SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Plávanie: Námaha bez kvapiek potu

Veľmi vhodným a príjemným pohybom pre telo je plávanie. Inštruktor fitnescentra InPulse Martin Balážik nám vysvetlí, čo treba urobiť, aby kondícia rástla bez toho, že by sme sa vo vode zbytočne veľa „narobili“.



h2o_1.jpgPlávanie je šport užitočný zo všetkých stránok pre všetky vekové kategórie. „Nenamáhajú sa pri ňom kĺby, zlepšuje sa kondícia a vytrvalosť, trénujú sa svaly. Je to aj výborný regeneračný prostriedok a doplnková aktivita k inému športu,“ hovorí tréner.

Pri každom plaveckom spôsobe, či už sú to prsia, kraul, znak, alebo delfín, je dôležitá technika. Bez nej sa ľahko môže stať, že sa príliš veľa „narobíme“, ale bez očakávaného efektu: „Človek sa musí najmä poriadne vyplávať – teda naučiť sa plávať určitým štýlom technicky správne. Napríklad pri prsiach by nemal robiť zábery rukami príliš rýchlo a po povrchu hladiny, ale plynulo a dôkladne. Základom je súhra práce rúk a nôh.“

Začnime s inštruktorom

Najmä pri malých deťoch je dôležité, aby sa s vodou najskôr „skamarátili“. „Vhodné sú rôzne hry, naháňačky v bazéne a iné zábavné aktivity,“ hovorí tréner, podľa ktorého je určite najlepšie, ak sa deti učia plávať pod vedením inštruktora. „Iba tak zaručíme, že si osvoja správnu techniku a základy.“

Aby nadobudli vo vode istotu, môžeme im pomôcť nafukovacími rukávmi alebo kolesom: „Vďaka nim si ľahšie zvyknú na vodné prostredie, ale samotné učenie plávania by malo prebiehať bez nich,“ uzatvára tréner.

Rovnomerná záťaž

K výhodám plávania patrí aj to, že voda lepšie odvádza teplo, takže sa v nej cítime príjemnejšie a nezahrejeme sa tak, ako napríklad pri behu: „Ideálne je plávať vo vlažnej vode, nie príliš prehriatej. Zo zdravotného hľadiska je tiež dobré, že plavec rovnomerne zaťažuje, a teda aj rozvíja obe strany tela.“ Kedy nám môže plávanie spôsobiť problémy? Určite by sme sa nemali snažiť podávať väčšie výkony veľmi unavení, najedení alebo pod vplyvom alkoholu.

Pre bezpečnosť by človek nemal plávať v blízkosti plavidiel, v noci, ani sám vo voľnej vode. „Nie je dobré preceňovať svoje schopnosti, ale samotné plávanie určite nikomu neublíži. Samozrejme, v bazéne nás môže prekvapiť napríklad alergická reakcia na chlór,“ vysvetľuje Balážik. Všetci tí, ktorých plavecké schopnosti nepatria k najlepším, by mali plávať iba na miestach pod dohľadom plavčíka.

h2o_2.jpgTréningový plán pre začiatočníkov
  • Pozitívne zdravotné účinky dosiahneme, ak budeme plávať 3--krát do týždňa.
  • Intenzita činnosti by sa mala pohybovať od 120 do 150 pulzov z maximálnej srdcovej frekvencie. Tieto údaje si ľahko skontrolujeme pomocou merača tepovej frekvencie.
  • Ideálne je zaplávať 500 metrov v rozpätí 15 minút, alebo si túto vzdialenosť rozdeliť na 3--krát 5 minút, s dvoma prestávkami po 2 až 3 minúty.
  • Plávame štýlom, ktorý najlepšie ovládame, ale aby sme vystriedali zaťažované svalové skupiny, snažíme sa zvládnuť aj iné spôsoby.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  5. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 817
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 753
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 933
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 340
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 271
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 107
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 847
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


3 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 25m
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Nadmerná prívetivosť môže brániť pokroku v živote.


7 h
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


11 h

Podcast Medzi nami o vplyve sebalásky na sex a vzťahy.


a 1 ďalší 15 h