Rodičovstvo je veda 5.

Záverom si pripomeňme, že ťažké chvíle s deťmi do troch rokov sú spôsobené ich nezrelým mozgom a tak nikdy netrestajte za správanie, ktoré vám ide na nervy, ak je spôsobené nezrelosťou mozgových systémov batoľaťa.

Uvažujte vždy preventívne – ako ho zdravo nakŕmiť, včas uspať, dosýta vyvetrať a vhodne zamestnať, aby vám jeho neposednosť a reakcie nezrelého mozgu nepokazili deň. Vyžaduje to dosť času a námahy, ale v konečnom dôsledku sa to určite vypláca.

Ďalej si zopakujme, že korigovať správanie hnevom, krikom a rozkazmi môže viesť k zbytočnej precitlivenosti. Dobré výsledky určite dosiahnete, ak si budete menej všímať zlé správanie a venujete veľa pozornosti tomu dobrému.

Metóda time-in (čas vašej spoločnej intenzívnej hry a láskavej pozornosti – základný kameň spolupráce a sebaúcty dieťaťa) je často ako prevencia lepšia než následný nevyhnutný time-out (strata privilégií a izolácia), keď už nič iné nezaberá. Majte pevne zaužívané pravidlá v rodine aj vo výchove a dôsledne ich dodržiavajte. Paradoxne dávajú deťom pocit bezpečia. Vychovávajte k disciplíne, no s možnosťou voľby – disciplína, ktorá zároveň rešpektuje dôstojnosť dieťaťa, je veľký dar.

Starajte sa o seba
Rodičovstvo je jedno z najnáročnejších zamestnaní. Okrem čarovných, radostných chvíľ plných vnútorného uspokojenia vás čaká zároveň prerušovaný spánok, ťažké skúšky trpezlivosti a more sebaovládania. Ak máte byť pokojní a milujúci rodičia, musíte sa o seba starať. Váš duševný stav už počas tehotenstva ovplyvňuje vývin plodu, ktorý ak je vystavený stresu, bude veľmi uplakaným dieťaťom.

Do svojho bábätka sa ihneď po pôrode intenzívne zaľúbite a tento pocit pretrvá – pokiaľ nepatríte k jednej desatine matiek trpiacich popôrodnými depresiami. Avšak okrem obrovskej radosti vás čaká veľa práce. Byť noc i deň sedem dní v týždni nepretržite „v službe“ je veľmi náročné.

Predstavte si typický deň matky na materskej. Synček si práve vymohol hračku a vy sa snažíte dať najavo nadšenie, aby ste posilnili jeho radosť. Potom sa na vás hodí a chce zápasiť. Vy viete, že je to dobré pre jeho mozog, takže nemôžete odmietnuť. Potom mu dáte keks a on sa zúfalo rozplače, lebo sa mu v ruke zlomí. Podáte mu iný, no zaženie sa na vás, lebo on chcel práve tento. Chce, aby ste keks opravili. Keď mu vysvetlíte, že sa to nedá, hodí hrnček s mliekom na dlážku. Teraz musíte nájsť spôsob, ako ho naučiť, že toto nie je vhodné správanie.

Neskôr mu vonku pomáhate zmieriť sa so skutočnosťou, že si nemôže chovať mačku v obývačke. Okrem toho musíte zasiahnuť, lebo kopol cudzie dieťa. Už vás zmáha únava a váš syn chce, aby ste sa pozerali, ako stláča klaksón na žltom nákladiaku. Pri každom zatrúbení na vás pozrie a čaká, že poviete „fíha!“, a keď to urobíte, celý sa rozžiari. Ten úsmev je pre vás úžasný, ale keď vás dvadsiaty raz žiada, aby ste sa pozerali, začnete – nevyspatá - strácať trpezlivosť.

Napriek tomu, keďže viete, že pozornosť a pochvala priaznivo vplývajú na jeho vývin, opakujete to stále dookola. Večer musíte malému pomôcť prekonávať hnev, lebo odmieta ísť do pyžamka a spať sám. Na dôvažok máte manžela, ktorý neustále vyžaduje vašu pozornosť a starostlivosť.

Po dlhom dni strávenom s malým dieťaťom potrebujete pokoj. Prečo je to tak? Lebo regulovať mozog dieťaťa môžete len určitý čas, potom aj vy potrebujete emocionálnu reguláciu. Váš nervový systém už nefunguje vyrovnane, čím sa pocit hlbokej únavy len prehlbuje. Ak máte pocit uštvanosti, neustále vybuchujete a pri najmenšom podnete reagujete prudkým hnevom, svedčí to o biochemickej dysregulácii.

Nie ste schopná zapnúť predný mozog a porozmýšľať o vhodnej reakcii, ale okamžite prepínate na systém hnevu v strednom mozgu. Strácate schopnosť jasného myslenia a chce sa vám stále kričať. Všetko vám lezie na nervy a veci, ktoré normálne zvládate, vás privádzajú do šialenstva. Je najvyšší čas konať.

Potraviny na zlepšenie nálady
Jedzte veľa banánov, chleba, cestovín, mäsa, orechov a olejnatých rýb. Raňajkujte. Ľudia, ktorí neraňajkujú, pociťujú depresiu a úzkosť až štyrikrát častejšie ako ostatní. Obedujte výdatne. Vyhýbajte sa sladkostiam a sladkým nápojom, namiesto toho si doprajte ovocie a ovocné šťavy. Vypite šesť veľkých pohárov vody denne. Výborný je harmančekový čaj, je to mierne sedatívum. Večer jedzte potraviny bohaté na sacharidy a pouvažujte o výživových doplnkoch. Kávu si dajte len po dobrom obede.

Dobíjanie energie a obnovenie rovnováhy
Prečítajte si knihu, napustite vaňu, zavolajte priateľke. Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zmierniť stres, je tráviť čas s vám príjemnými ľuďmi. Ide o to identifikovať ľudí, ktorí vás vedia utešiť, upokojiť, a tráviť s nimi dosť času. Vyhýbajte sa ľuďom z vášho okolia, ktorí na vás pôsobia negatívne a oberajú vás o emocionálnu rovnováhu, inými slovami aktivujú vo vás vysoké hladiny stresových hormónov a spôsobujú, že ste v stave predráždenosti.

Choďte sa prejsť vždy, keď je to len trochu možné. Doprajte si masáž alebo saunu aspoň raz týždenne, prechádzky, plávanie, akýkoľvek pohyb. Poseďte si v krásnej záhrade alebo mestskom parku. Nezabudnite na liečivú moc smiechu. Poproste o pomoc včas, nečakajte na pocit uštvanosti, vyčerpania a depresie.

Trávte veľa času s partnerom, ak si chcete zachovať emocionálne zdravie. Chvíle s milovanou osobou, pri ktorej sa cítite uvoľnene, aktivujú opioidy v mozgu, čo vám dodá pocit pohody. Od detí v žiadnom prípade neočakávajte, že nahradia partnera, a to ani v dospelosti. Nie je správne urobiť si z dieťaťa dôverníka alebo poradcu. Deti majú dosť vlastných problémov, ktoré im zaberajú všetok čas, nemôžu sa zaoberať vašimi.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 319
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 965
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 110
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 751
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 612
  7. Kam do tepla v januári? 1 966
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 792
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 615
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 975

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď a nie je iba jedna

Aké sú motivácie tých, ktorí páchajú neveru a prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

Wellness cestovanie: Čo si pod novým trendom predstaviť?

Cestovanie, ktoré má v prvom rade priniesť oddych a očistu mysle, je staro-novou záležitosťou v inovatívnom šate.

Dolly Parton: Ako sa z obyčajného dievčaťa stala kráľovná country

Blýskavé kostýmy, výrazný mejkap, objemné platinové blond vlasy a typický „hrkálkový“ hlas, to všetko tvorí legendu country hudby.

Sedem malých predsavzatí pre vašu krásu

Toto je niekoľko drobností, ktoré môžeme urobiť, aby sme pomohli pleti či vlasom.

Desať receptov na muffiny

Jednoduché, zdravé aj rafinované recepty na koláčiky v košíčku.