporí výron krvi z poškodených ciev. Roztrhnutý sval sa nedá ani „rozcvičiť“ strečingom. Nebezpečenstvo je podobné ako pri masáži. Ideálne je myslieť včas na prevenciu a nenaložiť na svaly viac, ako znesú. „Najdôležitejšie je v cvičení nepokračovať, keď cítime bolesť,“ dodáva Martin Somora.

Pozor na víkendové športovanie!

Preťažením svalov trpia najčastejšie sviatoční športovci, víkendoví turisti, cyklisti a lyžiari. Preto ak nie ste trénovaní a chystáte sa von do prírody, mali by ste myslieť na to, že vaše telo má obmedzené limity. Pri výstupe na vrchol hory alebo pri cyklotúre sa treba otočiť naspäť skôr, než pocítime únavu. Niekedy je lepšie neprísť do vysnívaného cieľa a radšej námahu včas ukončiť. Rovnaká zásada platí aj pre netrénovaných lyžiarov. Je určite lepšie v najlepšom prestať, ako jazdiť do odpadnutia len preto, aby sme čo najviac využili permanentku na vlek.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 792
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 786
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 931
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 260
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 212
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 625
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 935
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 675
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 631
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

3 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

1 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

6 h

Neprehliadnite tiež

Michaela Žureková

Sami seba sa pýtate - nebudem pre toho druhého bremenom?

19 h
Ilustračné foto.

Tipy, ako obmedziť uvoľňovanie mikroplastov pri praní.

20. jan

Fašiangy sú, čo sa jedál týka, obdobím smažených sladkostí.

17. feb

Mení sa ľudské telo aj vzťahy.

28. apr