Keď rozbolí chrbát

Keď rozbolí chrbát
Máte pocit, že bolesti chrbta sú nevyhnutným zlom, s ktorým sa treba zmieriť? Nie je to celkom tak. Vhodná liečba a zmeny v životnom štýle dokážu priniesť chorej chrbtici príjemnú úľavu.

Máte pocit, že bolesti chrbta sú nevyhnutným zlom, s ktorým sa treba zmieriť? Nie je to celkom tak. Vhodná liečba a zmeny v životnom štýle dokážu priniesť chorej chrbtici príjemnú úľavu.

Bolesťami chrbtice platíme daň za vzpriamenú polohu. Človek ako jediný stavovec chodí po zemi vystretý, takže jeho chrbát je vystavený oveľa väčšej záťaži ako chrbát zvierat, ktoré behajú po štyroch. Prvé znaky opotrebovania, takzvané degeneratívne zmeny, sa u niektorých ľudí objavujú už medzi dvadsiatym a tridsiatym rokom života. Väčšinou je na vine postupné opotrebovanie platničiek. Ich úlohou je tlmiť nárazy medzi jednotlivými stavcami a umožniť im pohyb. V strede každej platničky sa nachádza rôsolovité jadro, ktoré chráni väzivový obal. Kým je platnička zdravá, je dostatočne pevná a elastická na to, aby sme sa mohli bezbolestne hýbať. Horšie je, ak postupne začne vysychať, alebo sa opotrebovaním doslova vyderie.

Začiatok tohto procesu je často nenápadný. „Človek si celé roky nemusí všimnúť, že sa v jeho tele niečo deje,“ tvrdí ortopéd Michal Šteňo. „Na to, že pacient má degeneratívne zmeny na chrbtici, väčšinou prídeme na röntgenovom vyšetrení, napríklad keď platnička vyskočí po úraze. Také niečo sa totiž ľuďom so zdravou chrbticou nestáva. Ak sú platničky v poriadku, vydržia na mieste aj po prudšom náraze.“

Pozor na driek a krk
Znaky opotrebovania sa najčastejšie objavujú tam, kde je chrbtica najviac namáhaná – čiže v krčnej a driekovej oblasti. Práve v týchto miestach sa totiž najčastejšie ohýba. „Bolesťami krčnej chrbtice trpia väčšinou ženy,“ upozorňuje docent Šteňo. „Ženská šija je totiž jemnejšia ako mužská, a preto citlivejšie reaguje na chorobné zmeny.“ Keďže stavcami krčnej chrbtice prechádzajú aj cievy, ktoré zásobujú mozog, môžu sa pri degeneratívnych zmenách v týchto miestach objaviť aj bolesti hlavy.

Cez driekovú časť zase prechádzajú dôležité nervy, na ktoré keď zatlačia poškodené platničky, bolesť môže vystreľovať do nôh alebo do panvovej oblasti. „V prípade, že bolesť oslabí stehno, a to začne postupne strácať objem svalovej hmoty, alebo ak má pacient ťažkosti pri močení, je nevyhnutné platničky operovať,“ upozorňuje docent Šteňo. Inak sa pri bežných bolestiach chrbtice dáva skôr prednosť konzervatívnej liečbe. Niekedy pomôžu protizápalové lieky, elektroliečba, suché teplo alebo tabletky na uvoľnenie svalstva, ktoré v okolí poškodeného miesta automaticky stuhne. Telo sa tak snaží chrbticu znehybniť, aby sa ešte viac nenamáhala. Problém však je, že stuhnuté svalstvo bolí.

S cvičením opatrne
Aj keď postupnému opotrebovaniu chrbtice, ktoré prichádza s vekom, sa úplne vyhnúť nedá, tento proces môžeme zmierniť, ak nebudeme chrbát jednostranne preťažovať. Pozor by si mali dávať najmä ľudia so sedavým zamestnaním. Ak sedíme denne pri počítači, odporúča sa urobiť si občas prestávku a trochu sa rozcvičiť.

Najlepšie je naučiť sa pár špeciálnych cvikov na posilnenie chrbtice v niektorom profesionálnom rehabilitačnom zariadení, kde vám pomôžu „ušiť“ cvičebný program na mieru. Nie každé cvičenie je totiž vhodné pre každého. „Najviac opatrní by mali byť pacienti s oslabenou krčnou chrbticou,“ varuje docent Šteňo. „Niektoré cviky, ktoré zdravým ľuďom prospievajú, im môžu naopak poškodiť.“ Nebezpečné je aj striedanie nečinnosti a nárazovej fyzickej záťaže. Ak sa po dlhodobom leňošení presilíte napríklad vo fitnescentre, riskujete zápaly a zranenia, ktoré môžu mať na váš chrbát dlhodobé následky.



Čo môžete urobiť pre svoju chrbticu


Seďte zdravo – to znamená, že by ste sa pri sedení nemali hrbiť.
Dobrým pomocníkom môže byť pritom fitlopta, na ktorej automaticky vysuniete panvu dopredu a držíte chrbát pekne vzpriamený.
Rozumne posilňujte – najlepšie bez činiek, len s hmotnosťou vlastného tela. Výborným cvičením na nenásilné posilnenie svalstva je joga alebo pilates.
Pite veľa vody – dobre hydratované platničky fungujú lepšie ako vysušené. Dodržujte preto zdravý pitný režim.
Zhlboka dýchajte – hlboké nádychy a výdychy pôsobia relaxačne. Uvoľňujú napätie, ktoré môže viesť k bolestiam svalov.
Vyhýbajte sa chiropraktikom – násilné naprávanie chrbtice môže narobiť viac škody ako úžitku.
Vyhľadajte lekára – ak vám bolesti chrbta dlhodobo znepríjemňujú život, treba ísť najprv k všeobecnému lekárovi. Ten posúdi, či potrebujete navštíviť ortopedickú, neurologickú, alebo fyzioterapeutickú ambulanciu.



Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 082
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 966
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 036
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 853
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 472
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 667
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 310
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 461
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 140
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 632

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

Neprehliadnite tiež

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.

Keď varí muž: Streetfood na mastnom papieri je hit. Právom?

Cez týždeň jedzte, čo chcete, ale v sobotu si uvarte zložité jedlo.