Netypický darček
Veľmi radi by sme mame ako darček na Vianoce venovali zájazd. Destináciu aj termín chceme nechať na nej, sama si najlepšie vyberie. S manželom a deťmi sme sa dohodli iba na sume, a to 30 000. Sú takéto vianočné darčeky v cestovných kanceláriách zrealizovateľné? A má kancelária stanovené nejaké pravidlá?
Martina Hurajová, Banská Bystrica
Darovanie zájazdu za teplom je dnes veľmi populárne. Cestovné kancelárie preto svojim klientom, ich príbuzným či priateľom vychádzajú v čo najväčšej možnej miere v ústrety. Vedia, že s vianočným darčekom obdarovaní nechcú mať žiadne starosti, naopak, chcú si ho čo najviac „užiť“. Preto počítajú s tým, že každý si dovolenkovú destináciu či čas odchodu najradšej vyberie podľa vlastného vkusu. Zájazd tak môžu blízki najjednoduchšie darovať vo forme darčekového poukazu. Stačí, ak navštívia cestovnú kanceláriu a s jej pracovníkmi sa na podrobnostiach a forme poukazu dohodnú. Týka sa to nielen celkovej sumy, ale aj termínu, do ktorého možno poukaz uplatniť. Keďže si turisti počas predvianočného obdobia vyberajú zo zimnej, najmä exotickej ponuky, treba sa orientovať práve na ňu. Napokon, na vianočný darček nikto nechce čakať, chceme sa z neho radovať čo najskôr. Ak však chcete svojich blízkych „poslať“ na dovolenku už počas Vianoc, treba sa s výberom poponáhľať. Najkrajšie sviatky roka strávené v teple totiž patria k najrýchlejšie obsadeným.
Kto je za to zodpovedný?
Kúpila som si letecký zájazd. Pobyt bol úplne v poriadku, ale vôbec som nebola spokojná s letom. Lietadlo malo oba razy niekoľkohodinové meškanie, služby v ňom boli taktiež nedostatočné. Chcem sa preto spýtať, kto je za to zodpovedný - cestovná kancelária či letecká spoločnosť?
Iveta Kusná, Bratislava
Každému meškaniu chceme predísť, žiaľ, niekedy sa to nedarí. V takom prípade sa klientov o ňom snažíme informovať vopred, aby sa únavnému čakaniu na letisku vyhli. Väčšina meškaní však závisí od štruktúry letov pravidelných liniek, vzdušného priestoru alebo kapacity letiska, v neposlednom rade i od neočakávaných situácií spojených s bezpečnosťou letu alebo počasím. Oneskorené lety sú tak nielen slovenskou realitou. Tour operátori totiž nedokážu garantovať striktné dodržiavanie vopred avizovaných odletových časov. V prípade meškania lietadla sa do nepríjemnej situácie dostávajú spolu s cestujúcimi. Právom nespokojní klienti sa totiž v snahe o finančnú kompenzáciu často odvolávajú na nariadenie Európskeho parlamentu č. 261/2004. Jeho ustanovenia sa však nevzťahujú na prípady, keď je meškanie spôsobené napríklad meteorologickou situáciou či neočakávanými problémami spojenými s bezpečnosťou letu.
Autor: odpovedala Lucia Zemanová, destination supervisor, CK Kartago Tours, a.s.