SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Cereálie – základ výživy?

Cereálne, teda obilninové výrobky sú obľúbenou súčasťou nášho jedálnička. Nie všetko, čo je cereálne, však musí byť zdravé.

Cereálie obsahujú málo tuku
Obsah tuku v obilninových zrnách je naozaj nízky, ale ide o takzvaný zdravý tuk. Podľa odborníčky na výživu Alžbety Béderovej napríklad ovos obsahuje asi 5 % tuku, no klíčky môžu obsahovať až 23 % esenciálnych mastných kyselín. Ovos obsahuje aj ďalšie pre náš organizmus prospešné tukové zložky, dôležité najmä pri prevencii srdcovocievnych ochorení. Zdravé sú aj ľanové semienka, ktoré obsahujú olej.

Ovsené vločky je dobré jesť každý deň
Áno, ale pri nadmernej konzumácii, teda viac ako 300 gramov denne, sa podľa odborníčky môže u človeka objaviť nedostatok vápnika, zinku alebo železa. „Ovos obsahuje kyselinu fytovú, ktorá ich viaže do formy, ktorú naše telo nedokáže využiť.“ Rizikom konzumácie vločiek vo veľkých množstvách je aj hrozba zvýšeného obsahu cudzorodých látok. „Patrí k nim najmä kadmium, ktoré sa nachádza v pôde, a ďalšie ťažké kovy. Treba dávať pozor aj na správne skladovanie, pretože v teplom a vlhkom prostredí sa v nich môžu objaviť mykotoxíny – prírodné jedovaté látky,“ varuje Béderová.

Skryť Vypnúť reklamu

Cereálie sú ideálne na raňajky
Pre mnohých ľudí predstavujú raňajky zložené z cereálnych výrobkov, ako sú müsli alebo kukuričné lupienky, každodenné raňajky. Podľa gastroenterológa Petra Minárika je dobré začínať deň takýmto druhom jedla, aj keď neexistuje žiadna poučka o tom, či by človek mal müsli výrobky konzumovať ráno, alebo večer. „V každom prípade však nie je vhodné systematicky preferovať cereálie na úkor iných druhov jedla,“ hovorí lekár, pre ktorého môžu tvoriť napríklad skvelú bodku za raňajkami. „Stačí hrsť kukuričných vločiek s troškou ľanových semienok, zaliata odtučneným mliekom. Kombinácia cereálnej zmesi s mliekom je z hľadiska zdravej výživy dobrou voľbou. Aj keď v takýchto raňajkách chýba dávka zeleniny, ktorú by mal človek v ideálnom prípade konzumovať niekoľkokrát za deň.“

Skryť Vypnúť reklamu

V cereáliách nájdeme vitamíny
V obilninách sa nachádzajú mnohé stavebné a ochranné látky. Najmä v obaloch a klíčkoch zŕn sú vitamíny skupiny B, vitamín E a minerálne látky, predovšetkým vápnik, horčík, železo a fosfor. „Náš organizmus však o veľkú časť z nich ochudobňujeme najmä mletím, priemyselným spracovaním obilia,“ hovorí Béderová.

Bielkoviny z obilnín nie sú plnohodnotné
Podľa doktorky Béderovej posledné výskumy ukazujú, že aj bielkoviny z obilnín, považované za menej hodnotné, môžu na ľudský organizmus pozitívne vplývať: „Musíme ich však konzumovať v dostatočnom množstve a v čo najpestrejšej forme.“ Obilninové zrná obsahujú zhruba do 16 % bielkovín, ale pšeničné a ražné klíčky viac ako
30 % kvalitných bielkovín.

Obilniny nám dodávajú vlákninu
Vláknina sa nachádza najmä v obaloch a klíčkoch obilninových zŕn. „Je veľmi dôležitá pri prevencii, ale aj liečbe mnohých ochorení, napríklad onkologických, kardiovaskulárnych, pri chronickej zápche alebo problémoch s nadmernou hmotnosťou. Priaznivo tiež ovplyvňuje činnosť hrubého čreva,“ vyzdvihuje účinky vlákniny odborníčka.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie všetky cereálne výrobky sú zdravé
Podľa gastroenterológa môžeme za zdravé považovať tie obilninové výrobky, ktoré obsahujú dostatok nevstrebateľnej vlákniny, minerálov a vitamínov: „Určite k nim nepatria sladkosti z bielej múky a tuku, dochucované sladké cereálne zmesi, ani müsli tyčinky obalené v poleve, s vysokým obsahom cukru.“ Tie zvyknú chutiť najmä deťom a mnohí rodičia ich považujú za vhodnú desiatu. „To je úplne mylná predstava. Ak niečo obsahuje cereálie, nemusí to byť automaticky zdravé. Dôležité je, čo obsahuje okrem nich,“ hovorí lekár. Ak chceme mať istotu, že cereálna zmes bude pre náš organizmus prospešná, namiesto kupovania hotových müsli výrobkov by sme si ju mali pripravovať sami.

Müsli tyčinky rýchlo zaženú hlad
Väčšina müsli tyčiniek, rovnako aj iných cereálnych výrobkov dokáže zahnať hlad a zároveň dodať organizmu časť potrebných živín, najmä sacharidov. „Je to typický sacharidový produkt, stráviteľný ľahšie a rýchlejšie ako bielkoviny, ale s krátkodobým sýtiacim efektom,“ vysvetľuje Minárik. Podľa neho si treba dávať pozor najmä na to, čo všetko tyčinky obsahujú. „Najmä ľudia s nadváhou by si mali uvedomiť, že s každým gramom cukru ich telo prijíma 17 kilojoulov energie. Ideálne sú tyčinky, v ktorých sa výrobcom podarilo stlačiť obsah energie na 1300 kilojoulov.“ Na obale müsli tyčiniek by mal byť presne vyznačený obsah cukrov, tukov aj bielkovín. Takýto postup však v našej krajine nie je povinný.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 26 833
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 942
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 732
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 534
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 833
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 738
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 484
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 371
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 160
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 150
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do ich nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Jakuba Fila

Najväčšie riziko dnešných dní - vystresovaný národ stratí dôveru v inštitúcie

Všetci rozumieme, že situácia je vážna.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ženy po oslobodení koncentračného tábora Bergen-Belsen, 1945, ilustračná fotografia