SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Prejdime sa v prírode

Nordic walking je športová aktivita, ktorej sa môžeme venovať celý rok.

Radi trávite čas v prírode, ale typické zimné športy, napríklad lyžovanie, vám nevyhovujú? Vyskúšajte nordic walking – chôdzu s oporou palíc, ktorá má pôvod v severských krajinách a najmä v poslednom čase patrí medzi veľmi užitočné a obľúbené celoročné športové aktivity. Nordic walking posilňuje kardiovaskulárny systém, preto vyhovuje napríklad ľuďom, ktorých trápi vysoký krvný tlak. Ideálny je pre starších ľudí, ale aj pre všetkých, ktorí majú problémy s kĺbmi a klasické behanie, teda džoging, prípadne iné športové aktivity pre nich zo zdravotného hľadiska nie sú vhodné.

Skryť Vypnúť reklamu

„Zaujímavé je, že pomocou palíc, ktoré sú na tento šport určené, dokáže človek rýchlejšie chodiť a tepovú frekvenciu si teda môže zvýšiť na také hodnoty, aké potrebuje. Keď sa iba ‘normálne‘ prechádza, jeho tep je len o trochu vyšší, ako v pokoji – záleží aj na tom, či kráča do kopca, alebo po rovine,“ vysvetľuje kondičná trénerka Zuzana Molnárová. Palice človeku poskytujú aj oporu, takže si príliš nezaťažuje bedrové kĺby a kolená. „Tejto aktivite sa dnes venuje veľa ľudí, ale väčšinou si myslia, že palice im automaticky budú šetriť kĺby. Nie je to však pravda – dôležitá je správna technika chodenia. Telo musí byť vzpriamené a pri chôdzi treba zapájať sedacie svaly,“ varuje Molnárová.

Striedať s džogingom
Používaním palíc človek zároveň posilňuje ruky. Palice mu pomáhajú aj prekonať únavu – najmä v prírodnom teréne. Nordic walking je šport, ktorému sa pokojne môžete venovať aj v zimných mesiacoch, na snehovom povrchu, ale len na upravenom, nie v hlbokom snehu. Výhodou napríklad oproti bežeckému lyžovaniu sú menšie nároky na techniku: „Palice nám pomôžu zrýchliť tempo, zmierniť nápor na telo, ale aj oddychovať,“ vysvetľuje Molnárová. Dobré je napríklad striedať chodenie s džogingom. Behanie je však náročnejšie na kondíciu, techniku, viac zaťažuje kĺby. Práve pri budovaní kondície je preto vhodné striedať fázy chôdze s behaním.

Skryť Vypnúť reklamu

Najskôr strečing
Ako pred každou športovou aktivitou, aj pred chodením s palicami sa treba rozcvičiť. „Najlepšie je začať chodiť voľným, stredným tempom, mierne sa rozohriať a potom zaradiť strečingové cvičenia,“ radí odborníčka. Začiatočníci by mali myslieť na to, aby si nestanovili príliš dlhú trasu ani veľmi vysoké tempo. „Pri pomalšej intenzite človek vydrží chodiť dlhšie. Treba vychádzať zo svojej kondície – ak niekto doteraz nikdy nešportoval, stačí mu polhodina chôdze, ak je fyzicky zdatnejší, zvládne na prvý raz aj hodinu.“ Najmä tí, ktorí chcú pomocou chôdze alebo behania znížiť hmotnosť, často počúvajú, že by sa týmto aktivitám mali venovať ráno a nalačno.

Názory sa však podľa trénerky líšia: „Osobne si myslím, že každému vyhovuje niečo iné. Sú ľudia, ktorým sa najlepšie cvičí ráno, iným večer. Ak človek trénuje preto, lebo si chce zlepšovať kondíciu, nie pre vrcholové výkony, môže cvičiť vtedy, keď sa mu chce, keď má čas a keď si to jeho telo žiada. Ak si chce zabehnúť napríklad maratón, mal by trénovať v čase, v akom sa budú preteky konať. Ako pri každej športovej aktivite, aj pri nordic walkingu a behaní je dôležitá najmä pravidelnosť. Len tak si človek vybuduje kondíciu a dosiahne ciele, ktoré si stanoví,“ uzatvára trénerka.

Skryť Vypnúť reklamu

Nenáročný šport
Nordic walking je zaujímavý šport aj z úplne jednoduchého dôvodu – nie je náročný po finančnej stránke. Jediný špeciálny výstroj, ktorý naň potrebujete, sú palice. „Tie sú teleskopické, takže ich dĺžku si každý môže nastaviť tak, aby mu vyhovovala. Na spodnej strane majú špeciálne gumové protišmykové zakončenia, ktoré pomáhajú pri chodení po asfaltových cestách, po prírodnom teréne je vhodné využívať klasické zakončenie,“ hovorí kondičná trénerka. Dôležitá je tiež technika, akou s palicami narábame: „Ruky by mali byť zhruba v pravom uhle, aby bol pohyb prirodzený. Dobré je používať remence.

Najlepšie sú palice, ktorých súčasťou sú aj rukavice, ale nie je to podmienka,“ vysvetľuje trénerka. Čo sa týka ďalšej výstroje, záleží len na nárokoch každého z nás, aký komfort nám vyhovuje. „Keďže tejto športovej aktivite sa ľudia venujú väčšinou v horách, v teréne, najmä v zime by mali dbať na vhodné oblečenie, v niekoľkých vrstvách. Dnes už existujú rôzne špeciálne materiály, ktoré odvádzajú pot, takže sa vyhneme prechladnutiu. Určite by som odporúčala kvalitnú obuv – takzvané outdoor tenisky, ktoré sú určené do prírodného terénu,“ vysvetľuje Molnárová.

Skryť Vypnúť reklamu

Sledujme si tep
Niektorí z nás nordic walking berú ako príjemnú prechádzku, iní ako šancu na zvýšenie kondície. Tí by nemali zabúdať ani na meranie tepovej frekvencie. Ako ju zistíme? „Pulz sa dá najlepšie nahmatať na krčnej tepne, aj keď jednoduchšie sa meria na zápästí. Zmeriame ho tak, že si priložíme prsty na krčnú tepnu alebo na vnútornú stranu zápästia, zrátame počet tepov za desať sekúnd a vynásobíme ho šiestimi,“ vysvetľuje trénerka. Pre presnejší výsledok musíte rátať tep tridsať sekúnd a číslo vynásobte dvomi.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 071
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 037
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 13 912
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 789
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 724
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 429
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 592
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 357
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 142
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie na nový koronavírus.

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Česko má najvyššie tempo nárastu šírenia nákazy spomedzi okolitých krajín.
Autorská strana Petra Šabatu

Keď v Česku umierajú mŕtvi (píše Petr Šabata)

Popis jedného smutného slovensko-českého koronavírusového zápasu.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ženy po oslobodení koncentračného tábora Bergen-Belsen, 1945, ilustračná fotografia