Otázky & odpovede

Chcete vyriešiť problém z oblasti zdravia, vzťahov, zdravej výživy či z oblasti práva? Svoje otázky nám zasielajte na smezeny@sme.sk alebo na Redakcia smeŽeny, Nám. SNP 30, 811 01 Bratislava.

Ako cvičiť s koxartrózou?
Mám nadváhu a okrem toho aj vážny zdravotný problém – koxartrózu tretieho stupňa, takže trpím deformáciou bedrových kĺbov. Chcela by som sa športovať, aby som sa nadbytočných kilogramov zbavila, len neviem, aký druh pohybu si môžem vybrať. Zaujala ma napríklad joga, v tej sú však predpísané rôzne pozície a obávam sa, že ich nezvládnem, lebo pre problémy s kĺbmi si nemôžem ani sadnúť do tureckého sedu. Aký typ cvičenia by bol pre mňa vhodný, aby som schudla, ale aby to neublížilo mojim kĺbom?
Jana z Bratislavy

Ste v začarovanom kruhu, nie je vám čo závidieť. Vysoká hmotnosť poškodzuje kĺby a poškodené kĺby vám zabraňujú v pohybe a tým aj v chudnutí. Preto je pre vás mimoriadne dôležité stravovanie. Musíte jesť menej a častejšie, aj šesťkrát denne a len polovičné porcie. Dbať treba aj na dodržiavanie pitného režimu. Čo sa týka pohybu, bedrové kĺby sú odľahčené pri plávaní, bicyklovaní, a to aj na stacionárnom bicykli. Ak chcete pohybom chudnúť, tak musíte cvičiť srdcom – teda potrebujete takú fyzickú aktivitu, aby vaše srdce pulzovalo zrýchlenou rovnomernou frekvenciou. Tá by mala byť, zjednodušene povedané, na hodnote 180 mínus vek. Aby sa dostavil požadovaný efekt, mali by ste cvičiť bez prerušenia pol hodiny až hodinu každý druhý deň. Takáto neprerušovaná práca srdca na rovnakej frekvencii, bez zrýchľovania a spomaľovania pulzu, vedie k úbytku kilogramov.

Strava a krvný tlak
Mám 35 rokov a lekár mi zistil vysoký tlak. Nemala som žiadne problémy, na prehliadku som išla len pre prevenciu. Nefajčím, alkohol pijem len občas, ale mám zamestnanie, v ktorom som dosť vyťažená a v posledných rokoch mi nezostáva čas na žiadny šport. Beriem lieky, ktoré mi lekár na upravenie tlaku predpísal, snažím sa dodržiavať aj pitný režim, ale zatiaľ sa mi nepodarilo prerobiť si jedálny lístok. Zvyknem napríklad dosť soliť. Ako by som sa mala stravovať, aby sa to odrazilo na zdravotnom stave?
Michaela zo Žiliny

Na zníženie krvného tlaku môže mať vplyv práve strava s obmedzením soli. Treba tiež minimalizovať konzumáciu nápojov a jedál s pridaným obsahom cukrov, stužovaných tukov, ktoré obsahujú napríklad margaríny a cukrárenské výrobky. Vyvarovať by ste sa mali aj sekundárnych mäsových výrobkov, ako sú paštéty a údeniny. Všeobecne sa odporúča konzumovať pestrú stravu a jesť častejšie menšie porcie. Vhodné sú najmä ovocie a zelenina, tiež celozrnné pokrmy s vysokým obsahom vlákniny, ako sú cereálie, chlieb, ryža, alebo pšeničné otruby. Aspoň dvakrát do týždňa by ste mali jesť ryby a potraviny obsahujúce nenasýtené alebo omega–3–mastné kyseliny. Celkový denný príjem tukov by nemal presiahnuť 30 % príjmu vašej energie. Ako zdroj bielkovín sú vhodné chudé mäsá alebo ich zeleninové náhrady.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 942
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 901
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 517
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 807
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 539
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 708
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 404
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 698
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 700
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 688

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Krajcer: Najväčšiu podporu v koalícii má Rezník, zaujímavá je kandidatúra Ruttkaya

Exminister kultúry pre SME hovorí, že aj koaliční poslanci ho presviedčali, aby kandidoval.

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Hráčov NHL mohla odradiť zlá skúsenosť.

KVÍZ

Ako dobre poznáte pravidlá slušného správania?

Otestujte svoje vedomosti z etikety a protokolu.

Neprehliadnite tiež

Spýtali sme sa stomatológa: Ďasná na ústupe a ako sa o ne starať

Odhalené zubné krčky nie sú len estetický defekt. Zachrániť chrup môže v takomto prípade bezbolestný zákrok známy ako gingivoplastika.

Oľga Feldeková: Humor je pre mňa záhada, možno mu raz prídem na koreň

Spolu s manželom sa chystá napísať pamäti a ako sama dodáva: budú o ňom.

Sedem miest, ktoré vo Florencii musíte vidieť

Ak sa tento rok chystáte do toskánskej metropoly, tieto zaujímavosti v nej by ste si nemali nechať ujsť.

Čo robiť, keď vás trápi celulitída

Nevzhľadné hrbolčeky na koži trápia ženy najmä počas plavkovej sezóny.