SME

Zora Palová: Najdôležitejšie je ísť dopredu

O skle ako výtvarnom prejave na Slovensku počuť málo. Ak sa spomína, tak v spojení s ňou. Urobila si meno nielen doma, ale aj vo svete. Tvrdí, že do skla sa zamilovala ako do média, ktoré vie najlepšie vyjadriť, čo cíti. S manželom výtvarníkom sa zoznámil

V roku 1995 ste vyhrali konkurz na miesto profesorky na univerzite v britskom Sunderlande na oddelení skla a keramiky. Učili ste tam v rokoch 1996 až 2003. Pôsobili ste ako hosťujúca profesorka?
Nie, bola som zamestnaná na plný úväzok, ako takzvaný research professor. Bola som jedna z vôbec prvých cudzincov, čo získali takéto miesto. Univerzita musela potvrdiť, že vo Veľkej Británii nenašla nikoho iného s rovnakou kvalifikáciou. Na konkurze sa zúčastnilo niekoľko výtvarníkov z celého sveta. Vyhrala som aj napriek tomu, že som vtedy ešte nevedela po anglicky a prezentovala som sa iba portfóliom a knihami. Bol to jeden z najhorších dní môjho života (smiech). Na čele komisie bola rektorka školy a ja som ani nerozumela, čo sa pýtajú (smiech). Neskôr mi povedali, že si uvedomili, že reč sa naučím, ale že najdôležitejšie je to, čo prinášam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj minulý semester ste boli v Británii. Takže vaše angažmán sa ešte neskončilo?
Ďalej pôsobím ako hosťujúca profesorka vo výskume. Určila som si tému socha v skle a tento predmet som aj učila začínajúcich, ako aj pokročilých výtvarníkov. Ukazovala som im, ako sa dá robiť sklo, že to nie je iba predmet do ruky, ale dajú sa vytvoriť aj veľké objekty, projekty či inštalácie.

Študenti sa teda s vami učili novému chápaniu skla. Ako môžete vy ako profesorka ovplyvniť to, aby študenti nekopírovali váš štýl, aby išli vlastnou cestou?
Keď študent začína, musí mať svoj vzor. Jeho smer sa dá ovplyvniť experimentovaním a nachádzaním nových možností a ciest. To, čo som nemala čas si urobiť vo svojom ateliéri, som skúšala s nimi. Tí, ktorí boli veľmi dobrí, sa spod môjho vplyvu veľmi rýchlo vymanili. Mám veľkú radosť z toho, keď vidím v Neues Glas, najznámejšom odbornom časopise o skle, články a zobrazenia ich tvorby.

SkryťVypnúť reklamu

Viem, že sa vám pre školu podarilo získať dôležité vybavenie ateliéru.
Bolo to v roku 2000, keď sme v istej vzdelávacej nadácii žiadali o grant. Dostali sme 250-tisíc libier, čo je úžasný peniaz, vďaka ktorému sa mohol vybudovať ateliér tavenej plastiky a zväčšiť rozmery sochy v skle. Kúpili sme veľkú pec s rozmermi 2,1 krát 1,5 metra podľa mojich predstáv, ako aj všetko príslušné zariadenie.

Vy ste teda škole priniesli svoju osobnosť a skúsenosti, ako aj projekt na sklársky sochársky ateliér. Čo dal pobyt v Sunderlande vám?
Británia je úžasná krajina. Tým, že nebola počas stáročí až taká zasiahnutá vojnami ako Európa, má oveľa viac zachovaných pamiatok. Keď za mnou prišiel manžel alebo deti, pochodili sme hlavne praveké kamenné pamiatky, napríklad Stonehenge. Človek z nich cíti sálať energiu. Ďalšia vec, ktorú nemáme, je more. A ľudia sú senzační – z literatúry máme z Angličanov dojem, že sú neprívetiví, ale nie je to vôbec pravda. Možno je to aj tým, že som sa pohybovala v akademickom svete, a mnohí z kolegov sú moji veľmi dobrí priatelia. Keď prídem na návštevu, tak sa bijú o to, u koho budem bývať (smiech).

SkryťVypnúť reklamu

Podarilo sa vám sprostredkovať študentom vašu filozofiu, pohľad na sklo? Ako ho vnímajú oni?
Nová generácia nie je zaťažená technológiou, ktorú sme sa my museli učiť. Mladí majú svoju víziu a stačí, keď ich človek trochu nasmeruje. Pre mňa bolo hlavné zdôrazniť, že zo skla sa dá urobiť všetko, aj obrovské projekty, stačí vedieť ako.

Učiť mladých umelcov je vďačná práca?
Študenti človeku veľa dajú, keď sú tvoriví, snaživí, majú entuziazmus, je to úžasné. Na druhej strane mi však zoberú veľa energie. Všetko je to o braní a dávaní.

Napriek tomu máte aj vo vašom domácom ateliéri v Bratislave študentov, ktorým sa venujete.
Máme niekoľkých, jedným z nich bol napríklad Lukáš Mjartan, ktorý sa už osamostatnil. Teraz sa u nás zaúča absolvent Marek Brincko a máme aj ďalšieho študenta. Najväčšou radosťou je, keď už stoja na vlastných nohách. Marek napríklad bude mať samostatnú výstavu v Galérii Nova. Snažíme sa takýmto spôsobom pomôcť slovenskému sklu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V zahraničí slovenskému sklu určite robíte dobré meno. Napríklad vaša spoločná plastika Menič svetla stojí pred britským Národným sklárskym centrom. Sú niektoré z vašich diel na verejných priestranstvách na Slovensku alebo v Česku?
Žiaľ, nie. Problém je čiastočne aj v tom, že sklo je veľmi zraniteľné. Musí byť umiestnené v priestore, ktorý je nejakým spôsobom chránený. Robila som teraz napríklad návrh na pitnú fontánku do Piešťan, pre ktorú by som si vedela predstaviť nádherné spracovanie v skle, ktoré by bolo v noci nasvietené. Lenže neviem prečo, ale sklo ľudí veľmi láka kopnúť si, udrieť, takže som potom navrhla variant vo vysoko leštenom kameni.

Ak by sa chcel niekto zoznámiť s vaším dielom, môže si ho pozrieť v niektorej z našich galérií?
Áno, je zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie. Diela mám aj v zbierkach Umeleckopriemyselného múzea v Prahe a na zámku v Lemberku, kde sú vystavené výsledky sympózií z Nového Boru. A potom rôzne po svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký je to pocit vedieť, že vaše diela robia radosť niekomu v Tokiu alebo v Amerike?
Úprimne povedané, nemám čas na to myslieť (smiech). Teším sa z každého momentu, každého úspechu nášho alebo našich priateľov. Keď príde na návštevu galerista alebo zberateľ, tak ho vždy povodím po všetkých našich výtvarníkoch pracujúcich so sklom. Čím nás bude viac, tým sa ľuďom viac oplatí prísť na Slovensko za umením. Našou filozofiou je šíriť možnosti pre všetkých, hlavne pre mladých, lebo je veľmi ťažké zriadiť si ateliér, udržiavať ho a žiť z umenia. To sa málokomu darí, a ja by som veľmi chcela, aby mladí umelci mali túto možnosť. Po roku 1989 bol veľký boom československého umenia, ten už však dávno odznel.

Manželovu a vašu doterajšiu úspešnú kariéru prezentujete v monografii Zora Palová – Štěpán Pala, ktorá vyšla pri príležitosti vašich a manželových 60. narodenín. Bol to iba darček, alebo ste sa chceli aj trochu ohliadnuť za doterajšou tvorbou?
Určite to bolo aj bilancovanie. Možno aj preto, že človek stále „šliape“, robí a nevidí, kam sa posunul. Iste, máme výstavy, ale tie sú retrospektívou krátkeho obdobia. Sami sme boli šokovaní, koľko sôch sme porobili. Mohli by sme vydať ešte jednu ďalšiu knihu nechcených alebo nevybraných vecí (smiech). Je fajn, že sa nám to podarilo práve teraz, lebo máme pocit, že sme na vrchole svojich síl. Chceme ísť dopredu, teraz už budeme rozprávať iba o budúcich projektoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spoločnú knihu ste vydali aj preto, že s manželom pracujete vedľa seba v ateliéri, nie síce na spoločných dielach, ale v rovnakom tvorivom materiáli. Ako sa dá udržať symbióza medzi partnermi, ktorí si navzájom hodnotia svoje diela?
O vzťahu dvoch ľudí vždy hovorím, že je to o obľúbení si toho druhého. Musíme si partnera obľúbiť s jeho chybami, prednosťami, so všetkým. Nie je to iba láska, je to omnoho viac – rešpekt, tolerancia. Obidvaja veľmi dobre vieme, že keď si navzájom skritizujeme veci, tak to myslíme dobre. Posúva nás to ďalej, vyhneme sa chybám, ktoré by sme urobili.

Máte s manželom troch dospelých synov. Viem, že keď ste boli doma s deťmi, pracovali ste hlavne na šperkoch a tapisériách. Vnímali ste to ako prerušenie alebo skôr ako ďalšiu kapitolu svojej kariéry?
Samozrejme, že to bolo prerušenie tvorby preto, že deti si vyžadovali svoje. Sama som sa vtedy rozhodla, že nebudem intenzívne tvoriť a že umožním Štěpánovi naplno pracovať. Kreatívna činnosť si človeka nárokuje na sto percent. Nedá sa odskočiť si od varenia a niečo vytvoriť. Vôbec však tých desať rokov neľutujem: s deťmi je to ako so študentmi, energiu berú a dávajú. Znamenali pre mňa náboj, ktorý som potom využívala a doteraz ho mám v sebe. Keď som začínala nanovo tvoriť, bolo to veľmi krušné, lebo som stratila sebadôveru. Mala som pocit, že začínam úplne od začiatku. Našťastie som mala Štěpána, ktorý ma podporoval a pomáhal mi. Moju tvorbu najviac posunulo, keď sme si do ateliéru kúpili vlastnú pec. Zrazu prišla sloboda, mohla som si z hliny vymodelovať niečo, čo som potom utavila. Ten elán, tú chuť, ktorú som spomínala, som mohla použiť a mala som z toho veľkú radosť. Niekedy som dala deti spať a v noci išla do ateliéru (smiech).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdá sa, že umenie je neodmysliteľnou súčasťou vášho života. Bolo vaše rozhodnutie ísť na umeleckú strednú školu ovplyvnené obdobím, alebo bolo čisto intuitívne?
Obdobím nie. Od malička ma tešilo všetko, čo sa týkalo umenia. Na balet ma dala mama, ale nemohla som pokračovať, lebo som ochorela na priedušky. Chodila som aj do spevokolu, na harmoniku, na výtvarnú, všetko ma to veľmi bavilo. Pri rozhodnutí ísť na „šupku“ zavážilo aj to, že na skúškach nebola matematika (smiech). Chcela som robiť keramiku, ale odbor ten rok neotvárali, tak som išla na drevorezbu.

Zostali vám iné žánre, napríklad hudba alebo divadlo, ako inšpirácia pri tvorbe?
Zdrojom inšpirácie je pre mňa každodenný život. Je to všetko, čo ma obklopuje, pocity a videnie. Je ňou napríklad aj hudba, ale nie vždy konkrétna skladba. Sklo je úžasný materiál tým, že i vo farbe ním svetlo prechádza, dá sa ním teda vyjadriť duchovno, myšlienka. Napríklad Severné more v Sunderlande, ktoré bolo každý deň iné, boli to doslova meniace sa obrazy. Nevedela som ich najskôr vyjadriť, až po čase som dokázala vystihnúť tú silu, svetlo a krásu mora. Pre mňa je socha o tom, že človek má myšlienku alebo nápad, chce niečo povedať. Umenie je o rozprávaní sa s ľuďmi, o komunikácii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zohráva vo vašej tvorbe úlohu aj náhoda? Stane sa, že z pece vyjde dielo, ktoré sa podarilo inak, ako ste predpokladali?
Mám rada prácu s taveným sklom, lebo po celý čas mám pocit, že tam nechávam odtlačky svojich rúk a prstov, viem, čo tvorím a aký bude výsledok. Samozrejme, stane sa, že niečo vytečie alebo praskne, a potom musím uvažovať, čo s tým ďalej.

Spomínali ste, že v procese vzniku diela je prvým krokom vytvorenie modelu z hliny, potom odliate formy a až potom socha zo skla. Je to neštandardný postup?
Určite tak pracujú aj iní umelci. Česká škola však učila urobiť pozitív zo sadry, aby sa dielo dalo opakovať. Vyžadovalo to kónické tvary, aby sa pozitív dal vytiahnuť von z formy. Ja som bola jedna z prvých, čo začali pracovať s pozitívom z hliny. Socha sa nedá opakovať, lebo hlina sa zničí a potom, keď je sklo utavené a vychladené, tak formu zlikvidujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V posledných rokoch ste za vašu tvorbu dostali aj mnoho ocenení – Bavorskú štátnu cenu, Krištáľové krídlo za architektúru a umenie...
Áno, je toho viac. Veľa pre mňa znamená napríklad cena v Coburgu, je to výstava, ktorá sa koná iba každých desať rokov. Dá sa povedať, že určuje trendy, čo sa bude v ďalšej dekáde diať v sklárskom svete. Predtým to vyhrávali Česi, a teraz to bolo prvýkrát, keď prvú a druhú cenu získali nemeckí umelci a tretiu ja. Bola som veľmi prekvapená a cenu si veľmi vážim. Ale najdôležitejšie je ísť dopredu, a to pre mňa znamenajú všetky ocenenia. Pred pár dňami sme krstili monografiu, v marci mám výstavu v Luxemburgu, pred letom ideme do New Yorku na našu spoločnú výstavu s manželom, a potom bude nasledovať výstava v Prahe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zora Palová (60)
Narodila sa v Bratislave, kde študovala odbor drevorezba na Strednej škole užitého umenia. Na VŠVU bola študentkou profesora Ciglera na katedre skla v architektúre. Vystavovala na mnohých samostatných i spoločných výstavách doma i v zahraničí, naposledy na výstave SOFA ´07 v Chicagu. Jej diela sú zastúpené v zbierkach Victoria and Albert Museum v Londýne, japonskom Koganezaki Museum of Fine Arts a mnohých ďalších štátnych, ako i súkromných zbierkach. Venuje sa voľnej plastike zo skla, realizáciám v architektúre a inštalácii predovšetkým v technike taveného skla. S manželom výtvarníkom Štěpánom Palom majú troch synov a päť vnúčat. Žijú a tvoria v Bratislave.

Autor: Saša Petrášová, SMEženy, 4/2008

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 980
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 598
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 803
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 620
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 285
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 961
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 449
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Únia sa po odvrátení USA môže posunúť do roly svetovej veľmoci.


22
Harvard je najnovším terčom Trumpa proti zahraničným študentom, ktorí sa zúčastnili na propalestínskych protestoch.

Predtým univerzite už škrtol financie.


5
Michal Konrád v svojej reštaurácii Moozi.

Pred pár mesiacmi si otvoril reštauráciu.


10
Protest Bratislava nie je Moskva, Slovensko je Európa.

O tom, či a kedy sa zo Slovenska stane ruská gubernia, rozhodne strata našej citlivosti.


Pavel Sibyla 5
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 204
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 10 168
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 493
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 284
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 872
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 725
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 023
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 338
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu