Rodičovstvo je veda 5.

Záverom si pripomeňme, že ťažké chvíle s deťmi do troch rokov sú spôsobené ich nezrelým mozgom a tak nikdy netrestajte za správanie, ktoré vám ide na nervy, ak je spôsobené nezrelosťou mozgových systémov batoľaťa.

Uvažujte vždy preventívne – ako ho zdravo nakŕmiť, včas uspať, dosýta vyvetrať a vhodne zamestnať, aby vám jeho neposednosť a reakcie nezrelého mozgu nepokazili deň. Vyžaduje to dosť času a námahy, ale v konečnom dôsledku sa to určite vypláca.

Ďalej si zopakujme, že korigovať správanie hnevom, krikom a rozkazmi môže viesť k zbytočnej precitlivenosti. Dobré výsledky určite dosiahnete, ak si budete menej všímať zlé správanie a venujete veľa pozornosti tomu dobrému.

Metóda time-in (čas vašej spoločnej intenzívnej hry a láskavej pozornosti – základný kameň spolupráce a sebaúcty dieťaťa) je často ako prevencia lepšia než následný nevyhnutný time-out (strata privilégií a izolácia), keď už nič iné nezaberá. Majte pevne zaužívané pravidlá v rodine aj vo výchove a dôsledne ich dodržiavajte. Paradoxne dávajú deťom pocit bezpečia. Vychovávajte k disciplíne, no s možnosťou voľby – disciplína, ktorá zároveň rešpektuje dôstojnosť dieťaťa, je veľký dar.

Starajte sa o seba
Rodičovstvo je jedno z najnáročnejších zamestnaní. Okrem čarovných, radostných chvíľ plných vnútorného uspokojenia vás čaká zároveň prerušovaný spánok, ťažké skúšky trpezlivosti a more sebaovládania. Ak máte byť pokojní a milujúci rodičia, musíte sa o seba starať. Váš duševný stav už počas tehotenstva ovplyvňuje vývin plodu, ktorý ak je vystavený stresu, bude veľmi uplakaným dieťaťom.

Do svojho bábätka sa ihneď po pôrode intenzívne zaľúbite a tento pocit pretrvá – pokiaľ nepatríte k jednej desatine matiek trpiacich popôrodnými depresiami. Avšak okrem obrovskej radosti vás čaká veľa práce. Byť noc i deň sedem dní v týždni nepretržite „v službe“ je veľmi náročné.

Predstavte si typický deň matky na materskej. Synček si práve vymohol hračku a vy sa snažíte dať najavo nadšenie, aby ste posilnili jeho radosť. Potom sa na vás hodí a chce zápasiť. Vy viete, že je to dobré pre jeho mozog, takže nemôžete odmietnuť. Potom mu dáte keks a on sa zúfalo rozplače, lebo sa mu v ruke zlomí. Podáte mu iný, no zaženie sa na vás, lebo on chcel práve tento. Chce, aby ste keks opravili. Keď mu vysvetlíte, že sa to nedá, hodí hrnček s mliekom na dlážku. Teraz musíte nájsť spôsob, ako ho naučiť, že toto nie je vhodné správanie.

Neskôr mu vonku pomáhate zmieriť sa so skutočnosťou, že si nemôže chovať mačku v obývačke. Okrem toho musíte zasiahnuť, lebo kopol cudzie dieťa. Už vás zmáha únava a váš syn chce, aby ste sa pozerali, ako stláča klaksón na žltom nákladiaku. Pri každom zatrúbení na vás pozrie a čaká, že poviete „fíha!“, a keď to urobíte, celý sa rozžiari. Ten úsmev je pre vás úžasný, ale keď vás dvadsiaty raz žiada, aby ste sa pozerali, začnete – nevyspatá - strácať trpezlivosť.

Napriek tomu, keďže viete, že pozornosť a pochvala priaznivo vplývajú na jeho vývin, opakujete to stále dookola. Večer musíte malému pomôcť prekonávať hnev, lebo odmieta ísť do pyžamka a spať sám. Na dôvažok máte manžela, ktorý neustále vyžaduje vašu pozornosť a starostlivosť.

Po dlhom dni strávenom s malým dieťaťom potrebujete pokoj. Prečo je to tak? Lebo regulovať mozog dieťaťa môžete len určitý čas, potom aj vy potrebujete emocionálnu reguláciu. Váš nervový systém už nefunguje vyrovnane, čím sa pocit hlbokej únavy len prehlbuje. Ak máte pocit uštvanosti, neustále vybuchujete a pri najmenšom podnete reagujete prudkým hnevom, svedčí to o biochemickej dysregulácii.

Nie ste schopná zapnúť predný mozog a porozmýšľať o vhodnej reakcii, ale okamžite prepínate na systém hnevu v strednom mozgu. Strácate schopnosť jasného myslenia a chce sa vám stále kričať. Všetko vám lezie na nervy a veci, ktoré normálne zvládate, vás privádzajú do šialenstva. Je najvyšší čas konať.

Potraviny na zlepšenie nálady
Jedzte veľa banánov, chleba, cestovín, mäsa, orechov a olejnatých rýb. Raňajkujte. Ľudia, ktorí neraňajkujú, pociťujú depresiu a úzkosť až štyrikrát častejšie ako ostatní. Obedujte výdatne. Vyhýbajte sa sladkostiam a sladkým nápojom, namiesto toho si doprajte ovocie a ovocné šťavy. Vypite šesť veľkých pohárov vody denne. Výborný je harmančekový čaj, je to mierne sedatívum. Večer jedzte potraviny bohaté na sacharidy a pouvažujte o výživových doplnkoch. Kávu si dajte len po dobrom obede.

Dobíjanie energie a obnovenie rovnováhy
Prečítajte si knihu, napustite vaňu, zavolajte priateľke. Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zmierniť stres, je tráviť čas s vám príjemnými ľuďmi. Ide o to identifikovať ľudí, ktorí vás vedia utešiť, upokojiť, a tráviť s nimi dosť času. Vyhýbajte sa ľuďom z vášho okolia, ktorí na vás pôsobia negatívne a oberajú vás o emocionálnu rovnováhu, inými slovami aktivujú vo vás vysoké hladiny stresových hormónov a spôsobujú, že ste v stave predráždenosti.

Choďte sa prejsť vždy, keď je to len trochu možné. Doprajte si masáž alebo saunu aspoň raz týždenne, prechádzky, plávanie, akýkoľvek pohyb. Poseďte si v krásnej záhrade alebo mestskom parku. Nezabudnite na liečivú moc smiechu. Poproste o pomoc včas, nečakajte na pocit uštvanosti, vyčerpania a depresie.

Trávte veľa času s partnerom, ak si chcete zachovať emocionálne zdravie. Chvíle s milovanou osobou, pri ktorej sa cítite uvoľnene, aktivujú opioidy v mozgu, čo vám dodá pocit pohody. Od detí v žiadnom prípade neočakávajte, že nahradia partnera, a to ani v dospelosti. Nie je správne urobiť si z dieťaťa dôverníka alebo poradcu. Deti majú dosť vlastných problémov, ktoré im zaberajú všetok čas, nemôžu sa zaoberať vašimi.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 245
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 228
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 347
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 288
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 056
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 350
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 006
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 430
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 083
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

ŠPORT

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je ešte skoro, vraví Šupler o hráčoch do 18 rokov.

KOMENTÁRE

Oponenti návrhu Beblavého a Mihála šliapu vodu

Poslanci navrhli, aby firmy v inzerátoch uvádzali výšku minimálnej mzdy.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

Neprehliadnite tiež

Spoznajte Dunaj z paluby výletnej lode

Výlet na vlnách najväčšej rieky, ktorá preteká našim územím, ponúka množstvo zážitkov.

Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

Sedieť celý deň v práci môže mať fatálne následky na zdravie.

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

Jej syn je dcéra: Američanka prijala zmenu 4-ročného syna na dievča

Je kresťanka a republikánka. Najviac sa obávala, čo si o nej pomyslia ostatní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop