Keď rozbolí chrbát

Keď rozbolí chrbát Máte pocit, že bolesti chrbta sú nevyhnutným zlom, s ktorým sa treba zmieriť? Nie je to celkom tak. Vhodná liečba a zmeny v životnom štýle dokážu priniesť chorej chrbtici príjemnú úľavu.

Máte pocit, že bolesti chrbta sú nevyhnutným zlom, s ktorým sa treba zmieriť? Nie je to celkom tak. Vhodná liečba a zmeny v životnom štýle dokážu priniesť chorej chrbtici príjemnú úľavu.

Bolesťami chrbtice platíme daň za vzpriamenú polohu. Človek ako jediný stavovec chodí po zemi vystretý, takže jeho chrbát je vystavený oveľa väčšej záťaži ako chrbát zvierat, ktoré behajú po štyroch. Prvé znaky opotrebovania, takzvané degeneratívne zmeny, sa u niektorých ľudí objavujú už medzi dvadsiatym a tridsiatym rokom života. Väčšinou je na vine postupné opotrebovanie platničiek. Ich úlohou je tlmiť nárazy medzi jednotlivými stavcami a umožniť im pohyb. V strede každej platničky sa nachádza rôsolovité jadro, ktoré chráni väzivový obal. Kým je platnička zdravá, je dostatočne pevná a elastická na to, aby sme sa mohli bezbolestne hýbať. Horšie je, ak postupne začne vysychať, alebo sa opotrebovaním doslova vyderie.

Začiatok tohto procesu je často nenápadný. „Človek si celé roky nemusí všimnúť, že sa v jeho tele niečo deje,“ tvrdí ortopéd Michal Šteňo. „Na to, že pacient má degeneratívne zmeny na chrbtici, väčšinou prídeme na röntgenovom vyšetrení, napríklad keď platnička vyskočí po úraze. Také niečo sa totiž ľuďom so zdravou chrbticou nestáva. Ak sú platničky v poriadku, vydržia na mieste aj po prudšom náraze.“

Pozor na driek a krk
Znaky opotrebovania sa najčastejšie objavujú tam, kde je chrbtica najviac namáhaná – čiže v krčnej a driekovej oblasti. Práve v týchto miestach sa totiž najčastejšie ohýba. „Bolesťami krčnej chrbtice trpia väčšinou ženy,“ upozorňuje docent Šteňo. „Ženská šija je totiž jemnejšia ako mužská, a preto citlivejšie reaguje na chorobné zmeny.“ Keďže stavcami krčnej chrbtice prechádzajú aj cievy, ktoré zásobujú mozog, môžu sa pri degeneratívnych zmenách v týchto miestach objaviť aj bolesti hlavy.

Cez driekovú časť zase prechádzajú dôležité nervy, na ktoré keď zatlačia poškodené platničky, bolesť môže vystreľovať do nôh alebo do panvovej oblasti. „V prípade, že bolesť oslabí stehno, a to začne postupne strácať objem svalovej hmoty, alebo ak má pacient ťažkosti pri močení, je nevyhnutné platničky operovať,“ upozorňuje docent Šteňo. Inak sa pri bežných bolestiach chrbtice dáva skôr prednosť konzervatívnej liečbe. Niekedy pomôžu protizápalové lieky, elektroliečba, suché teplo alebo tabletky na uvoľnenie svalstva, ktoré v okolí poškodeného miesta automaticky stuhne. Telo sa tak snaží chrbticu znehybniť, aby sa ešte viac nenamáhala. Problém však je, že stuhnuté svalstvo bolí.

S cvičením opatrne
Aj keď postupnému opotrebovaniu chrbtice, ktoré prichádza s vekom, sa úplne vyhnúť nedá, tento proces môžeme zmierniť, ak nebudeme chrbát jednostranne preťažovať. Pozor by si mali dávať najmä ľudia so sedavým zamestnaním. Ak sedíme denne pri počítači, odporúča sa urobiť si občas prestávku a trochu sa rozcvičiť.

Najlepšie je naučiť sa pár špeciálnych cvikov na posilnenie chrbtice v niektorom profesionálnom rehabilitačnom zariadení, kde vám pomôžu „ušiť“ cvičebný program na mieru. Nie každé cvičenie je totiž vhodné pre každého. „Najviac opatrní by mali byť pacienti s oslabenou krčnou chrbticou,“ varuje docent Šteňo. „Niektoré cviky, ktoré zdravým ľuďom prospievajú, im môžu naopak poškodiť.“ Nebezpečné je aj striedanie nečinnosti a nárazovej fyzickej záťaže. Ak sa po dlhodobom leňošení presilíte napríklad vo fitnescentre, riskujete zápaly a zranenia, ktoré môžu mať na váš chrbát dlhodobé následky.



Čo môžete urobiť pre svoju chrbticu


Seďte zdravo – to znamená, že by ste sa pri sedení nemali hrbiť.
Dobrým pomocníkom môže byť pritom fitlopta, na ktorej automaticky vysuniete panvu dopredu a držíte chrbát pekne vzpriamený.
Rozumne posilňujte – najlepšie bez činiek, len s hmotnosťou vlastného tela. Výborným cvičením na nenásilné posilnenie svalstva je joga alebo pilates.
Pite veľa vody – dobre hydratované platničky fungujú lepšie ako vysušené. Dodržujte preto zdravý pitný režim.
Zhlboka dýchajte – hlboké nádychy a výdychy pôsobia relaxačne. Uvoľňujú napätie, ktoré môže viesť k bolestiam svalov.
Vyhýbajte sa chiropraktikom – násilné naprávanie chrbtice môže narobiť viac škody ako úžitku.
Vyhľadajte lekára – ak vám bolesti chrbta dlhodobo znepríjemňujú život, treba ísť najprv k všeobecnému lekárovi. Ten posúdi, či potrebujete navštíviť ortopedickú, neurologickú, alebo fyzioterapeutickú ambulanciu.



Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  10. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 810
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 773
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 052
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 748
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 707
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 444
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 388
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 352
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 194

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španieli zastavili druhý útok, zabili päť útočníkov s výbušninami

Teroristi sa pokúsili o útok v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Spestrite si letný víkend novinkami z oblasti módy, fitness a skvelými receptami so zdravou cukinou.