Stratená batožina Začiatkom júna sme boli na dovolenke v Egypte. Počas letu do Hurghady sa nám stratil jeden kufor. V Hurghade sme o tom informovali pracovníkov leteckej spoločnosti. Tvrdili, že časť batožiny sa zdržala na letisku vo Viedni a ubezpečovali nás, že v priebehu niekoľkých dní nám ho dopravia priamo do hotela, v ktorom sme bývali. Do konca dovolenky, teda do dvoch týždňov, nám ho však nevrátili. Zatiaľ nám neodpovedali ani na písomnú výzvu, ktorú sme im poslali hneď po návrate. Ako by sme mali postupovať?
Viera Balážová z Hlohovca
Prvým a najdôležitejším krokom je po prílete spísať s leteckou spoločnosťou záznam o nedoručení batožiny, takzvaný PIR, v ktorom okrem iného uvediete, kde sa budete na dovolenke nachádzať a kam vám ju majú doručiť. Letecká spoločnosť pátra po nedoručenej batožine 21 dní.
Ak ju do tohto termínu nenájdu, batožina je vyhlásená za stratenú a cestujúci má nárok na vyplatenie odškodného. Ak nebolo s poisťovňou dohodnuté inak, letecká spoločnosť vypláca vo väčšine prípadov 20 USD za kilogram registrovanej batožiny.
Preto je nutné, ak máte so sebou cenné veci, uzavrieť v komerčnej poisťovni dodatočné poistenie.
Peniaze, fotoaparáty, kamery, mobilné telefóny, laptopy a iné cennejšie veci zásadne patria do príručnej batožiny. Ak sa batožina nájde a doručí cestujúcemu, je nevyhnutné hneď si ju pri preberaní skontrolovať a prípadné poškodenie poznačiť do preberacieho protokolu, inak nie je možné požadovať náhradu.
Ako má vyzerať zmluva o zájazde?
Objednali sme si u cestovnej kancelárie zájazd na september. Zmluvu sme zatiaľ nepodpísali, pretože sme zistili, že v nej chýbajú niektoré podľa nás dôležité informácie. Systém stravovania, teda polpenziu alebo plnú penziu, si údajne môžeme vybrať až priamo na mieste, pričom zástupcovia CK nám nevedeli povedať ani to, o aký typ raňajok pôjde. Neboli tam presne napísané ani podmienky zdravotnej starostlivosti, napríklad či bude lekár priamo v hoteli. Ktoré informácie o zájazde musia byť v zmluve písomne dohodnuté?
Andrea Gáliková z Bratislavy Presný výpočet informácií, ktoré by mali byť uvedené v zmluve o zabezpečení zájazdu, zrejme neexistuje. V každom prípade však máte vy, ako jedna zo zmluvných strán, právo svoje požiadavky do zmluvy zapracovať a je na druhej strane, teda na cestovnej kancelárii, či ich bude, alebo nebude akceptovať.
Je tiež dôležité prečítať si zmluvné podmienky danej CK, aby ste vedeli, na čo máte podľa zmluvy nárok a na čo nie. Máte tiež právo požadovať čo najúplnejšie informácie o zájazde a je len na kancelárii, či vám ich dá, alebo nie.
Zistenie typu stravovania v hoteli určite nepatrí medzi ťažšie získateľné informácie, rovnako ani to, či je v hoteli stála lekárska služba.
Záleží naozaj len na serióznosti kancelárie, koľko informácií je schopná, alebo ochotná vám poskytnúť.
Autor: na otázky odpovedal Peter Vlašič, riaditeľ CK Millennium Travel