Otázky & odpovede

Chcete vyriešiť problém z oblasti zdravia, vzťahov, zdravej výživy či z oblasti práva? Svoje otázky nám zasielajte na smezeny@sme.sk alebo na Redakcia smeŽeny, Nám. SNP 30, 811 01 Bratislava.

Ako cvičiť s koxartrózou?
Mám nadváhu a okrem toho aj vážny zdravotný problém – koxartrózu tretieho stupňa, takže trpím deformáciou bedrových kĺbov. Chcela by som sa športovať, aby som sa nadbytočných kilogramov zbavila, len neviem, aký druh pohybu si môžem vybrať. Zaujala ma napríklad joga, v tej sú však predpísané rôzne pozície a obávam sa, že ich nezvládnem, lebo pre problémy s kĺbmi si nemôžem ani sadnúť do tureckého sedu. Aký typ cvičenia by bol pre mňa vhodný, aby som schudla, ale aby to neublížilo mojim kĺbom?
Jana z Bratislavy

Ste v začarovanom kruhu, nie je vám čo závidieť. Vysoká hmotnosť poškodzuje kĺby a poškodené kĺby vám zabraňujú v pohybe a tým aj v chudnutí. Preto je pre vás mimoriadne dôležité stravovanie. Musíte jesť menej a častejšie, aj šesťkrát denne a len polovičné porcie. Dbať treba aj na dodržiavanie pitného režimu. Čo sa týka pohybu, bedrové kĺby sú odľahčené pri plávaní, bicyklovaní, a to aj na stacionárnom bicykli. Ak chcete pohybom chudnúť, tak musíte cvičiť srdcom – teda potrebujete takú fyzickú aktivitu, aby vaše srdce pulzovalo zrýchlenou rovnomernou frekvenciou. Tá by mala byť, zjednodušene povedané, na hodnote 180 mínus vek. Aby sa dostavil požadovaný efekt, mali by ste cvičiť bez prerušenia pol hodiny až hodinu každý druhý deň. Takáto neprerušovaná práca srdca na rovnakej frekvencii, bez zrýchľovania a spomaľovania pulzu, vedie k úbytku kilogramov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Strava a krvný tlak
Mám 35 rokov a lekár mi zistil vysoký tlak. Nemala som žiadne problémy, na prehliadku som išla len pre prevenciu. Nefajčím, alkohol pijem len občas, ale mám zamestnanie, v ktorom som dosť vyťažená a v posledných rokoch mi nezostáva čas na žiadny šport. Beriem lieky, ktoré mi lekár na upravenie tlaku predpísal, snažím sa dodržiavať aj pitný režim, ale zatiaľ sa mi nepodarilo prerobiť si jedálny lístok. Zvyknem napríklad dosť soliť. Ako by som sa mala stravovať, aby sa to odrazilo na zdravotnom stave?
Michaela zo Žiliny

Na zníženie krvného tlaku môže mať vplyv práve strava s obmedzením soli. Treba tiež minimalizovať konzumáciu nápojov a jedál s pridaným obsahom cukrov, stužovaných tukov, ktoré obsahujú napríklad margaríny a cukrárenské výrobky. Vyvarovať by ste sa mali aj sekundárnych mäsových výrobkov, ako sú paštéty a údeniny. Všeobecne sa odporúča konzumovať pestrú stravu a jesť častejšie menšie porcie. Vhodné sú najmä ovocie a zelenina, tiež celozrnné pokrmy s vysokým obsahom vlákniny, ako sú cereálie, chlieb, ryža, alebo pšeničné otruby. Aspoň dvakrát do týždňa by ste mali jesť ryby a potraviny obsahujúce nenasýtené alebo omega–3–mastné kyseliny. Celkový denný príjem tukov by nemal presiahnuť 30 % príjmu vašej energie. Ako zdroj bielkovín sú vhodné chudé mäsá alebo ich zeleninové náhrady.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 863
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 380
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 881
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 677
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 353
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 5 843
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 332
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 698
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 839
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 089

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Odborníci a mamičky hodnotili pôrodnice, najlepšia je v Martine

Odborníci spolu s rodičkami hodnotili 53 pôrodníc.

Plač, hystéria a vzdor: Čo robiť, keď už si s dieťaťom neviete rady

Psychoterapeutky vyvinuli stratégiu, ktorá má rodičom pomôcť pri dilemách.