Ako nepribrať zo stresu

Celý deň sme v jednom kole, pritom toho ani veľa nezjeme a napriek tomu priberáme. Na vine je stres, ktorý núti naše telo ukladať zásoby na horšie časy. Dá sa proti tomu niečo robiť?

Môže za to kortizol
Ľudské telo už státisíce rokov funguje rovnakým spôsobom. Preto keď nás dnes vystresuje šéf v kancelárii, reaguje podobnými biochemickými reakciami ako keď našich prapredkov naháňal po stepi lev. Hormonálna hladina nás vyburcuje k boju alebo k úteku. Ak takýto stav ohrozenia trvá dlhší čas, organizmus sa začne brániť tým, že vylučuje cez nadobličky hormón kortizol. Ten je zodpovedný za látkovú premenu, pomáha urýchlenému transportu cukru a ukladá jeho energiu vo forme tuku, predovšetkým v tukových bunkách na bruchu. Telo takto uskladňuje energiu na „horšie časy“ a robí si zásoby, čím vlastne spomaľuje metabolizmus a spôsobuje problémy s nadváhou. Uložený tuk na bruchu je nielen estetickou chybou na kráse, ale navyše zvyšuje aj riziko infarktu, cukrovky a iných nebezpečných ochorení.

Ideálna potrava pre vystresovaných
Základom sú výživné raňajky, ktoré ochránia organizmus pred stresovými situáciami aspoň do obeda. Výborné sú napríklad ovsené vločky zaliate ovocným džúsom alebo jogurtom, ktoré obalia naše vystresované nervy vitamínom B a uvoľňujúcim magnéziom. Počas hektického pracovného dňa je dobré mať v zásuvke pracovného stola ľahké „dobíjače energie“ ako napríklad čerstvé ovocie, slnečnicové jadierka, müsli tyčinky bez cukru alebo jogurty. Obed by mal byť ľahký a výživný, v ideálnom prípade by mal obsahovať nízkotučné bielkoviny a zeleninu. Vyhýbať sa treba ťažkým mastným jedlám. To isté platí pre večeru. Pritom je dôležité dodržiavať pitný režim. Ak je organizmus dehydrovaný, je menej výkonný a človek môže trpieť poruchami koncentrácie. Ideálna na uhasenie smädu je tichá stolová voda, ktorú môžeme dopĺňať zeleninovými šťavami alebo
bylinkovými čajmi.

Stres a diéty
Nadváha zo stresu sa nedá zlikvidovať hladovkou. Lebo keď telo hladuje, je ešte viac vystresované a má tendenciu ešte viac „škrečkovať“ tuky. Navyše hladný mozog robí viac chýb ako sýty, čo tiež nie je ideálne na zvládnutie stresových situácií. Upokojiť ho môžeme len pravidelným prísunom potravy, to znamená, že by sme mali jesť päť až šesť menších porcií jedla s vyváženým zložením. V ideálnom prípade by mali obsahovať uhľohydráty aj bielkoviny, aby organizmus nemal pocit, že mu niečo chýba. Len tak sa nám podarí zbytočne nerozkolísať hladinu cukru v krvi a dlhými prestávkami medzi jedlom nezvyšovať produkciu kortizolu. Pritom by sme mali mať dosť energie na zvládnutie akejkoľvek záťaže.

Dá sa schudnúť v strese?
Šanca je vždy, len ju treba správne uchopiť. Veľa ľudí sa snaží odbúrať stres práve konzumom jednoduchých cukrov v sladkých nápojoch, alkohole, keksíkoch a čokoládkach. Tie potom rozkolíšu hladinu cukru v krvi a nabádajú organizmus na vytváranie nových tukových zásob. Pri vystresovanom spôsobe života platí rovnaká matematika ako keď je organizmus v pokoji – pomer prijatých kalórií by nemal byť väčší ako výdaj energie. Okrem správneho stravovania netreba zabúdať na cvičenie. Kto trpí nadváhou zo stresu, ten dokáže schudnúť len pri primeranom pohybe. Ten pomôže rozprúdiť spomalený metabolizmus, vytvoriť svalové tkanivo, ktoré lepšie spáli energiu a navyše vyprodukovať hormóny šťastia – endorfíny, ktoré účinne znižujú psychické napätie pri strese.

Tabletky na zníženie kortizolu
Ako podpora pri zhadzovaní nadbytočných kilogramov môžu čiastočne poslúžiť aj výživové doplnky z lekárne na znižovanie hladiny kortizolu. Samy osebe však žiadne zázraky nedokážu. To znamená, že nemá zmysel kupovať si ich, ak zároveň neupravíme stravovací režim a nezačneme sa viac hýbať.

Čo všetko vyrába stres
Na vine nie sú len konfliktné situácie, do ktorých sa dostávame, ak má niekto odlišný názor ako my. Väčšina ľudí dnes trpí chronickým stresom pre nedostatok voľného času, prehnané nároky v práci, civilizačné choroby, zhoršujúci sa stav životného prostredia a celkovo nezdravý životný štýl, ktorý je na hony vzdialený od súladu s prírodou.

Čo uvoľní stres
Niekomu pomôže fyzická námaha, napríklad cvičenie v posilňovni, beh alebo prechádzka so psíkom v prírode. Niekto zasa pre zmenu rád číta, počúva hudbu alebo sa dokáže uvoľniť pri varení. Extrémne vystresovaným ľuďom môže pomôcť autogénny tréning, dychové cvičenia alebo joga. Nie je dôležité, čo robíme, ale či z toho máme radosť a môžeme pritom zabudnúť na starosti.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 622
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 298
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 365
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 401
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 872
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 576
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 146
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 043
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Ako dopriať telu láskyplnú starostlivosť a nadviazať s ním vzťah

V kolobehu rôznorodých podnetov človek ľahko stráca kontakt sám so sebou.

Spánok v podprsenke – áno či nie?

Odporcovia z radov odborníkov argumentujú negatívnym dopadom na zdravie.

Módu na Brit Awards ovládla stávka na istotu, hviezdy zabudli experimentovať

Speváčky, hudobníčky a modelky sa na odovzdávaní cien najlepšej britskej hudby odeli najmä do tmavších farieb.

Modelka visela z mrakodrapu bez istenia, skončila na polícii

Ruská hviezda z Instagramu Viki Odintcova v Dubaji predviedla extrémny kúsok pre efektné fotografie, argumentovala tým, že chcela poukázať na zlú zabezpečenosť budovy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop