SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Otázky & odpovede

Chcete vyriešiť problém z oblasti zdravia, vzťahov, zdravej výživy či z oblasti práva? Svoje otázky nám zasielajte na smezeny@sme.sk alebo na Redakcia smeŽeny, Nám. SNP 30, 811 01 Bratislava.

Ako cvičiť s koxartrózou?
Mám nadváhu a okrem toho aj vážny zdravotný problém – koxartrózu tretieho stupňa, takže trpím deformáciou bedrových kĺbov. Chcela by som sa športovať, aby som sa nadbytočných kilogramov zbavila, len neviem, aký druh pohybu si môžem vybrať. Zaujala ma napríklad joga, v tej sú však predpísané rôzne pozície a obávam sa, že ich nezvládnem, lebo pre problémy s kĺbmi si nemôžem ani sadnúť do tureckého sedu. Aký typ cvičenia by bol pre mňa vhodný, aby som schudla, ale aby to neublížilo mojim kĺbom?
Jana z Bratislavy

Ste v začarovanom kruhu, nie je vám čo závidieť. Vysoká hmotnosť poškodzuje kĺby a poškodené kĺby vám zabraňujú v pohybe a tým aj v chudnutí. Preto je pre vás mimoriadne dôležité stravovanie. Musíte jesť menej a častejšie, aj šesťkrát denne a len polovičné porcie. Dbať treba aj na dodržiavanie pitného režimu. Čo sa týka pohybu, bedrové kĺby sú odľahčené pri plávaní, bicyklovaní, a to aj na stacionárnom bicykli. Ak chcete pohybom chudnúť, tak musíte cvičiť srdcom – teda potrebujete takú fyzickú aktivitu, aby vaše srdce pulzovalo zrýchlenou rovnomernou frekvenciou. Tá by mala byť, zjednodušene povedané, na hodnote 180 mínus vek. Aby sa dostavil požadovaný efekt, mali by ste cvičiť bez prerušenia pol hodiny až hodinu každý druhý deň. Takáto neprerušovaná práca srdca na rovnakej frekvencii, bez zrýchľovania a spomaľovania pulzu, vedie k úbytku kilogramov.

Skryť Vypnúť reklamu

Strava a krvný tlak
Mám 35 rokov a lekár mi zistil vysoký tlak. Nemala som žiadne problémy, na prehliadku som išla len pre prevenciu. Nefajčím, alkohol pijem len občas, ale mám zamestnanie, v ktorom som dosť vyťažená a v posledných rokoch mi nezostáva čas na žiadny šport. Beriem lieky, ktoré mi lekár na upravenie tlaku predpísal, snažím sa dodržiavať aj pitný režim, ale zatiaľ sa mi nepodarilo prerobiť si jedálny lístok. Zvyknem napríklad dosť soliť. Ako by som sa mala stravovať, aby sa to odrazilo na zdravotnom stave?
Michaela zo Žiliny

Na zníženie krvného tlaku môže mať vplyv práve strava s obmedzením soli. Treba tiež minimalizovať konzumáciu nápojov a jedál s pridaným obsahom cukrov, stužovaných tukov, ktoré obsahujú napríklad margaríny a cukrárenské výrobky. Vyvarovať by ste sa mali aj sekundárnych mäsových výrobkov, ako sú paštéty a údeniny. Všeobecne sa odporúča konzumovať pestrú stravu a jesť častejšie menšie porcie. Vhodné sú najmä ovocie a zelenina, tiež celozrnné pokrmy s vysokým obsahom vlákniny, ako sú cereálie, chlieb, ryža, alebo pšeničné otruby. Aspoň dvakrát do týždňa by ste mali jesť ryby a potraviny obsahujúce nenasýtené alebo omega–3–mastné kyseliny. Celkový denný príjem tukov by nemal presiahnuť 30 % príjmu vašej energie. Ako zdroj bielkovín sú vhodné chudé mäsá alebo ich zeleninové náhrady.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 652
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 819
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 512
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 213
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 783
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 215
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 645
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 457
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 219
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 072
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.