Podľa toho, na akom povrchu budeme najčastejšie bicyklovať, si vyberieme cestný, horský alebo trekkingový bicykel. Napriek tomu, že existuje široký výber dámskych modelov, naše potreby dokáže uspokojiť aj pánsky bicykel s primerane vysokým rámom.
„Komfort a pohodlie ovplyvňujú spolu s ďalšími časťami bicykla kvalita sedla a jeho výška. Aby ste si výšku mohli bezchybne nastaviť a dosiahnuť optimálny sed, potrebujete správnu veľkosť rámu. Ten musí zodpovedať vašej postave. Šírka riadidiel by mala byť približne rovnaká ako šírka ramien,“ podrobnejšie vysvetľuje Miro Kováč.
Investujte do kvality
Kvalitný bicykel kúpime od desaťtisíc korún vyššie. Investovať by sme mali aj do špeciálneho oblečenia a doplnkov. Z hľadiska bezpečnosti je naozajstnou nevyhnutnosťou prilba. Zraneniam pri páde zabránia aj chrániče kolien a lakťov a gélové rukavice. Vďaka dámskym cyklistickým nohaviciam s hrubou vložkou vo vnútri, ktoré sa nosia priamo na tele, bez spodnej bielizne, nás už nikdy nebude bolieť rozkrok.
Tri vrstvy na tele
Neoceniteľné služby nám poskytne aj funkčné cyklistické oblečenie. Skladá sa z troch vrstiev, pričom každá z nich plní inú funkciu. Prvá vrstva pozostáva z tielka alebo trička s krátkym rukávom a krátkych nohavíc. Saje pot a odvádza ho od pokožky.
Druhá vrstva, najčastejšie cyklistický dres, telo udržuje v teple. Tretia vrstva nás chráni pred nepriaznivým počasím. S výberom obuvi si hlavu príliš lámať nemusíme. „Aj keď existujú špeciálne cyklistické topánky, pokojne si vystačíte s obyčajnými teniskami so spevnenou podrážkou,“ dodáva Kováč.
Tréningový plán pre začiatočníkovBicyklujme trikrát v týždni, minimálne tridsať minút, najlepšie v skupinke podobných nadšencov. Po dni tréningu zaraďme deň voľna. Väčší úspech dosiahneme, ak trikrát týždenne prejdeme dvadsať kilometrov, než keď v sobotu a v nedeľu absolvujeme dvakrát päťdesiat kilometrov. Strážme si ideálnu tepovú frekvenciu približne 130 tepov za minútu. Nikdy nechoďme „na doraz“.
Približne po desiatich minútach jazdy by sme sa mali začať intenzívnejšie potiť. Pot je dôkaz, že bicyklujeme v správnom tempe. Pri únave z bicykla neschádzajme, len znížme rýchlosť, aby nám zbytočne nestuhli svaly. Postupne jazdu predlžujme na jednu až tri hodiny. Na zvýšenú záťaž si zvykajme postupne. Predídeme tak nepríjemným stavom, ako sú nevoľnosť, pichanie v boku alebo „svalovica“.
Autor: Dana Haščáková