Všetko o rybách

Ryby sú vraj z hľadiska racionálnej výživy ideálnym pokrmom. Je to naozaj tak?

Ako často by sme mali jesť ryby?
Moderné trendy vo výžive odporúčajú zaradiť ryby do jedálneho lístka dvakrát do týždňa. „To zodpovedá aj takzvanej stredomorskej strave, ktorá má na zdravotný stav výrazne pozitívny efekt. Potvrdili to štúdie, ktoré porovnávali chorobnosť a úmrtnosť na voľnoradikálové choroby, ako sú ateroskleróza alebo trombóza a konštatovali ich výrazne nižší výskyt v krajinách s takouto stravou,“ uvádza doktorka Béderová. U nás je spotreba rýb stále nízka – u väčšiny populácie sa neobjavia na stole ani dvakrát za mesiac. Príčinou je podľa odborníčky slabá tradícia, ale aj vysoké ceny, i keď informovanosť o význame rýb sa už zlepšila.

Ktorí ľudia by mali rybie mäso zo svojho jedálneho lístka vylúčiť?
Ryby sú alergizujúce, preto ich nemajú jesť deti do troch rokov. Jedinci, ktorí trpia inými alergiami, si podľa odborníčky musia na ryby dávať pozor pre možnosť skrížených alergií: „Rybí tuk dokáže viazať cudzorodé látky, ktoré môžu pôsobiť ako alergény. Čo sa týka iných zdravotných problémov, rybí tuk mnohé z nich ovplyvňuje priaznivo, napríklad priebeh astmatických ochorení alebo reumatických artritíd. Dokáže tlmiť depresie a vhodný je aj pre diabetikov.“ Špeciálnym smerom alternatívnej výživy je pescovegetariánstvo. „Pescovegetariáni konzumujú len ryby a ako doplnok ovocie a zeleninu. U dospelých ľudí je takáto výživa zo zdravotného hľadiska akceptovateľná,“ hovorí Béderová.

V akej forme je vhodné ryby konzumovať?
Najvhodnejšou úpravou je dusenie. Málo prospešné sú majonézové rybacie šaláty, údené alebo vysmážané ryby. Konzumácia v akejkoľvek inej forme je vítaná: „Platí to aj pre konzervované ryby v rôznej úprave. Tie majú vysoký obsah vápnika, pretože väčšinou sa konzervujú celé, teda mäso aj kosti. V 100 gramoch sardiniek sa nachádza až 415 gramov vápnika,“ vysvetľuje odborníčka. Nie sú pravdivé ani tvrdenia o tom, že nezdravé je tradičné japonské suši: „Z hľadiska výživy môže byť rizikom len prípadná kontaminácia surového mäsa, ak sa pri príprave takéhoto jedla nedodržia hygienické štandardy.“

Čo je zdrojom rybieho tuku?
Je to tuk z rybej pečene tresky, halibuta, žraloka alebo z mäsa zo sardel, sardiniek a z malých rýb z rodu sleďovitých. „Obsahuje síce menej vitamínov A a D, ale je bohatší na omega-3 mastné kyseliny. Ideálne je prijímať ho konzumáciou rýb a morských živočíchov, ale ak to nie je možné, dajú sa nahradiť aj výživovými doplnkami s obsahom spomenutých mastných kyselín,“ vysvetľuje odborníčka.

Sú pri prevencii srdcovocievnych ochorení vhodné najmä ryby z chladných vôd?
Podľa Béderovej je obsah omega--3 mastných kyselín v tuku rýb a morských živočíchov žijúcich v chladných vodách skutočne vyšší. „V chladných vodách majú živočíchy vyššiu potrebu tvorby tepla a elasticity a ohybnosti tkanív. To im zabezpečuje práve tuk s obsahom omega-3 mastných kyselín.“

Ktoré prospešné látky ryby obsahujú?
Ryby sú bohatým zdrojom vitamínov rozpustných v tukoch, ktoré sú sústredené najmä v ich pečeni a tuku, ako aj mnohých minerálnych látok. „Ich obsah závisí od obdobia výlovu, veku rýb a podmienok života,“ vysvetľuje odborníčka. Najviac je v nich zastúpený draslík, sodík a horčík, výnimočné postavenie má aj vápnik. „Ten sa v rybách nachádza až v desaťnásobne väčšom množstve, ako v iných druhoch mäsa. Obsahujú tiež fosfor, ktorý je spolu s vápnikom dôležitý pre mineralizáciu kostí.“ V rybom mäse nájdeme aj dostatok železa, zinku, medi a jódu.

Je pravda, že vo vnútornostiach rýb sa ukladajú toxíny z vody, preto by sme tieto časti radšej nemali jesť?
„Museli by to byť ryby vylovené v oblastiach, v ktorých je voda skutočne výrazne zamorená toxickými látkami, napríklad ťažkými kovmi,“ hovorí odborníčka a dodáva, že u nás podobné problémy nehrozia aj z toho dôvodu, že spotreba rýb nie je taká extrémne vysoká, aby bol príjem prípadných toxínov pre človeka rizikom.

Prečo je konzumácia rýb zdravá?
Podľa doktorky Alžbety Béderovej sú ryby naozaj ideálnou potravinou, ktorá nám zabezpečí príjem nevyhnutných a kvalitných živín. Rybie mäso je ľahko stráviteľné a má vysokú biologickú hodnotu: „Tuk z rýb je bohatý na nenasýtené omega-3 mastné kyseliny, ktoré sa uplatňujú pri prevencii viace-rých civilizačných ochorení.“ Tieto látky v našom tele znižujú hladinu cholesterolu, znižujú riziko srdcovocievnych chorôb, zabraňujú nadmernému zrážaniu krvi a majú protizápalový efekt. „Jasným dôkazom prospešnosti rýb sú napríklad pôvodní obyvatelia Grónska, ktorí konzumujú stravu z morských rýb a výskyt infarktu je u nich štyristokrát nižší ako u iných národov,“ dodáva odborníčka.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 920
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 085
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 462
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 293
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 279
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 802
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 463
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 771
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 109
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 048

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Kiska, Kaliňák či Matovič. Ako reagujú politici na návrh na rozpustenie ĽSNS

Smer pripomína Adolfa Hitlera, Most-híd hovorí o logickom kroku.

KOMENTÁRE

Porážkou Islamského štátu teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci prehrávajú a vracajú sa do svojich domov v Európe.

Neprehliadnite tiež

Aj záhradkárstvo podlieha trendom. Architekt radí, ako zmodernizovať záhradu v roku 2017

Týchto osem moderných prístupov k starostlivosti o záhradu uvíta aj tá vaša.

Čím nahradiť nezdravé potraviny? Siahnite po prospešnejších variantoch

Pri možnostiach, aké nám dnes ponúkajú reťazce a obchody s bio a zdravými potravinami, má každý na výber.

Chýba vám vo vzťahu sexuálna iskra? Terapeutka radí, ako ju oživiť

Úbytok vášne je prirodzený, všetko je však o prístupe partnerov.

Takmer dve tretiny žien sa aktívne zaujímajú o zdravie svojho partnera

Vyplýva to z internetového prieskumu, ktorý vlani zrealizovali predstavitelia občianskeho združenia Slovenský pacient.