SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Rodičovstvo je veda 5.

Záverom si pripomeňme, že ťažké chvíle s deťmi do troch rokov sú spôsobené ich nezrelým mozgom a tak nikdy netrestajte za správanie, ktoré vám ide na nervy, ak je spôsobené nezrelosťou mozgových systémov batoľaťa.

Uvažujte vždy preventívne – ako ho zdravo nakŕmiť, včas uspať, dosýta vyvetrať a vhodne zamestnať, aby vám jeho neposednosť a reakcie nezrelého mozgu nepokazili deň. Vyžaduje to dosť času a námahy, ale v konečnom dôsledku sa to určite vypláca.

Ďalej si zopakujme, že korigovať správanie hnevom, krikom a rozkazmi môže viesť k zbytočnej precitlivenosti. Dobré výsledky určite dosiahnete, ak si budete menej všímať zlé správanie a venujete veľa pozornosti tomu dobrému.

Metóda time-in (čas vašej spoločnej intenzívnej hry a láskavej pozornosti – základný kameň spolupráce a sebaúcty dieťaťa) je často ako prevencia lepšia než následný nevyhnutný time-out (strata privilégií a izolácia), keď už nič iné nezaberá. Majte pevne zaužívané pravidlá v rodine aj vo výchove a dôsledne ich dodržiavajte. Paradoxne dávajú deťom pocit bezpečia. Vychovávajte k disciplíne, no s možnosťou voľby – disciplína, ktorá zároveň rešpektuje dôstojnosť dieťaťa, je veľký dar.

Skryť Vypnúť reklamu

Starajte sa o seba
Rodičovstvo je jedno z najnáročnejších zamestnaní. Okrem čarovných, radostných chvíľ plných vnútorného uspokojenia vás čaká zároveň prerušovaný spánok, ťažké skúšky trpezlivosti a more sebaovládania. Ak máte byť pokojní a milujúci rodičia, musíte sa o seba starať. Váš duševný stav už počas tehotenstva ovplyvňuje vývin plodu, ktorý ak je vystavený stresu, bude veľmi uplakaným dieťaťom.

Do svojho bábätka sa ihneď po pôrode intenzívne zaľúbite a tento pocit pretrvá – pokiaľ nepatríte k jednej desatine matiek trpiacich popôrodnými depresiami. Avšak okrem obrovskej radosti vás čaká veľa práce. Byť noc i deň sedem dní v týždni nepretržite „v službe“ je veľmi náročné.

Predstavte si typický deň matky na materskej. Synček si práve vymohol hračku a vy sa snažíte dať najavo nadšenie, aby ste posilnili jeho radosť. Potom sa na vás hodí a chce zápasiť. Vy viete, že je to dobré pre jeho mozog, takže nemôžete odmietnuť. Potom mu dáte keks a on sa zúfalo rozplače, lebo sa mu v ruke zlomí. Podáte mu iný, no zaženie sa na vás, lebo on chcel práve tento. Chce, aby ste keks opravili. Keď mu vysvetlíte, že sa to nedá, hodí hrnček s mliekom na dlážku. Teraz musíte nájsť spôsob, ako ho naučiť, že toto nie je vhodné správanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Neskôr mu vonku pomáhate zmieriť sa so skutočnosťou, že si nemôže chovať mačku v obývačke. Okrem toho musíte zasiahnuť, lebo kopol cudzie dieťa. Už vás zmáha únava a váš syn chce, aby ste sa pozerali, ako stláča klaksón na žltom nákladiaku. Pri každom zatrúbení na vás pozrie a čaká, že poviete „fíha!“, a keď to urobíte, celý sa rozžiari. Ten úsmev je pre vás úžasný, ale keď vás dvadsiaty raz žiada, aby ste sa pozerali, začnete – nevyspatá - strácať trpezlivosť.

Napriek tomu, keďže viete, že pozornosť a pochvala priaznivo vplývajú na jeho vývin, opakujete to stále dookola. Večer musíte malému pomôcť prekonávať hnev, lebo odmieta ísť do pyžamka a spať sám. Na dôvažok máte manžela, ktorý neustále vyžaduje vašu pozornosť a starostlivosť.

Po dlhom dni strávenom s malým dieťaťom potrebujete pokoj. Prečo je to tak? Lebo regulovať mozog dieťaťa môžete len určitý čas, potom aj vy potrebujete emocionálnu reguláciu. Váš nervový systém už nefunguje vyrovnane, čím sa pocit hlbokej únavy len prehlbuje. Ak máte pocit uštvanosti, neustále vybuchujete a pri najmenšom podnete reagujete prudkým hnevom, svedčí to o biochemickej dysregulácii.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie ste schopná zapnúť predný mozog a porozmýšľať o vhodnej reakcii, ale okamžite prepínate na systém hnevu v strednom mozgu. Strácate schopnosť jasného myslenia a chce sa vám stále kričať. Všetko vám lezie na nervy a veci, ktoré normálne zvládate, vás privádzajú do šialenstva. Je najvyšší čas konať.

Potraviny na zlepšenie nálady
Jedzte veľa banánov, chleba, cestovín, mäsa, orechov a olejnatých rýb. Raňajkujte. Ľudia, ktorí neraňajkujú, pociťujú depresiu a úzkosť až štyrikrát častejšie ako ostatní. Obedujte výdatne. Vyhýbajte sa sladkostiam a sladkým nápojom, namiesto toho si doprajte ovocie a ovocné šťavy. Vypite šesť veľkých pohárov vody denne. Výborný je harmančekový čaj, je to mierne sedatívum. Večer jedzte potraviny bohaté na sacharidy a pouvažujte o výživových doplnkoch. Kávu si dajte len po dobrom obede.

Skryť Vypnúť reklamu

Dobíjanie energie a obnovenie rovnováhy
Prečítajte si knihu, napustite vaňu, zavolajte priateľke. Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zmierniť stres, je tráviť čas s vám príjemnými ľuďmi. Ide o to identifikovať ľudí, ktorí vás vedia utešiť, upokojiť, a tráviť s nimi dosť času. Vyhýbajte sa ľuďom z vášho okolia, ktorí na vás pôsobia negatívne a oberajú vás o emocionálnu rovnováhu, inými slovami aktivujú vo vás vysoké hladiny stresových hormónov a spôsobujú, že ste v stave predráždenosti.

Choďte sa prejsť vždy, keď je to len trochu možné. Doprajte si masáž alebo saunu aspoň raz týždenne, prechádzky, plávanie, akýkoľvek pohyb. Poseďte si v krásnej záhrade alebo mestskom parku. Nezabudnite na liečivú moc smiechu. Poproste o pomoc včas, nečakajte na pocit uštvanosti, vyčerpania a depresie.

Skryť Vypnúť reklamu

Trávte veľa času s partnerom, ak si chcete zachovať emocionálne zdravie. Chvíle s milovanou osobou, pri ktorej sa cítite uvoľnene, aktivujú opioidy v mozgu, čo vám dodá pocit pohody. Od detí v žiadnom prípade neočakávajte, že nahradia partnera, a to ani v dospelosti. Nie je správne urobiť si z dieťaťa dôverníka alebo poradcu. Deti majú dosť vlastných problémov, ktoré im zaberajú všetok čas, nemôžu sa zaoberať vašimi.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 255
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 331
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 173
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 814
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 961
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 893
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 215
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 544
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 124
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Zoroslav Kollár aj dvaja sudcovia idú do väzby

Policajná akcia Víchrica sa týkala celkovo desiatich ľudí.

Eskorta priváža obžalovanú bývalú podpredsedníčku Najvyššieho súdu SR Jarmilu Urbancovú.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.