Plávanie: Námaha bez kvapiek potu

Veľmi vhodným a príjemným pohybom pre telo je plávanie. Inštruktor fitnescentra InPulse Martin Balážik nám vysvetlí, čo treba urobiť, aby kondícia rástla bez toho, že by sme sa vo vode zbytočne veľa „narobili“.



h2o_1.jpgPlávanie je šport užitočný zo všetkých stránok pre všetky vekové kategórie. „Nenamáhajú sa pri ňom kĺby, zlepšuje sa kondícia a vytrvalosť, trénujú sa svaly. Je to aj výborný regeneračný prostriedok a doplnková aktivita k inému športu,“ hovorí tréner.

Pri každom plaveckom spôsobe, či už sú to prsia, kraul, znak, alebo delfín, je dôležitá technika. Bez nej sa ľahko môže stať, že sa príliš veľa „narobíme“, ale bez očakávaného efektu: „Človek sa musí najmä poriadne vyplávať – teda naučiť sa plávať určitým štýlom technicky správne. Napríklad pri prsiach by nemal robiť zábery rukami príliš rýchlo a po povrchu hladiny, ale plynulo a dôkladne. Základom je súhra práce rúk a nôh.“

Začnime s inštruktorom

Najmä pri malých deťoch je dôležité, aby sa s vodou najskôr „skamarátili“. „Vhodné sú rôzne hry, naháňačky v bazéne a iné zábavné aktivity,“ hovorí tréner, podľa ktorého je určite najlepšie, ak sa deti učia plávať pod vedením inštruktora. „Iba tak zaručíme, že si osvoja správnu techniku a základy.“

Aby nadobudli vo vode istotu, môžeme im pomôcť nafukovacími rukávmi alebo kolesom: „Vďaka nim si ľahšie zvyknú na vodné prostredie, ale samotné učenie plávania by malo prebiehať bez nich,“ uzatvára tréner.

Rovnomerná záťaž

K výhodám plávania patrí aj to, že voda lepšie odvádza teplo, takže sa v nej cítime príjemnejšie a nezahrejeme sa tak, ako napríklad pri behu: „Ideálne je plávať vo vlažnej vode, nie príliš prehriatej. Zo zdravotného hľadiska je tiež dobré, že plavec rovnomerne zaťažuje, a teda aj rozvíja obe strany tela.“ Kedy nám môže plávanie spôsobiť problémy? Určite by sme sa nemali snažiť podávať väčšie výkony veľmi unavení, najedení alebo pod vplyvom alkoholu.

Pre bezpečnosť by človek nemal plávať v blízkosti plavidiel, v noci, ani sám vo voľnej vode. „Nie je dobré preceňovať svoje schopnosti, ale samotné plávanie určite nikomu neublíži. Samozrejme, v bazéne nás môže prekvapiť napríklad alergická reakcia na chlór,“ vysvetľuje Balážik. Všetci tí, ktorých plavecké schopnosti nepatria k najlepším, by mali plávať iba na miestach pod dohľadom plavčíka.

h2o_2.jpgTréningový plán pre začiatočníkov
  • Pozitívne zdravotné účinky dosiahneme, ak budeme plávať 3--krát do týždňa.
  • Intenzita činnosti by sa mala pohybovať od 120 do 150 pulzov z maximálnej srdcovej frekvencie. Tieto údaje si ľahko skontrolujeme pomocou merača tepovej frekvencie.
  • Ideálne je zaplávať 500 metrov v rozpätí 15 minút, alebo si túto vzdialenosť rozdeliť na 3--krát 5 minút, s dvoma prestávkami po 2 až 3 minúty.
  • Plávame štýlom, ktorý najlepšie ovládame, ale aby sme vystriedali zaťažované svalové skupiny, snažíme sa zvládnuť aj iné spôsoby.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 839
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 709
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 145
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 324
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 064
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 047
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 551
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 547
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 081
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Pätnásť filmov, ktoré by mala vidieť každá žena

Každý film si nájde svojho fanúšika, niektoré sú zamerané na ženy, aby ich inšpirovali, varovali alebo zabavili.

Na výlete v košickom regióne: Ktoré miesta by ste mali navštíviť?

Košický región ponúka množstvo turistických zaujímavostí.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prinášame rozhovor s netradičnou šperkárkou Evou Vokounovou, plavkovú módu aj cestovanie.

Šperkárka Eva Vokounová vyrába netradičné záušnice ako jediná v Európe

Rada dodáva ženám sebavedomie, chýba jej na nich ženskosť.