Prejdime sa v prírode

Nordic walking je športová aktivita, ktorej sa môžeme venovať celý rok.

Radi trávite čas v prírode, ale typické zimné športy, napríklad lyžovanie, vám nevyhovujú? Vyskúšajte nordic walking – chôdzu s oporou palíc, ktorá má pôvod v severských krajinách a najmä v poslednom čase patrí medzi veľmi užitočné a obľúbené celoročné športové aktivity. Nordic walking posilňuje kardiovaskulárny systém, preto vyhovuje napríklad ľuďom, ktorých trápi vysoký krvný tlak. Ideálny je pre starších ľudí, ale aj pre všetkých, ktorí majú problémy s kĺbmi a klasické behanie, teda džoging, prípadne iné športové aktivity pre nich zo zdravotného hľadiska nie sú vhodné.

„Zaujímavé je, že pomocou palíc, ktoré sú na tento šport určené, dokáže človek rýchlejšie chodiť a tepovú frekvenciu si teda môže zvýšiť na také hodnoty, aké potrebuje. Keď sa iba ‘normálne‘ prechádza, jeho tep je len o trochu vyšší, ako v pokoji – záleží aj na tom, či kráča do kopca, alebo po rovine,“ vysvetľuje kondičná trénerka Zuzana Molnárová. Palice človeku poskytujú aj oporu, takže si príliš nezaťažuje bedrové kĺby a kolená. „Tejto aktivite sa dnes venuje veľa ľudí, ale väčšinou si myslia, že palice im automaticky budú šetriť kĺby. Nie je to však pravda – dôležitá je správna technika chodenia. Telo musí byť vzpriamené a pri chôdzi treba zapájať sedacie svaly,“ varuje Molnárová.

Striedať s džogingom
Používaním palíc človek zároveň posilňuje ruky. Palice mu pomáhajú aj prekonať únavu – najmä v prírodnom teréne. Nordic walking je šport, ktorému sa pokojne môžete venovať aj v zimných mesiacoch, na snehovom povrchu, ale len na upravenom, nie v hlbokom snehu. Výhodou napríklad oproti bežeckému lyžovaniu sú menšie nároky na techniku: „Palice nám pomôžu zrýchliť tempo, zmierniť nápor na telo, ale aj oddychovať,“ vysvetľuje Molnárová. Dobré je napríklad striedať chodenie s džogingom. Behanie je však náročnejšie na kondíciu, techniku, viac zaťažuje kĺby. Práve pri budovaní kondície je preto vhodné striedať fázy chôdze s behaním.

Najskôr strečing
Ako pred každou športovou aktivitou, aj pred chodením s palicami sa treba rozcvičiť. „Najlepšie je začať chodiť voľným, stredným tempom, mierne sa rozohriať a potom zaradiť strečingové cvičenia,“ radí odborníčka. Začiatočníci by mali myslieť na to, aby si nestanovili príliš dlhú trasu ani veľmi vysoké tempo. „Pri pomalšej intenzite človek vydrží chodiť dlhšie. Treba vychádzať zo svojej kondície – ak niekto doteraz nikdy nešportoval, stačí mu polhodina chôdze, ak je fyzicky zdatnejší, zvládne na prvý raz aj hodinu.“ Najmä tí, ktorí chcú pomocou chôdze alebo behania znížiť hmotnosť, často počúvajú, že by sa týmto aktivitám mali venovať ráno a nalačno.

Názory sa však podľa trénerky líšia: „Osobne si myslím, že každému vyhovuje niečo iné. Sú ľudia, ktorým sa najlepšie cvičí ráno, iným večer. Ak človek trénuje preto, lebo si chce zlepšovať kondíciu, nie pre vrcholové výkony, môže cvičiť vtedy, keď sa mu chce, keď má čas a keď si to jeho telo žiada. Ak si chce zabehnúť napríklad maratón, mal by trénovať v čase, v akom sa budú preteky konať. Ako pri každej športovej aktivite, aj pri nordic walkingu a behaní je dôležitá najmä pravidelnosť. Len tak si človek vybuduje kondíciu a dosiahne ciele, ktoré si stanoví,“ uzatvára trénerka.

Nenáročný šport
Nordic walking je zaujímavý šport aj z úplne jednoduchého dôvodu – nie je náročný po finančnej stránke. Jediný špeciálny výstroj, ktorý naň potrebujete, sú palice. „Tie sú teleskopické, takže ich dĺžku si každý môže nastaviť tak, aby mu vyhovovala. Na spodnej strane majú špeciálne gumové protišmykové zakončenia, ktoré pomáhajú pri chodení po asfaltových cestách, po prírodnom teréne je vhodné využívať klasické zakončenie,“ hovorí kondičná trénerka. Dôležitá je tiež technika, akou s palicami narábame: „Ruky by mali byť zhruba v pravom uhle, aby bol pohyb prirodzený. Dobré je používať remence.

Najlepšie sú palice, ktorých súčasťou sú aj rukavice, ale nie je to podmienka,“ vysvetľuje trénerka. Čo sa týka ďalšej výstroje, záleží len na nárokoch každého z nás, aký komfort nám vyhovuje. „Keďže tejto športovej aktivite sa ľudia venujú väčšinou v horách, v teréne, najmä v zime by mali dbať na vhodné oblečenie, v niekoľkých vrstvách. Dnes už existujú rôzne špeciálne materiály, ktoré odvádzajú pot, takže sa vyhneme prechladnutiu. Určite by som odporúčala kvalitnú obuv – takzvané outdoor tenisky, ktoré sú určené do prírodného terénu,“ vysvetľuje Molnárová.

Sledujme si tep
Niektorí z nás nordic walking berú ako príjemnú prechádzku, iní ako šancu na zvýšenie kondície. Tí by nemali zabúdať ani na meranie tepovej frekvencie. Ako ju zistíme? „Pulz sa dá najlepšie nahmatať na krčnej tepne, aj keď jednoduchšie sa meria na zápästí. Zmeriame ho tak, že si priložíme prsty na krčnú tepnu alebo na vnútornú stranu zápästia, zrátame počet tepov za desať sekúnd a vynásobíme ho šiestimi,“ vysvetľuje trénerka. Pre presnejší výsledok musíte rátať tep tridsať sekúnd a číslo vynásobte dvomi.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 513
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 415
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 917
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 405
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 568
  6. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 287
  7. Splnený sen 2 192
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 310
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 147
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 105

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

Neprehliadnite tiež

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.

Viete, ako pripraviť gaštany? Tu sú tipy ako na to

Najpopolárnejšia jesenná pochúťka sa dá variť, piecť aj opekať.

Nesústredí sa dieťa v škole? Potrebuje lepšie raňajky

Deti sa stravujú lepšie, no raňajky im stále nechutia.