Pomôžme im k dobrým známkam

Má váš školáčik na viac, než len na trojky? Ani Einstein by možno neobjavil teóriu relativity, ak by bol hladný, dehydrovaný alebo unavený.



Povolený doping

pomoc.jpgPre správny vývin detského organizmu je dôležitý dostatok minerálov a vitamínov, ktoré nájdeme v rozličných potravinách, ale aj v tabletkovej forme. „Pre deti je vhodný prísun vitamínov v ich prirodzenej podobe - formou plnohodnotnej, vyváženej stravy,” hovorí doktorka Gibalová.

K správnemu fungovaniu mozgu prispievajú najmä takzvané „béčkové” vitamíny (B1, B6, B12 a B4). Pomáhajú udržať pozornosť a dobrú pamäť, pôsobia proti nervozite a stresu. Ich hlavným zdrojom sú obilniny, celozrnné pečivo, strukoviny, orechy, sója, mäso a mliečne výrobky.

Článok pokračuje pod video reklamou

V čase prechladnutia a stresov sa odporúča zvýšiť príjem vitamínu C, únavu a poruchy sústredenia môže spôsobovať nedostatok železa. Pre správne fungovanie nervovej sústavy je dôležitý prísun nenasýtených mastných kyselín, ktoré sa nachádzajú najmä v rybom mäse.

Správne zavlažovanie

Pre optimálny výkon školáka je dôležité nielen dostatočné množstvo, ale aj správ-na voľba nápojov. „Pre deti sú vhodné svetlé čaje, málo bublinkové stolové vody, zriedené ovocné šťavy alebo džúsy. Je však zbytočné, aby malé dieťa vláčilo do školy veľkú a ťažkú fľašu, ak je pravde-podobné, že ju prinesie s polovicou obsahu domov,” hovorí Gibalová a dodáva: „Vhodnou alternatívou je pribaliť malý nerozbitný pohárik, aby sa dieťa mohlo hocikedy pohodlne napiť z vodovodu.“

Ak sme sa rozhodli pre balené nápoje, vyhnime sa presladeným limonádam, ktoré sú pre deti nevhodné. Nielenže neuhasia smäd, ale navyše poškodzujú zuby a spôsobujú nadváhu. Kolové nápoje obsahujú kofeín, ktorý je návykový, odvodňuje organizmus, vyvoláva nervozitu a zhoršuje vstrebávanie vápnika.

Palivo na dobrý výkon

pomoc2_2.jpgZákladom úspechu je správny štart. Vedia to nielen športovci, ale aj odborníci na výživu. Nijaké alebo nevhodné raňajky môžu spôsobiť nielen zdravotné problémy, ale aj dopoludňajšiu únavu a nesústredenosť v škole. „Keď dieťa odmieta ráno jesť, skúsme sa pohrať s lákavou úpravou jedla,“ hovorí detská lekárka Eva Gibalová.

„Raňajky by mali byť výživné a zároveň ľahké. Na stole by nemali chýbať mliečne výrobky, celozrnný chlieb, alebo pečivo s medom, či lekvárom, obilninové vločky, zelenina a ovocie.“ Dieťa by sa malo najesť v pokojnej atmosfére.

„Ak treba, posuňme si budíček o pár minút skôr. Je to lepšie riešenie, ako hltať jedlo počas šprintu do školy. Okrem fľakov na oblečení môžu mať takéto raňajky aj horšie následky – napríklad stres, poruchy trávenia alebo zápal sliznice žalúdka,” hovorí detská lekárka.


Rozvrh hodín

„Pravidelný denný rytmus zabráni zbytočnej nervozite, hádkam a stresom. Dieťa navyše naučíme zodpovedne prístupovať k povinnostiam, čo uľahčí život nielen nám, ale najmä jemu samému,“ hovorí doktorka Gibalová. „Po návrate zo školy mu doprajme pobyt na čerstvom vzduchu. Mladý organizmus si tak upevňuje imunitu a žiačik si zároveň oddýchne od školy, uvoľní psychiku i telo,” hovorí lekárka.

S vyvetranou hlavou sa môže pustiť do domácich úloh a po ich zdolaní do surfovania po internete, sledovania televízie, hrania počítačových hier či iných zábav. Pri počítači sa odporúča tráviť polhodinu, nanajvýš hodinu denne. Čas ukladania do postele by mal byť pevným, nemenným bodom.

„U žiaka základnej školy sa väčšinou pohybuje od ôsmej do deviatej hodiny večer,“ hovorí Gibalová a dodáva: „ Spánok by mal trvať osem až desať hodín denne, podľa veku dieťaťa. Jeho dostatočné trvanie je veľmi dôležité pre regeneráciu organizmu aj pre vnútorný pocit pohody a dobrej nálady.“

Psychická pohoda

pomoc3.jpgStresu si naše dieťa užije v škole viac než dosť. Nesnažme sa z neho robiť pokračovateľa svojich vlastných nesplnených ambícií a nevyžadujme veci, na ktoré pre svoj vek alebo rozumové schopnosti jednoducho nestačí. Doma mu podľa možností doprajme pokoj, oddych a najmä veľa lásky. Napriek pracovným povinnostiam by sme si mali každý deň vyhradiť čas na vzájomnú komunikáciu a hry.

„Aj sedemročný človiečik môže mať hlavu v smútku, či riešiť z jeho pohľadu závažné problémy,” upozorňuje Gibalová. „Môže ísť nielen o stratu obľúbenej hračky, ale aj o nepochopenie učiva, problémy v detskom kolektíve či strach z učiteľa. Správny rodič by mal jeho trápenie včas zachytiť, nepodceňovať a riešiť hneď na začiatku. A predovšetkým chváliť a povzbudzovať, pretože to je podstatou výchovy úspešného človeka.”

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 643
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 687
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 396
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 407
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 769
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 412
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 726
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 658
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 791
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 246

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.

Keď varí muž: Streetfood na mastnom papieri je hit. Právom?

Cez týždeň jedzte, čo chcete, ale v sobotu si uvarte zložité jedlo.