Slovensko síce donedávna patrilo medzi európske krajiny s najmenej rozvinutým internetom, v poslednom období sa však toto médium u nás rozvíja neuveriteľne rýchlym tempom. Kým v minulosti prevádzkovatelia informačných webových stránok často narážali na nedôveru inzerentov a internetoví obchodníci zasa na obavy zákazníkov, ktorí neboli na takúto formu predaja zvyknutí, vývoj tieto bariéry postupne rúca. Výdavky na internetovú reklamu sa v poslednom polroku zvýšili o 60 percent a zisky z internetového obchodu vzrástli oproti vlaňajšku o viac ako 100 percent. To všetko otvára dvere novým internetovým podnikateľom, ktorí vstupujú do tohto čoraz lukratívnejšieho priestoru. Prečo sa nestať jedným z nich?
Na začiatku je nápad
Internetový biznis má na rozdiel od iných foriem podnikania jednu obrovskú výhodu - na jeho spustenie netreba veľa peňazí. Podnikateľ nemusí prenajímať veľké priestory ani zamestnávať ľudí. Viac ako kapitál sa v tejto brandži cení dobrý nápad. Ideálne je začať s niečím, čo vás baví, k čomu máte vzťah. Prečo? Lebo ak človek pracuje len pre peniaze, nedokáže podať taký dobrý výkon, ako keď niečo robí pre dobrý pocit. „Začínajúci internetový podnikateľ by mal brať svoju aktivitu spočiatku ako zábavu a nečakať hneď veľké zisky,“ radí Jozef Dvorský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod, ktorá združuje najúspešnejších internetových obchodníkov na našom území.
Skúšobné obdobie novej stránky môže trvať niekoľko mesiacov, niekedy aj rok. Po tomto čase by už jej majiteľ mal vedieť, či sa jeho myšlienka uchytila, alebo nie. Samozrejme, skôr, než sa pustí do realizácie projektu, mal by si zmapovať trh a zistiť, čo ponúka konkurencia. Púšťať sa do bitky s veľkými medzinárodnými hráčmi, ktorí spravujú hlavné spravodajské portály a internetové hypermarkety, nemá zmysel. Jednotlivec má šancu, len ak sa dokáže na niečo špecializovať. „Ideálne je orientovať sa na predaj tovaru, ktorý neponúkajú známe obchodné siete. Malo by to byť niečo, čo bežne nenájdete vo veľkých kamenných obchodoch,“ odporúča Jozef Dvorský.
Sortiment by mal byť zameraný na určitú cieľovú skupinu ľudí, napríklad na domácich majstrov, záhradkárov, cestovateľov, cyklistov, psičkárov. „Podľa prieskumov internet navštevujú najviac mladí ľudia od pätnástich do devätnástich rokov, najviac však na ňom nakupuje veková skupina od dvadsaťpäť rokov vyššie. Väčšinou ide o mužov a obyvateľov menších miest, kde nie je toľko nákupných centier ako vo veľkomestách,“ tvrdí Jozef Dvorský.
Správne zameranie na určitú cieľovú skupinu je zárukou úpechu aj pre tých, ktorí nechcú cez interent predávať tovar, ale vytvoriť informačný portál a profitovať z reklamy. Takýto projekt je o niečo náročnejší na redakčné stvárnenie stránky. Musí obsahovať dostatočné množstvo zaujímavých informácií, ktoré by mali byť denne aktualizované, aby sa naň návštevníci mali prečo vracať. Pri spustení informačnej stránky treba navyše myslieť aj na finančné možnosti potenciálnych inzerentov, ktorí ju budú živiť. Môžete napríklad vybudovať skvelý portál o alternatívnej medicíne, na Slovensku však pravdepodobne nenájdete firmy z tejto brandže, ktoré majú dosť peňazí na reklamu.
Ako byť prvý na Googli?
Ani ten najlepší nápad na svete nebude úspešný, ak sa o ňom nedozvie dostatočný počet ľudí. Kto nemá tučný balík peňazí na marketing, k tomu sa návštevníci dostanú len pri náhodnom klikaní na Googli alebo na iných vyhľadávačoch. „Tajomstvo úspechu je vo zvolení správnych kľúčových slov v textovom obsahu webovej stránky,“ upozorňuje Peter Repta z firmy Irontech, ktorý sa špecializuje na tvorbu webových stránok a poradenstvo pre internetových podnikateľov.
„Najlepšie je zamerať sa na výrazy, ktoré vystihujú predmet vášho podnikania. Ak napríklad predávate oblečenie, mohlo by to byť niečo ako predaj textilu, textil lacno a podobne.“ Zvolenie správnych kľúčových slov je celá veda. Kto nemá skúsenosti s internetovým marketingom, urobí lepšie, ak sa poradí s niekým, kto sa v tejto oblasti vyzná.
To, či sa pri zadaní kľúčových slov zobrazíte na vyhľadávači ako prvý alebo päťdesiaty, závisí od ich frekvencie. Aby bol ich počet na stránke čo najvyšší, treba do nej zakomponovať dostatok vhodných informácií, v ktorých sa budú tieto dôležité výrazy opakovať. A to aj v prípade, ak stránka nemá informačný, ale predajný charakter.
Okrem toho je dôležitý názov stránky, ktorý by mal byť krátky a jednoduchý, aby si ho návštevníci čo najlepšie zapamätali. Neodporúča sa používať cudzie slová, ktoré mnohí Slováci nevedia gramaticky správne napísať. „Kto to myslí s podnikaním na internete vážne, mal by používať vlastnú doménu a webhosting,“ upozorňuje Jozef Dvorský.
Začínajúci podnikateľ sa môže „prilepiť“ aj na nejaký freehosting, ktorý ponúka niektorý úspešný portál, jeho stránka však nebude pôsobiť dôveryhodne. „Doména ako www.nazov.szm.sk môže zákazníka zneistiť,“ varuje Dvorský. „Povie si - majiteľ šetrí na sebe, bude šetriť aj na mne?“ Zaregistrovanie vlastnej domény stojí len okolo 600 korún na rok, čo skutočne nie je vysoká investícia. Kto chce osloviť klientov na Slovensku, pre toho je najlepšie zvoliť si koncovku domény.sk, pre medzinárodný biznis sú vhodné koncovky .com alebo .eu. „Doménam s menej známymi koncovkami ako .ws, .tv, .biz alebo .info je lepšie sa vyhnúť,“ odporúča Dvorský.
Dôležití sú ľudia
Internet je interaktívne médium. To znamená, že stránky netvoria len ich majitelia, ale aj návštevníci. Čím väčší priestor dostanú, tým väčšia je šanca, že sa budú radi vracať. „Ľudia sa môžu zapájať do tvorby stránky formou blogov, vkladaním fotografií, videí, vyjadrovať svoje názory v chate, diskusiách alebo v hodnoteniach,“ odporúča Jozef Dvorský. Z týchto zdrojov môžu tvorcovia stránky navyše čerpať cenné informácie. Dozvedia sa napríklad, čo si návštevníci prajú na webe zlepšiť, aký druh informácií oceňujú a aký im, možno, chýba.
Dobrou inšpiráciou je aj sledovanie návštevnosti jednotlivých sekcií webu a kľúčových slov, cez ktoré sa ľudia na stránku preklikajú. „V našej firme sme napríklad sledovali návštevnosť jednej internetovej stránky zameranej na predaj oblečenia. Zistili sme, že ľudia sa tam najčastešie dostávajú cez výrazy detské oblečenie a oblečenie - deti. To inšpirovalo majiteľov viac sa orientovať na zákazníkov s deťmi, čo im pomohlo zvýšiť predaj,“ tvrdí Peter Repta.
Na návštevníkov treba myslieť už pred spustením projektu. Prvých ľudí, ktorých sa podarí začínajúcemu podnikateľovi prilákať, môže napríklad odradiť neprehľadné usporiadanie sekcií a prekombinovaná grafika. „V súčasnosti, keď ľudia nemajú veľa času, oceňujú najmä jednoduchosť. Je lepšie používať len dva druhy písma a pár zladených farebných tónov ako zložité grafické prvky,“ upozorňuje Repta. Neskôr, keď je stránka zabehnutá, treba ustriehnuť vhodnú formu reklamy. Väčšina návštevníkov internetu negatívne reaguje na inzerciu, ktorá prekrýva informačný text, a na agresívne zvukové vložky. „Oveľa prijateľnejšia je nevtieravá kontextová reklama,“ dodáva Repta.
Biznis bez hraníc
Dôležité je, aby návštevník stránky nemal najmenšie pochybnosti o jej dôveryhodnosti. Informačné portály nebudú vyzerať seriozne, ak budú vyskladané len z pokradnutých materiálov z rôznych anonymných zdrojov. V prípade elektronických obchodov by si mal majiteľ naštudovať zákon o ochrane spotrebiteľa a zákon o elektronickom predaji.
Na stránke treba uviesť, koho môže zákazník v prípade potreby kontaktovať, podrobný postup nákupu a reklamácií. Obchodníci, ktorí splnia zákonom stanovené podmienky, sa môžu uchádzať o certifikát Slovenskej asociácie pre elektronický obchod. Platná legislatíva sa veľmi nelíši v jednotlivých krajinách Európskej únie. Preto, keď zvládnete svoj biznis doma, nič vám nebude brániť expandovať do zahraničia. Internetový obchod oveľa ľahšie preniká do cudziny ako iné formy podnikania. Stačí si vyrobiť jazykovú mutáciu svojej už fun-gujúcej slovenskej stránky a ste na najlepšej ceste stať sa medzinárodne úspešným biznismenom.
Najrevolučnejšie internetové projekty
1. Vyhľadávač Google vznikol v roku 1998 a dnes ho používa 30 % všetkých používateľov internetu.
2. Používanie širokopásmoveho internetu medzi americkými užívateľmi dosiahlo v roku 2004 úroveň 50 %.
3. Aukcie eBay umožnili od roku 1997 predávať a nakupovať rôzny tovar miliónom ľudí na celom svete.
4. Internetový obchod Amazon.com začal v roku 1997 ako prvý predávať široké spektrum spotrebného tovaru.
5. Reklamný produkt Google Ad Words prišiel v roku 2000 so sprostredkovaním pay-per-click reklamy (inzerent platí za počet kliknutí na reklamný priestor).
Čo kupujú Slováci cez internet?
oblečenie 35 % knihy 33 %
elektronika 29,4 %
letenky 18,2 %
hardvér 17,1 %
kozmetika 14,1 %
CD 13,8 %
lístky na rôzne podujatia 12,7 %
DVD 12 %
mobilné telefóny a príslušenstvo 11,8 %
fotoaparáty a foto príslušenstvo 11,6 % parfumy 9,3 %
softvér 9,1 %
športové vybavenie 7,9 %
nábytok, vybavenie domácnosti 7,7 %
vzdelávacie služby 6,3 %
hry a hračky 6 %
zájazdy 5,7 %
darčekové predmety 5,6 %
počítačové hry, Playstation hry 5,5 %
Slovník internetových výrazov
Webová stránka / webstránka – dokument obsahujúci texty, grafiku a iné multimediálne prvky. Webstránka je umiestnená na internete a užívateľ sa k nej dostane prostredníctvom webového prehliadača.
Portál – webová stránka väčšieho rozsahu poskytujúca mnohé informácie, služby a odkazy na iné stránky.
Internetová doména – jednoznačný identifikátor počítača alebo počítačovej siete pripojenej do internetu, napr. sme.sk.
Webhosting – priestor na umiestnenie webovej stránky na internete.
Freehosting – bezplatný webhosting poskytovaný spolu s povinnými reklamnými priestormi poskytovateľa.
Redakčný systém – systém správy obsahu webovej stránky, rýchla a jednoduchá aktualizácia textového a grafického obsahu viacerými užívateľmi naraz.
E-Marketing – metódy podpory predaja tovarov a služieb cez internet.
Banner – reklamný prúžok, text, obrázok alebo animácia (pohyblivý obrázok).
Najrýchlejšie zbohatnutie
V roku 2005 založili traja zamestnanci platobného systému PayPal Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim webovú stránku You Tube, ktorá využíva Adobe Flash na prehrávanie videa. Portál je založený na voľnom prezeraní materiálov, ktoré do systému vkladajú jednotliví používatelia a v rekordne krátkom čase sa mu podarilo dosiahnuť obrovskú návštevnosť. Denne si na ňom pozrú ľudia vyše 100 miliónov videí. Spoločnosť Google odkúpila stránku necelý rok po jej vzniku za 1,64 miliardy dolárov. Z jej majiteľov sa tak stali za pár mesiacov milionári.
Expandujeme do zahraničia
Mária Vančová (32) vymyslela s manželom stránku pre mladomanželov www.mojasvadba.sk
„Pôvodne som chcela podnikať ako organizátorka svadieb, a tak som hľadala na internete, aké sú u nás v tejto oblasti možnosti. Pritom som zistila, že na Slovensku zatiaľ neeexistuje kvalitná stránka, ktorá by sa špecializovala na svadby. S mojím manželom, ktorý je programátorom, sme prehodnotili môj pôvodný podnikateľský zámer a povedali si, že by mohlo byť zaujímavé zaplátať túto dieru na trhu.
Môj muž potom naprogramoval stránku a ja som začala zháňať kontakty na firmy, ktoré robia niečo v súvislosti so svadbou. Onedlho mal môj zoznam 1200 adries. Prvý polrok sme umožnili klientom inzerovať u nás zadarmo. Neskôr, keď sa nám rozrástla návštevnosť, už sme tieto služby spoplatňovali. Po troch mesiacoch sme mali denne 5000 návštevníkov. Dnes si nás denne pozrie 13 000 ľudí, takže náš reklamný priestor má už svoju hodnotu. Myslím si, že nám prinieslo úspech najmä to, že naša stránkaje prehľadná a na prvý pohľad sa v nej veľmi dobre orientuje. Okrem toho podrobne sledujeme naše diskusné fóra a čistíme ich od príspevkov, ktoré obsahujú vulgárne výrazy alebo sa snažia nejako našu komunitu rozbiť.
Motivujú nás návštevníci
Natália Mazanová (35) prevádzkuje stránku pre rodičov s malými deťmi www.mamatata.sk
„Stránku sme s manželom odkúpili po roku prevádzky od skupinky mladých oteckov, ktorí vymyseli jej názov. Aby sme na ňu prilákali viac návštevníkov, rozšírili sme rubriky a vybudovali tím odborných spolupracovníkov - lekárov, pedagógov, psychológov, vychovávateľov. Samozrejme, každému externistovi musíme zaplatiť, takže výdavky na prevádzku stránky dlho prevyšovali naše zisky. Celý projekt má stále skôr osvetový ako komerčný charakter, situácia sa však postupne mení k lepšiemu.
Mnohé firmy už začínajú chápať, že internet je pre nich zaujímavým reklamným médiom, takže klientov, ktorí sa chcú u nás zviditeľmiť, pribúda. Podnikateľom, ktorí sa plánujú venovať špecializovanému internetovému časopisu, by som chcela povedať, že musia mať veľa trpezlivosti a nečakať veľké zárobky hneď po spustení projektu. Nás s manželom motivujú dodnes viac reakcie vďačných návštevníkov ako peniaze. Mamičky, ktoré nás navštevujú, očakávajú pôrod oveľa pokojnejšie ako tie, ktoré nemajú dosť informácií. Tak to bolo aj v mojom prípade, keď sa mi narodila dcérka.“
Autor: smeŽeny, 19/2008