SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Otázky & odpovede

Chcete vyriešiť problém z oblasti zdravia, vzťahov, zdravej výživy či z oblasti práva? Svoje otázky nám zasielajte na smezeny@sme.sk alebo na Redakcia smeŽeny, Nám. SNP 30, 811 01 Bratislava.

Ako cvičiť s koxartrózou?
Mám nadváhu a okrem toho aj vážny zdravotný problém – koxartrózu tretieho stupňa, takže trpím deformáciou bedrových kĺbov. Chcela by som sa športovať, aby som sa nadbytočných kilogramov zbavila, len neviem, aký druh pohybu si môžem vybrať. Zaujala ma napríklad joga, v tej sú však predpísané rôzne pozície a obávam sa, že ich nezvládnem, lebo pre problémy s kĺbmi si nemôžem ani sadnúť do tureckého sedu. Aký typ cvičenia by bol pre mňa vhodný, aby som schudla, ale aby to neublížilo mojim kĺbom?
Jana z Bratislavy

Ste v začarovanom kruhu, nie je vám čo závidieť. Vysoká hmotnosť poškodzuje kĺby a poškodené kĺby vám zabraňujú v pohybe a tým aj v chudnutí. Preto je pre vás mimoriadne dôležité stravovanie. Musíte jesť menej a častejšie, aj šesťkrát denne a len polovičné porcie. Dbať treba aj na dodržiavanie pitného režimu. Čo sa týka pohybu, bedrové kĺby sú odľahčené pri plávaní, bicyklovaní, a to aj na stacionárnom bicykli. Ak chcete pohybom chudnúť, tak musíte cvičiť srdcom – teda potrebujete takú fyzickú aktivitu, aby vaše srdce pulzovalo zrýchlenou rovnomernou frekvenciou. Tá by mala byť, zjednodušene povedané, na hodnote 180 mínus vek. Aby sa dostavil požadovaný efekt, mali by ste cvičiť bez prerušenia pol hodiny až hodinu každý druhý deň. Takáto neprerušovaná práca srdca na rovnakej frekvencii, bez zrýchľovania a spomaľovania pulzu, vedie k úbytku kilogramov.

Skryť Vypnúť reklamu

Strava a krvný tlak
Mám 35 rokov a lekár mi zistil vysoký tlak. Nemala som žiadne problémy, na prehliadku som išla len pre prevenciu. Nefajčím, alkohol pijem len občas, ale mám zamestnanie, v ktorom som dosť vyťažená a v posledných rokoch mi nezostáva čas na žiadny šport. Beriem lieky, ktoré mi lekár na upravenie tlaku predpísal, snažím sa dodržiavať aj pitný režim, ale zatiaľ sa mi nepodarilo prerobiť si jedálny lístok. Zvyknem napríklad dosť soliť. Ako by som sa mala stravovať, aby sa to odrazilo na zdravotnom stave?
Michaela zo Žiliny

Na zníženie krvného tlaku môže mať vplyv práve strava s obmedzením soli. Treba tiež minimalizovať konzumáciu nápojov a jedál s pridaným obsahom cukrov, stužovaných tukov, ktoré obsahujú napríklad margaríny a cukrárenské výrobky. Vyvarovať by ste sa mali aj sekundárnych mäsových výrobkov, ako sú paštéty a údeniny. Všeobecne sa odporúča konzumovať pestrú stravu a jesť častejšie menšie porcie. Vhodné sú najmä ovocie a zelenina, tiež celozrnné pokrmy s vysokým obsahom vlákniny, ako sú cereálie, chlieb, ryža, alebo pšeničné otruby. Aspoň dvakrát do týždňa by ste mali jesť ryby a potraviny obsahujúce nenasýtené alebo omega–3–mastné kyseliny. Celkový denný príjem tukov by nemal presiahnuť 30 % príjmu vašej energie. Ako zdroj bielkovín sú vhodné chudé mäsá alebo ich zeleninové náhrady.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 11 361
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 7 190
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 209
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 880
  5. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 4 881
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 947
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 486
  8. Od Česka až po Jadran 3 278
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 551
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 507
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

Pred parlamentom boli stovky ľudí.


3 h
Milan Lasica počas klaňačky na svojom poslednom koncerte so súborom Bratislava Hot Serenaders 18. júla 2021 v Štúdiu L+S.

Teraz by som bol rád, keby sme o Milanovi Lasicovi spolu mlčali, hovorí.


23. júl
Predseda vlády SR Eduard Heger.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 3 ďalší 22 h
Publicista Matúš Ritomský.

Môžeme si povedať pravdu alebo emocionálne vydierať.


22. júl